Röviden – Suzuki Swift 2020 | |
---|---|
Mi ez? | A Suzuki Swift 2017-ben bevezetett hatodik generációjának kissé kipofozott, modernizált 2020-as változata. |
Mit tud? | Minimális külső és belső változás mellett valamivel gyengébb, de takarékosabb és zöldebb lett. |
Mibe kerül? | A legalacsonyabb listaár, ami a Swift mellett olvasható, 4 770 000 forint, de ez most egy adag kedvezménnyel már csak 3 990 000 forint. |
Kinek jó? | Aki méregdrága villanyautó helyett észszerű, kis fogyasztású, a lehetőségekhez mérten nagyon zöld kisautóra vágyik, nézze meg az új Swiftet! |
Évtizedek óta az összes aktuális modellfrissítésnél, generációváltásnál szinte minden autómodell nagyobb, erősebb lett. Na, hála a nagy CO2-parának, már ez is kezd megváltozni, itt az új Suzuki Swift, ami nem erősebb, hanem inkább gyengébb motorokat kapott, mint amilyenek az elődben dolgoztak. Eközben háromszorosára nőtt a bennük található hibrid akkumulátor kapacitása és csökkent a szén-dioxid-kibocsátás is. Kipróbáltuk, mit jelent ez a való életben, a kormány mögött.
A 2017-ben bevezetett Swiftből 2019 végéig 745 ezer darabot adtak el, világszerte. Idén azonban úgy érezték, ha nem is egy rendes rácfelvarrás, vödörnyi botoxszal, de egy alaposabb smink már ráfér a típusra. Így megpiszkálták a hibrid hajtást – már nem is lehet mezei, elektromos rásegítés nélküli Swiftet, sőt, igazából semmilyen Suzukit sem kapni, a Swift Sportot is beleértve – és itt-ott a megjelenéshez is hozzányúltak. Igaz, utóbbit olyan félénken, hogy szinte teljesen változatlan maradt a Swift külseje.
Az alábbi képpáron lehet keresgélni a különbséget:
Ha nem sikerült volna a fenti képeken kiszúrni, hogy mi újult meg a Swiften, akkor az új dizájnú hűtőmaszkba illesztett vízszintes krómcsíkot kell keresni. Ezen felül a polírozott, könnyűfém keréktárcsa és eddig nem rendelhető – kéttónusú fényezések újak, más változás nem történt. Ezek az új színkombinációk: lángvörös gyöngymetál ónixfekete gyöngyház tetővel, kobaltkékmetál ónixfekete tetővel, borostyánsárga-metál ónixfekete gyöngyház tetővel és aranysárgametál ezüstmetál tetővel. Bent is finoman nyúltak a már bevált formákhoz, mindössze ezüst betétekkel gazdagodott a korábbról már ismert bútorozás.
Műszakilag már nagyobb a változás, hiszen a korábbi K12C helyett a K12D jelű motor került a Swiftekbe, amelynek amellett, hogy a 1242-ről 1197 köbcentire csökkent a lökettérfogata, még a teljesítménye is kisebb lett hajszálnyival, 66-kW-ról, 61 kW-ra, 90-ről 82 lóerőre csökkent, és a 120 Nm-es csúcsnyomaték is 107-re mérséklődött. Míg a maximális teljesítmény ugyanúgy 6000-es percenkénti motorfordulatszámtól érkezik, addig a nyomatékcsúcsnak a korábbi 4400 helyett 2800-as fordulattól örülhet a vezető.
A lágy hibrid rendszer, ami korábban csupán egy 3 Ah-s lítiumion akkumulátort tartalmazott, a modellfrissítés óta már 10 Ah-s-ra nőtt. Hiába a bő háromszoros kapacitás, ez még mindig csak egy kisebb cipősdoboznyi akksi, és a 12 voltos rendszer csupán a motor leállítására, újraindítására, a regeneratív fékezésre képes, de a fő, hogy szükség esetén besegít a benzinmotornak is. Nagy lökésre, sőt, semmilyen lökésre nem kell számítani, amikor besegít, mert a generátor/villanymotor legfeljebb 2,3 kW-os (3,1 LE) teljesítmény és 50 Nm nyomaték leadására képes és csupán a benzinmotor terhelését csökkenti, plusz teljesítményt nem ad a rendszernek. A Swiftben használt 12 voltos hibrid rendszerrel szemben a Vitara, az S-Cross, a Swift Sport a K14D motorra épülő, 48 voltos hibrid rendszert kapta meg.
Bővült, illetve átalakult a vezetéstámogató rendszerek sora is, vannak új elemek, illetve néhány tétel már az eddigieknél eggyel alacsonyabb felszereltségi szintekre is leszivárgott alapfelszereltségként, így már a fűthető külső visszapillantó tükör, az adaptív tempomat és a fékasszisztens az alapmodellben is megtalálható. Kisautóként egész sokféle rendelhető még a Swiftbe, így kombinált érzékelős vészfékasszisztens, a sávelhagyásra és sávtartásra figyelmeztető rendszer, a távolsági fényszóró asszisztens, a forgalmi jelzéseket felismerő rendszer és a holttérfigyelő is ott van a listán.
Milyen vezetni?
Nem tűnik vészesnek a 10 százalékos teljesítményvesztés, a 900 kilogramm körüli tömegű autónak a 82 lóerő sem fájdalmasan kevés, bár a sportos autózást örökre el lehet vele felejteni. Papíron 13,1 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet és 180 km/h a vége, míg a hibridesítés előtti Swift ezt egy másodperccel rövidebb idő alatt letudta. A fokozatmentes CVT váltós Swift valamivel jobban gyorsul, ennek 12,2 másodperc is elég a 100-as sprinthez, viszont 175-nél vége a száguldásnak.
Kis fordulókörével (9,6 méter), aránylag könnyen átlátható kasztnijával (a 3845 mm hosszú, 1735 mm széles, 1495 mm magas autó) városban egyszerűen irányítható, könnyű kormányával parkolni sem nehéz vele. Futóműve elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros és egyszerűségéhez képest teljesen jól kezeli az átlagos úthibákat, csak a komolyabbakon zöttyen nagyobbat. Fedélzeti rendszerei közül talán az ütközésre figyelmeztető az, ami igényelne még némi hangolást, ugyanis jóval hisztisebb, mint indokolt lenne, és olyan helyzetekben is hangosan visít, amik igen messze vannak a veszélyestől.
A ráncfelvarrás előtt sem fogyasztott sokat a Swift, amin a gyengébb motor és a minimalista hibrid rendszer még tud javítani valamicskét. A négyliteres fogyasztás már korántsem elérhetetlen vele, sőt, országúton autózva a fedélzeti számítógép szerint még akár 4 liter alá is lehet vele menni, és autópályán, 130-cal haladva is a lélektani 6 liter alatt marad a fogyasztás.
A hibridesítés és a felszereltségi szintek átrendezése a Swift esetében együtt jár némi drágulással is, ami így 100-150 ezer forinttal kerül többe, mint elődje. Az új hibrid Suzukikhoz jár a Hybrid Pro garancia is, amely 3+7 évet jelent, vagy 200 ezer kilométert. Ebbe a motor, a Swift Sport, S-Cross és Vitara esetében a turbó, sebességváltó és a hibrid rendszer elemei is beletartoznak.