Röviden – Volvo V60 Cross Country B4 AWD | |
---|---|
Mi ez? | A Volvo középkategóriájú kombijának terepesített változata, 48 V-os lágy hibrid rendszerrel kiegészített kétliteres turbódízellel, nyolcfokozatú automatikus váltóval, a tesztautó esetében összkerékhajtással. |
Mit tud? | Hosszú utakon kényelemben szállítani utast és annak csomagjait egyaránt, akár könnyebb terepen is. |
Mibe kerül? | A legolcsóbb V60 CC ugyanezzel a motorral 13,7 millió forintba kerül, de a felextrázott tesztautó már 19 millió forint. Listaáron a V60 B3 11 650 000 forintról indul a 163 lóerős benzines motorral. |
Kinek jó? | Akik prémiumminőségű családi autót keresnek főként országúti használatra, azoknak jó választás lehet a Volvo V60 Cross Country. |
Hosszú ideig egészen nagy volt a keveredés a Volvo háza táján – legalábbis a kívülállók számára – a modellelnevezések terén. A régi, három számjegyből álló névadást az átláthatóbb betű-szám kombináció váltotta. A nevek akár egy 3×3-as táblázatban is elférnek, melyben az SUV-k, a szedánok és a kombik adják a sorokat sorrendben XC, S és V betűjelöléseikkel, a 90, 60, 40-es számok pedig az oszlopokat, utalva az autók méretére. Így jöttek létre a Volvo S60, V60 és XC60 modellek is.
Tesztünk főszereplője mégis egy olyan autó, amit úgy kell beleszuszakolni rögtönzött táblázatunkba. A Volvo V60 Cross Country ugyanis egy terepkombi, a kategória pedig korábban már kapott a szabadidő-autós jelölésből is (lásd: XC70). A svédek azonban döntöttek, a többség által logikusnak gondolt megoldást választották, és a kombik nevezéktanába illesztették az autót nagy testvérével, a V90 CC-vel együtt.
Külső
Nem kell sokáig nézegetni az autót, hogy felfedezzük a Cross Country külső jegyeit, de a sötétszürke műanyagból készült alsó borítás nélkül talán jobban mutatna a V60. Már-már kötelező a kategóriában az efféle optikai elemekkel szeparálni a terepesített autókat a földhözragadtabb modellektől. A V60 CC is közelebb került a felhőkhöz, egész pontosan 7,5 centivel emelték meg futóművét, így hasmagassága 203 mm-re nőtt.
A műanyagpapucs felett a hagyományos Volvo-stílusjegyek teszik széppé a képet. Nem túl éles, de határozott élek vezetik végig a szemet az autón a csinos hűtőrács két szélétől elindulva, a hosszú, de a kombi méreteihez képest arányos gépháztetőn keresztül a hátsó ajtókig. Innen új lendülettel futnak a vonalak a közel 4,8 méter hosszú kocsi végéig, sarokpontot adva az L alakú hátsó lámpának.
A hagyományos V60-hoz képest a Cross Country krómhiányban szenved: a ködlámpáknál található díszítéseket ugyanarra a fekete műanyagra cseréltek, mely alul körbeveszi az autót. Csillogó fekete plasztikkal keretezték be az ablakokat is. Egyedül a tetőcsomagtartó alapsínje hoz vissza némi fénylő szürkeséget, ami kicsit feldobja a Volvo sötétkék színét.
Belső
Kényelmes, bőrkárpitozású, fűthető ülések csalogatnak a V60 CC ajtajának kinyitása után, melyeket elektromosan lehet megfelelő pozícióba állítani, hosszirányban és magasságban is igen széles tartományban. Sőt, akár az anyósülést is beállíthatja a sofőr saját ülésének kapcsolóival, ha a jobb egyben helyet foglaló utas nem tudja magára szabni a széket. A kihúzható combtámasz a hosszabb lábúak számára is komfortossá teszi a vezetést, a tökéletes kényelemről pedig a négy irányban állítható deréktámasz gondoskodik a viszonylag keményre tömött, de még kényelmes ülésekben. Oldaltartása jobb is lehetne, a hiányosság nagyobb kanyartempónál vehető észre igazán.
Nem lehet sok okuk panaszra a hátsó sorban ülőknek sem: két utas számára bőségesen van hely az autóban alul-felül egyaránt, abban az esetben is, ha elöl magasabb emberek foglalnak helyet. Itt is jár az oldalankénti klíma és ülésfűtés. Egy ötödik utasnak azonban tortúra az utazás: gyakorlatilag zéró lábtér maradt a középen végigfutó kardánalagút miatt. Itt legfeljebb egy extrém hajlékony tornász fér el, aki képes nyakába venni lábait.
A kívül tapasztalt krómhiány hamar enyhül a belső térben: a sötét műanyagok monotonitását kellő mennyiségű csillogó fém töri meg. Jelentős mennyiségű fabetét és némi zongoralakk is színesíti az enteriőrt, utóbbi főként a kezelőszervek környékén jelenik meg.
Három kijelzővel várja a sofőrt a V60 Cross Country. Az első a 12 colos műszerfal: teljes egészében digitális darab, bal oldalán kilométerórával, jobb oldalt fordulatszámmérővel, amely Eco módban takarékossági mutatóvá alakul. E kettő közé kerültek az autó állapotára vonatkozó üzenetek, valamint a navigáció is megjeleníthető. A második a kijelző a képét a motorháztető fölé vetítő head-up display, melynek fényessége és pontos pozíciója a kellően kihúzható kormányról állítható. Utóbbi egy letisztult, az autó méreteihez képest megfelelő méretű darab, két gombcsoporttal: a bal oldali a tempomat beállításához, a jobb oldali pedig elsősorban a multimédia vezérléséhez, de ezekkel lehet a műszerfalon megjelenített adatok között is lapozni.
Kijelzői közül a legnagyobb a 9 colos központi érintőképernyő. Jól használható ugyan, ám vannak furcsaságai. A főképernyőről jobbra, balra és lefelé is lehet lapozni, a harmadik irány pedig meg tudja tréfálni az embert. A beállítások egy része ugyanis nem az általános beállítós felületen, hanem fentről lehúzva érhető el. A logikai bukfencek mellett fizikai problémákkal is találkozhatunk: a Harman Kardon-hifi ekvalézerének állítgatása közben sajnos a zongoralakk már útban volt az ujjamnak a képernyő szélén, így nem próbálhattam ki az egyébként remekül szóló hangrendszer szélső értékeit.
Fizikai gombja nincs a klímának, de hiába kapott állandó sávot a középső képernyőn, használata így is időigényesebb, mintha külön kapcsolókkal vagy tekerőkkel lehetne kezelni. A három kijelző képminőségére nem lehet panasz, akkor is jól látni őket, amikor a hatalmas üvegtetőn betűző nap egyenesen rájuk világít.
Középre, a kardánalagútra, a szépen kidolgozott váltókar mellé került az ékszerszerű indítókapcsoló és az üzemmódválasztó. Automata váltós jármű lévén a legtöbbet használt gomb vezetés közben a módválasztó, mégis ez került a leghátrébb. Tekergetéséhez kissé hátra kell nyúlni, előrébb helyezve kényelmesebb lenne a használata.
Csomagterének méreteivel a V60 CC elmarad a nem prémium középkategóriás kombiktól. Az elektromos mozgatású, gombbal vagy akár lábbal nyitható ajtó mögött alapállapotban 529 literes raktér vár, ami lehajtott ülésekkel 1441 literig bővíthető – előbbi 131, utóbbi 509-cel kisebb a Škoda Superb kombijának értékeinél. A Volvo ezen a téren természetes konkurenseivel, az Audi terepkombijával, az A4 Allroad Quattróval kelhet versenyre: annak csomagtartója 495 literes, és kereken egy köbméterrel bővíthető. A G21-es BMW 3-as kombija is hasonló számokkal büszkélkedhet: 500 literes csomagtartója 1510 literig bővíthető.
Egy-két dolgot lehet még pakolni a kisebb ajtózsebekbe, a méretesebb kesztyűtartóba és a két ülés között található rekeszekbe is. Utóbbiakban találhatóak a telefonos eszközök: a fa roló rejti a vezeték nélküli töltőpontot, a hátsó nagyobb boxban pedig két USB-B csatlakozó található.
Technika
Korábban nem volt egyszerű feladat kiigazodni a Volvo-motorok nevezéktanában, ha azonosítani akartuk, pontosan milyen motor található a kocsiban, de az utóbbi évekre sikerült kialakítaniuk egy egészen érthető szisztémát itt is: egy betű és egy szám jelöli a különböző változatokat. Előbbiből kétféle létezik a V60 esetében: B és T, ahol a B benzines és dízelmotort is jelölhet. A T a konnektoros hibrideket jelöli, a számok (a V60 esetében 3-tól 8-ig) pedig a teljesítmény hozzávetőleges mutatóiként szolgálnak.
A Cross Country modellek esetében szűkebb a motorkínálat, mint a többi V60 esetében: nincs belőle konnektoros hibridváltozat, és a belső égésű erőforrások kínálata is kisebb. Akinek feltétlenül szüksége van a nagyobb hasmagasságra, annak be kell érnie a 250 lóerős, négyhengeres turbós benzinmotorral (B5), vagy a tesztautóban is található 197 lóerős, szintén négyhengeres turbódízellel (B4). Belső égésű motorját 48 voltos, 10 kW (13,6 LE) teljesítményű indítómotor-generátor egészíti ki, amely a start-stop rendszer motorleállításai miatti újraindulásokat teszi kényelmesebbé, az ehhez szükséges energiát pedig lassításkor gyűjti be.
Mindkét motorváltozatnál nyolcfokozatú automata sebességváltón keresztül jut el az erő a hajtott kerekekhez. Az elindulásoknál az összes kerékhez jut hajtóerő, de a továbbiakban az elektronika a tapadási viszonyokat is figyelembe véve szabályozza ennek eloszlását. Normál vezetési körülmények között a nyomaték legnagyobb része az első kerekekhez jut. Futóműve elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink (több lengőkaros) rendszerű, amely természetes egy ilyen értékű autó esetében, hiszen így megalapozható a stabil útfogás és a magabiztos úthibakezelés.
Vezetés
Nem sok kivetnivalót lehet találni a V60 Cross Country vezetésében. Ha egy dolgon javíthatnék, az mindenféleképpen az elindulás lenne. A 197 lóerős turbódízel komolyabb megerőltetés nélkül lendíti be az autót, de a startok nyögvenyelősnek érződnek, ami a nyolcsebességes automata váltó és a motor összehangolásának gondja lehet. Ezen a Dynamic mód sem segített sokat.
Amint elérjük az utazótempót, akár andalító élménnyé válhatna a Volvo vezetése. Csak egy puhább futómű hiányzik ehhez, mely jobban kezeli az úthibákat. Ezt részben megkapjuk, ha Off Road állásba tekerjük az üzemmódválasztót, de ez nem logikus hétköznapi használatban.
50-től 100 km/órás sebességig a V60 váltója addig pakolgatja finoman a fokozatokat, míg a főtengely meg nem állapodik 1500-as, vagy ahhoz közeli fordulatszámon. Autópályás tempónál is csak 2000 környékén forog a motor – nem meglepő, hogy alig halljuk a hangját. Zaja csak akkor van jelen, ha jobban rálépünk a gázpedálra például egy előzésnél. Nem kell Dynamic mód ahhoz, hogy az autó lendületesebben meginduljon. 197 lóerő manapság ilyen méretű autónál már egyáltalán nem hangzik kiugrónak, a 420 Nm nyomaték azonban minden hétköznapi igényt kielégít.
Ügyesen rejtegeti a foga fehérjét a V60 CC, de nem sokáig tudja ezt tenni, ugyanis a világ útjai nemcsak egyenesekből állnak. Kanyarokban előcsalogatható belőle egy vadabb én. Tényleg elképesztő, hogy ez a közel 4,8 méteres, 11 kiló híján kéttonnás „hajó” milyen stabilan fordul nagy sebességgel: csak el kell forgatni a kormányt, az autó pedig gyakorlatilag úgy halad, mintha sínen menne, köszönhetően a jól hangolt futóműnek és az összkerékhajtásnak. Kívülről persze csak annyi látszik, hogy a Volvo V60 Cross Country elegánsan kanyarodik, de belül mosolyt csalnak a G-erők a nem majrézós utazók arcaira.
Az autó igazán a lakott területeken kívül érzi jól magát. 48 V-os hibridrendszerének köszönhetően a start-stop funkció nem rázza meg a kocsit az újraindításoknál, a fékpedál felengedésekor lágyan kezd járni a dízelmotor. Hosszú autóról lévén szó, jól jönnek a holtteret figyelő és a parkolást segítő rendszerek, köztük a 360 fokos felülnézeti képpel, melyet több kamera képéből vág össze a rendszer. Fordulóköre 11,3 méter.
A WLTP norma szerint 5,9-6,5 liter üzemanyagot fogyaszt a V60 CC száz kilométerenként. Kissé ijesztő volt, amikor az első néhány tíz, Budapesten megtett kilométer során 10 liter felett is járt a fogyasztás, de a város tábláját elhagyva azonban az értékek kezdtek a megadott tartomány felé közeledni. Az 500 megtett kilométer után beállt 7,7-8 literes érték nemigen változott a teszt végéig.
Költségek
Volvo V60-at lehet már kapni 11,6 millió forintért is, de a Cross Country változatok indulóára 13 755 000 Ft. Ebben a dízelmotor dolgozik, a benzines változat listaáron 14 720 000 Ft-ért érhető el.
Komoly összeg, de ekkor még nem kerültek az autóba az olyan kiegészítők, mint az elektromosan állítható, valamint fűthető ülések, az adaptív kanyarfényszóró, a 360 fokos kamera, a parkolóradar, a négyzónás klíma, a napfénytető, a hifi vagy a bőrkárpit, melyek további komoly összegeket emésztenek fel. Az extrákkal együtt a tesztautó ára 19 022 000 Ft.
Alapvetően ugyan nem olcsó jármű a Volvo megemelt dízelmotoros kombija, de a piacon szétnézve nemigen találunk kedvezőbb árfekvésűt, ha célirányosan ilyen autókat keresünk. A V60 Cross Country észszerűen felszerelve nagyjából ugyanannyiért hazavihető, mint a Volkswagen-konszern hasonló erejű és fogyasztású terepkombijai. Előbbi felé billenti a mérleget a minőségérzet, a kidolgozás, a VW Passat Alltrack és a Škoda Superb Scout fő előnye a nagyobb csomagtér.
Az Audi A4 Allroad lehet a V60 CC igazi terepkombi-ellenfele, illetve a 3-as BMW, ha nem ragaszkodunk az emelt hasmagassághoz. Csomagterük mérete hasonló, így az egyéni ízlésen kívül az ár lehet meghatározó tényező vásárláskor: ezen a téren a Volvónál az előny.
A Volvo V60 Cross Country és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi A4 Allroad 40 TDI quattro Stronic (204 LE) | 16 499 640 |
BMW 320d xDrive Touring (190 LE) | 14 588 000 |
Škoda Superb Combi Scout 2.0 TDI DSG 4X4 (190 LE) | 15 952 850 |
VW Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4motion (190 LE) | 15 636 620 |
Volvo V60 Cross Country B4 AWD (197 LE) | 13 755 000 |
Értékelés
Bármikor lemennék a térképről a Volvo V60 Cross Countryval. Apróbb hibái ellenére is közelebbinek érzem a prémiumkategóriához a járművet, mint a VW-csoport említett modelljei által képviselt szinthez. Nem kérdés, hogy ezt választanám a konkurens modellekkel szemben. Ha sikerül a jelenlegi árszinten tartania az árakat a Volvónak, akkor számos terepkombit kereső autóvásárló első számú jelöltje lehet a V60 CC.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|