Röviden – Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 LE DSG-7 4DRIVE | |
---|---|
Mi ez? | A SEAT-ból kinőtt, teljesítményorientált Cupra almárka első igazán saját dizájnú modellje, kompakt méretű terepkupéja a Formentor, aminek szériaérett változatát 2020 tavaszán mutatták be |
Mit tud? | Sportos megjelenésű autó, erős motorral, ügyes futóművel, ütős formatervvel |
Mibe kerül? | Egyelőre nincs hazai ára, leghamarabb november végén, december elején derülhet ki, mennyibe is kerül a Cupra Formentor |
Kinek jó? | Aki kedveli, ha az autója emblémája láttán az emberek többsége csak zavartan hümmög, és vezetni is szeret, az boldog lehet a Formentorral |
Cupra névvel jó ideig csak a SEAT sportosabb modelljein találkozhattunk, de 2018-ban a spanyol márka úgy döntött, önálló almárkát épít fel a jól hangzó név mögé, amelyet a „Cup Racer” szavakból ollóztak össze. Eleinte a Cupra márkaembléma már meglévő SEAT-modelleken tűnt fel, így a Cupra Ateca, majd a Cupra Leon jelentette a választékot. Utóbbiból kombi is készül, szintén sportos, vagány külsővel és műszaki tartalommal, de az igazi nagy durranást az idén tavasszal érkezett Formentor jelentette, amely már saját, egyedi dizájnt kapott, míg a műszaki tartalom továbbra is az anyavállalat, a Volkswagen raktáraiból került az autó alá.
Maga a Formentor név bármennyire is gonoszul hangzik, semmi extrát nem jelent, csupán egy félsziget neve Mallorca északkeleti csücskében. Ezzel nagyjából hűek is maradnak a SEAT nómenklatúrájához, melyben a különböző modellek spanyol városokról kapják a nevüket.
Külső
Formára a Formentor egy átlagos szabadidőautó lenne, de kicsit érezni rajta a gyötrődést, hogy ugye a népnek kell a magas építésű, SUV-szerű forma, de ahhoz, hogy el lehessen adni a konkurenseknél sokkal sportosabbnak, és hogy tényleg lehessen is úgy vezetni, muszáj alacsonynak is lennie, így lett ilyen: mezei autónak magas, SUV-nak pedig alacsony.
Megkapta a kötelező műanyag küszöb- és kerékjáratiív-rátéteket is, de mivel ezek közel olyan színűek, mint a karosszéria, annyira nem feltűnőek, mintha matt fekete, pucér műanyag virítana ugyanott. Szemből a fényes fekete hűtőrács közepében ülő furcsa embléma húzza magára a fókuszt, de a légbeömlők is érdekesek, illetve az egész kasztni tele van élekkel, domborulatokkal, apró kis részletekkel, a Formentor egyetlen négyzetcentimétere sem unalmas. A nappali fény LED-es cikkcakkja segít egy kicsit beazonosítani az autót, aki látott mostanában menet közben SEAT-ot, az könnyen rájön, hogy ennek a modellnek is lehet valami köze a márkához.
Egymás mellett a Cupra Formentor és a Cupra Ateca méretei:
Cupra Formentor |
Seat Ateca |
|
Hosszúság (mm) | 4450 | 4363 |
Szélesség (mm) | 1839 | 1841 |
Magasság (mm) | 1511 | 1601 |
Tengelytáv (mm) | 2680 | 2638 |
Csomagtartó (l) | 420 | 510 |
Belső
Utasterében először a kormányra került indítógomb látványát kell feldolgozni, de ha ez megvan, akkor nagyjából a SEAT Leon belsejére ismerhetünk rá. Ami meg a VW Golf aktuális berendezését idézi, annak minden jó és idétlen részletével együtt.
A külsőhöz hasonlóan a belsőnek is fontos része a fény, így állítható színű és fényerejű hangulatvilágítást lehet beállítani a Formentorban, és az egyik első ajtónyitó kilincstől a műszerfalon végig a másikig húzódó fénycsík is megvan, ami igazán csinos dolog. Nem biztos, hogy nem tudnék élni nélküle, de jó, hogy van. A fények mellett a műanyag dekorbetéteken és a varrás cérnáján feltűnő bronz szín adja meg a prémium ízt az amúgy tisztességes, jó minőségű anyagokból összeállított belsőnek. Jópofa a DSG váltó apró fokozatválasztó kapcsolója, hasznos a sok rakodóhely, és USB-aljzat – mindegyikük C-s, – de az amúgy komfortos és jó oldaltartású ülések beépített fejtámlája már nem feltétlenül lesz jó magasságban mindenkinek.
Ennél sokkal zavaróbb a klímakonzol teljesen gombmentessé válása, sőt, még a hangerő-szabályzást is egy csík simogatásával kéne megoldani autózás közben, mindenféle kéztámaszték, visszajelzés nélkül. A vezetőnek könnyebb dolga van, ő a kormányról is tud hangosítani, halkítani. Arra pedig, hogy mennyire ész nélkül tesznek egy funkciót az érintőképernyőre, a legjobb példa az ülésfűtés virtuális gombja, amit ugyanúgy sokszor kell megnyomni a hogy végigmenjünk a 0,3,2,1,0 fokozatok között, mint a hagyományos gombot. Pedig ott az érintőképernyő, amin azonnal ki lehetne választani a szükséges fokozatot, ha egy csöpp esze is lenne annak, aki ezt kitalálta.
Ami viszont hasznos, az a változtatható dizájnú és információtartalmú műszerfal, amin rengeteg variációt lehet kisakkozni a középső és a két szélső, kisebb képernyő variálásával. Utasként sem elöl, sem hátul nem lesz kényelmetlen az utazás, a második sorban nemcsak elég hely van az utazáshoz, hanem hátulról kontrollálható szellőzés és USB-aljzatok is segítenek elviselni a hosszú autózást. Csomagtartója 420 literes, a csomagok rögzítéséhez fülek, a szatyroknak kampók is vannak benne, és a tesztautóban 230 voltos konnektor is volt. A hátulról karok meghúzásával is ledönthető ülések lehajtása után sík rakfelületre lehet pakolni a nagyobb kiterjedésű csomagokat.
Technika
Mindössze kétféle hajtásláncot kínálnak a Cupra Formentorhoz, az egyik az 1984 köbcentis, négyhengeres, turbós benzines, amely 310 lóerős csúcsteljesítményre képes és 400 Nm-es a legnagyobb forgatónyomatéka. Ezzel 4,9 másodperc alatt érhető el a 100-as tempó, és papíron egészen 250-ig mehet a vágta. Váltóból hétfokozatú duplakuplungos DSG jár a motor mellé, és összkerékhajtás. Formentorból létezik konnektorból is tölthető hibrid változat is, ez 245 lóerős, szintén 400 Nm nyomatékkal. A 150 lóerős 1.4 TSi motornak 115 lóerős villanymotor segít be, a 13 kWh kapacitású akkucsomaggal 50 km-es tisztán elektromos hatótávra képes az autó és ugyanúgy hétfokozatú DSG jár mellé.
Frissítés: Az importőr legfrissebb információi szerint még idén megérkezhet az 1,5-ös, 150 lóerős változat hatfokozatú kéziváltós és hétfokozatú DSG váltóval, a 2,0 TSI-ből jövőre lesz 245 lóerős elsőkerekes és 190 lóerős összkerekes változat is. Szintén jövőre érkeznek a 2,0 TDI motoros Formentorok is, 150 lóerős teljesítménnyel, elsőkerekesként hatos kézi- 4×4-esként hétfokozatú DSG váltóval. A hibrid választék is bővül, ott egy kicsit gyengébb, 204 lóerős kivitel is felkerül az árlistára.
Vezetés
Eltartott pár napig, mire nem a váltó fokozatválasztója előtti menetstabilizáló gombra tenyereltem indulásnál, hanem a kormányra költöztetett motorindítóra. Van ezen kívül egy másik fura gomb, azzal a különféle vezetési módok között lehet váltogatni, itt lehet kiválasztani a Sport és Cupra módokat is – változik a gázpedál érzékenysége, a futómű keménysége és a váltások stílusa is – utóbbinál a csatazaj sajnos a hangszórókból szól és csak bent élvezhető, bár a kipufogó néha képes dörrenni egy finomat.
Bő 300 lóerővel és a hozzá tartozó 1,6 tonnás tömeggel egész jókat lehet autózni, amit a 19 colos felnik és a kemény, feszes futómű még élvezetesebbé tesznek. Feltéve, hogy a kanyarból kanyarba esve érzi jól magát valaki, mert átlagos, budapesti közúti közlekedéshez ez a szett már nem annyira komfortos. De nem érdemes nyafogni, ez vállaltan egy sportos, kemény, férfias modell, nem sétahajó. A DSG váltó az esetek nagy többségében jól dolgozik, de ha valami szokatlan dolgot kell menedzselnie, hirtelen sokat kell visszaváltani, vagy bármi más megzavarja, képes pár másodperce elaludni.
Egy előnye van a hangszórókból jövő motorhangnak, az, hogy ki lehet kapcsolni. Így hosszabb távokat is lehet anélkül leautózni, hogy megbolondulnánk a motorhangtól. Szerencsére más menetzajtól sem nagyon kell benne szenvedni, jó a hangszigetelés, szélzaj sem jelentős, legfeljebb a futómű felől érkezik némi zavaró hang, ha nem tükörsima aszfalt van a kocsi alatt.
Papíron 8,2 – 9 liter a Formentor WLTP szerinti fogyasztása, ami a való életben, sok városi és kevés országutas menettel kicsivel 10 liter fölött állt meg, messze nem kis fogyasztásra optimalizált vezetés mellett.
A Cupra Formentor és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
MINI COOPER SE ALL 4 (220 LE) | 12 300 000 |
SEAT Cupra Ateca (30 0LE) | 17 926 900 |
DS7 Crossback Puretech 225 (225 LE) | 15 560 000 |
Költségek
Ez aránylag rövid rész lesz, az importőr kérdésünkre elmondta, hogy leghamarabb november végén, december elején ismerhetjük meg a Cupra Formentor fogyasztói árait, felszereltségi szintjeit, illetve a szintén várható Cupra Formentor e-Hybrid árát is. Utóbbi valamikor a jövő év közepén futhat be, amíg még bármi történhet a forinttal.
Értékelés
A Cupra Formentor azt nyújtja, amit ránézésre is elvársz tőle. Egy divatos, szabadidő-autós külsőbe erőszakolt, élvezetesen vezethető, erős, valóban sportos autót kap a pénzéért, aki mellette dönt. Emellett megvan a különlegességfaktor is az autóban, egyelőre a népesség elenyésző százaléka tudja, hogy mit is lát pontosan. Persze az VW-konszernes egyenberendezéshez és annak minden hülyeségéhez sajnos hozzá kell szokni.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|