Röviden – Rolls-Royce Cullinan Black Badge | |
---|---|
Mi ez? | Összkerékhajtású luxus SUV, Rolls-Royce Cullinan erősebb, sportosabb változata |
Mit tud? | Hagyományt őrizni SUV külsővel |
Mibe kerül? | Nagyjából 113 millió forintról indul a Cullinan Black Badge |
Kinek jó? | Aki divatosabb formában fogyasztaná a luxust |
A nagyon sokáig klasszikus luxusautómárkaként működő Rolls-Royce apró de fontos lépésekkel halad a kor szellemével. Ennek legjobb példája a Cullinan Black Badge modell. Egy szabadidő-autó jelenléte korábban elképzelhetetlen volt a kínálatban, de ahogyan az várható volt, gyorsan a legnépszerűbb modellé nőtte ki magát.
A Black Badge sorozat 2016-os megszületése már önmagában is egy belső forradalom volt a márkatradíciók ellen. Egy olyan frissebb, modernebb szemlélettel bíró vásárlói közönség felé nyitott a Rolls-Royce, ahol korábban nem gondolkoztak a márkában, ámbár megengedhették volna maguknak. Egy kör, ahol a klasszikus Rolls-Royce elegancia tehernek bizonyult. Nem állítjuk, hogy a Cullinan Black Badge modellt csak újgazdag vállalkozók veszik, de annyi biztos, hogy a vásárlóközönség szélesítése nem csak előnyökkel fog járni márkaimidzs szempontjából. Lássuk, kinek való igazán ez az autó.
Külső
Európai viszonylatban hatalmasnak számít a Cullinan. Minden irányban. Az 5341 milliméteres hossz, a tükrök nélkül kétméteres szélesség és az 1835 milliméteres magasság egy olyan modell körvonalait adja, amivel vigyázni kell. Nem a közlekedés többi résztvevőjének, inkább a vezetőnek. Felejtsük el a mélygarázsokat, és csak óvatosan a belvárosi utcákkal. Nem kezelhetetlen, mégis jobban tesszük, ha az ismerkedés korai korszakában csak buszútvonalak mentén haladunk.
Csak összehasonlításképpen: a Mercedes G-osztály hossza pótkerékkel 4817 mm, a Maserati Levante 5003 mm, a Bentley Bentayga 5140 mm, és a Range Rover még a plusz húsz centivel, hosszított tengelytávval is csak 5200 mm hosszú. Utóbbinak 3122 mm-res tengelytávja se piskóta, de a Rolls erre is rádob egy lapáttal: a 3295 milliméteres távolság bőséges lábteret enged sejtetni a hátsó sorban.
A Black Badge modell egyébként nem csak fekete színben kérhető, de van pár részlet, amiről biztosan kiszúrható ez a változat. Fekete az ablakkeret, a hűtőmaszk, és a Spirit of Extasy, azaz a jelvény az orrán. Egyediek a 22 col méretű felnik – természetesen mindig egyenesen álló logóval a közepén – és a piros féknyergek mögötte. Utóbbi nem kötelező elem, ahogyan az ablakvonal alatt futó sárga csík sem, amit a Rolls javasol az autó belső kárpitozásával egy színben megválasztani.
Belső
Tesztautónk esetében megfogadták saját tanácsukat, de ebben a modellben nem uralja a sárga az utasteret, csak a műszerfalat szegélyezi és kulturált mértékben az ajtón és az üléseken is megjelenik. A Rolls-Royce nyújtotta elegancia egyedi és össze nem téveszthető, és talán több munka van itt az utastérben, mint az összes konkurensben együttvéve. Teljesen egyedi mintázatú karbon dekorbetétek díszítik a műszerfalat, amelyek hat réteg lakkozást kapnak, mielőtt a 72 órás száradás után tükörfényűre polírozzák azokat.
Az aprólékos kidolgozás, a finom részletek, a bőr és a fém kombinációja mind nagyon igényes kidolgozásról árulkodik, még ha ez az igyekezet nem is tűnik ki első pillantásra egy német prémiummárkához számítva. Abban viszont biztos lehetünk, hogy az idő vasfoga kevésbé hagy majd nyomot egy Rolls-Royce utasterén, gyorsan kopó vagy kifakuló anyagoktól itt nem kell tartani.
Keverednek a klasszikus és a modern elemek: a hagyományos analóg műszernek kinéző műszerfal digitális, de annál többet nem is tud, mint amit elsőre mutat, így ez kicsit spórolásnak tűnik. A középkonzol felső részébe beépített kijelző sem kifejezetten látványos, egy korábbi generációs iDrive menürendszert találunk mögötte a modellre szabva, elfogadható minőségű képfelbontással. Az anyósülés előtt van még egy szép analóg óra is egy fektetett nyolcassal – ez a Black Badge sorozat ismertetőjele. Kár, hogy az vezetőülésből ez az óra nem olvasható le.
Lejjebb haladva érdekes igazán a Cullinan, amely a házon belüli hőmérsékletállítást örökölte. Nincs digitális kijelző, de még csak felírva sincs a hőmérséklet, csak piros és kék irány van, amerre tekerhetjük a félig besüllyesztett köralakú kapcsolókat – külön állítva a felső és a lábhoz befújt levegőt.
A váltó a kormányoszlopon maradt így a két ülés között az iDrive vezérlő és néhány, a Cullinan-re jellemző egyedi gomb kapott helyett. Az állítható magasságú légrugózás mellett itt kapcsolható a lejmenetvezérlő és az off-road mód is – ezek egyik másik Rolls-Royce-ban sincsenek.
A hátsó sor itt most kevésbé érdekes, mint egy igazi sofőrös Rollsban, de attól még van bőven látnivaló. Az igazán kényeztető, két különálló ülés helyett egy háromszemélyes padot kaptunk, de ezek után sem sajnáljuk az ott utazókat. A lábtér hatalmas, a párnázás nagyon kényelmes, és első ülések háttámlájába épített gombnyomásra kiemelkedő kijelzőt egy motorosan mozgatható, felhajtható asztalka fedi.
Az ajtók akárcsak elöl, itt is gombnyomásra becsukhatók, amely a luxus egy ismeretlen szintje, és nem csak az átlagember számára. Az viszont elég nagy baki, hogy a hátrafelé nyíló ajtókat kifejezetten nehéz kinyitni külső segítség nélkül. Kizárólag előre hajolva az ajtó elején határozottan nyomva tudunk elegendő erőt kifejteni ahhoz – ez így távol áll az elegáns megoldástól.
A csomagteret extraként egy fix üveglappal is leválaszthatjuk az utastértől, így onnan nem áramlik be se hideg, se meleg pakoláskor. Tesztautónkból ez az opció kimaradt, de jött helyette egy sokkal érdekesebb. A két részletben nyíló csomagtérajtó alsó fele ugyan könnyedén elbír két felnőttet, de miért üldögélnénk a kárpiton, ha rendesen üléseken is megtehetjük azt.
A Cullinan legértelmetlenebb, mégis egyik legnépszerűbb extrájáról van szó, amely jelentős helyet foglal az alaphelyzetben 560 literes csomagtartóból. Ránézésre egy doboz forma, amelyből gombnyomásra hirtelen két ülés csúszik ki automatikusan, majd szépen irányba fordulnak. Innen manuálisan felhajtjuk a két háttámlát, kinyitjuk a középső pohártartót, és indulhat a romantika. Vagy a pecázás.
Technika
Hiába a BMW fennhatóság, azért van saját technika is a Rolls-ban, pl. a padlólemez. Az új Phantom után a Cullinan a második modell, ami megkapta az alumínium platformot, és ezzel sikerült könnyíteni a saját tömegen. Hogy mennyi lett volna enélkül, arról nincs adat, mindenesetre a 2660 kilogramm így sem igazán fogyókúrás adat, és ezt néha érezni is rajta. Szerencsére nem a menetteljesítményen, a 5,2 másodperces százas sprintidő több, mint kielégítő.
A 6,75 literes, biturbó V12-es motor már az alap 571 lóerővel és 850 Nm nyomatékkal sem volt lusta, de a Black Badge plusz 29 lóerőt és 50 Nm nyomatékot kapott (600 LE, 900 Nm) ajándékba. Felár nélkül jár hozzá egy új és hangosabb kipufogórendszer is, bár itt ne gondoljunk hátborzongatóan üvöltő V12-es ricsajra. Ha belülről ennél halkabb lenne, már villanyautó lenne. Attól pedig nagyon messze van, mert a Cullinan még csak a hibridesítésről sem hallott, nem törődik ilyen apróságokkal. A 16,6 literes átlagfogyasztás ennek fényében még elfogadhatónak tűnik, bár félő, hogy ez sem tartható könnyedén.
A fekete jelvényes Cullinan futóműve is „sportosabb” mint az alapmodellé, de továbbra is a komforton van a hangsúly. Megmaradt a kapcsolható off road mód, de az autó tereptudását most nem teszteltük, ahogyan valószínűleg a vásárlók többsége sem fogja.
Az egyetlen összkerékhajtással szerelt Rolls-Royce finoman adja le erejét a navigáció adatait is figyelő nyolcfokozatú automata váltón keresztül, amin most először kapcsolható sport mód is helyett kapott – a LOW gomb megnyomásával aktiválhatjuk. Ezzel kicsit morcosabbá válik a motor, de ez leginkább a magasabb fordulatszám miatt érezhető, nem az érzékenyebb gázreakció hatása.
Vezetés
A Cullinan a Dawn-hoz hasonlóan nem sofőrös Rolls-Royce, mégsem a vezetési élmény az, amivel levesz a lábunkról. A feszesebb futómű nem vált az autó előnyére. A légrugózásról korábban azt írtuk, hogy mesterien simítja ki a szörnyű pesti utakat, a Black Badge sajnos nem ilyen.
Jó minőségű aszfalton a Cullinan lenyűgözően csendes, a megengedett sebességhatárokon belül minimális szélzajjal. A keresztirányú gyűrődéseken viszont hallhatóan zörög a futómű felől, érződik rajta a négy hatalmas, 22 colos felni, mint rugózatlan tömeg.
A másik oldalon sem nyert sokat a Cullinan a feszesítéssel, sportosan továbbra sem vezethető. A hosszirányú dőlés nem sokat csökkent: gyorsításnál hátra dől, fékezésnél még nagyobbat előre. Az oldaldőlés talán csökkent kissé, de a dinamikus kanyarodástól óvnánk mindenkit. Autópályára ugyan hibátlan a kényelem és a menetdinamika, de az ottaniaknál élesebb kanyarokban, országúton, körforgalmakban viszont zavarbaejtően alulkormányzottá válik.
A fékpedál adagolhatósága is pont olyan, mint az autó. Túlságosan hosszú úton jár a pedál, ami megszokást igényel, mert korábban érkező fékerőre számít az ember, így néha jobban bele kell taposni, ami ijesztő bólintással jár.
Költségek
A Black Badge alapára 314 500 eurótól indul, ami középárfolyamon 113 millió forint körül mozog 2020 október elején. Ez még nem a magyar ár, így hazai forgalombahelyezés esetén még érdemes rászámolni, plusz hagyni néhány milliót az extrákra is. A rendelhető opciók között jelentős újdonságokat nem látni, a Rolls inkább az egyedi megjelenésű modellekben erős, aminek csak a vásárlók fantáziája szab határt.
A Rolls-Royce Cullinan Black Badge és néhány luxus SUV – Listaár, euró
A Cullinan Black Badge és néhány luxus SUV – Listaár, euró | |
---|---|
Rolls-Royce Cullinan Black Badge (600 LE) | 314 500 |
Bentley Bentayga Speed (635 LE) | 235 000 |
Range Rover SV AUTOBIOGRAPHY (565 LE) | 209 970 |
Maserati Levante Trofeo (580 LE) | 154 608 |
Szóval a Rolls-Royce Cullinan piszok drága, a korábban felsorolt luxusterepjárók meg sem közelítik az árát, igaz nem is dicsekedhetnek hasonló hírnévvel. A Cullinan még kiérdemli azt, amit a legtöbb drága márka már nem: integetnek felé a járókelők, hüvelykujjal felfelé mutogatnak az autósok és a motorosok úton-útfélen. Ez az imidzs nem hetek, nem is néhány év alatt alakul ki, és ezt itt alaposan meg is fizettetik a vásárlóval.
Értékelés
Nem végezne túl előkelő helyen a Cullinan, amennyiben műszaki tudása alapján egy hagyományos összehasonlító tesztben versenyeztetnénk néhány drága SUV-modell ellen. A Rolls-Royce első szabadidő-autója egy igazi luxusautó a Black Badge kivitelben is, amit a presztízsértéke tesz utánozhatatlanná, nem a kissé ráerőltetett sportos jellemzők. Kérkedő, de sokkal elegánsabban teszi mindezt konkurenseinél, amit az olyan értelmetlen, de mégis szerethető extrák fokoznak, mint a csomagtérből kihajtható ülések, vagy a hullócsillag funkcióval ellátott, csillagos eget imitáló, világító tetőkárpitozás.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|