Röviden – Abarth 695 70 Anniversario
Mi ez? A 2007 óta piacon lévő Fiat 500 sportváltozata, az Abarth kivitel új csúcsmodellje 2019-ből, a márka 70. születésnapjára készült limitált kivitel.
Mit tud? Különleges név, izgalmas külső, szép belső, erős motorral áll össze egy vagány ördögfiókává
Mibe kerül? 5,9 millió forinttól lehet Abarth 500-ast vásárolni, az itt szereplő 695 70 Anniversario 9,6 millió forintba kerül
Kinek jó? Aki valami különlegességre vágyik, és meg is tudja fizetni, annak jó választás lehet egy Abarth

Nézte-nézte a benzinkutas, aztán megunta, és odajött. Ez milyen autó?  – kérdezte. Ez egy Abarth, a Fiat 500 sportváltozata – mondtam. Ez a darab itt egy Abarth 695 70 Anniversario, a modell, amellyel az Abarth fennállásának 70. születésnapját ünnepelte a Fiat. Ő csak egy volt az érdeklődök sorában, akiket vonzott a feltűnő kisautó.

Miután egy baleset miatt fel kellett hagynia a versenyzéssel, a névadó Carlo Abarth az autótuning felé fordult, így jött létre 1949-ben az Abarth & C. vállalat. Rendkívül sikeres volt a versenypályákra felkészített modelljeivel, miközben rengeteg, az utcai autókat sportosabbá varázsló kiegészítőt értékesített.

A több ezer futamgyőzelem mellett 133 nemzetközi rekord szerepel az Abarth neve mellett. Ezek közül hatot egy Fiat 500 Abarth futott Monzában 1958-ban. Hét nap, hét éjszaka körözött az autó a pályán, több mint 18 ezer kilométert megtéve, 108 km/órás átlagsebességet elérve.  Ez a mostani modell annak az autónak a modern átirata.

Cukiság versenypályára 1

Külső

Már a szín is erre utal, hiszen ugyanilyen zöld volt a rekordautó anno, a fényezés neve is innen ered: Monza-zöld 1958. Persze nem csak zöldben választható, készül szürke fehér, fekete és kék is az évfordulós modellből. A márkaalapítást pedig azzal ünneplik, hogy 1949 példányt gyártanak a különlegességből. A limitált darabokra különleges márkajelzés kerül, amely a nem a mostani, hanem a régi Abarth logót használja, ami főként a skorpió (Carlo Abarth csillagjegye) eltérő formájáról azonosítható.

Ahogy a Fiat 500 összes változata, az Abarth 695 70th is nagyon vagány, jó ránézni. Barátságos forma, sok-sok izgalmas részlettel fűszerezve. Ám nem apróság, ha más autókkal látjuk együtt, kiderül, hogy kifejezetten magas. Ez a felfelé építkezés teremti meg a lehetőségét, hogy hátul is el lehessen benne férni.

Cukiság versenypályára 73

Ez az apróság 225 km/órás végsebességre képes

Különösen sportos lökhárítók kerülnek az Abarth legerősebb modelljeire, egyértelmű az erőfitogtatás. Ezeket már a korábbi 595 és 695-ösökön lehetett látni, ahogy körben a sárvédő-szélesítéseket is. Ami viszont egyértelmű újdonság, az a hátsó szárny. Utóbbi 0-60 fokos szög között manuálisan állítható, 12 különböző pozícióban rögzíthetjük. Ha a függőlegeshez legközelebb állítjuk, akkor a mérések szerint 200-as tempónál 42 kg leszorítóerőt termel, ami azt jelenti, hogy valóban képes növelni a hátsó rész stabilitását. Ez persze jól hangzik, de a legtöbb vevőnek szerintem úgyis az a fontos, hogy baromira jól néz ki a spoiler.

Van mit nézni ezen túl is Abarthon, hiszen számtalan megoldást kínál a márka, hogy egyedire szabjuk a kocsit. Ezen a tető kockás, miközben a motorháztetőn ott virít a hatalmas skorpió jel, a féknyergek hangsúlyos piros festést kaptak. A négy kipufogóvég sem épp hétköznapi egy ilyen kisautón.

Cukiság versenypályára 74

Rendkívül látványos a préselt Abarth felirat, engem a klasszikus Panda 4×4 hátuljára emlékeztetett

Belső

Számos izgalmas részlet építi a márkát az utastérbe kukkantva. Így került Abarth logo az ülés háttámlájának állítójára, de feltűnik a taposón is az Abarth felirat és a szőnyegek is egyediek.

Nagyon közel van egy igazi versenyüléshez az autóba szerelt Sabelt szerkezet, eltekintve attól, hogy nagyon magasan van. Fent ülünk, és nincs mód állítani rajta, a karbonvázas ülés csak előre-hátra csúsztatható és a támla szöge változtatható. Mivel magasan ülünk, közelebb lehetünk a műszerfalhoz, hiszen a lábaink lefelé és nem előre mutatnak, ennek nyomán a sofőr mögött nagyobb lehet a hely.

Ez az 500 csúcsmodellje, ami látszik az olyan anyagokon, mint az üléseken, a kormányon, a műszerfalon feltűnő Alcantara- és bőrbetétek. A váltókar fémje valódi, szépek a pedálok, a könyöklő puha, szóval megtettek mindent a minőségérzet fokozásáért, ugyanakkor megmaradtak olyan olcsó megoldások, mint a klímapanel műanyagja vagy a kilincsek, amelyek csak látszólag fémek, illetve az egyetlen műanyag panelből álló ajtóbelsők.

Cukiság versenypályára 75

Látványos az utastér kialakítása

Az összeszerelés jó, még a különösen feszes futóművel és a tesztautóban lévő viszonylag sok kilométerrel (több mint 10 000) sem zörgött semmi. A kormánya jó fogású, de túl nagy, kisebb kellene bele.

Mutatós a középkonzol érintőképernyője, a rajta futó menü kissé lassan reagál, de alapvetően könnyen lehet vele boldogulni. Jól szól benne a hifi.

Műszerfala teljesen digitális. Két formátuma van, amelyek kapcsolódnak az autó beállításához. Normal módban a sebességjelző a hangsúlyos, míg sportmódban a fordulatszám válik a legfontosabb elemmé, de megjelennek olyan értékek is, mint a vízhőfok és a gyorsulásmérő. A kormánytól balra van egy kiegészítő óra, amely a turbónyomásról tájékoztat, jól mutat, de a vezetést nem befolyásolja.

Cukiság versenypályára 76

A Sabelt szállítja a versenyautós üléseket. Az oldaltartásra nem lehet panasz

Technika

Ahogy minden Abarth modellben, itt is 1,4 literes, négyhengeres turbós benzinmotort találunk a kocsi orrában. Vannak 145, 165 180 lóerős változatai. Itt természetesen a legerősebbet találjuk, amelynek maximális nyomatéka 250 Nm. Ezzel a mindössze 1,1 tonnás gép 6,7 másodperc alatt gyorsul 100-ra, ami igazán figyelemreméltó érték, ahogy a 225 km/órás végsebesség is egy ekkora kocsitól. A lassításról elöl 305 mm-s perforált hűtött féktárcsák gondoskodnak, hátul 240 milliméter átmérőjű elemeket találunk.

Futóműve részben szokványos, hiszen elöl MacPherson rugóstagok, keresztstabilizátorral, hátul pedig torziós rugók keresztstabilizátorral dolgoznak együtt.  A lengéscsillapítókat viszont a Koni szállítja, az elemeket frekvenciaszelektív szeleppel szerelik, ezzel szabályozva a csillapítást. A rugók pedig az Eibach termékei.  Nem is vallanak szégyent!

Fontos elemek még a BMC sport-levegőszűrő és az aktív szeleppel szerelt, Record Monza néven futó kipufogórendszer.

Cukiság versenypályára 77

Az 1,4 literes turbómotor itt 180 lóerős, de létezik 145 és 165 lóerős változata is

Vezetés

Egy hagyományos, nem különösen erős, de jó kormányzással és feszes futóművel felszerelt kisautónak tűnik elsőre a 695 70th. Erőtlenül, szinte fuldokolva reagált az első gázadásokra a motor, csak erősebb gázra mutat valamit a képességeiből, ekkor már megindul az autó.

Az igazi móka azonban akkor jön, ha a Sport gombot megnyomjuk. Ekkor igazi vadállat válik belőle. Mintha újra a testvérem Peugeot 205 GTi-jét hajtanám 18 évesen. Kis autó óriási vehemenciával.

Rendkívüli dinamikára képes, ami nem elsősorban az egyenesben mutatott gyorsulási képességére kell érteni, hanem a kanyarokban mutatott sebességére. A futómű képessége jóval magasabban van, mint amit a gumik elviselnek, így viszonylag könnyen elcsúszik az autó.

Nem lehet kiiktatni a menetstabilizálót a kocsin, ami alapvetően nem befolyásolja a sportos vezetést, csak durva vaduláskor tűnik fel. Van az autóban egy TTC (Torque Transfer Control) néven futó segédelektronika: a műszerfalról kapcsolható eszköz a fékek vezérlésével szimulálja a differenciálzárat, amitől érezhetően javul az autó rajtkészsége és a kanyarból való kigyorsítása.  Fülig ér a szám minden kigyorsításkor. Ha ez nem lenne elég, 580 ezer forintért valódi, mechanikus differenciálzár is rendelhető hozzá.

Cukiság versenypályára 78

Remek a valódi fémből készült váltókar, kissé hosszú úton jár

A kormányzása is élményszerű, rendkívül direkt, nagyon jól fordul a kocsi, a visszajelzései is nagyon jók. A direktség miatt persze meglepően nagy a fordulóköre, de ezt én simán megbocsátom neki. Ha valaki komfortra vágyik, ez nem az ő autója, futóműve feszes, pattogós. Ahhoz képest egészen jól bánik az úthibákkal, hogy akár versenypályára is bátran mehetnénk vele.

Akkora különbség van a normál és sportmódok között, hogy egyenletes tempónál, azonos gázpedálállásnál a sport gombot megnyomva megindul a kocsi, mintha visszaváltanánk. A sebességváltója pontosan kapcsolható, de lehetne határozottabb a kapcsolási érzet és rövidebb a kapcsolási út. Ezen túlmenően jobban illene a kocsihoz rövidebb váltókiosztás az 1-2-3-as fokozatokban. Ezzel lenne tökéletes az élmény.  

Normal módban visszafogott a hangja a kocsinak, Sportban viszont életre kel az aktív szeleppel szerelt Record Monza kipufogórendszer.

Cukiság versenypályára 79

Kellő temperamentumot ad a Record Monza kipufogórendszer

Költségek

Különösen takarékos a nyújtott élményhez képest az Abarth 695 70 Anniversario, hisz 9 liter körül tartható az átlagfogyasztása úgy, hogy abba már sok vadulás is belefér. Persze ha mindig támadó módban tolja valaki, akkor a benzin és az autó is gyorsan fogy el.

5 930 000 forint a legolcsóbb Abarth modell, az alap 595, amelyben 145 lóerős motor szerepel. A különböző változatok aztán, 6,7, 8 milliós cédulával sorakoznak, ahogy nő a motor teljesítménye 165, majd 180 lóerőre, mígnem elérünk a tesztben szereplő csúcsmodellhez, az Abarth 695 1.4 T-Jet 70th Anniversariohoz. Ezért 9 650 000 forintot kérnek. Ha gyűjtői darabként gondolunk rá, lehet ez oké, de ha azt nézzük, hogy 7,7 millióért is van olyan Abarth, amelyben a 180 lóerős motor van és felszereltségüket tekintve csak a szélesítés és a hátsó szárny különbözteti meg őket, akkor ez elég nagy felár. Ugyanakkor megteheti az Abarth, hiszen alig akad konkurense a kocsinak.

 

Az Abarth 695 70 Annivrsario és más sportos kisautók- listaár, forint
MINI John Cooper Works (231 LE) 8 919 000
Ford Fiesta 1.0l EcoBoost ST Line (155 LE) 6 430 000
Opel Corsa 1.2 Turbo GS Line (130 LE) 6 810 000
Abarth 695 70 Anniversario (180 LE) 9 650 000
Cukiság versenypályára 80

Kiegészítő óra mutatja a turbónyomást a műszerfalon

Értékelés

A hétköznapokon is használható, de ha kell, extrém teljesítményt nyújtó autó az Abarth 695 70 Anniversario. Apró, szeretni való járgány, különösen izgalmas részletekkel, hangulattal és remek vezetési élménnyel. 

Mellette – Ellene
 
  • Vagány külső
  • Erős motor
  • Izgalmas kormányzás
  • Egyediség
  • Versenyautós hangulat
 
  • Kis csomagtartó
  • Vannak olcsó műanyagok benne
  • 13 éves modell
Cukiság versenypályára 81

Talán innen nézve a legaranyosabb az 500-as, de a spoilerek kellő vadságot adnak neki

Szavazás

Hány pontot ér az Abarth izgalmas méregzsákja?
átlag
7.98
szavazat
602
Hány pontot ér az Abarth izgalmas méregzsákja?