Röviden – Dacia Spring | |
---|---|
Mi ez? | 2021 őszén érkező elektromos kisautó, a Dacia első villanyautója, egyben a magyar piac legolcsóbb új elektromos autója. Elsőkerék-hajtás, egyféle akkuméret, négy ülés. |
Mit tud? | Fordulékony, kis sebességnél halk, nagyon egyszerűen használható városi autó, tisztességes hatótávval. |
Mibe kerül? | 6 499 000 Ft a Comfort listaára, a jobban felszerelt Comfort Plusé 6 899 000 Ft. |
Kinek jó? | Városi használatra minél olcsóbb és nagyon csekély fenntartási költségű villanyautót keresőknek. |
2004-es újraindítása óta a Dacia több mint hétmillió autót adott el a világon. Ebből olyan sok jut Európára, hogy kezdett fájni a hibridrendszereket nélkülöző, egyszerű autók szén-dioxid-kibocsátása, ezért a Daciának is kellett egy elektromos modell, ami leszorítja a márka CO2-átlagát. Mi már vezettük a Dacia Springet, a magyar autópiac legolcsóbb új elektromos autóját, amiben nemcsak az ára érdekes.
Két dolgot kell tudomásul venni a Springről. 1: ez egy hangsúlyozottan városi autó. 2: olcsó villanyautónak készült. Ezek a célok határozzák meg adottságait, összes előnyét és baját. A tesztautóról pedig azt kell tudnotok, hogy ez egy autómegosztásra tervezett változat, kivitele nem fedi a hazai ügyfélautókat, de ez volt először elérhető kipróbálásra. A szeptemberre megérkező magyarországi ügyfélautók gyakorlatilag ennél csinosabbak és jobban felszereltek lesznek.
Külső
Magyarország legolcsóbb villanyautója rövid, keskeny és magas kisautó. Hossza 3734 mm, szélessége 1579, magassága 1516 mm, 2423 milliméteres tengelytávval. Külsejének vaskos kerékívborítás és látványos tetőkorlát ad némi terepjárós hangulatot.
Nekem minduntalan az R5 jutott eszembe a csupán 165/70 R14-es kerekekre állított városi autóról, főleg az orráról oldalnézetben. A Dacia Spring hasonló formában több mint öt éve gyártásban van, eredetije belső égésű motorokkal az indiai Renault Kwid, testvérmodellje a kínai piacról a Renault City K-ZE, szintén elektromos hajtással.
Belső tér
Valahogy érezni a kilincseken és a kinyíló ajtón is, hogy egy olcsó autóhoz tartoznak. Ehhez képest az utastéri anyagok minőségérzete éppúgy elfogadható, ahogy a Spring térkínálata is rendben van a 3,7 méteres hosszhoz képest. A hátsó ajtók nyitási szöge elég nagy, érzésre jobb, mint az új Yarisban és a Corsában, így nem nehezítik meg a beülést. A hátsó lábtér közepes, átlagtermetűekre szabott, és mintha a csomagtér élvezett volna előnyt.
290 literes a csomagtartó, a padlószint alatt a tesztautóban a teljes értékű pótkerék lakik. Sajnos a magyar piacra készülő autókban is csak egyben lesz ledönthető a háttámla, az ablakszintig mérve 620 literesre bővítve a csomagteret. A kétüléses haszonjármű-kivitelben 1100 literes űrbe lehet bedobálni a frissen kisült pizzákat.
Vannak nagyon olcsó és váratlanul nagyvonalú megoldások is a Dacia Springben. Itt is mechanikus, huzalos a fényszórómagasság-állítás, ami a Daciák jellegzetessége. A kipróbált autóban semerre sem állítható a kormány helyzete és fix a vezetőülés magassága is, utóbbi a Zoéban sem módosítható. Viszont az első biztonsági övek felső bekötési pontja még itt is állítható és van navigációs rendszer, tolatókamera és hátsó radar.
Remélhetőleg a polietilén alapú, izzasztó műbőrülés csak az autómegosztós kivitel sajátja. Nem lenne kár érte, mert ülésfűtés híján hidegben is kellemetlen, melegben pláne. Az utastér négyszemélyes, a 970 kilós és 1300 kilóig terhelhető autóval számszakilag sem jönne ki az ötödik személy súlya és csomagja, nemcsak a hely hiányzik neki.
Technika, töltés
Egy olcsó kisautó elektromos hajtással nem tud olcsó kisautó maradni, de a Dacia Springnek muszáj volt. Az benne a meglepő, hogy elektromos oldalról nem látszik a spórolás. Lítiumion-akkumulátora nettó 27,4 kilowattóra kapacitású, a fedélzeti váltóáramú töltőre se lehet egy szavunk sem, mert az autó 6,6 kilowattal tölthet AC-ről.
Priméren városi autóként nem feltétlenül igényelné, de 180 000 Ft felárért a Dacia Spring villámtölthető egyenáramról is, 30 kilowattig. Gyorsabb töltést valószínűleg nem enged a se nem hűtött, se nem fűtött akkucsomag, de nincs is szükség erősebb töltésre. A CCS-csatlakozós DC-töltés egy óra alatt 80 százalékosra feltolja a lemerült akkumulátor töltöttségét.
Alapáron a 230 voltos otthoni töltő jár csak, a Type 2-es kábel felára mérsékelt, kereken 100 000 Ft. Ha nem töltene az autó, gondoljatok Csedő Levente, az importőr műszaki oktatójának tanácsára: mivel az egyfokozatú erőátvitelnek nincs P állása, nincs mechanikus állóhelyzeti reteszelése, a Dacia Spring behúzott kézifékkel tölt csak. Így figyelmetlen tulajjal sem tud elgurulni és nem tépi ki a töltőkábelt.
Védett helyen utazik az akkucsomag, a hátsó ülés alatt. Az üléspadot felemelve válik láthatóvá az a nyílás, amin át tűzveszély esetén a tűzoltók fel tudják tölteni vízzel az akkumulátort, a telep feláldozásával megelőzve kigyulladását és az autó kiégését.
A nagyfeszültségű (265 volt névleges feszültségű, teletöltve valamivel 300 V feletti) akkumulátorral szemben az inverter (váltóáram-egyenáram átalakító), a töltőmodul és a villanymotor is folyadékhűtéses. Ez fontos eltérés a Zoétól, amelynek villanymotorját ventilátor hűti levegővel.
Vezetés
180-185 centis testmagasságig ezzel nem lesz gond, de magasabb embereknek az üléshelyzet erős kompromisszumot igényel, mert látómezejükbe lóg a tető. Semmi nincs, amin gondolkodni kéne, elég a forgókapcsolóval kiválasztani, hogy az üres helyett előre vagy hátrafelé szeretnénk menni. Az autó megjegyzi az Eco vagy normál üzemmódot, amiben hagytuk.
Nincs lehetőség (sem szükség) az áram-visszatermelés fokozására-visszafogására, ahogy egypedálos vezetést sem nyújt a Dacia Spring, erős lassulással álló helyzetig. Cserébe felengedett fékkel kúszni kezd, ami kényelmes dugóban és a rekuperáció harmonikusan erősödik, nem bólogatnak az utasok gázelvételkor.
230 km a hatótáv a WLTP szerinti átlagfogyasztással, amit városi forgalomban hozni is lehet, ha nincs hideg. Nekünk szinte csak a főváros dombosabb oldalán, állandóan fel-le hullámvasutazva jött ki 12,2 kilowattóra/100 km-es fogyasztás, ami sík területen lazán levihető 9,5-10,2 kWh-ra 100 kilométeren. A teljes töltéssel kiírt hatótáv 207-222 km között mozgott, az autó ezt igazolta is, nincsenek út közben riasztó hatótávesések.
Autópályán és autóúton megugrik a fogyasztás, itt 180 km körüli hatótáv tűnik reálisnak, de ezt ősszel megmérjük pontosabban, amikor hosszabb időt tölthetünk a Springgel. Mivel a végsebesség 125 km/óra, sztrádán még villanyautós szinten is lassú haladásra számítsatok, a 110-115 a Springnek már nem kímélő sebesség.
44 lóerőt és 125 Nm-t tud a villanymotor, ami városban bőven elég. 50-re 5,8 mp alatt gyorsul és megvan benne az a „de jól megindul” érzés, ami a sok hátulütővel megvert villanyautókban örömöt adhat, a gazdaságosságukon és a kisebb környezetszennyezésen felül. Eco üzemmódba váltva elvileg 9 százalékkal nagyobb a hatótávolság a visszavett csúcsteljesítménnyel, de a maximum 31 lóerővel is normálisan el lehet járkálni.
Akkor van baj, amikor sietnél, vagy országútra, autópályára tévedsz, amit sejtet a 19,1 mp-es gyorsulás 0-100 között. Ott a Spring tartalékai kimerülnek, de az erős gördülési zaj és a magas, keskeny, lágyan rugózó autó futóműve is jelzi, hogy nagyon nem ide találták ki. Nagyvárosba bejárni vannak sokkal jobb villanyautók, de sokkal több pénzért.
Egy Spring villanyautós mércével értendő olcsósága és a kis fogyasztás miatt megértem, ha a takarékoskodás fontosabb, csak nem lesz kellemes oldalszélben, türelmetlen cégautósok között pl. Budapestre ingázni vele mondjuk a Zsámbéki-medencéből vagy a Gödöllői-dombságból.
Sűrűn lakott területen a Dacia Spring nagyon elemében van. Mivel az orrban van hely jól befordulnia a kerekeknek, elég nagy kormányszöget kaphatott, így járdaszigetek között mindössze 9,6 méteres körön megfordul.
Hátrafelé áttekinthetetlen az ablaktalan C-oszloptól, előrefelé a vékony tetőoszloppal a kicsit emelt ülésekből jól kilátni. Parkoláskor nagy segítség a tolatókamera, amit kiegészít a parkolóradar. Hála a hangjelzésnek, az autó nem megy neki némán mindannak, ami a saras lencsétől, a kinti sötéttől vagy az érintőképernyőre tűző naptól nem látható a kameraképen.
Vezetés közben nagyon zavart a Spring kormányzása. Túl könnyen jár és durván szintetikus a kormányérzet, mintha egy régi szimulátorban tekergetnénk a játékvolánt. Ez az iránytartást is rontja, de városi sebességnél ez a gond még nem jön ki.
15,1 centis hasmagasságával a Dacia Spring otthonosan mozog sittel felszórt dűlőutakon, bakhátas csapásokon. Kényelmes rugózása áldás a besüllyedt csatornafedéltől kiálló villamossínig vezető budapesti útszakaszokon is. Ennek ára az erős oldaldőlés és a billenés. Tényleg felesleges vele gyorsan kanyarodni, nagyon nem erre találták ki és ezt hangsúlyozza is.
Költségek
6 499 000 Ft a gyengébben felszerelt Spring Comfort listaára, a Comfort Plusé 6 899 000 Ft. Utóbbi többletfelszereltsége a színre fújt tükörház, a tolatóradar és a tolatókamera. A 7” képátlójú érintőképernyővel együtt jön az USB-töltés és a jack-bemenet, a navigáció, az okostelefon-tükrözés és a Comfort Plusban széria lesz a pótkerék is. Mindkettőben van manuális légkondicionáló, hat légzsák és radaros ráfutásgátlás automatikus vészfékrendszerrel.
Ne a képeken látható autóból induljatok ki, mert ez részben az alapverziót, részben a Comfort Plust idézi a carsharing-szolgáltatók igényei szerint összerakott felszereltségével. Például a hazai Springek ajtajában nem láttok majd úszót.
A Renault-vezérképviselet szakemberétől tudtam meg, hogy a 30 ezer kilométerenként vagy évente előírt átvizsgálások során egy szál utastéri szűrőt kötelező csak cserélni. A fékfolyadékcsere periódusa 4 év vagy 120 000 km, a hűtőfolyadéké 5 év/150 000 km. Mivel a 12 voltos akku hibája indíthatatlanná tenné az autót, hiszen erről fut le a nagyfeszültségű akku ellenőrzése is, kötelező négyévente kicserélni a kis akksit az orrban, megelőzve a cellazárlatot vagy más akkubajt. A nagyfeszültségű akkura 8 év vagy 120 000 km a garancia.
A Dacia Spring és más kisautók – Listaár, forint | |
---|---|
Dacia Spring Comfort Plus (44 LE) | 6 899 000 |
Opel Corsa-e e-Edition (136 LE) | 11 630 000 |
Toyota Yaris 1,5 Hybrid Comfort (116 LE) | 6 630 000 |
Volkswagen e-Up (83 LE) | 8 672 830 |
Értékelés
Aki vesz egy Honda e-t vagy Mazda MX-30-ast és meglátja a nyáron 185-210, télen 125-140 km-es hatótávot, azért a pénzért talán csalódottnak érezheti magát. Bármilyen olcsó is, a Spring épp abból ad elfogadható mennyiséget az árához képest, ami az elektromos autókban a legfontosabb: valós hatótávból.
Tavaly az előértékesítés során mintegy 400 Springet adtak el a Dacia-márkakereskedések. Aki tudja, hogy egy városba tervezett autóra mond igent, elégedett lehet a jól látható kompromisszumokkal olcsóbbá tett, de vidám és kellemesen használható Dacia Springgel. Ám aki nem a villanyautóhoz ragaszkodik, csak városi autót keres, ezért a pénzért vehet egy hibrid Toyota Yarist is, ami csak részben megy árammal, de nagyon más világ, mint a Dacia Spring.
Ebben is meglelni az újkori Daciák egyik fő erényét, hogy kellően robusztus és nem kell félteni. Könnyű vele parkolni, benne van, amire tényleg szükségünk lesz, árához képest igazán célszerű közlekedési eszköz városba. Nem több, de nem is kevesebb ennél.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|