Röviden – Abarth 695 70 Anniversario | |
---|---|
Mi ez? | A 2007 óta piacon lévő Fiat 500 sportváltozata, az Abarth kivitel új csúcsmodellje 2019-ből, a márka 70. születésnapjára készült limitált kivitel. |
Mit tud? | Különleges név, izgalmas külső, szép belső, erős motorral áll össze egy vagány ördögfiókává |
Mibe kerül? | 5,9 millió forinttól lehet Abarth 500-ast vásárolni, az itt szereplő 695 70 Anniversario 9,6 millió forintba kerül |
Kinek jó? | Aki valami különlegességre vágyik, és meg is tudja fizetni, annak jó választás lehet egy Abarth |
Nézte-nézte a benzinkutas, aztán megunta, és odajött. Ez milyen autó? – kérdezte. Ez egy Abarth, a Fiat 500 sportváltozata – mondtam. Ez a darab itt egy Abarth 695 70 Anniversario, a modell, amellyel az Abarth fennállásának 70. születésnapját ünnepelte a Fiat. Ő csak egy volt az érdeklődök sorában, akiket vonzott a feltűnő kisautó.
Miután egy baleset miatt fel kellett hagynia a versenyzéssel, a névadó Carlo Abarth az autótuning felé fordult, így jött létre 1949-ben az Abarth & C. vállalat. Rendkívül sikeres volt a versenypályákra felkészített modelljeivel, miközben rengeteg, az utcai autókat sportosabbá varázsló kiegészítőt értékesített.
A több ezer futamgyőzelem mellett 133 nemzetközi rekord szerepel az Abarth neve mellett. Ezek közül hatot egy Fiat 500 Abarth futott Monzában 1958-ban. Hét nap, hét éjszaka körözött az autó a pályán, több mint 18 ezer kilométert megtéve, 108 km/órás átlagsebességet elérve. Ez a mostani modell annak az autónak a modern átirata.
Külső
Már a szín is erre utal, hiszen ugyanilyen zöld volt a rekordautó anno, a fényezés neve is innen ered: Monza-zöld 1958. Persze nem csak zöldben választható, készül szürke fehér, fekete és kék is az évfordulós modellből. A márkaalapítást pedig azzal ünneplik, hogy 1949 példányt gyártanak a különlegességből. A limitált darabokra különleges márkajelzés kerül, amely a nem a mostani, hanem a régi Abarth logót használja, ami főként a skorpió (Carlo Abarth csillagjegye) eltérő formájáról azonosítható.
Ahogy a Fiat 500 összes változata, az Abarth 695 70th is nagyon vagány, jó ránézni. Barátságos forma, sok-sok izgalmas részlettel fűszerezve. Ám nem apróság, ha más autókkal látjuk együtt, kiderül, hogy kifejezetten magas. Ez a felfelé építkezés teremti meg a lehetőségét, hogy hátul is el lehessen benne férni.
Különösen sportos lökhárítók kerülnek az Abarth legerősebb modelljeire, egyértelmű az erőfitogtatás. Ezeket már a korábbi 595 és 695-ösökön lehetett látni, ahogy körben a sárvédő-szélesítéseket is. Ami viszont egyértelmű újdonság, az a hátsó szárny. Utóbbi 0-60 fokos szög között manuálisan állítható, 12 különböző pozícióban rögzíthetjük. Ha a függőlegeshez legközelebb állítjuk, akkor a mérések szerint 200-as tempónál 42 kg leszorítóerőt termel, ami azt jelenti, hogy valóban képes növelni a hátsó rész stabilitását. Ez persze jól hangzik, de a legtöbb vevőnek szerintem úgyis az a fontos, hogy baromira jól néz ki a spoiler.
Van mit nézni ezen túl is Abarthon, hiszen számtalan megoldást kínál a márka, hogy egyedire szabjuk a kocsit. Ezen a tető kockás, miközben a motorháztetőn ott virít a hatalmas skorpió jel, a féknyergek hangsúlyos piros festést kaptak. A négy kipufogóvég sem épp hétköznapi egy ilyen kisautón.
Belső
Számos izgalmas részlet építi a márkát az utastérbe kukkantva. Így került Abarth logo az ülés háttámlájának állítójára, de feltűnik a taposón is az Abarth felirat és a szőnyegek is egyediek.
Nagyon közel van egy igazi versenyüléshez az autóba szerelt Sabelt szerkezet, eltekintve attól, hogy nagyon magasan van. Fent ülünk, és nincs mód állítani rajta, a karbonvázas ülés csak előre-hátra csúsztatható és a támla szöge változtatható. Mivel magasan ülünk, közelebb lehetünk a műszerfalhoz, hiszen a lábaink lefelé és nem előre mutatnak, ennek nyomán a sofőr mögött nagyobb lehet a hely.
Ez az 500 csúcsmodellje, ami látszik az olyan anyagokon, mint az üléseken, a kormányon, a műszerfalon feltűnő Alcantara- és bőrbetétek. A váltókar fémje valódi, szépek a pedálok, a könyöklő puha, szóval megtettek mindent a minőségérzet fokozásáért, ugyanakkor megmaradtak olyan olcsó megoldások, mint a klímapanel műanyagja vagy a kilincsek, amelyek csak látszólag fémek, illetve az egyetlen műanyag panelből álló ajtóbelsők.
Az összeszerelés jó, még a különösen feszes futóművel és a tesztautóban lévő viszonylag sok kilométerrel (több mint 10 000) sem zörgött semmi. A kormánya jó fogású, de túl nagy, kisebb kellene bele.
Mutatós a középkonzol érintőképernyője, a rajta futó menü kissé lassan reagál, de alapvetően könnyen lehet vele boldogulni. Jól szól benne a hifi.
Műszerfala teljesen digitális. Két formátuma van, amelyek kapcsolódnak az autó beállításához. Normal módban a sebességjelző a hangsúlyos, míg sportmódban a fordulatszám válik a legfontosabb elemmé, de megjelennek olyan értékek is, mint a vízhőfok és a gyorsulásmérő. A kormánytól balra van egy kiegészítő óra, amely a turbónyomásról tájékoztat, jól mutat, de a vezetést nem befolyásolja.
Technika
Ahogy minden Abarth modellben, itt is 1,4 literes, négyhengeres turbós benzinmotort találunk a kocsi orrában. Vannak 145, 165 180 lóerős változatai. Itt természetesen a legerősebbet találjuk, amelynek maximális nyomatéka 250 Nm. Ezzel a mindössze 1,1 tonnás gép 6,7 másodperc alatt gyorsul 100-ra, ami igazán figyelemreméltó érték, ahogy a 225 km/órás végsebesség is egy ekkora kocsitól. A lassításról elöl 305 mm-s perforált hűtött féktárcsák gondoskodnak, hátul 240 milliméter átmérőjű elemeket találunk.
Futóműve részben szokványos, hiszen elöl MacPherson rugóstagok, keresztstabilizátorral, hátul pedig torziós rugók keresztstabilizátorral dolgoznak együtt. A lengéscsillapítókat viszont a Koni szállítja, az elemeket frekvenciaszelektív szeleppel szerelik, ezzel szabályozva a csillapítást. A rugók pedig az Eibach termékei. Nem is vallanak szégyent!
Fontos elemek még a BMC sport-levegőszűrő és az aktív szeleppel szerelt, Record Monza néven futó kipufogórendszer.
Vezetés
Egy hagyományos, nem különösen erős, de jó kormányzással és feszes futóművel felszerelt kisautónak tűnik elsőre a 695 70th. Erőtlenül, szinte fuldokolva reagált az első gázadásokra a motor, csak erősebb gázra mutat valamit a képességeiből, ekkor már megindul az autó.
Az igazi móka azonban akkor jön, ha a Sport gombot megnyomjuk. Ekkor igazi vadállat válik belőle. Mintha újra a testvérem Peugeot 205 GTi-jét hajtanám 18 évesen. Kis autó óriási vehemenciával.
Rendkívüli dinamikára képes, ami nem elsősorban az egyenesben mutatott gyorsulási képességére kell érteni, hanem a kanyarokban mutatott sebességére. A futómű képessége jóval magasabban van, mint amit a gumik elviselnek, így viszonylag könnyen elcsúszik az autó.
Nem lehet kiiktatni a menetstabilizálót a kocsin, ami alapvetően nem befolyásolja a sportos vezetést, csak durva vaduláskor tűnik fel. Van az autóban egy TTC (Torque Transfer Control) néven futó segédelektronika: a műszerfalról kapcsolható eszköz a fékek vezérlésével szimulálja a differenciálzárat, amitől érezhetően javul az autó rajtkészsége és a kanyarból való kigyorsítása. Fülig ér a szám minden kigyorsításkor. Ha ez nem lenne elég, 580 ezer forintért valódi, mechanikus differenciálzár is rendelhető hozzá.
A kormányzása is élményszerű, rendkívül direkt, nagyon jól fordul a kocsi, a visszajelzései is nagyon jók. A direktség miatt persze meglepően nagy a fordulóköre, de ezt én simán megbocsátom neki. Ha valaki komfortra vágyik, ez nem az ő autója, futóműve feszes, pattogós. Ahhoz képest egészen jól bánik az úthibákkal, hogy akár versenypályára is bátran mehetnénk vele.
Akkora különbség van a normál és sportmódok között, hogy egyenletes tempónál, azonos gázpedálállásnál a sport gombot megnyomva megindul a kocsi, mintha visszaváltanánk. A sebességváltója pontosan kapcsolható, de lehetne határozottabb a kapcsolási érzet és rövidebb a kapcsolási út. Ezen túlmenően jobban illene a kocsihoz rövidebb váltókiosztás az 1-2-3-as fokozatokban. Ezzel lenne tökéletes az élmény.
Normal módban visszafogott a hangja a kocsinak, Sportban viszont életre kel az aktív szeleppel szerelt Record Monza kipufogórendszer.
Költségek
Különösen takarékos a nyújtott élményhez képest az Abarth 695 70 Anniversario, hisz 9 liter körül tartható az átlagfogyasztása úgy, hogy abba már sok vadulás is belefér. Persze ha mindig támadó módban tolja valaki, akkor a benzin és az autó is gyorsan fogy el.
5 930 000 forint a legolcsóbb Abarth modell, az alap 595, amelyben 145 lóerős motor szerepel. A különböző változatok aztán, 6,7, 8 milliós cédulával sorakoznak, ahogy nő a motor teljesítménye 165, majd 180 lóerőre, mígnem elérünk a tesztben szereplő csúcsmodellhez, az Abarth 695 1.4 T-Jet 70th Anniversariohoz. Ezért 9 650 000 forintot kérnek. Ha gyűjtői darabként gondolunk rá, lehet ez oké, de ha azt nézzük, hogy 7,7 millióért is van olyan Abarth, amelyben a 180 lóerős motor van és felszereltségüket tekintve csak a szélesítés és a hátsó szárny különbözteti meg őket, akkor ez elég nagy felár. Ugyanakkor megteheti az Abarth, hiszen alig akad konkurense a kocsinak.
Az Abarth 695 70 Annivrsario és más sportos kisautók- listaár, forint | |
---|---|
MINI John Cooper Works (231 LE) | 8 919 000 |
Ford Fiesta 1.0l EcoBoost ST Line (155 LE) | 6 430 000 |
Opel Corsa 1.2 Turbo GS Line (130 LE) | 6 810 000 |
Abarth 695 70 Anniversario (180 LE) | 9 650 000 |
Értékelés
A hétköznapokon is használható, de ha kell, extrém teljesítményt nyújtó autó az Abarth 695 70 Anniversario. Apró, szeretni való járgány, különösen izgalmas részletekkel, hangulattal és remek vezetési élménnyel.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|