Röviden – MINI Countryman | |
---|---|
Mi ez? | Kompakt szabadidő-autó a MINI-től, ez itt a második generációs Countryman Cooper S, 178 lovas turbómotorral és összkerékhajtással. |
Mit tud? | Nem vág arcon a MINI Countryman, de van annyira jó, hogy a hosszabbik úton menj haza vele. |
Mibe kerül? | 8,3 milliótól indul a fapados, 3 hengeres Countryman, a Cooper S All4 szinte hiánytalanul tömve már 16 millió forint felett van. |
Kinek jó? | Akinek aranyos és jól vezethető kompakt szabadidő-autóra van szüksége, az boldog lesz a Countrymannel. |
Olyan a MINI Countryman Cooper S All4, mint amikor férfi létedre drága bonbont kapsz, és elsőre talán még valamennyire csalódott is vagy, hogy nem vesznek komolyan egy száraz vörösborral, de aztán pár nap múlva kibontod, és a második után kiderül, hogy azért mégiscsak baromi jól jártál.
Külső
Mintha estére kanapén hagyott plüssmackó volna, csak annyira marcona a MINI Countryman. Kedvesen gömbölyded bakancs formájú autó, amihez kis komolyságot adnak az olyan részletek, mint a méhsejtmintás maszk meg a vastagon húzott krómok.
Akik szerint Sir Alec Issigonis tervezett utoljára jó Minit, azoknak persze maga a héliummal bucira fújt túlzás a Countryman, de nekem kifejezetten tetszik. Jól állnak neki a 17-es felnik a pufi gumikkal és a műanyaggal körbetunkolt lemezek, meg ahogy kidomborodik mindenütt a sárvédő.
Mindene nagyon szerethető a salátástálnyi tükrétől a hegyén villogó antennáig. A sor végéről is látod, hogy bezártad, és nem voltál olyan feledékeny, mint hitted. A nagy kedvencem nem a gépháztető dombja vagy a meredő kipufogóvégek, hanem a Union Jack-mintás hátsó lámpa, aminél az sem lenne britebb, ha két corgi csaholna körülötte szüntelen.
Belső
Karamellizált répa színű steppelt bőrkárpittal, szerénytelen mennyiségű krómmal és lakkfeketével valahol a gicces és a kellemes hangulatú között van az egész utastér. Körben nagy ablakok, fent hatalmas panoráma-üvegtető, ami miatt nem csak a kilátás jó belőle minden irányba, hanem még a borongósan szürke decemberben is üde világosság van benne.
Pedig egyébként is minden irányba rengeteg hely van. Ami különösen azért meglepő, mert a hasonló alapterületű Clubmanben se az utasoknak, se a csomagjaiknak nincs elég légköbméter. A Countrymanbe pedig mindenki hozhat magával csomagot (összesen 450 liternyit), aztán beülhet pávatollas kalapban is, annyi a fejtér. Az ajtózsebek akkorák, hogy oda is bőven fér kacat, meg újratölthető üveges víz.
Annyira dizájnosak az ülések a dupla varrásokkal meg a gömbölyű fejtámlákkal, hogy szinte már másodlagosnak tűnik, mennyire kényelmesek. Hátul sincs ez másképp, csak a lehajtható könyöklőt hiányolom kicsit.
Bentley Bentaygából átülve az tűnt fel leginkább, hogy ellentétben a 100 milliós rombolóval, a MINI Countrymanben saját bajuszkapcsolók vannak és látható helyen egyetlen olyan gomb sincs, ami BMW-ből érkezett volna. Krómgalléros tekerentyűk és sornyi billenőkapcsolók, picike korláttal elválasztva, középen pirosan derengő startgombbal. Ilyenekkel van tele a középkonzol, mégis egy percig nem kell gondolkozni azon, hogy mi micsoda, mert adja magát.
Egyedül a hangulatvilágítás skáláját keresgéltem hosszan a menüben. Már kezdtem megbarátkozni a nyomasztó gondolattal, hogy nem lila fényben úsznak majd a papírzsepik az ajtózsebben, amikor megtaláltam a dedikált kapcsolót a tetőkonzolon.
Mindennek a tetején ott a neonreklámmal keretezett, szélesvásznú érintőképernyő, aminek menüje logikus és egyszerű, a telefonkihangosítást pillanatok alatt átveszi, az Apple CarPlayt meg indítja rögvest. A könyöklőben lévő vezeték nélküli töltő néhány telefonhoz már alulméretezett, nagyjából a normál iPhone XS az utolsó méret, ami elfér benne. Ha valaki ennél nagyobb almás mobillal posztol Instagramra, az keressen magának egy szimpatikus USB-csatlakozót az etetéshez.
Két apróság nem tetszett a Countrymanben. Szerintem teljesen értelmetlen a plexilapra vetítő head-up display, mert 200 ezer forintért nem szemmagasságba, hanem az ablaktörlőre vetít. Úgy meg minek. A digitális műszeregységet pedig a cuki formátumú analóg óra helyett szinte sértésnek élem meg. Már csak azért is, mert semmit nem tud, ami miatt indokolt lenne, hogy tisztességes mutatók helyett pixeleket nézegessek.
Használni viszont ezzel együtt is remek a Countrymant, mert nem csak ránézni öröm, hanem bent is bőven van benne ötlet. Takarékoskodni például úgy segít, hogy boldoggá kell tenni egy gömbakváriumban élő halat. Komótos gyorsításokkal és előrelátó vezetéssel mosolyt lehet csalni az arcára.
Szórakoztatóbb a Country Timer, ami hegymenetre és murván zötykölődésre oszt csillagokat és a virtuális Countrymant fejleszti monster truckká. Sokat elmond róla, hogy szabadidő-autóban rég röhögtünk ennyit.
Technika
Autóskártyában hamar feltűnne a modellfrissítés utáni MINI Countyman, mert látványosan gyengébb lett, hogy megfeleljen a szigorúbb károsanyag-kibocsátási normáknak. A 2,0 literes, négyhengeres turbós benzinmotor 178 lóerős (korábban 192 volt), de a nyomatéka maradt 280 Nm. Továbbra is 7,3 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 222 km/órás a végsebessége.
Akárcsak a hagyományos MINI és a keresztmotoros BMW-k, úgy a Countryman is az UKL platformra épül. Alapvetően elsőkerék-hajtású, de Countryman Cooper S-hez már érdemes bepipálni az All4 összkerékhajtást, amihez jár a 8 sebességes, hagyományos automata váltó. Minden MINI felfüggesztése elöl MacPherson, hátul független.
Motorok
136 lóerővel a Cooper 1,5 literes, háromhengeres turbómotorja a legszerényebb. A következő szint a Cooper S, majd jön 306 lóerős, összkerekes John Cooper Works, ami már 5,1 másodperc alatt sprintel 100-ra.
150 és 190 lóerővel elérhető a 2,0 literes, négyhengeres dízelmotor a Countrymanhez. A konnektorról tölthető hibrid változat (Countryman Cooper SE) összteljesítménye 224 lóerő és több mint 50 kilométert képes megtenni egy feltöltéssel.
Vezetés
Piros billenőkapcsolóval indul, mintha valami pályagép volna, aztán biztatóan felmordul a kipufogó. Ettől talán kicsit még el is szégyelli magát, mert azon nyomban elhallgat, ne tudja meg senki, hogy itt benzint égetnek 2020-ban.
Ahogy kihajtok a parkolóból, már érezni, hogy mennyire feszes a futómű, de ezt a sportosabbik, piros S betűkkel teleszórt Countrymannek egy pillanatra se rónám fel. Nekem ez még pont belefér a hangulata mellé, amire ráerősít a vaskos kormány.
Már nem azért, mert biztos fogást kíván, hanem mert hihetetlenül közvetlen, és ezzel olyan vihogósan élénken forduló autó a MINI. Határozottan fog a féke és ügyesen dolgozik alá az összkerékhajtás, hogy ne csak beesni tudjon a kanyarba vállalhatatlan tempóval, hanem szépen ki is toljon belőle.
Kigyorsításnál érezni, hogy a turbómotor egyszerűen nem tud kibújni a szabályok alól, messze nem olyan motivált, mint korábban. Dinamikai adat szinten nincs változás, csak érzésre nem szalad olyan lelkesen, hiába osztja neki mindig gyorsan a fokozatokat az automata.
Sport módban sincs már az a tűz. Nincs durrogás a kipufogóból, nem nyílik ki a világ 3000-től, csak a szüntelen szintetikus dörmögés jön a hangszórókból. Ezért hagytam inkább a normálisnak szánt Mid módban. Innentől a Countryman igazi tudománya nekem az volt, hogy beültem és nem kellett további öt gombot megnyomni minden indítás előtt, hogy jó legyen.
Városban alulról karcolta a 10 literes átlagot, autópályán pedig 130-nál már elkezd susogni a menetszél a meredeken álló tetőoszlopok körül (cserébe 6,2-t fogyasztott). Kirándulni szerettem igazán a Countrymannel, mert a kormányzása meg a stabil futóműve miatt a vidéki utakon, nyújtottabb kanyarokban a leginkább harmonikus.
Költségek
136 lóerős, háromhengeres turbómotorral, hatgangos kézi váltóval és elsőkerék-hajtással 8,3 millió forintról indul a MINI Countryman. A Cooper S All4 kormányról pöckölhető automata váltóval 10,8 millió forintba kerül.
216 ezer a pirítottpisztácia-metál (Sage Green, szó szerint zsályazöld) szín és alulról karcolja a 600 ezret a roppant menő bőrkárpit. 150 ezerért elektromosan nyílik a csomagtérajtó, 333 ezerért pedig üvegtetőn át bámulhatjuk a felhőket.
Kétzónás automata klíma lehetne benne alapból, de azért 166 ezerért mindenképp ugrik a kosárba a négyzónás, ahogy az okosabbik LED-es fényszóró is bőven megér 133 ezret. Aztán ott van 266 ezerért az első és hátsó parkolóradar a lökhárítók épségének megóvása érdekében.
Tempomat alapból jár az automata Countrymanhez, de további 50 ezerért már nem csak a sebességet, hanem a távolságot is tartja. Valamivel több mint 16 millióból már összeáll egy olyan Countryman Cooper S, amiből tényleg semmi nem hiányzik.
A benzines, automata, összkerekes MINI Countryman Cooper S és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
MINI Countryman Cooper S All4 (178 LE) | 10 620 000 |
BMW X1 xDrive20i (178 LE) | 11 918 000 |
Volvo XC40 B4 AWD (192 LE) | 12 830 000 |
Lexus UX 250h AWD (184 LE) | 13 300 000 |
Mercedes-Benz GLA 200 4matic (163 LE) | 13 945 420 |
Értékelés
Sokkal kevésbé MINI, de sokkal használhatóbb autó a Countryman Cooper S, amit nem csak üdítő stílusa, de minőségi beltere, az egyszerű kezelhetősége és a vezetési élménye is kiemeli a kompakt szabadidő-autók közül.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|