Röviden – Mercedes-Benz GLB 180d | |
---|---|
Mi ez? | A Mercedes legtágasabb kompakt modellje – akár hétüléses változatban is. |
Mit tud? | Akár egy héttagú családot is elszállít, visszafogott költségekkel. |
Mibe kerül? | 13,5 millió forinttól indul az ára a legolcsóbb, 116 lóerős dízelmotorral. |
Kinek jó? | Kisgyermekes nagycsaládoknak, akik prémiummárkás családi autót szeretnének. |
Hétszemélyes Mercedes SUV az A-osztály padlólemezén, 116 lóerős dízelmotorral. Ezek hallatán legalább olyan sokan elfordulnak a GLB-től, mint ahányan érdeklődnek iránta. A megfizethető, praktikus modellek egy prémiumgyártótól viszont közel sem olyan ördögtől valók mostanra, mint azt néhány régimódi benzinvérű gondolja. A Mercedesnél is van élet az AMG-verziók alatt, amire az alapmotoros GLB tesztautó nagyon jó példa.
Külső
Kár lenne tagadni, hogy a függőleges osztású hűtőráccsal és hátsó diffúzorral szerelt AMG-kivitel ebből a modellből is többet nyújt a szemnek, de az alap GLB sem mutat csúnyán az úton. Viszonylag kompakt méreteivel se nem tűnik aprónak, se nem óriásinak. A 4634 milliméter hosszú karosszériában a 2829 mm-es tengelytáv a legérdekesebb adat, ami 10 centivel haladja meg a B-osztályét, így a kompakt kategóriás Mercedesek között nincs ennél tágasabb. Szögletes formája, rövid túlnyúlásai a praktikumot szolgálják inkább, mintsem a szépséget, de könnyen felismerhető Mercedes maradt így is: hátulról és elölről is. Oldalról nézve pedig egy kiköpött GLS – kicsinyített méretben.
Kifejezetten szimpatikus, hogy a megfizethetőbb kategóriába tartozó, 17 colos kerékkel is készül még prémiumautó, másrészről a fekete színű, 18 colos, vékony küllős, opciós felni is pont arra jó csak, hogy lássák a leendő vevők, ilyet nem szabad venni. A ballonos gumival jóval kisebbnek hat ránézésre, de a karosszériát körbeölelő fekete műanyag is vékonyít valamelyest.
Belső
Kezdjük a legrosszabbal. Alaphelyzetben csak egy kisebb méretű műszerfali és középső kijelző jár, ami önmagában még elfogadható lenne, de a körülötte lévő óriási fekete műanyagborítás nagyon olcsónak hat. Fájdalmasan tudatja velünk, hogy megspóroltunk egy extrát, ami egyébként elég húzós árban van: hogy összeérjen a két 10,25”-os képernyő, ahhoz egy 1,3 milliós csomagot kell megrendelni.
A 46 ezer forintos műbőr kárpitozás sem árul zsábkamacskát, nem mutatja másnak magát, mint ami, de alapvetően jól illik a masszív benyomást keltő műszerfalhoz. Utóbbit azért keményebb anyagok burkolják, mint amit a Mercedes magasabb kategóriájú autóiban megszokhattunk. Praktikumban jó a GLB, van helye az apróságoknak, a tapipad előtti két pohártartó elé is lehet pakolni az USB-C csatlakozó mellé, de a könyöklő is tágas.
Az utastér nagy varázslata, hogy három üléssor is elfér benne, amiből az első kettő kifejezetten tágas és kényelmes helyet nyújt. A számok nem hazudnak, a GLB jelentősen tágasabb, mint például a GLA.
A fej- és lábtér még a második sorban is tisztességes méretű, bár utóbbi főként addig, amíg a 140 milliméteres sínen nem húzzuk előrébb az üléssort. Ekkor válik jobban használhatóvá a csomagtér síkjából kinyitható két hátsó ülés a harmadik sorban. Ide felnőttek ne próbálkozzanak beülni 170 centiméteres magasság felett, de rövidebb utakra, családi, baráti eseményekre való szállításra abszolút használható hétszemélyes családi autóként a Mercedes GLB.
Alaphelyzetben 560 literes a csomagtér, amit még további 179 literrel bővíthetünk az ülések mozgatásával, a második sort is ledöntve pedig 1755 liter a raktér maximális térfogata.
Technika
A GLB két benzinmotorral és egy dízellel – három teljesítményszinttel választható. Míg benzines oldalon egy mindössze 1332 köbcentis motor a belépő, addig a dízel egy kétliteres common-rail. A Renault-tól származó, 1461 köbcentis, OM608 kódjelű dízelmotort a Mercedes tavaly kivette kompakt autóiból. A hosszmotoros E-osztályból ismert, kétliteres turbódízelt a Mercedes itt keresztben építi be, erre utal az OM654q kódnévben a q (quereinbau). A 116, 150 és 190 lóerős kivitelből tesztautónkat a leggyengébb verzió mozgatta. Az erősebbnél opciós, a legerősebbnél kötelező összkerékhajtás esetünkben nem játszik, az alapkivitelű GLB csak elöl képes hajtani, és a 280 newtonméteres nyomatékkal ez jól is van így.
Alapáron jár viszont a csodatevő, nyolcfokozatú duplakuplungos sebességváltó, ami az 1300/perc fordulattól elérhető maximális nyomatékkal kifejezetten szerethetővé teszi a motor karakterisztikáját.
A multimédia-rendszer az alapmodellben nem tartalmaz túl sok beállítást, így a navigálás még könnyebb a menürendszerben, mint a több extrával megrendelt kivitelekben. Az irányítás ellenben ugyanolyan sokszínű, bár a középkonzoli touchpadnak továbbra sincs túl sok értelme, az érintőképernyőhöz képest sokkal körülményesebb a használata. A műszerfali kijelző tudása a kormányon lévő gombokkal és miniatűr tapipaddal szintén könnyen áttekinthető.
Vezetés
Pozitívan csalódtunk a leggyengébb GLB-ben, annak ellenére, hogy a műszaki adatok nem éppen bizalomgerjesztők. A 11,3 másodperces gyorsulás és a 188 km/órás végsebesség nem sok izgalmat sejtet. Az valójában is elmarad, városi forgalomban mégis olyan fürgén lő ki álló helyzetből a 180d jelzésű családi Mercedes, hogy nyoma sincs turbólyuknak.
A duplakuplungos DCT-váltó rántások nélkül, villámgyorsan végzi a feladatát, könnyedén képes velünk elfeledtetni a lóerőhiányt – amíg a megengedett sebességhatárok között mozgunk. A váltófüleknek sok hasznát nem vesszük, csodára azt piszkálva se számítsunk országúton vagy autópályán.
Az összbenyomás a halovány teljesítmény ellenére annyira jó, hogy kimondhatjuk: hasonlóan gyenge autót még nem éreztünk ennyire erősnek. Ehhez a kényelmesre hangolt, erős oldaldőlést nem engedő futómű (elöl MacPherson, hátul több lengőkaros) is hozzájárul, azt pont a hazai utakra találták ki. A komfortszint tehát kellemes, egyedül a beszűrődő, kicsit kopogósabb futóműzajok árulkodnak arról, hogy egy olcsóbb Mercedesben ülünk.
A kormányzás jól eltalált a nem túl erős GLB-ben, kellően közvetlen irányításával olyan könnyedén mozog az 1,7 tonnás SUV, mintha egy felfújt kompakt méretű autóban ülnénk. Fékezésnél sem tűnik testesebbnek a valóságnál, jól adagolható a fékerő, amivel kellően hatásosan lassíthatunk.
Költségek
Az olcsóbbat szó szerint lehet érteni, mert a 13,5 millió forintos alapár egészen vállalhatónak tűnik, akárcsak 14,7 milliós ár a hétszemélyes tesztautóért. A 180d jelzésű dízel a kúton is képes lesz örömet okozni, mert 100-on 6,5 literrel dinamikus használat mellett is eljártunk vele a belvárosból az agglomerációba ingázva.
A legolcsóbb, Style csomagos GLB-ben alaphelyzetben ne számítsunk eszement mennyiségű elektronikus segédre, de van tempomat, motoros csomagtérajtó, tolatókamera, aktív sávtartó és fékasszisztens, valamint okostelefon-integráció is – a legfontosabbak tehát adottak. A harmadik üléssorért 236 ezer forintot, az ülésfűtésért 91 ezret kell fizetni.
A Mercedes-Benz GLB és hétüléses konkurensei – Listaár, forint | |
---|---|
BMW 2 Gran Tourer 216d (116 LE) | 9 471 000 |
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI (150 LE) | 13 290 930 |
Mercedes GLB 180d (116 LE) | 13 492 999 |
Értékelés
Az igencsak rút műszerfali fekete keret és a papíron bágyadt dízelmotor okozta sokkot gyorsan elhessegette fejünkből könnyű és praktikus használhatóságával az alapkivitelű GLB. A magasabb üléspozíció és a méretosztályában legtágasabb helykínálatot nyújtó Mercedes-Benz modell kiváló családi autóként szolgálhat az opciós harmadik üléssorral.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|