Röviden – Jeep Wrangler 2.0 Rubicon | |
---|---|
Mi ez? | A Jeep Wrangler 1986-ban mutatkozott be, de persze a családfája ennél jóval korábbra nyúlik vissza, egészen 1941-ig. Jelenleg a Wrangler a negyedik generációnál tart, amit 2018-ban mutattak be, ez pedig most egy benzinmotoros változat, 272 lóerős teljesítménnyel |
Mit tud? | Egyike az utolsó, kőkemény terepjárásra is alkalmas autóknak, és közben irgalmatlanul jól is néz ki |
Mibe kerül? | Durván 15,2 milliótól indul a Wrangler árlistája a kétajtós, kurta változattal, míg a legolcsóbb hosszú kasztnis változatért legalább 16,5 milliót kell a kasszánál hagyni. A tesztautó úgy 21 millió forintba kerül |
Kinek jó? | Ha nem nyafogsz bakancsban, nem zavar, ha tetőtől talpig saras vagy és szívesen alszol sátorban, képes vagy gázfőzőn is kaját készíteni, és nem halsz meg, ha nincs palackozott Perrier a hűthető kesztyűtartóban, akkor a Jeep Wranglert is imádni fogod |
2021-re már szinte minden autónak illik hibridnek, elektromosnak lennie, a CO2 kibocsátásnál lassan semmi nem fontosabb az autóiparban, és egyes márkák katalógusából már az is előbb derül ki, hogy hány USB csatlakozó van a második üléssorban, mint az, hogy milyen motorokkal, váltókkal rendelhető egy-egy modell. Erre itt ez a tisztán benzinmotoros Jeep Wrangler, rücskös gumikkal, borzalmas légellenállással, ami kérdés nélkül vágtat át a nappalidon, felborítja a kézműves, fenntartható gazdálkodásból származó kávédat a Chemex karaffal együtt, lerúgja az asztalról Greta Ég a házunk-ját, majd belefingik a vegánbőr kanapédba. De annyira szeretni való tulok, hogy te mosolyogva ugrasz le az éjjel-nappaliba, hogy hozz neki pár doboz Budweisert.
Másfél évvel ezelőtt a dízelmotoros Wranglerrel töltöttünk el egy szórakoztató nyári hetet, most pedig az iszákosabb, benzinmotoros, de érezhetően izmosabb változatot hajtottuk, ezúttal télen, hidegben. Lelövöm a poént: ugyanúgy csak imádni lehet, mint a dízelt és etetni sem annyira fájdalmas, mint amilyennek elsőre tűnt.
Külső
Születése óta, messziről felismerhető az összes Jeep Wrangler és a negyedik generációnál sem tértek ettől a jól bevált hagyománytól. Maradt ugyanaz a hangulat, amire ráerősítenek az olyan, korábbi modellekről átmentett apróságok, mint amilyen a síkban kissé megtört, jellegzetes hétlyukú hűtőmaszk – ez a TJ kódú változatról érkezett – míg a kerek, kissé a szélső hűtőnyílásokba beleharapó kerek fényszórók a CJ-ről lehetnek ismerősek, míg a sárvédőívek az ős Willys-ét idézik. A Willys motívum máshol is felfedezhető az autón, a szélvédőtől a váltókaron át egészen a felnikig, bárhol feltűnhet egy apró kis terepjáró.
Férfias jelenség a szögletes, 4882 milliméter hosszú, 1894 mm széles, 1848 mm magas kasztni, amihez 3008 mm-es tengelytáv tartozik. Ha már terepjáró, akkor érdemes megemlíteni a terepszögeket is, amelyek elöl 36, hátul 31,4 fokosak, míg a rámpaszög 20,8 fokos. Szabad hasmagassága 252 mm, és bő 76 centiméteres vízen képes gond nélkül átevickélni, legfeljebb 8 km/órás sebesség mellett.
Masszív ajtózsanérok tartják a házilag, különösebb extra tudás nélkül leszedhető ajtókat – akár a szélvédő is ledönthető, ha kell bár nem tudom, milyen élethelyzetben lehet erre szükség – akkora kilincsei vannak, amikbe egy jeti is belecsimpaszkodhatna, menők a motorháztetőt kétoldalt leszorító csatok, és a tanksapka fémből készülő fedele is. Míg a motorháztetőt zár hiányában bárki kinyithatja, addig a fedél alatti tanksapka kulccsal záródik.
A csomagtartó kétlépcsős nyitása nem a legkényelmesebb, de mivel a hátsó rész is leszedhető, így ez volt az egyetlen jó megoldás. Eleinte gyomorszorító érzés úgy bevágni a mázsás pótkereket is tartó hátsó ajtót, hogy előtte az üveget már le kellett hajtani.
Belső
Ha sikerül felmászni és magas küszöb mögé behuppani akkor előre remek kilátás nyílik az autóból. Közben érdemes a gatyaszárra is vetni egy pillantást, mert itt semmi nem védi a küszöböt a dzsuvától, ha az saras, akkor a nadrág is az lesz, nincs mese. Ajtaját a G Merciéhez hasonlóan bátran lehet csapkodni, bár itt a kárpitozás szerényebb vastagságú.
Méretes, sík motorháztető terül el a vezető előtt, amit csak két apró fekete támaszték szakít meg, amire a szélvédőt lehet fektetni, ha valaki így kívánna autózni. Bár 4,9 méteres hosszával nem kis autó a Wrangler, hála az őszinte, hasáb formának, a sok sík felületnek egészen jól átlátható minden sarka. Ebben segítenek a nagy, szögletes külső tükrök is, tolatáskor pedig a pótkerék közepéből kikacsintó tolatókamera mutatja meg, amit nem látni tükörből.
Poénból a belsőbe is jutott rendesen, van térképminta a minden érzékeny felületet tisztességesen elfedő gumiszőnyegen, kincset – vagy bányát – jelölő ásó és csákány jelzés, terepmintás textil zacseszba csomagolt kezelési könyv, és persze a Willys Jeep itt is feltűnik pár helyen. Kényelmes, jó oldaltartású ülések – ez terepen is fontos, nemcsak sportos autóknál, húzós kanyarokban – könnyen takarítható felületek borítanak mindent, de a hangulat egyáltalán nem fapados. Sőt. A piros öltésekkel megbolondított kárpitot talán már túlzásnak is éreznénk, ha nyakig sarasan kéne beülni, de mivel nem kell, így tiszta szívvel lehet örülni a klassz kárpitnak, illetve a hatékony ülés- és kormányfűtésnek.
Nemcsak a két, kerek műszerre épülő és a közéjük ékelődött színes kijelzőből álló műszerfal összetettebb, mint amit ide képzelnénk, hanem a 8,4 colos, szinte mindent tudó érintésérzékeny központi kijelző is. A vízálló belsőben szerencsére maradtak hagyományos gombok, kapcsolók is szép számmal, amik az ablakemelő és a belső világítás kapcsolóit leszámítva pont ott vannak, ahol lenniük kell. Az ablakemelő kapcsolóknak van mentségük, a leszedhető ajtók így egyszerűbben, gyorsabban távolíthatók el és kevésbé sérülékenyek.
USB csatlakozóból hagyományos és C-típusúból is van elegendő, a hátsó sorban pedig 230 voltos hálózati konnektor is található. Második üléssorában is élhető méretű a tér, akár 190 centivel is és az első ülésekhez hasonlóan itt is jut masszív, vastag kapaszkodó, ami ki- és beszállásnál, de terepezésnél is hasznos lehet.
Csomagtartója két darabban nyitható, először a pótkereket is hordozó, oldalra nyíló ajtót kell nyitni, majd jöhet az üveges rész. Hátul sík padló és rakományrögzítő fülek várják a csomagokat, sporteszközöket, és itt lakik az irgalmatlan méretű mélynyomó is, ami a többi nyolc hangszóróval közösen zengi be a belső teret. Öt ember mögött 548 literes a csomagtartó, de ha kettesben autóznak vele, akkor máris 1059 literesre tágul a hátsó univerzum.
Technika
Jelenleg kétféle motor választható a Wranglerhez, mindkettő soros, négyhengeres, és nyolcfokozatú automatikus váltóval rendelhető, de míg a dízel 2143 köbcentis, 200 lóerős és 450 Nm-es csúcsnyomaték leadására képes, addig a benzines 1997 köbcentis, 272 lóerős, 340 Nm-es nyomatékkal. A motor mellett a hajtáslánc is többféle lehet, vannak egyszerűbb és komolyabb felhasználásra szánt megoldások is a kínálatban, de a szimplán első- vagy hátsókerekes változat itt elképzelhetetlen. Alapból hátsókerék-hajtású a Wrangler, a terepváltóval lehet automatikus négykerék állásba, fix , vagy akár kúszófokozattal együtti négykerék-hajtásba kapcsolni.
A szerényebb tereptudást a Sport és Sahara modellek jelentik, míg a kompromisszum mentes terepezést a Rubicon. Utóbbiban az első és hátsó hidak, tengelyek is erősebbek és az osztómű – terepváltó – áttétele is más. Emellett kapcsolható differenciálzár található az első és a hátsó tengelyen, valamint a stabilizátor rúd is gombnyomásra oldható, hogy nagyobb rugóút álljon rendelkezésre komplikált terepen.
Vezetés
Elérkeztünk a Wrangler birtoklás legszórakoztatóbb részéhez a vezetéshez, mert az autó tele van meglepetésekkel. Először essünk túl a fájó részeken: a négyhengeres benzinesnek kutyaütő hangja van, ennél még a háromhengeres hibrid BMW zajai is élet telibbek voltak, illetve még a terepgumik miatti menetzajt kell megemlíteni, de igazából ez nem is a Jeep hibája.
A nyomi, súlytalan hang ellenére olyat ugrik a Jeep, amit egyáltalán nem várnánk tőle. Papíron 8,9 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, ami leírva sem fest rosszul, de a gázpedál érzékeny, és a motor is gyorsan reagál mindenre, így még fürgébbnek érződik a vágta. A következő meglepetés a fordulókör, ami mindössze 10,4 méter, ami szintén nem rossz egy ilyen méretes dologtól.
Kevésbé volt meglepő, hogy a Wrangler nagyjából minden képes átlépni. Békeidőben ugyan kissé rázós a futómű, minden apró vackot megérezni benne, és a tesztautóként már sokat látott autó belseje azért itt ott már nyöszörög, de ahogy rendes méretű kátyúk kerülnek elé – amiben átlagautó rég kettétört volna – onnantól kisimul a világ. Maguk a 17 colos felnin feszítő 32 colos Goodrich gumik is sokat elnyelnek, de a rugózás is szépen dolgozik. Elcsépelt duma, de a fekvőrendőrök meg se kottyannak neki, a teszthét alatt teljesen leszoktam az előttük lassításról.
Méretéhez és 2,1 tonnás saját tömegéhez képest a kanyarokban sem jön zavarba, bár a terepgumik hamar feladják a küzdelmet az oldalgyorsulással és előbb utóbb elkezdenek csúszni. Hiába, nem ide és nem is erre valók. Sárban, avarban viszont biztonságot adott, hogy nem holmi gyorsan eltömődő utcai gumival kellett bohóckodnunk. Igaz, nem városi autó, ennek ellenére ott is otthon van, gyorsan fel lehet vele venni a gyorsan lüktető városi forgalom tempóját, parkolásnál pedig nincs szüksége egy átlagos helynél sokkal nagyobbra, igaz a beparkolásnál sokat segít a tolatókamera képe is.
Autópályán a szél- illetve a már említett gumizaj zavaró egyedül, és bár bő 150 km/óráig jók vagyunk vele, nem érdemes száguldozni vele. Országúton, fix 90-100 körüli tempónál a pillanatnyi fogyasztás is megáll 6-7 liter körül, ami kifejezetten megnyugtató látvány.
Fogyasztása közel 700 kilométer után 11,1 literre jött ki, amiben 150 km autópálya, nagyjából ugyanennyi országút mellett főleg városi kilométereket autóztunk, illetve néhány 10 kilométer nem túl nehéz terep is belefért. Bár fájt megtankolni a 81 literes üzemanyagtartályt, de a végeredmény nem tűnik vészesen soknak.
Költségek
Legolcsóbban 15.250.000 forinttól kapható Wrangler, ami a dízelmotoros, kétajtós, Sport változat ára. A négyajtós, benzinmotoros Rubicon pedig 19.140.000 forinttól indul. 190 és 250 ezer forintos felárat kell számolni a fekete pasztellfényezésen felül minden egyéb színű fényezésre, a bőrkárpit 670 ezer, az ülésfűtés 100 ezer forintba kerül.
A Jeep Wrangler aktuális – 2021.01. – árlistája az alábbi táblázatban böngészhető:
A Jeep Wrangler és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Jeep Wrangler 2.0 (272 LE) | 18 680 000 |
Mercedes-Benz G500 (422 LE) | 44 943 000 |
Land Rover Defender 110 P300 AWD (300 LE) | 21 440 000 |
Toyota land Cruiser 2,8 l D‑4D dízel 6 A/T (177 LE) | 16 695 000 |
Értékelés
Igazi mindenes a Jeep Wrangler, tökéletesen megfelel a városban pojácáskodástól a rettenetes terepen hősies küzdésen át, világjáráson, vagy valódi szabadidős sporttevékenység kiszolgálásáig bármire. Vonzó a formája, igazi varázslat, hogy szét lehet szedni, lekapni az ajtajait, tetejét – akár motoros vászontetővel is elérhető – városban sem ön- és közveszélyes, miközben a belseje is teljesen élhető, komfortos hely.
Emellett komolyan vehető konkurense sincs az igazi terepjáró ligából, a Mercedes G-osztály fényévnyire van mind teljesítményben, mind árban, Land Cruiserből jelenleg csak sokkal gyengébb dízel változat található az árlistán, míg az új Land Rover Defender a kiköpött Discovery-s formájával sajnos csak egy újabb, ugyanolyan krumpli a márka kínálatában, mint amivel már amúgy is tele van a padlás. Szóval aki dögös, jó kiállású, ütőképes terepjáróra vágyik, nem maradt sok választása a Wrangleren kívül.
Ha érdekel, hogy fest pirosban – és milyen – a dízelmotoros Jeep Wrangler, akkor kattints ide le, a képre:
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|