Röviden – Suzuki Swace | |
---|---|
Mi ez? | A Suzuki Swace első nemzedéke a 12. generációs, E210 kódjelű Corolla kombijából. Angliában gyártott kompakt autó elsőkerék-hajtással, az 1,8-as benzinesre épülő hibridhajtással, kizárólag kombiként és az európai piacra. |
Mit tud? | Keveset fogyaszt, hosszabb a garanciája és valamivel kevesebbe kerül a vonatkozó Corolla Touring Sportsnál. |
Mibe kerül? | Listaáron 9 340 000 forintba kerül a Suzuki Swace 1,8 Hybrid GL+, a még jobban felszerelt GLX listaára 10 690 000 Ft. Mindkét összegből 900 ezer forint a kedvezmény. |
Kinek jó? | SX4-ből, Vitarából feljebb váltóknak; takarékos és megbízható családi autót keresőknek; költséghatékony cégautót vásárlóknak. És annak, akinek túl messze van egy Toyota-szalon. |
Indiában Suzukikból készülnek Toyoták, Európában Toyotákból lettek Suzukik. Jól jelzi az európai fogyasztásmérési szabvány szánalmasságát, hogy a Suzuki bevezet egy nagyobb autót, hogy ezzel kisebb szén-dioxid-értékeket produkáljon, mint a valóságban madárétkű kisautói. Kíváncsi voltam, mit tud a hibrid Swace azon túl, hogy csökkenti a Suzuki flottafogyasztási átlagát? Első vezetését annak ellenére vártam, hogy a volán mögött nem sok újat ígért a lassan két éve köztünk lévő Corolla Touring Sports után. A hosszabb teszt előtt megejtettünk egy gyors ismerkedőkört az autóval.
Külső
Ne legyenek illúzióink, minél kisebb ráfordítással és lemezmunka nélkül kellett Suzuki kombit faragni a Toyota kombijából. Külső módosításként a saját első lökhárító tűnik fel, eltérő levegőbeömlővel és ködlámpafészekkel. A Toyota csillogó fekete oromzatra és függőlegesen rögzíti a márkajelzést, a Suzuki emblémája feljebb van és az orrmaszkra ragasztják.
Ez a titánfehér az olcsó cégautók színe, de a másik hat árnyalatban a Swace mutatósabb lenne. A 4655 mm hosszú, 1780 mm széles, 1460 mm magas autó a kombi Corolla nyújtott tengelytávját örökölte. 2700 milliméteres tengelytávolsága nagynak számít az alsó középkategóriában, akkora, mint például a Focus kombié.
Hátul nincs eltérés az emblémán és a típusnéven kívül. A kombi csomagtérajtaja műanyagból készül, bár ezt nem elsősorban a súlytakarékosság indokolta, hanem az összetett, fémből nehezen kipréselhető forma. Egyféle kerék van az autóhoz, a 205/55 R16-os gumi dicséretes választás, a leggazdaságosabb méretek egyike.
Keresd a különbséget a Swace és a Corolla között!
Belső tér
Belül a kormánykeréken látható márkajelzést leszámítva minden megegyezik a Toyotával. Ez átlagos minőségérzetet, átlagon felüli összeszerelést, elöl gombnyomásra állítható deréktámaszú, rendes üléseket és a hátsó sorban is tágas helyet jelent.
596-1606 literes a kombi csomagtartója. Méretével is a jobbak közé tartozik az alsó-középkategóriában, de főleg kialakítása jelent sokat az autóval töltött évek során. Padlója kétféle magasságban rögzül. A felső állásban, amivel egy síkba dőlnek a háttámlák, elfér alatta a kivett kalaptartó. Jók az oldalsó tárolók és a hátsó üléstámla mögötti fachok is. Igényes megoldás a háttámlák távledöntését segítő kar. A támladöntést segítő rugók feszítése pont akkora, hogy ne kelljen nagy erő a támlák visszahajtásához.
Reno és Forenza: nincs új a nap alatt
Korábban is futottak más márkák autói Suzuki néven a Baleno és a Liana utódaként. 2005 és 2008 között, az akkor a Suzuki és a General Motors között meglévő kapcsolat egyik szálaként a japán fél a GM globális belépőmárkájának autóit vette a nevére. A Suzuki Reno eredetileg Daewoo Lacetti néven látta meg a napvilágot, később Chevrolet Lacetti néven vált népszerűvé az árérzékeny piacokon, köztük Magyarországon is.
A Suzuki Forenza ugyanezt a műszaki alapot vitte tovább, de a Daewoo/Chevrolet Nubira örököseként lépcsős háttal és kombiként volt létezett, de Európában nem volt kapható. A Vezess idén 20 éves, archívumunk közkincs. Némi nosztalgiával idézem fel 17 évvel ezelőtti cikkemet a Suzuki alsó középkategóriás újdonságairól: „Újra olcsón és gyorsan bővíti termékpalettáját a Suzuki. A Daewoo Lacetti átvételével ugyanis megszületett a Suzuki Reno. Az új autó egy az egyben megfelel a koreai típusnak. A Reno a 2005-ös modellév autója, a dátum alapján forgalmazását az év második felében kezdik Észak-Amerikában. Nemrég a Daewoo Evanda jött ki Suzuki emblémával Verona néven. A Daewoo kínálatából az új Nubira is kapható Suzukiként, Forenza típusjelzéssel. Hazánkban gyakorlatilag kizártnak mondható, hogy a Daewoo típusok Suzuki jelvénnyel is megjelenjenek.”
Technika
Corolla-klónként a Swace is a C-HR és a Prius IV technikáját vette át a GA-C-padlólemezzel. Ebből fakadóan az első MacPherson futóműhöz független, kettős keresztlengőkaros hátsó kerékfelfüggesztés társul.
A 2ZR-FXE kódjelű, Atkinson-ciklussal takarékosabbá tett, szívócső-befecskendezős, 1798 köbcentis benzinest a fő hajtó villanymotor támogatja. Ezt az 53 kW (72 LE) teljesítményű, 163 Nm nyomatékú villanymotort kiegészíti a hajtásrendszerben egy másik villamos gép, amely generátor és indítómotor is.
Mivel a Swace az 1,8-as szívómotorra épülő, 122 lóerő rendszerteljesítményű hibridet örökölte, orrában jut hely a 12 voltos akkumulátornak is. Az erősebbik Corolla hibridben a 12 voltos akku hátul, a csomagtér padlója alatt elvesz némi helyet, ezért annak 596 helyett 584 literes a csomagtartója.
Ebben a hibridben a könnyebb lítiumion-akkumulátor lakik a hátsó üléspad alatt, nem nikkel-fémhidrid. A lítiumakkuk 16 kg-mal csökkentik a súlyt egy NiMH-telephez képest. A nagyfeszültségű akkuk hűtését az utastéri levegő végzi, két szellőzőrácsa az üléspad szélén van.
Hiába hívja a Suzuki CVT-nek a váltót, ezt ne fokozatmentes sebességváltónak értsétek, hanem elektronikusan vezérelt, fokozatmentes erőátvitelnek. A bolygóműves erőátvitelben ennél a hibridnél nincs sebességváltó, ami rontaná a motorok hatásfokát.
Vezetés
Nem sok minden derült ki a rövid próbaúton az autóról, de mivel a lemezek alatt és felett is Corolla, nem kell érdemi különbségekre számítani. Sportba kapcsolva kék vagy zöld helyett pirosba megy át a műszerfal színezete, a benzines éberebbre vált és rámar a gázra, de ezt a normál üzemmóddal együtt csak szakmai érdeklődésből használtam. Az Eco nem bántóan álmos, a normál szintén harmonikus üzemmódnak tűnt, de erről majd a tesztben beszámolunk, ha többet vezettük az autót.
Erős gázadáskor előjön a kellemetlen hibridbégetés és felhangosodik az egyenletes fordulatszámmal zúgó motor. A gyorsulást nem a felpörgés, hanem az egyre hosszabb áttétel kiválasztása biztosítja.
A hibridhajtás ott van elemében, ahol az elektromos autók is, tehát városban. Azt a mozgási energiát, amit a nem hibrid autók hővé vasalnak és veszni engednek, azt a teljes hibridek részben árammá tudják alakítani. A gázelvételkor és fékezéskor visszatermelt áramból a Suzuki Swace szinte hangtalanul suhan utána sík úton, de még enyhe emelkedőn is ki lehet tartani vele az elektromos üzemet, ha elég szelíden nyomjátok a gázt.
Egy hibrid vezetésében is vannak örömök, bár ezzel az Atkinson-ciklussal bágyasztott, 1,8-as létére 98 lóerős benzinessel nem a száguldás adja az örömöt. Jó érzés látni a hibridakku merülésén, hogy az összecsoszogott áramot valóban elhasználjuk az autó hajtására.
A Corolla alapján a budapesti alsó rakpartokon több kilométeren át lehetne villannyal gurulni. A rendkívül finoman és kulturáltan működő hajtáslánc itt is hozta a régebbi dízelekkel elérhető takarékosságot. A színes kijelzőről 5,0 és 5,6 liter/100 kilométer közötti átlagfogyasztási értékeket olvastam le. A takarékos motor miatt a csak 43 literes tankkal is megfelelő a hatótávolság.
Mivel elég sok aszfaltsebbel és talajgyűrődéssel tarkított útvonalon vezettem, az kiderült, hogy a Swace ügyesen csillapítja az úthibákat. A sodrós kanyarokat a városi tesztút és a havas eső miatt kihagytam.
Költségek
Motorválaszték nincs, hajtásláncból egyféle van és a magyarországi Suzuki-márkakereskedők összesen két kivitelben értékesítik az autót. Listaáron 9 340 000 forintba kerül a Suzuki Swace 1,8 Hybrid GL+, a jobban felszerelt GLX listaára 10 690 000 Ft. Mindkét összegből 900 ezer forint a kedvezmény, tehát 8 440 000, illetve 9 790 000 forintért kapható a Suzuki kompakt kombija.
Extraként metáldukkózás választható 150 ezer forintért, a gyöngyházfényezés felára 250 ezer Ft. A GL+ a kedvezménnyel 8 670 000 forintos Comfortnak felel meg a Toyotánál, a GLX a Corollából 10 440 000 forintos Executive szinthez közelít. A Suzuki azonban a szerintem könnyen nélkülözhető bőrülés nélkül jön ugyanabból az angliai üzemből, ahol a Toyota a Swace-t és a Corollát is gyártja.
Kettős LED-fényszóróval, holttérfigyelővel, hátsó keresztirányú forgalomfigyeléssel, első-hátsó parkolóradarral és parkolórobottal nyújt többet a GLX. De a jól felszerelt GL+-ban szintén van vakító fényre elsötétedő belső tükör és elektromosan állítható deréktámasz.
A Swace hajtásláncának elemeire (benzinmotor, villanymotor, sebességváltó, hibrid rendszerkomponensek, hibrid akkumulátor zárlat garancia) összesen 10 év/200 000 km garanciát vállal a Suzuki. A Toyota általános garanciája 3 év/100 000 km, de a hibrideknél 5 év/100 000 km a hibrid komponensekre, a nagyfeszültségű akkumulátorra, ennek vezérlőegységére, a hibrid központi vezérlőegységre, a hibridhajtás áram-átalakítóira, az inverterre és a konverterre. A Suzuki előnye a 78 márkakereskedésből álló országos hálózat, így mindenütt van közel márkaszerviz.
Értékelés
Egy emblémacserével létrejövő autót nehéz nem a testvérmodell felől nézni, amely pont ugyanilyen autó, de tegyük félre egy picit a Toyotát. A Suzuki Swace néhány százalékos árelőnyt kínál ugyan, de várhatóan nem a Corolla vevőkörét tépázza meg, hanem márkán belül kínál feljebb lépést azoknak, akik az SX4- S-Crossnál nagyobb csomagterű autót keresnek, a 48 voltos félhibrid és a turbómotor helyett szívó benzinest és teljes hibridet szeretnének.
Hazákban a KSH 2019-es adatai szerint 431 432 darabbal a Suzuki-állomány a második legnagyobb, az Opel mögött és a Volkswagen előtt, tehát széles a merítés. Az új kombinak a Suzuki-flottát használó cégeknél is van esélye, ahol a hibrid csekély üzemeltetési költsége és a nagy csomagtér is vonzóvá teszi.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|