Röviden – BMW 5 LCI 2020 | |
---|---|
Mi ez? | Felső középkategóriás autó, az 5-ös BMW hetedik generációja a modellfrissítés (LCI) után. Limuzin és kombi van belőle, 4-6-8 hengeres motorokkal. A fehér szedán egy összkerekes 520d xDrive. |
Mit tud? | Kategóriatársaihoz hasonlóan az autógyártás csúcsait ostromolja kényelemben, erőben és biztonságban, de a G30-as limuzint és a G31-es kombit vezetni is igazán jó. Mostantól 4×4-es és hathengeres hibrid is van belőle zöld rendszámmal. |
Mibe kerül? | 14 750 000 Ft az 520i listaára hátsókerék.hajtással, 184 lóerős motorral. Az M5 a 600 lóerős V8-cal 36 640 000 forintról indul. |
Kinek jó? | Sokat utazóknak és reprezentálni egyformán jó. SUV-ból is érdemes átülni, mert egy szinttel lejjebb több az öröm a vezetésben. |
Ha mondanom kellene néhány tényezőt, amiben a G30-31-es BMW renoválásra szorult, lenne nagy fejvakarás. Szakmányban nyeri az összehasonlító teszteket és 670 000 autóval az értékesítései globálisan jól szaladnak, de hazánkban is kapós. Az idei első kilenc hónapban itthon regisztrált 2536 BMW-ből 249 jutott erre a sorozatra, amivel a 3-as, az X5 és az X3 mögött negyedik.
De amikor letelik a hagyományosan 6,5-7 éves termékciklus nagyobbik fele, az autóra kiáradnak az életciklus-impulzusok, eredetiben Life Cycle Impulse (LCI), tehát modellfrissítésen esik át. Így járt a 2016 óta velünk élő 5-ös BMW is, nem sokkal az E-osztályt követően. A modernizálás utáni 5-öst a négyhengeres dízellel vezettem, és még ezzel is mesés autó.
Külső
Vannak az autóiparban esztétikai szempontból rémesen, átlagosan és jól sikerülő modellfrissítések. Előbbire példa a Citroën Xsara, átlagosra a legtöbb szériaautó, a jóra pedig az 5-ös LCI.
Arányai a kezelés előtt is hozták azt a szépséget, amiért a felső kategóriában ma is sokan szeretik a négyajtós limuzinokat. A renoválással pengébb lett a külseje, szigorúbbak az első fényszórói, szélesebbnek hat a hátulja. A pihenő ragadozók kisugárzása működik benne, nem kell megmozdulnia ahhoz, hogy fölényét igazolja. A képeken a fehér szedán M-csomagos autó, a Luxury Line diszkrétebb orráról a képgalériában találtok fotókat.
Veséi valamivel szélesebbek és közös keretet kaptak, de elkerülte őket a kóros megnagyobbodás, amivel más modelleken rendszámszélességűre püffednek. A menetfény formázhat kettő U betűt, de a menőbb az L-alakú LED-ív. Nincs már külön ködlámpa, ezt a funkciót átvették a kanyarodófényes, LED-es adaptív főfényszórók. Irányjelzéskor a menetfény külső íve vált át borostyánsárgára. A lézersugárral erősített LED-távfény feláras tétel.
Örömmel fedeztem fel, hogy a sima négyhengereshez is két valódi kipufogó tartozik, a csövek vagány fémtrapézban végződnek. A hátsó lámpák formája nem módosult, a piros fényívet fekete szín hangsúlyozza. Az új felnik közül a 20 hüvelykes Air Performance a legérdekesebb, mérsékeltebb légellenállással és állítólag csökkentett súllyal.
Belső tér
Belül a 12,3 hüvelykes képátlójú központi érintőképernyő a fő újdonság. A G30-ból eddig hiányzott a BMW 7.0-s operációs rendszere, amivel a központi kijelzőre rajzolt autó színben és kivitelben követi a megrendeltet, most már adott a frissebb szoftver.
Egy 520d xDrive távol van a kínálat csúcsától, de már itt is olyan a minőségérzet az üléskárpitoktól az ajtóborításon át a műanyagokig, hogy ne merüljön fel benned a kérdés, mi kerül ezen minimum 16,1 millió forintba. A térkínálat közepes, tehát van hely hátul, de semmi különös.
48 év és 8,6 millió autó
1972-ben, a müncheni nyári olimpia évében mutatta be a gyár az 5-ös sorozatot. Ha úgy tetszik ez a BMW-k BMW-je, Máig meghatározó típus, talán ez fejezi ki legjobban azt az értékvilágot, amit a BMW aprópénzre vált a számomra dromedár egyterűvel, amorf négyajtóssal és bespeedezett elefántokkal. A Neue Klasse utóda megmentette a márkát és a hét generációból időközben nagyjából 8 622 000 talált gazdára, ha az F07 kódú 5-ös GT-t illetve a kínai piacra szánt hosszított modelleket (F18 és G38) is beleszámoljuk.
Érdekes, hogy a MacPherson első futóműves E60-61 nem érte el elődje, a csodaszép E39 piaci sikerét és utódától, a klasszikus formavilágot visszahozó, elődjét az első kettős keresztlengőkaros futóművel is felülmúló F10-11-től is messze elmaradtak az értékesítései. Íme a generációk és az értékesítési adatok:
E12, 1972-1981: 699 000 db
E28, 1981-1988: 730 000 db
E34, 1987-1995: 1 333 000 db
E39, 1995-2003: 1 490 000 db
E60/E61, 2003-2010: 1 400 000 db
F10/F11/F07/F18, 2010-2017: 2 300 000 db
G30/G31/G38, 2016-2020 aug: 670 000 db
Teljes értékesítés: mintegy 8 622 000 db. Forrás: BMW Group Magyarország
Technika
Minden négy- és hathengeres motort kisegítő hibridrendszer igyekszik takarékosabb működésre bírni. Az 520-as dízeleken már a modellfrissítés előtt is bevetett 48 voltos mild hibrid önindító-generátora 8 kilowattos, tehát a lassításkor végzett energia-visszanyerés mellett 11 lóerővel képes besegíteni a hajtásba. Ezzel kissé tehermentesíti a belső égésű motorokat, de a kisebb CO2-értéken felüli legfőbb előnye, hogy finomabban működik az alapjárati motorleállítás, az autó lágyabban indul újra a lámpaváltáskor.
Újdonság az X5-ből átvett konnektoros hibridhajtás, benne a soros hathengeres turbós benzinessel. A mesés motor itt is 286 lóerős, a villamos gép 113, a rendszer összteljesítménye marad 394 lóerő és 600 Nm. A 12 kilowattórás lítiumion akkumulátorral 47-57 kilométert tehet meg elektromosan, de ha épp más a feladat, 4,7 mp alatt gyorsul 100-ra. Részletek ebben a cikkben.
Megmarad a négyhengeres benzinesre épülő 530e is, amely mostantól kombiként és összkerékhajtással is elérhető. Ezzel a BMW behozta a Mercedest és a Volvót, ahol eddig is volt 4×4-es plug in hibrid. A hátul hajtó kombi elektromos hatótávja 52-57 km, az összkerekesé 48-53 km.
Mostantól az adaptív távolságtartó tempomat a szabályosan a külső sávba húzódó vezetőt nem engedi elhaladni a tőle balra lassabban hajtó mellett, megakadályozva a jobbról előzést abban az esetben, ha az autó előtt szabad az út vagy a külső sávban gyorsabbak az autók, mint beljebb.
Vezetés
Indítás után a motor rezgései itt is emlékeztetnek rá, hogy egy négyhengeres dízelmotor a felső kategória küszöbén sem tud megszabadulni a sornégyes dízelek velejáróitól. Akit ez zavar, vehet dízelből és benzinesből sorhatost, Otto-motorból kétféle V8-ast is az összkerekes M550i-vel és az M5-tel.
Menürendszerben a BMW jó ideje veri a világot. Beszélek idegen nyelveket, de a hangvezérléssel és a gesztusvezérléssel nem is bajlódom, annyival egyszerűbb az iDrive mai formája és a felső érintőképernyő. Bármit keresel a menüben, ott lesz, ahol sejted.
Üléskényelemben és üléshelyzetben az autó megadja azt, amit ezen a szinten elvárunk. A hidrodinamikus nyomatékváltós, nyolcfokozatú automata ügyesen a kimozogja a dízelmotor erőtlen, legalsó tartományát, gyorsan és 100 százalékos találati pontossággal cserélgeti a fokozatokat, olyan finoman, ahogy egy duplakuplungos nem képes.
Kormányzása még tovább fejlődött, pedig eddig is jó volt. Pont jó rásegítő erővel működik, az összkerékkormányzással is megvehető autó kis körön megfordul. A kezes 5-ös parkolássegítő funkciói is nívósak, a kameraképtől a radarhangig minden egyértelmű és külön állítgatás nélkül jól van úgy, ahogy van.
Meghatározó örömforrás a futómű a 2020-as BMW 5-ös majdnem alapváltozatában. Lehet vele jókat kanyarodni, de az emeli ki még ezen a szinten is, hogy az E-osztályéhoz mérhető rugózási komforttal képes összeegyeztetni a nagy testből valahogy mégiscsak kihozott agilitást.
Átlagfogyasztásként 7,2 l/100 kilométert írt ki a márka autóiban pontosan kalkuláló fedélzeti számítógép, ami csekély ellenérték annak fejében, hogy a tiszta üzemű, 190 lóerős és 400 Nm nyomatékú dízelmotor ereje 140-160-ig bőségesen elegendő. Aki az Autobahn belső sávjában nem szeretne a tükörben egyre szélesebbé váló autókkal konfrontálódni, vegye a sorhatos dízeleket, de a 7,2 másodperces gyorsulás 100-ig és az xDrive 232 km/órás végsebessége bőven elég.
Költségek
Listaáron 14 750 000 forintba kerül a legalacsonyabb árú friss 5-ös BMW, a 184 lóerős 520i hátsókerék-hajtással. Érdekes, hogy az 518d a maga 150 lóerejével ennél 20 ezer forinttal többe kerül. Az összkerekes 520d xDrive, a kínálat egyik húzómodellje, 16 140 000 forinttól kapható.
2 250 000 forint a hathengeres dízelek felára a 190 lóerős képest. Az 530d a sorhattal más világ, mint a pórias négyhengeres, és az 540d-vel szemben ebből van hátsókerék-hajtású is, ami a BMW-nél még kikapcsolható menetstabilizálással meghatározó örömforrás. Listaáron 36 640 00 forinttal az M5 kerül a legtöbbe, de még erre is bőven lehet extrákat pakolni.
Maciej Galant úrtól, a BMW-importőr ügyvezető igazgatójától megtudtuk a bemutatón, hogy nem a flottakezelők összkerekes 520d-je az egyetlen motorváltozat, amit vesznek itthon. A hazai motormixből idén 27 százalékkal részesedik a zöld rendszám előnyeit élvező 530e, mögötte az 520d és az 530d jön 23 illetve 22 százalékkal a januártól augusztus végéig eladott autók közül.
Egységesen 879 000 Ft a kombifelár. Az autó továbbfejlesztésével a Touringból is lesz konnektorról tölthető akkus hibridverzió, bár az 530e Touring egyelőre nem szerepel az árlistában. Hátsó vagy összkerékhajtással jelenik meg novemberi gyártásból. Sorhatos motorral viszont csak a limuzinból lesz zöld rendszámos, a kombiból sajnos nem készül 545e xDrive.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|