Röviden – Swift Sport 1.4 6MT Hybrid 48V | |
---|---|
Mi ez? | A Suzuki Swift Sport kivitel harmadik generációs kiadása, amely a 2017-ben bemutatott és nemrég, 2020 vége felé felfrissített Swiftre épül |
Mit tud? | Sportos, élvezetesen vezethető, de nem kifejezetten izmos kisautó |
Mibe kerül? | Jelenleg 7 290 000 forintos listaáron megy a Swift Sport, amihez azonnal jár kedvezmény is, így akár már 6 790 000 forinttól is el lehet vinni |
Kinek jó? | Aki sportos megjelenésű, szórakoztató kisautóra vágyik, de nincs szüksége több száz lóerőre |
Október elején, a Suzuki hibridesítési hullámának befejező lépéseként már kipróbálhattuk a megújult, 2017-ben bemutatott és kicsit felfrissített Swiftet, most pedig a szintén modernizált, a harmadik generációnál tartó Sport változatot hajthattuk egy hétig. A mezei Swiftekhez hasonlóan sajnos az izmosabb, ígéretes külsejű változat is elerőtlenedett, és a gyorsulása is romlott, egy egész másodpercet. Cserébe a 48 voltos lágy-hibrid rendszerével egész takarékosan lehet vele közlekedni. Kérdés, ezt várjuk-e el egy olyan autótól, aminek a nevében ott virít a „Sport” szó is.
Külső
A 3890 milliméter hosszú, 1735 mm széles, 1495 mm magas és 2450 mm-es tengelytávú, zömök, jó kiállású kisautó külsejének tervezésekor egész visszafogottan bántak a sportos kiegészítőkkel. Szemből a hűtőmaszk rácsának mintája tér el a lakossági Swiftétől, oldalt karbonmintás küszöbborítás sportosít, míg hátul a dupla, ezüst kipufogók és a szintén karbonmintás műanyagból készült diffúzor felel ugyanezért.
Van még szolid tetőspoiler és büszke Sport felirat is hátul, a Swift felirat és a Hybrid embléma közép ékelődve. A rikító sárga fényezésnek a feketén hagyott A és B-oszlopok adnak egy kis ízt, illetve a C-oszlopba is belenyúlik a feketeség, és onnan kandikálnak ki a hátsó ajtók kilincsei is.
Alább a 2018-as, illetve a 2020-as Swift Sport. Szólj, ha találsz különbséget!
Belső
Beülve, ha agyoncsapnak sem tudnám kiszúrni, változott-e valami a ráncfelvarrással, szóval szerintem pont ugyanaz a fekete alapba illesztett piros betétekkel feldobott berendezés várja itt is az utasokat, mint korábban. Az anyaghasználat elég vegyes, a nagyobb felületek olcsóbb, kemény műanyagból készülnek, de néhány gyakrabban fogdosott helyen feltűnnek puhább felületek is. A piros díszvarrás az üléseken, a kormányon és a váltószoknyán is klasszul néznek ki.
A sportos hangulatú ülés jó oldaltartású, az én 75 kg-os, kaszáspók alkatomat is szuperül megtámasztotta, ami jó dolog, viszont így nehéz elképzelni, hogy egy mázsa körüli emberrel is képes-e ugyanezt megcsinálni. Kormánya alul lapított és rengeteg különböző gomb található rajta, amiket vakon, az útra koncentrálva is könnyű kezelni. Hat óránál kezdődő számozású műszerfala két nagy, kerek, mutatós műszerből áll, amelyek piros betéteket kaptak, illetve a számlapba integrálva olvasható le a hűtőfolyadék hőmérséklete és az üzemanyagszint is, közöttük pedig a színes kijelző trónol, ami igény szerint a sebességtől a hibrid rendszerben történő energiamozgásig, sok mindent tud megjeleníteni.
Annak ellenére, hogy a Swift elég picike – bőven kurtább 4 méternél -, a második sorban is van annyi hely, hogy 190 centiméterrel se kelljen kényelmetlenül feszengeni. Ugyan az üléspozíció elég egyeneshátas, de legalább sem a térd, sem a fej nem súrlódik semmin utazás közben. Egyedül a beszállás lehet macerás, ami a szűk ajtónyílás számlájára írható.
Csomagtartója a alapfelállásban 265 literes, amit egészen 579, illetve maximálisan 947 literre lehet tovább bővíteni a defektjavító készlettel szállított autók esetében. A háttámlák lehajtása után nem lesz sík a felület, amire pakolhatók a csomagok és más extra rekesz, vagy okosság sincs a csomagtartóban.
Technika
Mindössze egyetlen motorral rendelhető a Swift Sport, ez pedig az 1,4 literes, 130 lóerős, turbós, négyhengeres benzines, ugyanez dolgozik a Vitarában, és az S-Cross-ban is. A K14D kódjelű motorra épülő, 48 voltos hibrid rendszer elektromos motorja 10 kW-os, és 53 Nm nyomaték leadására képes, ami a jobb első ülés alatt található lítiumion akkumulátorból kapja az energiát. Tisztán elektromos üzemre nem képes az autó, csupán a motorfék üzemben visszanyert energiával gazdálkodik, ez indítja a motort, és ha kell az autó gyorsításába is besegít. Igaz, plusz lóerőkkel nem kell matekozni, hiszen erősebb nem lesz a villanymotortól a rendszer, csupán a benzinmotor terhelését, fogyasztását csökkenti.
Maga az 1,4-es benzinmotor a korábbinál gyengébb lett, 140 helyett már csak 130 lóerős csúcsteljesítményre képes. Emellett persze a gyorsulás is romlott, itt egy másodperc a veszteség: 8,1 helyett 9,1 másodperc kell az új, 48 hibrid rendszerrel – és 15 kilogrammnyi extra tömeggel -nehezített Swift Sportnak a 100-as tempó eléréséhez.
Vezetés
Hiába tudja csak 9,1 másodperc alatt lenyomni a 100-as sprintet a Swift Sport, mégis igen sok élményt ad a vezetése. Ha 100-ig nem is fürge, de a városban, szabályos tempóig bárki úgy érezheti, hogy nem nagyon akad ellenfele. Ez főleg a kis saját tömegnek és a nagy nyomatékú rendszernek köszönhető.
Elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futóműve nehezen viseli a rossz minőségű utakat – illetve inkább a bent ülők viselik nehezebben – ott keményen tájékoztat minden úthibáról, gödörről. Kanyarban viszont nagyon jóindulatú, a csúszósabb téli gumikkal is kiszámítható, hogy mikor mi fog történni a vezető alatt.
Hatfokozatú kézi váltója – ez az egyetlen Swift, ami hatos váltóval kapható, a többiben ötfokozatú található – pontos, élvezetes darab, viszont a kormányzásra ráférne még egy csipet közvetlenség, és az út felől is érkezhetne valamivel több információ. Motorja könnyedén, fürgén cibálja az egy tonnán mindössze 20 kilogrammal túlnövő autót, van még valami hangja is, igaz, ez messze van a lelkesítőtől.
De legalább mégis morog egy kicsikét, igaz, autópályán haladva előbb utóbb a szélzaj átveszi az uralmat. Menet közben a hibrid rendszer teljesen észrevétlen marad, mindössze az lehet gyanús, hogy a gázt elvéve intenzívebb a lassulás, mint amit hasonló esetben érezni kéne. Illetve a start-stop rendszer miatti leállások, újraindítások is igen civilizált módon, finoman, csendben zajlanak és a rendszer piros lámpa felé tartva már gurulás közben – úgy 16 km/órás tempónál – leállítja a motort.
Vezetőtámogató rendszerei között az ütközésre figyelmeztető rendszertől, – ezt eddig mindig utáltam a Swiftekben, de a teszthéten pont a korán elkezdett sivalkodása mentett meg egy utoléréses koccanástól, így innentől bármilyen csipogást elnézek neki – a sávelhagyásra figyelmeztető és sávban tartó mellett adaptív, távolságtartó tempomat is megtalálható benne, a balesetmentes parkolásnál pedig a jó felbontású kamerarendszer képe lehet nagy segítség.
Gyári fogyasztása 5,6-6,5 liter 100 kilométerenként, az első a kombinált, a második a főként városi használat mellett saccolt értékeket mutatja. A teszthét alatt szinte kizárólag városban – és nem kifejezetten spórolósan – hajtott Swift Sport 7,3 litert nyakalt be. Nem érzem csalódásnak, a kínált élmény miatt ki lehet egyezni ennyivel. És biztosan benne van még a pakliban, hogy nagypapásan, 65-ös pulzussal könnyedén lejjebb lehet vinni ezt az értéket.
Költségek
Jelenleg 7.290.000 forintos listaáron kapható a Suzuki Swift Sport, amihez azonnal jár kedvezmény is, így ténylegesen 6.790.000 forinttól már hazavihető. A kéttónusú fényezés felára 70 ezer forint, és itt el is értünk a Japánban gyártott modell extráinak végére. Mást nincs is az árlistán, a Swift Sportban az égvilágon minden benne van. Alapáron érkezik a LED-es fényszóró, az elektromosan állítható és fűthető külső tükör, a kulcs nélküli ajtónyitás, motorindítás, és a sportülés is.
A Suzuki Swift Sport és vetélytársai – Listaár, forint
A Suzuki Swift Sport és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Suzuki Swift Sport (130 LE) | 7 290 000 |
Renault Clio E-Tech Hybrid R.S. Line (91 LE) | 7 949 000 |
Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force 125 LE 6 M/T | 6 425 000 |
Ford Fiesta 1.0l EcoBoost mHEV (155LE) M6 Euro6.2 | 6 440 000 |
Értékelés
Hibrid hajtásláncával, a korábbi változatnál érezhetően kisebb teljesítményével, rosszabb menettulajdonságaival a Suzuki Swift Sport mégis élvezetes vezetést kínál, miközben takarékosan is használható. Fürge, jóindulatú, szemrevaló külsejű, sűrű kisautó, ami alapáron tömve van ezernyi értékes és hasznos extrával.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|