Röviden – Jaguar F-Pace D300 | |
---|---|
Mi ez? | A Jaguar 2016-ban bemutatott, első nagy szabadidő-autójának modellfrissített változata, melynek belső tere is alaposan megújult, ahogy motorkínálata is, 3,0 literes sorhatos dízellel és könnyű hibrid rendszerrel próbáltuk |
Mit tud? | Masszív autó érzetét kelteni kimondottan kényelmes utazás mellett és meglepően sportos viselkedést adni, ha épp mennénk egy nagyot, az új dízelmotor pedig kimondottan szép járású |
Mibe kerül? | 16,9 millióról startol az F-Pace, a soros hathengeres dízelmotorért minimum 23,4 milliót kell kiharcolni és erre jönnek még az extrák, a tesztautó 31 millió fölötti árcédulát visel |
Kinek jó? | Vezetni szerető nagy autóra vágyóknak, a konkurens német modellek kerülőinek és stílusos megjelenést keresőknek |
A Jaguar ugyanazt a formatervet húzta rá az első SUV-jára, mint amit a limuzinjaik és az XE sportkombi visel. Az F-Pace ezzel hódított is az első pillanattól kezdve, legalábbis azoknál, akik valami egyedibbet kerestek a németeknél. Hogy az F-Pace még maradhasson egypár évig, modellfrissítésen esett át, aminek kimondottan tudunk örülni, mert a beltér is alaposan felfrissült. Óriási szüksége volt erre a ráncfelvarrásra, korábban méltatlan anyagok és kivitelezés jellemezte a stílusos külső és a remek vezethetőség mellett. Fejlődött minden tekintetben, a régi motorok helyére új, saját fejlesztésűek érkeztek, és most érezni igazán, hogy az F-Pace elkészült.
Külső
Formatervről vitatkozni kevéssé illendő, de abban talán mindannyian meg tudunk egyezni, hogy az F-Pace-en nincs az égvilágon semmi kivetnivaló. Semmi megbotránkoztató, semmi kacér, vagy túltolt elem az extravagáns közönség számára, kimondottan simulékony, és ez most hatalmas érték a kategóriában. Túlzások nélkül rajzolták meg, az övvonal szépen hullámzik, a lemezfelületek nagyok és laposak, az arányai pedig sportosak. Figyeljük meg a rövid első és hosszú hátsó túlnyúlást, vagy az első kerék és az ajtó közötti hézagot.
Ezek itt sportos arányok, amit a lágyan lejtő tetőlemez és a szatén fényű ablakkeret is kihangsúlyoz. Nyújtottnak tűnik, mint egy jó fazonú kombi, csak egy emelettel feljebb építették. A frissítéssel 1 centivel keskenyebbek lettek az első fényszórók és kitakargatós ledes belsőt kaptak. A hátsó lámpák is változtak, dupla szögletes félkarikákat kaptak a korábbi egy-egy helyett. Változott a hűtőmaszk kitöltése és a lökhárítók vonásai is, nagy öröm, hogy a díszkeretek nem króm, hanem szaténfényű alumíniumrészletek, kimondottan ízléses.
4,7 méteres hosszával a Jaguar F-pace a nagyobb szabadidő-autók közé tartozik, de a pár milliméterrel több mint kétméteres szélessége az igazán megdöbbentő. Hosszban a BMW X3-hoz, szélességben már inkább az X5-höz passzol méretben, ettől annyira jók az arányai. Nagy felnikhez tervezték az arányait, így a 21 colos alufelnik messze nem hatnak idegennek alatta. Ezek kéttónusúak és szintén szaténfényűek, amire még nem igazán láttam eddig példát. A formaterv oltárán áldoztak kicsit a praktikumból, optikailag és fizikailag is magas a hátsója, ezáltal a csomagtér is viszonylag magasra került.
Belső
Ez a pont jelent talán a legtöbbet most a Jaguar F-Pace számára. Szinte teljesen megváltozott az utastér, a korábbi kezdetlegesnek tűnő megoldások és a kategóriához, árcédulához képest méltatlan anyagok szinte teljesen eltűntek. Első és legfontosabb, hogy az ajtókárpiton végre a szokványos helyre kerültek az ablakemelők kapcsolói. Korábban a felső élén voltak, most a könyöklő elején, természetes lelőhelyükön vannak már.
Kimondottan jól kihozza a belső lényegét a fehér kárpit. Bár kényes, érdemes bevállalni, mert a hangulat így felejthetetlen, pláne a hozzá passzoló, majdnem fehér tetőkárpittal. Új a kormány is, az előzőnél jóval részletgazdagabb és jobb kivitelezésű, bár indokolatlanul sok rajta a varrás, mások képesek megoldani egyetlen, maximum kettő varrással a karima borítását. Különleges, hogy a kormány is követi a kárpit színét, de okosan, mert a külső rész sötét maradt.
Díszes varrással látták el az üléskárpitokat is, látványra fenomenális, én kértem elnézést, hogy hitvány farmerommal belé ültem. Maga az ülés viszont kérdőjeles, 164 000 forintért minden irányban elektromosan állítható, még a fejtámla is, de plusz súlyos százezrekért a masszázs is belekerül. Viszont végig nyomta valami a hátam közepét és nem az állítható gerinctámasz volt az, többször ellenőriztem, hogy én állítottam-e be rosszul, de csak ottmaradt, bármit is nyomkodtam.
Nagyot változott az ergonómia a frissítéssel, a kormányoszlop joystickkal mozgatható motorosan, a klímakonzol félig digitálissá változott és eltűnt a különösen látványos, tekerős váltókapcsoló is. Teljesen mégsem tudták ezt a tekerő dolgot elengedni, így az egyszerű billenős váltókar mellett kialakítottak egy lesüllyeszthető tekerőkapcsolót a terepmódoknak. A változás nyomán a középkonzol egyszerűbben használható, ugyan kicsit németes a rend, de ennek csak örülhetünk.
Tárolókból van éppen elég, egyfelől a könyöklő alatt és előtt, valamint a váltókapcsoló előtt és alatt is van rekesz, ha egy doboz sütit kellene biztonságba helyezni. Csomagtartója 650 literes, és ha nem rendeljük meg hozzá a 21 colos teljes értékű pótkereket majdnem 400 000 ezerért, csak a szükségpótkereket alig 200-ért, akkor nem kell egy szarkofágra pakolnunk a csomagjainkat, sík lesz a padló, mint a tesztautóban.
A belső legszembetűnőbb újdonsága a multimédia kijelzője, ami a korábbi mélyen ülő kijelző helyett most a műszerfal közepét betakaró tablet. Ez egy horizontálisan hajlított kijelző dupla fedőréteggel, a legfrissebb Pivi Pro szoftverrel és bika háttérrel. Saját erőforrásról működik, így állítólag kiküszöbölhető a bootolási idő indítás után, ami korábban nagyon gáz volt, most már saját háttértára van és két SIM-kártyát is tud fogadni, ráadásul egyszerre több telefont is csatlakoztathatunk rá. A hivatalos állítás szerint minden fontos menüt két kattintással elérni, és valóban nem zongoráztam rajta túl sokat.
Technika
Motorok
Négyhengeres benzin- és dízelmotorokkal kezdődik a Jaguar F-Pace kínálata, majd hathengeres soros benzin- és dízelmotorokkal folytatódik, a kínálat tetején pedig a négyhengeres benzinessel szerelt 404 lóerős plug-in hibrid és az 550 lóerős kompresszoros V8-as csücsül. A motorpaletta elég széles, 163 lóerős a leggyengébb dízel és 250 lóerős a legszerényebb benzines, a hathengeres új benzines 400, a szintén saját fejlesztésű Ingenium motorcsaládba tartozó sorhatos dízel pedig 300 lóerős és 650 Nm nyomatékra képes. A négyhengeres benzinesen és a V8-ason, valamint a plug-in hibriden kívül mindegyik motorhoz 48 voltos könnyű hibrid tartozik, és mindegyik nyolcfokozatú automata váltót és összkerékhajtást kap.
A korábbi, még Ford-eredetű V6-os motoroktól elbúcsúzott a Jaguar és a Land Rover, az indiai befektető jóvoltából pedig rengeteg pénzt fordíthattak új, saját motorcsalád kifejlesztésére. Az Ingenium motorok közül a soros hathengeresek a legújabb tagok, a tesztautónkban pedig a népszerűnek ígérkező dízel dolgozik. 300 lóerő és 650 Nm nyomaték leírva is egészséges adatoknak tűnnek, de nem ezek határozzák meg igazán a viselkedését.
Mindegyik változat nyolcfokozatú ZF automata váltót kap, valamint elektronikusan vezérelt összkerékhajtást. Javarészt a hátsó kerekeken hajt, de ha szükséges még több tapadás, pillanatok alatt küld előre is nyomatékot. Az F-Pace karosszériája 80%-ban alumíniumból épül fel és a futóműelemek nagy része is a könnyű anyagból készült. Elöl dupla lengőkaros igényes és sportos jellemzőket előrevetítő futómű dolgozik, hátul pedig multilink, bár légrugózás nincs, így is éppen jól dolgozza ki a hibákat a futómű.
Vezetés
Úgy indul be a hathengeres motor, mintha nem is lenne ott. A mild hibrid rendszerekben megvan a hagyományos indítómotor is általában, az indítja be elsőre a motort az ismert köszörülős módon. A Jaguar rendszere ezzel szemben úgy tűnik, már indításra is az indítógenerátort használja, mert a dízelmotor selymesen indul be, nincs egy rántása sem, gombnyomásra elkezd járni. Végtelenül finom és igényes, illik az autó karakteréhez, jót sejtet már elindulás előtt is.
Kicsit karcos a sorhatos hangja, de csak annyira, amennyire például az én fülemnek kedves, ez egy jó motorhang. Szépen és egyenletesen húz, az első pillanattól kezdve van benne erő, a nyolcas ZF is jól osztja a fokozatokat, épp csak egy kicsit tűnik lassabbnak, mint ami észrevétlen lenne, de ennyi még belefér. A hajtásba nehéz belekötni, jól működő harmonikus rendszer fölényes erőtartalékokkal, ha szükség lenne rá. Menni könnyebb vele, mint megállni, a kelleténél agresszívebb fékezéseket kér a sofőrtől. Rendben, nem sportautó, de ekkora súlyhoz kicsit nagyobb fékek passzolnának.
Kiváló vezetési élményt ad a Jaguar F-Pace. A technikai dolgokra fogékonyak számára élmény lesz, hogy a hajtás kiszámítható, érezhetően tol a legtöbb helyzetben hátulról és hamarabb kezd el törzsből fordulni, mint hogy tolja az elejét. Jó a kormányzás, 2 tonnához közel csodákat nem lehet művelni, így is épp elég pontos és közvetlen. Jelentős méretű autó, mégis él a sofőr keze alatt, ami elég fontos dolog, ha arról ismerni a márka kisebb, hagyományos modelljeit, hogy jó vezetni. Nagy szerencse, hogy az F-Pace-t is jó.
Érezhetően merevebb a karosszéria, mint korábban volt, és a hangszigeteléssel is történt változás, mert eltűnt a dübörgés, a 21 colos kerekekkel is teljesen vállalható a futása. Egyedül a tetőablak pattogásai, azok maradtak meg, van itt még min csiszolni. Az erős dízelmotor nagy előnye a kényelmes utazás mellett, hogy viszonylag alacsony, 9 liter alatti fogyasztásra is képes úgy, ha hébe-hóba ki is használjuk az erejét.
Költségek
Híres arról a Jaguar, hogy a felszereltségek minden tekintetben tökéletesen személyre szabhatóak. Egy prémiummodellnél ez teljesen rendben is van, persze vannak csomagok, amikkel egy kicsit megkönnyítik a választást, illetve itt is igaz a csomagban olcsóbb, de végső soron többet fizetsz elv. A sorhatos dízelért minimum 23,4 millió forintot kell fizetni, a HSE szint, amilyen a tesztautónk is, 27 millió felett indul, és ezen felül van még a sportos R-Dynamic csomag mindegyik szinten plusz 850 000 forintért.
Százezrek és félmilliók csak úgy repülnek a konfigurátorban. Az ízléses Portofino kék fényezés 361 000, a nyitható üvegtető pedig 480 000. Ha azt akarod, hogy ne legyen nyitható, olyan is van, csak az 600 000-be kerül. Van fényezés 2,3 és több mint 4 millió forintért is, ha valami tényleg egyedit szeretnénk. Ülések előre állíthatóság és masszázstól függően 164 000 és 1,2 millió feletti összegekért kérhetők – csak ez kilencféle tétel -, és a hátsó sorban is lehet elektromos támladöntés és fűtés is, külön-külön klímazónával. Zavarba ejtően sokféle az extra, a vevők garantáltan sokat időzhetnek az összeválogatással. A tesztautó esetében a végső árcédula 31 millió feletti.
Jaguar F-Pace D300 AWD és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mercedes-Benz GLC 400 d 4Matic (330 LE) | 21 964 000 |
BMW X3 M40d (340 LE) | 21 567 000 |
Audi Q5 50 TDI (286 LE) | 17 560 090 |
Jaguar F-Pace D300 (300 LE) | 23 416 000 |
Értékelés
Nagy megkönnyebbülés, hogy a Jaguar F-Pace frissítése tényleg szemmel látható és jelentős változást hozott a 2016 óta piacon lévő modellen. Felüdülés az új belső és a multimédia használhatósága, sokkal jobb anyagokat találtak és használtak fel a műanyagok és a bőrök tekintetében is, de a fabetét is nagyon szépen sikerült. Semmi baj nem volt korábban sem a formájával, az új részletek is csak az avatott szemeknek fognak feltűnni. Kellemes vezethetőségű, nem éppen kicsi, de még pont nem tolakodó méretű szabadidő-autó, amiről lehet, hogy a simulékony fazonja tehet, de egy ilyen sokkal kellemesebb látvány, mint bármelyik konkurense.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|