Röviden – Toyota Highlander AWDi Executive
Mi ez? Európában most debütáló, Amerikában gyártott és az ottani piacra kifejlesztett SUV hét valódi üléssel, impozáns méretben, gazdag felszereltséggel és egyféle hibridhajtással, villanymotoros összkerékhajtással.
Mit tud? Nagyon magas a használati értéke, mert hatalmas belül, három üléssoros, keveset fogyaszt és két tonnát vontathat.
Mibe kerül? 16,7 millió forintról indul az Amerikában is új Highlander, a tesztelt Executive listaára 21 150 000 Ft.
Kinek jó? Biztonságérzetet és megbízhatóságot kereső embereknek, ráérősen vezető, vagyonos szülőknek. Annak még jobb, aki három gyermekkel kap rá 2,5 millió forintot az adófizetőktől.

Átkelt a nagy vízen a Toyota amerikai piacos, Indiana államban gyártott terepjárója, amely igazán különleges autó. Ülőhelyben, rakodóhelyben, csomagtérben gazdag, nincs hozzá dízelmotor és nagyságrendileg 17-20 millió forintba kerül.

Külső

Formaterve és dimenziói alapján is impozáns darab a Toyota Highlander. Látszik, hogy Észak-Amerikában is helyt kell állnia, ahol nagyobbak a járművek, szélesebbek az utak és úgy általában is „the bigger the better” (minél nagyobb, annál jobb). 4966 milliméter az autó hosszúsága, behajtott tükrökkel 1930 mm a szélessége. 1755 milliméteres magassága segít megtalálni a tömött parkolóban, elég elnézni az itteni autópark felett és ott lesz. A Highlander hosszabb és magasabb mint egy BMW X5.

Eltéved itthon a 21 milliós amerikai Toyota? 1

Látszik rajta, mennyire magára találtak a Toyota formatervezői az utóbbi években. Ha nem is annyira karakteres, mint a RAV4, de még a tesztautó szürkéjében, helyesebben holdfény metálszínében is jólesik ránézni a tekintélyt parancsoló terepjáróra. Orra öntudatos, hűtőmaszkja kissé Subaru utánérzés, de keskeny fényszóróival megvan a kellő tisztítóhatás az autópályán, amit felold a hátsó sárvédőkre felfutó domborítás oldalról. Tetszett az első sárvédők sarkától a kilincseken át hátsó lámpáig futó fénytörő él és a befelé szűkülő hátsó lámpákkal szigorúbbá tett, eredendően nagy tömegét ügyes lemezmunkával oldó far is.

Belső tér

Méretein kívül a Toyota Highlander elöl szellőztethető bőrüléseivel, első részében nyitható napfénytetejével, digitálisra kapcsolható belső visszapillantó-tükrével, igazán szép és informatív szélvédőre vetített kijelzőjével is erősíti bennünk a hitet, hogy nem véletlenül került ilyen sokba.

De ez az autó nemcsak jól felszerelt és hatalmas, az osztott és 18 centis úton csúsztatható középső ülésekkel jól variálható is. Akár itt, akár ott van a második üléspad, a lábtér és a csomagtartó mindenképp tágas, csak az egyik lehet még annál is nagyobb a másik rovásra. Az üléspad előrecsúszása megkönnyíti a harmadik sor pótüléseinek megközelítését. Én is beültem oda, ezek a helyek alacsony felnőtteknek jók, még inkább gyermekeknek, akik örömmel kerülnek egy üléssorral távolabb a fegyelmező szülőktől.

Eltéved itthon a 21 milliós amerikai Toyota? 97

Jól összerakott, nagyon gazdagon felszerelt és szokatlanul széles autó a Toyota Highlander, pár olcsó megoldással. Képek: Hamvas Tamás

Bődületes a csomagtartó, ami az autóval töltött évek során ezerféleképpen kamatozhat. Bútoráruházak pénztárát üres zsebbel/lenullázott hitelkerettel elhagyva legalább a Highlander veled van. Nemcsak a házhoz szállítás díjától ment meg, de hőssé is tesz, amikor a kisteherautóért kiáltó halmot elnyeli a hátsó ülések lehajtása után. A középső ülések középső pozíciójában 658 literes csomagtér 1909 litere bővíthető.

Ha épp nem rendezted duplaággyá a csomagteret az ülések lehajtásával, még a harmadik üléssor mögött is van 241 liternyi hely, majdnem annyi, mint egy városi mini komplett csomagtartója. Ezt kiegészíti még 27 liternyi tér a padló alatti tárolórekeszekben, ami összesen 268 liter. Ez a gyári műszaki táblázat adata, a sajtóanyag 337 litert említ. A pótkeréken nem múlhat a különbség, mert szükségpótkerék jár az autóhoz, amely a fenéklemez alól ereszthető le.

Eltéved itthon a 21 milliós amerikai Toyota? 98

247+21 literről 1909 literesre bővíthető a csomagtartó. A térbőség a Highlander egyik fő erénye, elvisz mindent és mindenkit

Technika

Akárcsak a Camry és a RAV4, a Highlander is a Toyota TNGA-K padlólemezére épül. Hajtásláncában a RAV4 a legközelebbi rokona. A hibridekhez kitalált, Atkinson-körfolyamatos, 2487 köbcentis szívómotor fejlett szerkezet, a négy hengerbe közvetlen és szívócső-befecskendezéssel érkezik a benzinpermet, így nem fenyegeti szelepkokszosodás. A szívószelepek nyitási-zárási idejét a VVT-iE szelepvezérlés villanymotorral módosítja, ami finomabb és gyorsabb állítást tesz lehetővé. Kipufogóoldalon a szelepek nyitási-zárási idejét olajnyomással, hidraulikusan variálja a VVT-i.

Villamos gépből három is van a benzines mellett. Az autót szükség esetén 4×4-essé tevő hátsó villanymotor teljesítménye 40 kW (54 LE), az első hajtóé 134 kW (182 LE), 121 illetve 270 Nm nyomatékkal. A teljes hibrid hajtásrendszer 248 lóerős rendszerteljesítményre képes az önmagában 190 lóerős, 239 Nm nyomatékú benzinessel.

Eltéved itthon a 21 milliós amerikai Toyota? 99

Elöl két villamos gépet és négyhengeres, a RAV4-ből ismert szívó benzinest kapcsol hajtásrendszerré a sebességváltó nélküli, fokozatmentes erőátviteli rendszer

A harmadik villamos gép, az elektromotor-generátor indítja újra a benzinest és termeli az áramot gázelvételkor, lassításkor. A hibridrendszer nagyfeszültségű akkumulátora maradt nikkel-fémhidrid. Feszültsége 288 volt, kapacitása 6,5 amperóra.

A hibrid Toyoták leszabályozása elfogadható értéknél történik, 180 km/óra a Highlander végsebessége. Az álló helyzetből 100-ra gyorsulás ideje 8,3 mp. Sokáig a hibridhajtás egyet jelentett az utánfutó-mentességgel, de a Toyota Highlander az új fejlesztésű hajtással 700 kilós fékezetlen és 2000 kilogrammos fékezett utánfutót vontathat, ami tovább bővíti a használhatóságot.

Konnektorról tölthető akkumulátoros hibrid nincs a Highlanderből, aki zöld rendszámos hibrid SUV-ra vágyik Toyota-technikával, RAV4-et vagy Suzuki Acrosst vehet.

Eltéved itthon a 21 milliós amerikai Toyota? 100

180 km/óra végsebesség, 100-ra 8,3 mp alatt gyorsul. Az új fejlesztésű hajtással a Highlander 700 kilós fékezetlen és 2000 kilogrammos fékezett utánfutót vontathat

Vezetés

Városban remekel a Higlander hibridhajtása. Indítás után vagy néma csendben jöhetünk ki a garázsból vagy némi zümmögést követően áll le a benzines motor. Nyugodtan vezetve teljes az összhang, ha kell, a benzines felzúg és besegít a gyorsításba, a fokozatmentes erőátvitel pedig úgy varázsol a motorokkal és az áttételekkel, hogy jó legyen nekünk.

Kímélő vezetéssel, hibridesen osonva az ötméteres terepjáróban elég nehéz elérni a benzines motor leállását a gázpedál egyre feljebb engedésével. Az EV felirattal megünnepelt elektromos suhanás ritkán adatik meg, de a fogyasztás így is nagyon kedvező. Elvileg 125 km/órás sebességig futhat az autó csak a hajtó villanymotorral.

Eltéved itthon a 21 milliós amerikai Toyota? 101

Eco, Normal, sport és Trail üzemmód választható. A vezérlés a másodperc tört része alatt módosítja az első-hátsó forgatónyomatéki osztásarányt 100:0 és 80:20 között

Mivel itt a hátsó kerekeket hajtó, 40 kW (54 LE) teljesítményű villanymotor is besegít a gyorsításba, padlógázzal elindulva is alig nyikkannak meg az első kerekek. A Highlander nem offroad autó, a hátsó villanymotorral megvalósított összkerékhajtás takarékos és észszerű kompromisszum a többet nyújtó, de nagyobb súllyal és fogyasztással járó, kardántengelyes megoldásnál.

Amikor a benzines kis fordulaton jár, enyhén gyorsítunk vagy tartjuk a sebességet, a Toyota hibrid hajtásláncának kifinomultsága újra és újra lenyűgöz. Az állandó variálás az áttételezés és a benzines motor meg a három villamos gép használatával akár idegesítő is lehetne, de itt nem az. A hajtásrendszer szinte észrevétlenül megoldja a benzines motor leállítását, újraindítását és a hajtásba való visszatértét.

Akkor van baj, ha kéne az erő, az önmagában nyomatékszegény benzines felpörög és bántó zajjal erőlködik. Javítani kellene a zajszigetelésen, mert a motorzúgás nem passzol az autó nyugodt hangulatához és árkategóriájához sem. Egyenletesen gurulva a motor újra elhalkul, szabályos autópálya-sebességnél a tesztelt Toyota Highlander nem zajos, amíg nem kell ismét nagyot gyorsítani.

Eltéved itthon a 21 milliós amerikai Toyota? 102

18 centis sínen állítható a középső üléspad. Alatta van a hibridrendszer nikkel-fémhidrid akkumulátora. A szellőzőrácson átjutó szösztől, állatszőrtől évente 2-4 alkalommal érdemes megtisztítani a léghűtéses akkumulátor szűrőjét, hogy ne melegedjenek túl az igen tartós akkucellák

Lehet, hogy Magyarországon többféle aszfaltseb van, mint a gyár tesztpályáin, de ennél jobb rugózási kényelmet érdemelnének a Toyota Highlander utasai. Inkább szétmorzsolni próbálja az úthibákat, nem csillapítani. A 235/55 R20-as, szériában adott kerekekkel rosszul fogadja az ütéseket, főleg a keresztirányú gyűrődéseket nem szereti. Adaptív lengéscsillapítással javulhatna a futómű, most egyszerre rázós a rugózás és erős az oldaldőlés gyors kanyarokban.

Kár, hogy a Comfort kivitel 235/65 R18-as kerekével mi nem vezettük az autót. Aki Toyota Highlandert venne, próbálja ki azt is, hátha a ballonosabb gumi gyógyír a kényelmetlen rugózásra. A Prestige és az Executive felnije alapáron 20-as, a mértéktartóbb kerékszett szebbé teheti az életet a Toyota óriásával. Hosszabb úton elégedettek lehetünk, mert a 65 literes tank 700 km körüli hatótávot ad, a 11 hangszórós, 1200 wattos JBL-audiorendszerből szépen árad a muzsikaszó és autópályán kevés az úthiba.

Eltéved itthon a 21 milliós amerikai Toyota? 103

Kényelmesebb lehet a Comfort alapkivitel 235/65 R18-as kerekével. A 235/55 R20-as, szériában adott gumikkal rosszul fogadja az úthibákat, főleg a keresztirányú gyűrődéseket nem szereti

Sajnos elöl a középső kartámasz nem tölti be funkcióját, mert a puha borítású szélek helyett pont ott pihenne a karod, ahol a roló kemény pereme nyomja a könyöködet. Elég lett volna egy felhajtható kartámasz, de teljes párnázással. Majdnem ennyire zavart, hogy a Toyota képes kispórolni az utas oldali ülésmagasság-állítást a 21 150 000 forintos listaárú autóból.

Mindössze 11,4 méter a fordulókör átmérője járdaszigetek között, ami 285 centiméteres tengelytávval szép eredmény. Két végpontja között 2,83-at fordul a volán, az autó áttekinthetősége segít parkolni és számíthatunk a kiábrándítóan kásás képű, de 360 fokos kamerarendszer képére is.

Eltéved itthon a 21 milliós amerikai Toyota? 104

65 liternyi benzin is elég 700-750 kilométere, annyira takarékos a Highlander. A Toyota többet tud kihozni a hajtásrendszerből, mint mások, hiába hívják ezt is és azt is hibridnek

Költségek

Ha nem mi mérjük a benzinkúton, el sem hisszük, hogy stabilan 8-8,5 litert fogyasztott az autó 100 kilométeren. A városi 8,3 liter azért nagyon nagy szám, mert mégiscsak 2015-2130 kg az önsúly és a Highlander sokkal kevesebbet használja csak az elektromos hajtást, mint más full hibrid Toyoták.

Autópályán azért kell megsüvegelni takarékosságát (8,4 l/100 km), mert a széles, magas, nagy kerekű romboló beérte annyival, mint a dízel terepjárók, és kevesebbet fogyasztott, mint hasonló sebességnél a sokkal kisebb Hyundai Tucson hibridváltozata. Hiába hívják ugyanúgy hibridnek a különféle megoldásokat, a Toyota rendszerének hatásfoka egyedülálló. Autónavigátoros kollégánk, Katona Mátyás tapasztalatai szerint egészen egyenletes sebességgel városon kívül 6,4 litert is ki lehet hozni.

A Highlander Exe és jól felszerelt, 7 üléses, 4×4-es vetélytársai – Listaár, forint
Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDI Hybrid 4WD Executive (230 LE) 18 999 000
Kia Sorento 260 PHEV 4WD Kryptonite (265 LE, zöld rendszám) 18 740 000
Lexus RX 450h L 4WD Executive (313 LE) 25 200 000
Toyota Highlander AWD-i Executive (248 LE) 21 150 000

USA-piacos autókkal kapcsolatban mindig felmerül, mibe kerül odaát? A Toyota Highlander ára 35-55 ezer dollár között mozog, amire kinti fogalomba helyezéskor rájön némi helyi adó. Ha ezt megszorzod 300-zal, számolsz rá áfát, szállítást, levonod a magyarországi kedvezményt a 16 700 000-21 150 000 Ft közötti listaárakból, akkor kijön, mekkora öngól lenne egy gyári garancia nélküli autó szürkeimportja.

Áráról nem tehet az autó, sem a forint történelmi gyengeségéről, sem a 27 százalékos áfáról. De Magyarországon így is túl drága a tesztelt Toyota Highlander a kocsi tudásához, színvonalához képest, mert jobb autókat kapni kevesebb pénzért.

Eltéved itthon a 21 milliós amerikai Toyota? 105

Nem rám találták ki a harmadik üléssort, de magas emberek is be tudnak ülni

Nagycsaládos kedvezménnyel a fenti listaárakból az egyes márkák akcióin felül levonható még 2,5 millió forint, amivel az adófizetők a Lodgyba, Berlingóba, Kodiaqba ülőkön kívül a 15-25 milliós (vagy még sokkal drágább) családi autót vásárlókat is támogatják.

Mivel a 16 700 000 forintos listaárú Comfort biztonsági és kényelmi felszereltsége is gazdag, a 18 050 000 forintos Prestige kivitelé végképp, ár/érték arányban ezek a modellek jobbak lehetnek, ha valaki le tud mondani a csak az Executive szinthez elérhető tételekről.

Ilyen a kéttónusú felni, az elektronikus belső visszapillantó-tükör, a motoros hátsó ajtó, a hátsó szélső ülések fűtése és a legvonzóbb felszerelés, a hatalmas, nyitható napfénytető. Ez a leosztás rávilágít sok ázsiai autó közös bajára, a felszereltségi szintekhez kötött extrákra.

Eltéved itthon a 21 milliós amerikai Toyota? 106

Nagy, praktikus, jól variálható és igen gazdagon felszerelt autó, de hiányzik az a technikai fejlettség és finomhangolás belőle, amit Európában elvárunk ezért a pénzért

Értékelés

Hatalmas mérete és a hibrid hajtásrendszer sok helyzeten átsegíti a Toyota Highlandert. Utastere nemcsak nagy, de a jó felszereltséggel és a praktikus részletekkel a mindennapok hősévé válik. Kifinomult hibrid hajtáslánca még ekkora autóval megterhelve is szenzációsan fogyasztott, és ha sok időt szántok a gyorsításra, kulturált marad.

Mégis csalódás a tesztelt Toyota Highlander. A nemrég megújult koreai konkurenseket ismerve, ezen a szinten többet várhatnak a vevők. Ha a Toyota képes volt Land Cruisert, Yaris Versót, iQ-t, GT86-ot és új Suprát adni a világnak, akkor a Highlanderre is ráférne a finomhangolás, hogy ne csak Amerikában állja meg a helyét, ahol kevesebb is elég, mint Európában.

Mellette – Ellene
 
  • Rendkívül kedvező fogyasztás
  • Tiszta működésű benzines motor
  • Harmonikus hibridhajtás
  • Praktikus, jól variálható belső tér
  • Hatalmas utas- és csomagtér
  • Gazdag felszereltség
  • Megbízhatónak ígérkező hajtáslánc
  • Várhatóan jó értéktartás
  • Hibridként is 2 t vontatható tömeg
 
  • Kényelmetlen rugózás (20-as kerekekkel)
  • Felhangosodó benzines motor
  • Olcsó megoldások az utastérben
  • Kivitelekkel kényszerkapcsolt extrák
  • Nincs motorválasztéka
  • Túlzás az ára (Executive)
Hogy tetszik a Toyota Highlander?
átlag
7.45
szavazat
762
Hogy tetszik a Toyota Highlander?