Röviden – MINI Countryman S E All4 | |
---|---|
Mi ez? | Kompakt méretű szabadidőautó MINI emblémával, összkerékhajtással, konnektorból is tölthető akksis hibrid hajtással |
Mit tud? | Erős formatervével a külsőre utazókat fogja meg, akinek meg a zöld üzem fontos, annak pedig ott a papíron 57 kilométeres tisztán elektromos hatótáv. Villanyautóként olcsón használható |
Mibe kerül? | A 12.640.000 forinttól indul a konnektorból is tölthető hibrid MINI árlistája |
Kinek jó? | Aki szerethető külsejű, aránylag élvezetesen vezethető krumplira vágyik, az örülhet egy ilyen jószágnak |
Összkerekes szabadidőautónak lenni mostanában nem annyira trendi dolog, így valamivel ártalmatlanítani is kellett a 2010-ben bemutatott, majd 2017-ben már a második generációig is eljutott MINI Countrymant. Mi az, ami olyan, mint a búcsúcédula? Igen, a konnektoros hibrid hajtás. Ettől rögtön minden bűnöd elillan, csak vedd meg. Járhatsz örökre benzinnel, senki sem látja majd és a zöld rendszám is jól mutat rajta. Kipróbáltuk a felfrissített, az orrában háromhengeres benzinmotort hordozó, de konnektorról is tölthető változatot.
Külső
Bár a MINI már nagyon messze van az eredeti koncepciótól, többek közt már egyáltalán nem is annyira kicsi, ám barátságos, szerethető hangulata megmaradt, és máig bárki megismeri a jellegzetes formát szembefénynél, akár hunyorítva is. Ezt a trükköt még a terepes, a szükségesnek vélt műanyagokkal és egyéb jelleget adó anyagokkal, kiegészítőkkel megszórt Countryman változat is simán tudja.
Szemből a hatszögletű mintájú hűtőmaszk és a teljes fényszóró peremén végigfutó LED-es irányjelző a látnivaló, oldalt az A-oszlop tövében lévő műanyag domborművek, amelyek közül a baloldali rejti az elektromos töltőcsatlakozót, hátulról pedig a Union Jack, azaz brit zászlót mintázatú lámpatest a meghatározó formai elem, ami újdonság. A legutóbbi ráncfelvarrásnál kapta meg ezeket az autó, a módosított lökhárítóval és egyéb, ilyenkor szokásos aprósággal. Számtalan apró, szerethető részlete közül a tetőantennában villogó piros LED talán a legklasszabb, bár sajnos azt a poént kihagyták, hogy a műszerfali, hasonló funkciójú lámpával nem egyszerre, hanem felváltva villogjanak.
Nekem egyedül oldalról nem áll össze a kép, pláne ezzel a fekete felnivel, ami a sok műanyag rátét közelében olyan optikai csalódást kelt, mintha az egész autó két számmal nagyobb lenne, mint amekkorának ilyen méretű kerekekkel lennie kéne és lötyög az egész talapzaton. A kasztni amúgy 4297 milliméter hosszú, 1822 mm széles, és 1557 mm magas, 2670 mm-es tengelytávval.
Belső
Vidám külseje után az utastér már egy kicsit komor, de csak a sok fekete és a rengeteg barátságtalan műanyag miatt. A dizájn itt is telitalálat, úgy tolták el a koncepciót a falig, hogy még épp nem lépték át azt a vékony vonalat, ami a bazáritól elválasztja. Na jó, a villogó, színes ledes háttérfénnyel felcsicsázott díszes levesestányér középen, az azért már valóban határeset. Lényeg, hogy egyedi, máshol ilyet tuti nem látsz, hacsak nem utazol el érte Indiáig. A kis króm billenőkapcsolókat és a köztük lévő kerítést nem lehet nem szeretni, ugyanúgy, mint a hagyományos műszerfal helyére beköltözött matt felületű digitális műszerfalat, – bár tudhatna valami igazi trükköt is – vagy a BMW-s rokonság gyümölcsét, a fedélzeti rendszer tekerőtárcsás, gombos vezérlőjét, aminél jelenleg nem ismerek jobbat az autóiparban.
Ülései az idétlen formájú fejtámlákkal is kényelmesek, főleg a hosszabbítható ülőlap izgalmas ekkora autóban. Az összeszerelés rendben van, klasszak a formák, a kezelőszervek logikusak, miazmás. Mivel nagy rajongója vagyok mindenféle head-up display-nek, így még ezt a fikarcnyi, alibi HUD-ot is bármikor meg tudom védeni, ami ebbe az autóba jutott. Nem könnyű, de nem is reménytelen.
Mivel a MINI már egyáltalán nem mini, annyira nem váratlan, hogy hely is van az autóban, elöl kifejezetten sok, de még a második sorban is vastagon elég. Csomagtartója magától 405 literes, ha segítünk rajta a második sor üléseinek hajtogatásával, akkor viszont 1275 literes is lehet, vannak benne csomagrögzítő pontok, gumik, 12 voltos táp és zsebek is. A padlóban pedig külön üreg található, amibe a kábeleket lehet elrejteni. Illetve van még egy kis szivacs is, amit a csomagtartó szélére installálva remek kis bambulós padot alakíthat ki magának, aki a saját csomagtartójából szeret bámészkodni, kávézgatni, ne adj’ Isten pecázni.
Technika
Műszakilag a MINI hibridje nem igazán különbözik a BMW hasonló méretű megfelelőjétől. Itt is ugyanaz a képlet, a háromhengeres, 1499 köbcentis benzinmotor hajtja az első, a villanymotor a hátsó kerekeket. Valódi, fizikai kapcsolat nincs is a két hajtás között. A 125 lóerős benzinmotorhoz hatfokozatú automatikus váltó, a villanymotor pedig egy áttételen át kapcsolódik a kerekekhez, a rendszer összteljesítménye 220 lóerő. Villanymotorját 9,6 kWh-s lítiumion akksicsomag látja el energiával, – ez 2 kWh-val nagyobb, mint a frissítés előtti kapacitás volt – amely a hátsó ülések alatt lakik. Tisztán elektromos üzemben a WLTP szabvány szerint ez 53-59 kilométer helyi emissziómentes autózásra lehet elég, de persze nem érdemes erre mérget venni, igazi használat mellett ez úgy szűk 40 és bő 40 között váltakozik.
Ha valamiért nem tetszik a hibrid, MINI Countrymant gyártanak sima benzinmotorral is, a háromhengeres benzinmotor önmagában 136 lóerős, míg a szintén tisztán benzines, kétliteres lehet 178 és 306 lóerős is, és lehet dízelt is választani, 150, 190 lóerővel. Kézi és automatikus váltó is rendelhető és az összkerékhajtás sem csak a hibrid kiváltsága.
Vezetés
Két motorral és összkerékhajtással autózni nem hangzik rosszul, és a valóságban sem az. Inkább jó móka. A 6,8 másodperces gyorsulással a hibrid MINI a legfürgébb a Countrymanek között, és a vezetési stílus választó kapcsolóval a zöld módot választva és finoman taposva a pedált, akár az autópályás tempóba is bele lehet kóstolni tisztán elektromos hajtással. Más kérdés, hogy nem érdemes, sztrádára benzinmotor való, a villanyhajtást tegyük el városi használatra. Szerencsére el lehet tenni, sőt, menet közben még az akksikat is lehet tölteni, de elég veszteséges módon, mivel nincs kapcsolat a két hajtás között.
De nemcsak gyorsulgatni lehet jókat a hibrid Countrymannel, hanem a kanyarokban is társ lesz, a jó fogású, roppant közvetlen kormánnyal élvezetesen irányítható, és az összkerékhajtás is szívesen és nem utolsó sorban okosan száll be a csapatásba. Kár, hogy a tisztán elektromos és tisztán hátsókerekes ökörködést már nem tolerálja a rendszer, nagy gázadásnál beszáll a játékba a háromhengeres motor is. Gázelvételnél A MINI-ben nincs zavaró bólintás, a visszatöltés nem ennyire intenzív. Futóműve jól kezeli az útegyenetlenségeket, határozottan gázol át a legtöbbön, amiből nem sokat érezni meg odabent. A mechanikus alkatrészek mellett az elektronikusak is jól, nem zavaróan működnek benne, az adaptív tempomattól a mindenféle bajra figyelmeztető rendszerig.
Töltésnél jól eső apróság, hogy a kis ajtó felnyitása után már nem kell további gumikupakokkal szerencsétlenkedni és éjszaka, sötétben még jól használható világítás is segíti, hogy eltaláljuk a lyukat. 3,5 kW-tal tölt a fedélzeti rendszere 230 voltos konnektorból, ami úgy szűk háromórás pórázon csüngést jelent alkalmanként. Egyenáramú gyorstöltésről pedig ebben a kategóriában nincs szó, nem is lenne értelme. Fogyasztása néhány konnektoron eltöltött munkanap után 6,1 liter lett, autópályával, dugóval, mindennel együtt, közel 500 kilométert autózva. Ha tisztán villanyautókét, otthoni töltéssel furikázunk nagyjából 1100 forintból tehetünk meg 100 kilométert, ami igazán vonzóvá teszi ezt az opciót. Ráadásul így kevésbé szennyezzük közvetlen környezetünket.
Költségek
Külső áramforrásból is tölthető MINI-t legolcsóbban 12.640.000 forinttól lehet elvinni, amit aztán különféle csomagokkal lehet személyre szabottabban berendezni, amelyek 500 ezer és 1,6 millió forint között mozognak. A MINI weboldalán lévő konfigurátorban itt el is értünk a lehetőségek végéig, más opció nem nagyon zavarja össze a képet.
A MINI Countryman S E All4 és konkurensei – Listaár, forint | |
---|---|
MINI Countryman Cooper S E All4 (220 LE) | 12 640 000 |
BMW X2 xDrive25e (220 LE) | 14 632 000 |
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid (306 LE) | 18 290 000 |
Mercedes-Benz GLA 250 e Plug-in hybrid (160+102 LE) | 15 889 000 |
Értékelés
Egy MINI pucéran sem olcsó, de külső áramforásról is tölthető hibridként már egész komoly pénzt kell érte kifizetni. Ennek ellenére minden fillérjét megéri, mert egy tisztességesen összeépített, imádni való formájú, klasszul vezethető, prémium érzést kínáló, tágas autó. És nem utolsó sorban ott van a zöld rendszámmal megnyugtatott lelkiismeret is.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|