Alig egy hónap telt el a világpremier óta, de már Magyarországon találkozhattunk az új Opel Mokkával. Mindössze hat darab létezik egyelőre az új Mokkából, közülük kettőt elhozott Magyarországra az importőr, hogy a márkakereskedők és az újságírók megismerkedhessenek vele.
A kiállított autók közül az egyik benzinmotoros, a másik tisztán elektromos hajtású. Utóbbiakból egyre több lesz a német márka kínálatában, olyannyira, hogy 2024-re minden modellből lesz elektromos vagy hibrid az Opelnél, csak 2021-ben kilenc elektromos hajtást is tartalmazó típus érkezik.
A Mokka fejlesztése teljes egészében a PSA-val történt összebútorozás utáni időszakra esik és ez az első Opel, amely már kezdettől fogva egyszerre kínál elektromos hajtást és belső égésű motorokat is. Az úgynevezett CMP platformra épül, amelyet az Opel francia tulajdonosa eleve úgy tervezett, hogy villanyautónak is alkalmas legyen, így a nagyfeszültségű akksi nem vesz el helyet az utastérből.
Elődjéhez képest 12,5 centivel rövidebb, azaz 4,15 méteres az új Mokka, amely a méretcsökkenéssel párhuzamosan a súlyából is sokat ledobott. A modell felvillantja az Opel új formanyelvét. A Mokka viseli elsőként a Visort, a márka új arcát. A bemutatón elhangzottak szerint az Opel tudatosan szembement a ma több márkánál is hódító trenddel, az egyre nagyobb hűtőmaszk használatával, helyette kisebb és letisztult elemet akartak.
A Visor az 1970-es Opel Manta A hűtőmaszkjára utal vissza, amelynél a fekete rácsba épített fényszórókat egy krómcsík keretezte. Szintén a hagyományokból táplálkozik a fekete fényezés a motorház fedelén és a tetőn. Ezt a kettős színezést a tervezők már a formaterv elkészítésekor alkalmazták, azaz úgy találták ki a részleteket, hogy azok így, a két színnel működnek igazán. A szépségnek persze ára van, az alapmodellek egyszínű karosszériát kapnak.
Csak LED-es fényszórókkal készül a Mokka, a drágább modellekbe LED-mátrix kivitel kerül, amely oldalanként 14 LED-del építi fel a fénycsóvát, megvilágítva, amit kell, és sötéten hagyva azokat a területeket, ahol például egy szembejövő közlekedik. A Mokkán mutatkozik be az Opel új, keskenyebbre szabott emblémája és a hátul középen megjelenő modellnév – ezeket is megöröklik a további új Opel-modellek.
Nincs még vége az elsőségeknek a Mokkában, a Pure Panelt sem kapta még meg más Opel. Ez nem más, mint a duplaképernyős műszerfal. A keret azonos méretű, a képernyő mérete eltérő – az olcsóbb modellekben mindkettő 7 colos, a legdrágábbakban a vezető előtti 12, a központi érintőképernyő 10 colos.
A tervezők igyekeztek csökkenteni a gombok számát, de nem öncélúan, hanem csak ott, ahol ez nem megy a használhatóság rovására. Ez azt jelenti, hogy vagy megmaradt a fizikai gomb az adott funkcióban, vagy azonnal elérhető, nem kell almenübe lépdelni – így kevésbé vonja el a vezető figyelmét.
Az elektromos változatba beülve az derült ki, hogy az ülések alapvetően puha tömésűek, viszonylag kis oldalpárnákkal. A vezetőülés meglepően tág határok között állítható, a szabadidő-autós magasabb pozíciótól a sportosan alacsonyig. A fűtés mellett masszázsfunkció is elérhető hozzá. 178 centis magasságommal a beállított vezetőülés mögött pont elférek, a térdem már súrolta az első ülést. A fejtér elegendő. A csomagtartó 350 literes, 6 literrel kisebb, mint korábban, de használhatónak tűnik.
1,2 literes turbós benzinmotor lesz kezdetben a Mokka belépőmodelljében. A motor gyengébb változata 100 LE teljesítményt és 205 Nm nyomatékot kínál, de elérhető lesz 130 lóerővel, illetve 230 newtonméterrel is. Dízelből 1,5 literes kerül a kocsiba, a motor 110 lóerős, nyomatéka 250 Nm. Ezzel 3,8 literes átlagfogyasztásra képes a modell. Alapáron hatfokozatú sebességváltó jár a Mokkához, az erősebb benzineshez nyolcfokozatú automata sebességváltó is kérhető.
50kWh-s lítiumion akkumulátor kerül a Mokka-E-be, amely 136 lóerős villanymotort lát el energiával. A nagyobb , a hosszabb élettartam és a gyorsabb töltés érdekében az akksi folyadékhűtéses, így mindig az ideális hőmérséklet-tartományban működhet. Az Opel arra vállal garanciát, hogy az akksi megőrzi eredeti kapacitása 70 százalékát nyolc évig vagy 160 000 kilométerig. Ha gond van, cellái cserélhetőek. A WLTP-szabvány szerint a Mokka-E fogyasztása 17,4 kWh lehet, amelyből az Opel közleménye szerint 324 km-es hatótáv következik. Mi inkább 280 km-t számoltunk.
Jó hír, hogy hőszivattyús fűtése van, amely hidegben jelentősen kevesebb energiával beéri a hajszárítószerű, fűtőszálas megoldásnál, és az egypedálos funkció is alapfelszereltség, váltóáramú töltője alapesetben 11 kWh-s.
Nézd meg videón is az új Mokka-E-t!
Minden elektromos Mokka kap online elérést, így számos funkciót vezérelhet telefonról a tulajdonosa, illetve az autó kapcsolódhat az Opel központjához is. Ha van benne navigáció, akkor élő adatokat kap a forgalomról, időjárásról stb. Emellett az autó később frissíthető, kaphat új funkciókat. A Mokka tudja a 2-es szintű önvezetést, ami azt jelenti, hogy sávon belül képes önállóan haladni, tartani az irányt, gyorsítva-lassítva, kormányozva. Nem hiányoznak olyan funkciók sem, mint a közlekedésitábla-felismerés, a holttérfigyelés, a tolatókamera vagy a parkolóasszisztens.
Egyelőre nem tudni, mennyibe kerül majd az új Mokka, ugyanis az árakkal meg kell várni az importőrváltást. Mint ismeretes, a Wallis veszi át több európai országban, így Magyarországon is az Opel-modellek értékesítését, ez pedig befolyásolhatja a kereskedőkkel kötött szerződések anyagi részét, így a kedvezményeket is. Az első autók jövő tavasszal érkeznek meg.