Röviden – Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 2021
Mi ez? 20 évvel ezelőtt mutatkozott be a Santa Fe, mint a Hyundai legnagyobb szabadidő-autója, ami 2018-ra a negyedik generációig jutott, ez pedig annak tavaly felfrissített változata.
Mit tud? Tágas, kényelmes, otthonos, jól használható, és a legutóbbi frissítés óta már hibridként, külső áramforrásról is tölthető hibridként, valamint dízelként is megvásárolható.
Mibe kerül? A Santa Fe árlistája 13.199.000 forinttól indul, a legpuccosabb, konnektorból is tölthető hibrid változatért pedig 20,5 millió forintot kérnek.
Kinek jó? Akinek nem számít a presztízs, megelégszik egy erős, takarékos és bitang nagy bendőjű autóval, az vidám lehet a Santa Fe kormánya mögött.

Családi mindenes, hihetetlen fogyasztással – Hyundai Santa Fe 1

Nem sokat vacakolt a Hyundai a Santa Fe megújításával, hiszen alig több mint két évvel a negyedik generációs modell 2018-as bemutatása után, tavaly nyáron megérkezett a ráncfelvarráson átesett, frissített Santa Fe is. Bár hivatalosan ez még mindig a negyedik generáció – kintről látszik is, hiszen profilból szinte teljesen egyformák az autók, és a méretek is azonosak maradtak -, ellenben a Kia Sorentóval közös, teljesen új padlólemezre épül az autó, ami normális körülmények között általában új generációt jelentene. De itt pont nem, csupán azért cserélték le a Hyundai-Kia Y6 kódú padlólemezt az N3-ra, hogy beleférjen a frissen érkezett hibrid, illetve konnektoros hibrid rendszer is. Emellett persze javult valamit a biztonság és a menetkomfort is. Ugyan kétféle hibrid hajtáslánccal is kapható a Santa Fe, mi mégis nagy, 2,2 literes dízelmotorral próbáltuk az autót, pont olyannal, ami az ilyen óriási dögökbe való. 

Családi mindenes, hihetetlen fogyasztással – Hyundai Santa Fe 2

Külső

Ha facelift, akkor kötelező az új lökhárító és hűtőmaszk, amit annak rendje szerint meg is kapott a Santa Fe. A korábbról már ismert, a Citroën, vagy a Nissan Juke két szintre elrendezett lámpáira hasonlító fényszórók is kicsit megváltoztak, amiben már egész hangsúlyos T betűt formáz a nappali menetfény LED-je. Nehéz, közben nem a Volvo-féle Thor kalapácsra gondolni, de próbáljuk meg, mert arányai miatt amúgy is inkább egy hóba állított jégcsákányra hasonlít a Hyundai megoldása. Szemből az autó legjellegzetesebb formai eleme a hűtőmaszk mintája, ami matt ezüstben tényleg olyan, mint egy gigászi káposztareszelő, vagy éppen nokedliszaggató. 

Családi mindenes, hihetetlen fogyasztással – Hyundai Santa Fe 116

A világ egyetlen bekamerázott nokedliszaggatója

Oldalról is izgalmas a 4785 milliméter hosszú, 1900 mm széles, tetősínnel 1710 mm magas, 2765 mm-es tengelytávú kasztni, a rengeteg króm és fekete betét remekül oldja a hatalmas fémfelületet az ajtók alján, jól mutatnak a csillogó keretek az ablakok körül és a kilincset is feldobják, az egészet pedig a rafinált dizájnú felnik teszik teljessé. Jutott még az autó fenekére is egy kicsi az ezüstből, és a divatnak megfelelően a kipufogót is szemérmesen eldugták, mintha nem is lenne. Pedig van.

Családi mindenes, hihetetlen fogyasztással – Hyundai Santa Fe 117

Jól oldják a nagy lemezek egyhangúságát a fekete és króm betétek. Talán a kilincsre nem kellett volna már annyi króm

A fehér a legfrissebb, a szürke a két évvel ezelőtti Santa Fé design:

Családi mindenes, hihetetlen fogyasztással – Hyundai Santa Fe 118
Családi mindenes, hihetetlen fogyasztással – Hyundai Santa Fe 119

Belső

Kintről is elég erős a Santa Fe megjelenése, de az ajtót kinyitva, újabb meglepetés vár: vannak színek, izgalmas formák, fény, pompa és a kidolgozás is teljesen korrekt. Kezdjük az ülésekkel, amik elöl-hátul kényelmesek, nagyok, az első sorban az állítható hosszúságú ülőlap bennük a szokatlan extra, a hátsóban pedig az állítható támladőlésszög, illetve, hogy sínen előre-hátra tologathatóak. Jópofa apróság, hogy az utasülést a háttámla bal oldalára épített gombokkal is lehet mozgatni, így a sofőr, vagy épp a hátul ülők is állíthatnak a szék pozícióján, ha kedvük szottyan rá.

Családi mindenes, hihetetlen fogyasztással – Hyundai Santa Fe 120

Kellemes, barátságos hangulatú az utastér

Ebben a kategóriában már valószínűleg kötelező a teljes egészében digitális, változtatható grafikájú műszerfal, így nem meglepő, hogy itt is ilyen néz velünk szembe. Aztán a középkonzolon egy másik nagy képernyő, de ami igazán érdekes, az kicsit lejjebb található. Szembemenve a „toljunk rá minden funkciót egy bitang nagy tablet-re” elvvel, a Santa Fében gombok vannak, és ennyi extra funkció mellett, a könyöklőtől a központi kijelzőig elnyúló középkonzolt rendesen tele kellett velük szórni.

Családi mindenes, hihetetlen fogyasztással – Hyundai Santa Fe 121

Nem mindennapos fokozatválasztó

Ide került az automata váltó gombnyomkodós fokozatválasztó kapcsolósora is, ami nem egy megszokott megoldás, hozzá kell edződni a használatához, de mindenesetre ezerszer helykímélőbb, mint egy hagyományos méretű és alakú kar. Igaz, nagy szükség nincs a térre, mert szinte el lehet tévedni a Santa Fe utasterében, akkora, de így mégis elegánsabb a látvány. A váltó mellett a klímát, kormány- és ülésfűtést, ülésszellőztetést, kamerát, vezetési módot és a terepprogramokat, lejtmenetvezérlőt is innen lehet kacsolni, de érdekes módon az elektromos rögzítőfék gombja nem itt, hanem a kormány bal oldalán található. De lehetne akár a Holdon is, mert automata, ha kell, magától aktiválódik, old, az égvilágon semmi teendő nincs vele.

Családi mindenes, hihetetlen fogyasztással – Hyundai Santa Fe 122

Ide száműzték a rögzítőfék kapcsolóját

A vezetés közben nélkülözhetetlennek vélt dolgoknak számtalan formájú és méretű rekesz kínál menedéket, az ajtózsebtől a középkonzol alatti, 12 voltos és USB-aljzattal egyaránt ellátott téren át a pohártartókig, vagy a könyöklő alatti üregig. Ha nem lenne elég az autóban fellelhető négy USB-töltőpont és a két 12 voltos szivargyújtó, akkor még a 230 voltos konnektorra is lehet számítani, ha energiára van szükség, a telefont pedig vezeték nélküli töltésre alkalmas zsebben is lehet etetni. Csomagtartója hatalmas síksággá alakítható, a katalógus szerint 634 és 831 liter között variálható, vannak padló alatti rekeszek, és a csomagtartót takaró rolónak is jutott benne hely. 

Technika

Köszönhetően a teljesen új padlólemeznek, már hibrid, konnektoros hibrid és dízel hajtáslánccal is kapható a legfrissebb Hyundai Santa Fe. A 2.2-es, 2151 köbcentis négyhengeres turbódízel motor 202 lóerős teljesítményre és 9-9,2 másodperces gyorsulásra képes, attól függően, hogy első- vagy összkerék-hajtású változatban dolgozik.

Családi mindenes, hihetetlen fogyasztással – Hyundai Santa Fe 123

Alig fogyaszt a 2.2-es dízelmotor

Mindkét hibrid az 1.6 literes, 180 lóerős  turbós benzinmotorra épül, a mezei hibridben ezt 44.2 kW-os, 264 Nm forgatónyomatékú, míg a konnektoros hibridben 66,9 kW-os, 304 Nm nyomatékú villanymotor egészíti ki, a rendszerteljesítmény így 230 és 265 lóerő. 

Míg a dízelmotoros Santa Fe nyolcfokozatú, duplakuplungos váltóval kapható, addig a hibrid és konnektoros hibridek hatfokozatú automatikus váltóval érkeznek, a hibrid lehet első- és összkerékhajtású is, míg a nagyobb teljesítményű konnektoros hibrid csak 4×4-es hajtáslánccal kapható.   

Családi mindenes, hihetetlen fogyasztással – Hyundai Santa Fe 124

Vezetés

Szegény Santa Fe éppen két igen feszesre, trezorszerűre épített autó után jött a sorban, így az első pillanatokban olyan érzés volt vele közlekedni, mintha fél számmal nagyobb cipőben járnék. Fél szám nem a világ, és általában hosszú távon inkább még komfortosabb is, mint egy milliméterre passzoló, csak ugye a játékhoz, sportosabb mozdulatokhoz mégis az utóbbit kívánjuk inkább. Temetni azonban így sem kell a Santa Fét, hiába hatalmas, és magasépítésű, elég sokáig lehet rángatni a bajszát, míg elkezd kanyarban leesni az ívről, és a futómű még így is a feszesebb felé húz, mint a ringatózós, hajós érzés felé, amire pedig mindenki számítana, az autót látva. 

Családi mindenes, hihetetlen fogyasztással – Hyundai Santa Fe 125

Kellemes, barátságos hangulatú az utastér

Motorja a maga 202 lóerejével észszerű kompromisszum az autóba, bár a 9,2 másodperces gyorsulástól nem kap senki benne szívdobogást, de különösebben nem is hiányzik a sokkal több lóerő. Talán azért sem, mert a Santa Fében ülve nem akarsz feltétlenül azonnal megérkezni.Váltója dupla kuplungos létére is civilizált példány, nem kapkod eszeveszetten a fokozatok között és egészen jó találati aránnyal sikerül kigondolnia, mire vágyunk, de a leghasznosabb tulajdonsága, hogy ha kell, fürgén el lehet vele indulni.

Komfortos, csendes, az üvegtető miatt világos, otthonos a belseje, jó belőle a kilátás, akkora külső tükrei vannak, hogy teljesen feleslegesnek tűnik benne az amúgy roppant szórakoztató holttérfigyelő kamera, ami indexelés közben a kiválasztott oldali holtteret mutatja meg a műszerfalon, az egyik kerek műszer helyét ideiglenesen átvéve. Jópofa dolog, de gyakorlati haszna nem sok van az előbb említett, a teljes univerzumot megmutatni képes tükrök, illetve a head up display-en amúgy is meglévő, a holttérben kódorgóra figyelmeztető jelzés mellett. Kellemes társ benne az adaptív tempomat, de a sávtartó működése egy leheletnyivel darabosabb, mint amit mostanában már ezek a rendszerek tudnak.

Családi mindenes, hihetetlen fogyasztással – Hyundai Santa Fe 126

Különféle műszerfalgrafikák

 Fedélzeti rendszere ha nem is mindig követhető logikájú, de könnyen kezelhető, rengeteg funkcióval rendelkezik, a kijelző képe pedig éles, jó felbontású, tolatás közben is jól értékelhető képet ad, még sötétben is. 

Végül elérkeztünk a fogyasztáshoz. Vajon mennyit eszik egy üresen is 1,8 tonnás, összkerékhajtású, rendesen tele extrázott batár, minden hibrid mágia nélkül 100 kilométeren? 7,2 litert. Igaz, a gyári adat 5,9 lenne, de a városban, országúton és autópályán összehozott 7,2-es átlag szerintem a fájdalomküszöb alatt van, és nem utolsósorban ezzel a fogyasztással bő 900 kilométert lehet megtenni egyetlen, pisiléssel, alapos kézmosással együtt is legfeljebb 10 perces tankolással.

Családi mindenes, hihetetlen fogyasztással – Hyundai Santa Fe 127

Töltőpont

Költségek

A Hyundai Santa Fe árlistája 13.199.000 forinttól indul, a 2.2 literes, 200 lóerős dízelmotorral az autó orrában, öt üléssel. Aki ugyanezt hétüléses változatban kívánja hazavinni, még 300 ezer forintot csapjon hozzá a listaárhoz, de ha akad otthon három gyerek is, akkor az így kapott eredményből gyorsan le is vonhat 2,5 millió forintot, ami a nagycsaládosoknak járó  állami támogatás összege. Az 1.6-os, 180 lovas benzinmotorra épülő, 230 lóerős rendszerteljesítményű hibrid változat belépőára 14.199.000 forint – figyelem, 1 millió forint csupán a különbség -, míg a konnektoros hibrid – ebben 265 lóerőt hoznak össze a motorok – 18.699.000 forinttól startol, de ez már az AWD-s változat.

Családi mindenes, hihetetlen fogyasztással – Hyundai Santa Fe 128

Itt aztán bőven van láb- és fejtér is

A dízelhez és a sima hibridhez is rendelhető a már magasabb felszereltséghez kötött összkerékhajtás, így a dízel AWD Santa Fe 15.699.000, míg a hibrid AWD 16.699.000 forinttól indul. Akik szeretnek végeláthatatlan táblázatokba rendezett, rémesen bonyolult extralisták közt kotorászni, azok csalódni fognak a Hyundai konfigurátorában, ugyanis az Executive felszereltségi szint – összesen három van, ezen kívül még Comfort és Premium választható – rengeteg extrát tartalmaz már alapból is. A kasszánál fizetendő összeget csupán a 195 ezres metálfénnyel és a 990 ezres, 20 colos könnyűfém keréktárcsát, fényezett külső oldalvédő betéteket, króm lökhárító koptatókat, nappabőr prémiumkárpitozást és alumínium műszerfal betéteket, szarvasbőr tetőkárpitozást is magában foglaló Luxus-csomaggal lehet. 

Családi mindenes, hihetetlen fogyasztással – Hyundai Santa Fe 129

Nagy, sík rakodóplacc

Hyundai Santa Fe –  és dízel vetélytársai – Listaár, forint
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 DSG SCR (150 LE) 10 513 440
Kia Sorento 200 CRDI (201 LE) 12 490 000
Hyundai Santa Fe 2.2  (204 LE) 13 199 000
   

Értékelés

Mókás formájával, barátságos és a hétköznapokon felmerülő összes felhasználási módra megoldást kínáló belsejével, nagy csomagtartójával a Santa Fe egy nagyon szerethető családi autó, ami akár hétüléses változatban is kapható. Lehet benne még a viccesen keveset fogyasztó dízelmotornak is örülni, de aki berzenkedik a gázolajtól, az választhat kétféle hibridet is a kínálatból. Én mondjuk nem tenném, boldogan ellennék a 7,2 litert fogyasztó dízellel is. 

Mellette – Ellene
 
  • Kívül-belül izgalmas forma
  • Bálteremnyi utastér
  • Dízel, hibrid és konnektorból tölthető hibrid is kapható belőle
  • Takarékos dízelmotor
  • Hasznos extrák
 
  • Minimális presztízsérték
  • Elbírna még erősebb dízelmotort is

Szavazás

Hány pontosra értékelnéd a legfrissebb Hyundai SAnta Fé-t?
átlag
8.05
szavazat
1592
Hány pontosra értékelnéd a legfrissebb Hyundai SAnta Fé-t?