Röviden – Volkswagen Arteon (3H) Shooting Brake 2,0 TDI | |
---|---|
Mi ez? | Tavaly debütáló kombi a Passat technikájával a 2017-ben bevezetett és 2020-ban modernizált Arteonból. Van belőle Elegance is, de az elöl hajtó tesztautó a sportosabb R-Line kivitel, dízelmotorja 150 lóerős, váltója hétfokozatú DSG. |
Mit tud? | Kevés megértést igényel karosszériájának szépségéért cserébe. |
Mibe kerül? | 13 941 170 forinttól indulnak a Volkswagen Arteon Shooting Brake, a tesztelt R-Line 2,0 TDI belépője 14 987 650 Ft, a tesztautó listaára 15 665 220 Ft volt újonnan. A kedvezmény 1,2 millió Ft. |
Kinek jó? | Kitörési pont az Insignia-Mazda6-Mondeo-Passat körforgásból, a Peugeot 508 SW-nél praktikusabb karosszériával. |
Kezdetben Passat CC, majd simán Volkswagen CC néven készült a szebbik Passat, aztán megszületett a Volkswagen Arteon. A nagy csomagtérajtós ferdehátúként 2017-től forgalmazott Arteon a tavalyi modellfrissítéskor gazdagodott kombival. A sikkesebb alig csorbítja az autó használhatóságát kombiként.
Külső
Felépítését tekintve az ötajtós Arteon a Volkswagen Superbje, bármilyen profán is ez főleg ahhoz képest, hogy a gyári terminológiában az ötajtós a fastback. A kombiként 4866 milliméter hosszú, 1871 széles, 1462 mm magas és 2835 mm tengelytávú kombi módosításairól itt olvashattok részletesebben. A fő változás az első fényszórókat majdnem összekötő fénycsík és a lökhárító alsó részének újrarajzolása.
Aki 3G kódjelű, B8-asnak hívott Passattal jár és hosszabb utakat is megtesz, érzésem szerint nem sok rosszat mondhat az autójára. A dizájnereknek elsősorban szebb és feltűnőbb autót kellett csinálniuk a Volkswagen Arteon Shooting Brake-kel a Passat Variantnál.
Ez adott is a mélyre húzott (vagy annak ható) motorházfedéllel, a szigorú lámpaszemekkel, a keret nélküli oldalablakokkal és a kevésbé meredeken lejtő hátsó szélvédővel. Bár oldalnézetből túl hosszú az első túlnyúlása, ezzel együtt is arányos, csinos autó. Az első kerekek pereméig kihúzott motorházfedél jól mutat, az Audi TT ihlethette.
Kocsimosás közben öröm végigsimogatni habos szivaccsal a hátulját, szépek a futófényes indexszel dolgozó lámpák és menet közben is jó érzés a tükörben hátrapillantani a hátsó kerékjáratok izomkötegeire, helyesebben az izomkötegeket imitáló szélesítésekre. A kerékívek alá alapáron ezeket a 18-as Sebring felniket kapjuk 245/45 R18-as gumikkal, felárért a 19-es kerékszettel 245/40 R19 a gumiméret.
Belső tér
Ha valami meglepett a kombivá gyúrt Arteonban, az a belső tér tágassága, remek használhatósága, mert azt halljuk, hogy a szépségért meg kell szenvedni. Én későn hagytam abba a növést, de amikor a saját magamnak beállított ülés mögötti lábteret és az elektromos mozgatással sem vészesen lassan nyíló fedél mögött az 565-1632 literes csomagteret megláttam, tényleg nem éreztem szükségét lemondásnak.
Oké, a Passat Variant csomagtartója 650-1780 literes, nincs útban az ügyetlen küszöb a rakodóperemmel és lehajtott háttámlával sem marad lépcső a bővített csomagtartó közepén, tehát jól kivehető, melyik a praktikusabb és jobban használható kombi. De az Arteon SB is helytáll.
Sokat hozzátesz ehhez a hátsó fejtér tágassága, amiben a Shooting Brake többet ad a két mm-rel alacsonyabb és előrébb lejteni kezdő tetőívű fastback Arteonnál. Hátsó oldallégzsák nagyon sok autóba nem is rendelhető, mintha nem ott ülnének a gyermekek, a szemünk fényei. A komfort csomaggal hátul is van ülésfűtés, itt is állítható a légkondicionálás és nem kell a távirányítót nyomkodni a kulcsfelismerő nyitással-zárással. Piros pont jár a hátsó ajtókban lévő kulcsérzékelőért, így a gyerekek beültetése előtt nem kell az első ajtókilincsre ráhúzni.
Kevéssé látni az Arteonon, hogy a Touareg mellett valahol ez a márka csúcsmodellje, még akkor is, ha a 6.1-es Multivan sokkal drágább. Belül túlságosan kevéssé rugaszkodik el a Passattól, de fontos előrelépés, hogy a modellfrissítés óta a műszerfaluk nem azonos. A külső műanyagperem nélküli visszapillantó szép részlet, más nemes vonást nem találni. Az anyaghasználat és az összerakottság így is kedvező minőségi összképet ad ki.
Mivel a tesztautó R-Line kivitelű, a tetőkárpitja fekete és a műszerfali dísz alumínium az Elegance-ban használt eukaliptusz fabetét helyett. A hátsó levegőrostélyok alatt a 12 voltos és az USB-C töltővel közös fedél alatt lakik a 230 voltos csatlakozó, ami nagyon jó dolog. Még jobb lenne ezt földelt villásdugót befogadóra cserélni.
Technika
Akárcsak a Passat, az Arteon 3H is MQB-alapú autó. Az első futómű MacPherson konstrukció rugós taggal, a hátsó itt független, négylengőkaros. 425 450 forintért adaptív, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás rendelhető. Méltányos felár a kvalitásaihoz képest, de a tesztautó alapján nélkülözhető.
A modellfrissítéssel a vezetőtámogató rendszerek működési tartománya kiterjedhet 210 km/óráig, eddig működik az adaptív távolságtartó tempomat. Ha belegondoltok, ez 30-cal több annál, ahol a Volvók láthatatlan falba ütköznek az újsütetű leszabályozással. Van sávváltást segítő rendszer, balesetveszélyt érzékelve az autó megfeszíti az öveket, bezárja az ablakokat és a tolótetőt valamint az extralistáról a tesztautóba bekerülő, igen jó LED-mátrix fényszóró is biztonsági tényező. A csodalámpa a 480 060 forintos komfortcsomagban hátsó ülésfűtéssel, kulcsfelismerő ajtónyitással és 230 voltos konnektorral együtt kevesebbe kerül, mint önmagában az IQ.Light főfényszóró.
Nincs már 240 lóerős, duplaturbós dízelmotor. A corporate indoklás szerint a biturbo TDI azért tűnt el, mert a Volkswagen fő fejlesztési iránya a teljesen illetve a részben elektromos hajtás. Ez konnektorról tölthető akkus hibrideket jelent és a belső égésű motorok kiegészítését mild hibrid rendszerrel. Az Euro 7 károsanyag-kibocsátási előírás olyan szigorú értékeket vezethet be a közeljövőben, ami egyre közelebb hozza a belső égésű motorok kivételét a gyártásból. Ezért a szűkülő motorválasztékból a VW először azokat a nagy fajlagos teljesítményű motorokat törli, amelyeknél nagyobb ráfordítást igényelne a már most is szigorú károsanyag-kibocsátási előírások teljesítése.
Viszonylag kis darabszámai mellett a két turbós motor kiveszéséhez az is hozzájárult, hogy már az Arteon is kettős karbamidoldat-befecskendezéssel szavatolja a nitrogénoxid-emissziós határértékek alulteljesítését. Még autópályán padlógáznál és hegyre fel utánfutót vontatva is, amikor a terheléstől 500 Celsius-fokosra hevülhet a kipufogógáz. A TwinDosing egy helyett két SCR-katalizátorral működik és a második elfoglalja a másik turbó helyét.
Hathengeres motor sajnos továbbra sincs, igazán erős hajtáslánc viszont több is létezik az Arteonhoz. A 280 lóerős 2.0 TSI csak az Elegance kivitelhez kapható. Itthon nincs benne a konfigurátorban a 320 lóerős, összkerekes sportváltozat a hétfokozatú, DQ500 jelű automatával. Kár, mert az R Performance csomaggal a hátsó kerekek között oldalankénti nyomaték-elosztású Arteon R 270-et menne.
Dízelmotorral a 190-ről 200 lóerőre izmosodó 2,0 TDI választható automatikusan aktivált összkerékhajtással. A facelift elhozta a 218 lóerős rendszerteljesítményű konnektoros hibridhajtást, amivel a Passat GTE tesztautó alapján 40-ről 70 km-ig kitolható az elektromos hatótávolság.
Vezetés
Egy Volkswagentől azt várnám, hogy amikor a lámpánál állva lemosom a szélvédőt, szélcsendes időben az ablakmosó ne jusson be a nyitott tetőablakon. Az Arteon tesztautónak ezt nem sikerült megugornia, és ha nekiállsz a permetet letörölni, fel fog tűnni az öntött műanyagból készült, olcsó hatású varrásimitáció is a műszerfalon.
Az alapjárati motorleállítás kényelmetlen rántással indítja újra a négyhengeres dízelmotort. Mivel 3500-as fordulatszámon adott a legnagyobb teljesítmény, nem itt fogsz kipirulni a digitális műszeregységben leolvasható értékektől. A 150 lóerős dízelmotor gyorsan magára talál és tökéletesen elég a teljesítménye az üresen 1660 kilós autóhoz. Nem késztet száguldozásra, de a 360 Nm-rel van benne erő, ha kell.
Nyugodtan vezetve kijön a hétfokozatú, duplakuplungos automata váltó működési finomsága. Parkoláskor a régebbi tesztautókban tapasztaltnál könnyebben manőverezhető vele az autó, lágyabbak az elindulások és a kapcsolások is finoman futnak. Sportosan döngetve lesz bajban, ilyenkor tétovázik és odalesz az a könnyed magabiztosság, ami polgári vezetésnél adott volt.
Az óracsoportban tetszett a nagy térképes kijelzés és a nézetek könnyű variálása. Nagyon nem tetszettek viszont a gombok a kormányon. Eddig adott volt egy összetett, de kiismerhető megoldás, most viszont az új érintőfelületekkel a legritkább esetben sikerült elsőre előidézni azt, amit akartam, oda belépni, ahová szerettem volna.
A Volkswagennek gyorsan le kellene állnia arról, hogy ostoba újításokkal megnehezíti a vezető életét egy olyan veszélyes és nagy figyelmet igénylő üzemben, amilyen az autózás. Az alapverzióval elvileg elkerülhetők a csúszkák és érintőfelületek, de erről nincs tapasztalatom.
Praktikusságán kívül az Arteon kombi még egy meglepetést tartogatott, a kormányzást. A volán a két végpont között összesen kettőt fordul, nagyon kezes vele a terebélyes kombi. A közvetlen kormánnyal jól irányítható és ebben a grammra kidekázott, pedánsan kiszámolt, tolakodásmentes és volkswagenesen steril, kicsit komor autóban valódi örömöt ad kanyargós úton. Ízlés dolga, de nekem az autó irányíthatósága nem keltett mesterséges hatást. Ráadásul sikerült a korábban tenyérbemászó sávban tartó rendszert annyira továbbfejleszteni, hogy most a motorindítás után nem vagy kénytelen kikapcsolni a menüből.
Útfekvéséhez mérten az Arteon kényelmesen rugózik, 66 literes tankjával és 900 km feletti hatótávjával beválik utazóautókét sítúrákon, nyaraláskor vagy munkaügyben messzebbre utazva. Érdemes megvenni az Ergo Comfort vezetőülést 441 960 forintért, az állítható lábtámaszos, sokféleképp szabályozható deréktámaszú komfortülésben szép az élet, bár az alapáron adott ülés sem kényelmetlen lóca.
Aki ad az életminőségére, az eddigi Dynaudio helyett 10 hangszórós +1 mélynyomós, 700 wattos Harman Kardon-audiorendszert választhat, ami a gyári rádió tompa hangzása miatt nagyon is megér 469 900 forintot.
Költségek
Abban a szerencsés helyzetben van az Arteon, hogy sportos vonalvezetésű kombiként nincs hasonló méretben közvetlen konkurense. A kisebbek közül a Kia Proceed és a Mercedes CLA említhető, a használt autók közül a 218-as Mercedes CLS kombija.
Elegance felszereltséggel 13 941 170 forinttól indulnak a Volkswagen Arteon Shooting Brake árai a konfigurátorban, a tesztelt R-Line belépője 14 970 340 Ft. Ha ezt olvasva kilöttyentetted a teádat, zöldséglevedet, olaszrizling fröccsödet, azt is tudni kell erről, hogy utóbbi a 190 lóerős 2,0 TSI benzines indulóára és az ügyfélkedvezmény helyből 1,2 millió Ft.
Listaáron 14 987 650 forinttól kapható a 150 lóerős TDI R-Line, a tesztelt Arteon Shooting Brake, mínusz az 1 200 000 Ft. Mivel csak a szürke alapszín felármentes, még ezért a hófehérért is 100 330 forintot számláz a Volkswagen extraként. A garancia 2+2 év vagy 200 000 km. A plusz két év a márkaszervizben karbantartott autókra vonatkozik, az időszaki szervizek megtörténtének igazolásával.
A tesztelt Arteon és alternatívái – Listaár, forint | |
---|---|
Kia Proceed 160 T-GDI aut. GT Line Pro (160 LE, nincs belőle dízel) | 8 399 000 |
Mercedes-Benz CLA 200d Shooting Brake (150 LE) | 12 982 000 |
Peugeot 508 SW 1,5 BlueHDi aut. Allure (130 LE, nincs erősebb dízel) | 11 880 000 |
Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 2,0 TDI DSG (150 LE) | 14 987 650 |
Budapesten 7,4 és 9,3 liter között bármi lehetséges a forgalomtól, a domborzattól és a jobb lábtól függően. A tesztfogyasztás 6,9 liter lett százon, a WLTP-norma szerinti átlagfogyasztás 4,9 l/100 km.
Értékelés
Annyi praktikus vonást fedeztünk fel a Volkswagen Arteon Shooting Brake-ben, mintha nem is a külsejének kellene eladni a Passat, az 508 SW, a Mazda6 és más konkurensek ellenében. De a vonzó formaterv is hat. A felső kategóriába való betörésként értelmezve a négyhengeres motorok és a passatos belső tér miatt kudarcot vall, de nem kell túl sokat mögé gondolni. Ezzel a szép, kényelmes és értékarányos kombival nemcsak bővült, de gazdagodott is a cégautó-paletta.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|