Röviden – Opel Mokka B
Mi ez? Ötajtós, ötüléses, 4,15 méteres crossover. A tesztautó egy Poissyban, Franciaországban gyártott elektromos változat az Opel Mokka benzines és dízelmotorral is kapható 2020-ót létező második generációjából. Az új Mokkából nincs 4×4-es.
Mit tud? Fejlett töltésével mérsékelni a villanyautók kényszerszüneteit.
Mibe kerül? Listaáron a 100-130 lóerős belső égésű motorokkal 6 990 000-10 030 000 Ft, elektromos hajtással 12 550 000 és 14 490 000 Ft között. Akciós áron és a 2,5 milliós adófizetői támogatással 9 050 000 forinttól kapni villanyautót az Opel Mokkából.
Kinek jó? Karakteres, modern és nem túl nagy elektromos autót keresőknek.

Pár év alatt sok mindent láttunk a PSA-Opel-házasságban. Született nehéz örökségű, emblémacserével Zafira Life-ra átnevezett batár az egyterű helyére, de készültek okosan szeparált modellek is azonos technikára, amilyen a Grandland X és a 3008. Mintha a Mokka leváltásával beért volna a kapcsolat a gazda és a leányvállalat között. A Mokka B nem valami tágas, de mutatós és korszerű újdonság a magyar piacon. Elsőként az elektromos hajtású modellt teszteltük, az Opel Mokka-e-t.

Külső

Elődjénél kisebb méretben, de nagyobb formátumban rajzolták meg az új Mokkát az Opel formatervezői. 12,4 centivel alacsonyabb elődjénél, 12,5 centivel rövidebb nála, de ami a lényeg, hogy nem olyan sűrű betongombóc, mint a nagyon rossz áttekinthetőséggel megvert előd volt.

Sokat javultak a Vitara, a Captur, a CX-3, az 500X, a Kamiq stb. kategóriájába tartozó autó arányai. Muszáj volt belehúzni vele, mert hasonló méretben a ráncfelvarrás után is itt van a Crossland, immár X nélkül. A két crossovernek muszáj másképp kinéznie és eltérő közönséget megszólítania.

Ezzel az autóval visszavághat az Opel 1

 

Magyarul vizornak hívja az Opel a fényszórókat összekötő betétet, amit a Manta A ihletett, nem a külteleki tuninggal megvert, az ízlésrombolást a Manta, Manta című filmalkotással megörökítő Manta B, a második generáció. A lakkfekete elem megfogja a szemet, a kis crossover a nagy kerekekkel üde színfolt ebben a harsogóan zöld színben.

Bármilyen harsány is, nekünk tetszett a macsa zöld fényezés (matcha írásmóddal), ami egy japán zöldtea-fajtáról kapta a nevét. A tető fekete kontrasztszíne a GS Line és az Ultimate alapfelszereltsége. A második generáció hossza 4151 m, szélessége 1791, magassága 1534 mm. Termikus motorral a tengelytáv 2557 mm, az elektromos Mokkáé viszont 2561, talán azért, mert így volt jobb elrendezni az akkumodulokat.

Elődjére még 19-es gyári kereket is szerelt az Opel 225/45 R19-es gumikkal, itt józanabb a méretezés. Az újnál tízküllős felnik vannak 16” és 17” méretben, a tesztautó e-Ultimate felszereltségével az ötküllős, gyémántvágott felnik járnak 18-as átmérővel.

Ezzel az autóval visszavághat az Opel 66

Az Opel-vizor az új formaterv főeleme. A Manta A ihlette, a hátsókerék-hajtású kupé.

Sajnos a fiókként kihúzható kerékpártartót, amit az elődben úgy szerettem, ebből az Opelből is eltüntette a fogyasztáscsökkentési kényszer, mert a szükséges merevítések az egész típust nehezebbé tennék, nemcsak a világ legpraktikusabb bringaszállítójával ellátott autókat.

Belső tér

Belül is friss, modern autónak hat az Opel Mokka-e, a leggazdagabb felszereltséggel stílusos és igényes belső térrel. Műszénszálas felületek vannak gazdagon, de valóban nemes kárpitokat, burkolatokat is találunk az első ajtókon, és az Alcantara huzatú ülések kifejezetten szépek.

Edition, Elegance és GS Line kivitelben 7+7” a vezető előtti és a középső kijelző képátlója, ami a tesztelt Ultimate-ben 12 és 10 hüvelyk, így sokkal látványosabb az egész. Az autó nem idegesít fel kásás képű tolatókamerával, mindenben hoz egy jó európai standardot és örömteli az egyszerű klímavezérlés, valamint pár fontos kapcsoló és gomb megőrzése fizikai valójukban.

Ezzel az autóval visszavághat az Opel 67

Lábhely még volna elég, a fejtér közepes és kényelmetlen a hátsó ülés

Hátul az ülés és az üléshelyzet nagyra nőtteknek kellemetlen. A lábtér elegendő, inkább a nyurgák fejének van kevés hely. Az utasok befalazva ülnek, szűk a térérzet, pedig hátrafelé az új Mokka nem annyira áttekinthetetlen, amennyire elődjéből nem lehetett kilátni. Szégyen, hogy egy ilyen drága autóban nincs elvezetve a fűtőlevegő a hátsó utasok lábához. Testvérem tanulóautónak vett 1,0 C Corsájában láttam ilyet az Opeltől.

Kisautós méretű, 310-1060 literes a csomagtartó, ami alapesetben 40, bővítve 45 literrel kisebb, mint a belső égésű motoros Mokkákban volna. Nagyon zavart, hogy a csomagtérnyitó gombja nem a fedélen, hanem alatta, a rendszám felett van, ami itt is pont olyan értelmetlen, mint az új Renault Clióban. Két kéz kell ahhoz, amihez elég lehetne egy is.

Ezzel az autóval visszavághat az Opel 68

12 hüvelyk a a vezető előtti és 10″ a középső kijelző képátlója a tesztelt e-Ultimate modellben. A többi típusé 7+7 colos

Technika

Fájó választékszűkítésen van túl az európai autópiac, ma már kiemelendő, hogy az új Opel Mokka benzines, dízel- és elektromos motorral egyaránt kapható. A hajtáslánc villamosításában a kettőt összekötő lépcsőt az Opel kihagyja, a Mokkából semmilyen hibrid nincs. Az autó alapjait a PSA Peugeot Citroën kisautóinak CMP (Common Modular Platform) padlólemeze adja, ennek döntő szerepe lehet az elődhöz képest elért, mintegy 120 kilós súlycsökkentésben.

Két teleszkóp segít felemelni a motorházfedelet. A benzinesek soros, háromhengeres, 1199 köbcentis turbómotorok 100 vagy 130 lóerővel, 205, illetve 230 Nm nyomatékmaximummal. Utóbbi motorhoz nyolcfokozatú automata váltó rendelhető a hatgangos kézi helyett. Dízelből egy van, ez az 1499 köbcentis kínálat egyetlen négyhengeres motorja, 110 lóerős és 250 Nm a forgatónyomatéka.

Ezzel az autóval visszavághat az Opel 69

Egyfázisú és 7,2 kW-os a fedélzeti AC-töltő. 160 000 Ft felárért nagyon megéri a 11 kilowattos váltóáramú töltőberendezés

A háromfázisú, állandó mágneses szinkron-elektromotor 3673 és 10 000/perc fordulat között biztosítja 100 kW (136 LE) maximális teljesítményét, a legnagyobb 260 Nm nyomatéka 300  és 3673/perc között (nem elírás!) végig megvan. Itt is 27 lóerőnként változhat a motor maximális teljesítménye az üzemmódokkal, 82-109-136 lóerővel gazdálkodhatunk.

Mindenben a PSA-egyentechnika van az Opel Mokka alatt. A cellák beszállítója valószínűleg a kínai CATL, a 216 lítiumelektródás akkucellát 18 modulba rendezte az Opel. A folyadékkal fűthető, hűthető akkucsomag bruttó 50 kilowattóra kapacitású, amiből nagyságrendileg 46-47 kilowattórányi használható az autó hajtására, a többi az akkuk élettartamát megőrző tartalék. Az akkumulátor körülbelül 3 mázsát tesz ki a vezetős és csomag nélkül 1523 kilós saját tömegből.

Ezzel az autóval visszavághat az Opel 70

9,0 mp alatt gyorsul 100 km/órára, 150-nél leszabályoz az elektronika. Ez a szín Matcha-zöld néven fut, egy japán zöld teáról kapta a nevét

Érdekes a hátsó futómű, mert helyspórolás miatt az elektromos Opel Mokka nem a csatolt hosszlengőkaros felfüggesztést kapja, mint a benzinesek és a dízelek, hanem egy merev tengelyt, Panhard-rúddal kitámasztva. A FlexRide adaptív lengéscsillapítás sajnos nem rendelhető a Mokkához, ez ugyanúgy a múlté, mint a 4×4-es hajtás, amit az új Opel Mokka technikája nem ad ki.

Vezetés

Ja, PSA – szakadt fel belőlünk mindannyiszor, amikor a zavaróan hosszan benyomva tartandó indítógombot nem illettük elég kitartóan mutatóujjunkkal a motor indításához vagy leállításához. Nem ez az egyetlen kellemetlenség, amit a gazdától örökölt az Opel. A navigációs rendszer 2021-ben a 15 millió lelkes magyar közösséget képes olyan utasításokkal célra vezetni, hogy „Után 300 méterrel forduljon balra”. Ez elkeserítően nívótlan egy Opel-szintű márkától.

A többi tetszett, és ez nem kis dolog! Bár az Opel nem tanúsíttatta a Mokka üléseit az AGR-elismerés megszerzéséhez, a vezetőülés így is kényelmes, remekül beállítható az üléshelyzet, ami az úthoz képest viszonylag magas, mégis jól integrál az autóba. Majdnem vízszintes a műszerfal folytatásaként a motorházfedél, az előtted elnyúló pingpongasztal a közepét díszítő éllel komolyan vehető autónak mutatja az elektromos Opel Mokkát.

Ezzel az autóval visszavághat az Opel 71

Nincs hátbarát AGR-tanúsítványa, de így is kényelmes a vezetőülés és a műfajhoz képest jó az üléshelyzet

Eco, Normal, Sport üzemmód választható az irányváltókar melletti billenőkapcsolóval, kicsit lassú műszerfali visszajelzéssel lépkedhetünk közöttük. A sebességmérő keretének színe zöld, fehér, piros lépcsőkben változik az üzemmódokkal, de a digitális műszeregység nézete nem módosul. A fogyasztást mérséklő üzemmódban kicsit bágyadt a gázreakció, de ha így kezded a napot, pár km után már csak a menetpedál hosszabb útját kell megszokni. A normál beállítással harmonikusan mozog a tesztelt Opel Mokka-e.

Sportba váltva kis lábmozdulatra is megugrik és lelkesen sprintel nagyjából 100-ig, ami állórajttal 9 mp-ig tart. Utána visszafogottabban gyorsul tovább a 150 km/órás leszabályozásig. Kár, hogy vezetés közben az áram-visszatermelés erősségét nem kormány mögötti füllel lehet állítani. A két állás elegendő, de ha a forgalomra figyelsz, nehéz megtalálni és megnyomni az apró B gombot az irányváltó mellett.

Ezzel az autóval visszavághat az Opel 72

Középen van az irányváltó kar, tőle jobbra a három üzemmód kapcsolója. Menet közben nehéz megnyomni a fokozott fékenergia-visszanyerést, az erősebb motorféket aktiváló B gombot

Említésre méltó erény az Opel Mokka-e alapos zajszigetelése. Nincs zavaró vinnyogás, süvítés elektromos oldalról, a szél sem tombol zavaróan 120-nál a karosszéria körül, ahogy a kerekek gördülési zaját is megfelelően távol tartja a zaj- és rezgéscsillapítás. Éjjel országúton vezetve áldás az IntelliLux LED-fényszóró. Az Ultimate alapfelszerelésként adja, a belépőmodellhez nem rendelhető, a két középső felszereltséggel 220 000 Ft a felára és megéri áldozni rá.

A sebességtartásban az Ultimate szériafelszerelésként adaptív tempomattal segít. A rendszer jól működik, az új Opel Mokkát elfogadható finomsággal lassítja és gyorsítja. Vezetőtámogató rendszerekben egyébként is jól áll az Opel, az aktív sávtartó, a gyalogosfelismerő vészfékrendszer minden elektromos Mokkában adott, ahogy az eső- és fényérzékelés, valamint ami ritka, a vakító fényre elsötétedő belső visszapillantó is.

Ezzel az autóval visszavághat az Opel 73

220 000 Ft az IntelliLux LED-fényszóró felára, megéri áldozni rá. Az Ultimate csúcsmodell alapfelszerelésként adja

Természetes, hogy egy akkora konszernben, mint a Stellantis, lehetőleg egy hardverből kell minél többféle autót kihozni. De a közös technikát lehet másoknál jobban is hangolni, ami nagyon kijött a hamarosan érkező összehasonlító tesztünkön, ahol a Mokka-e ellenfele a Kia E-Niro mellett a Citroën ë-C4 és a Peugeot e2008 lesz.

A Mokka-e jól irányítható, szépen rá lehet tenni a kinézett ívekre a műfajhoz képest precíz, kellően közvetlen kormányzással. Mozgásán nem érezni az 1,5 tonna feletti súlyt és a 18-as kerékszett ismeretében dicséretes a rugózási kényelem.

Töltés, hatótávolság

Alapáron CCS-csatlakozós egyenáramú villámtölthetőséget (Combined Charging System) és egyfázisú, maximum 7,2 kilowattos váltóáramú töltőberendezést nyújt a tesztelt Opel Mokka-e.

Ezzel az autóval visszavághat az Opel 74

Teletöltött akkuval 318 km körüli volt az ígért hatótáv. Normál közlekedéssel ebből 220 és 330 km között bármi lehet

Mind a négy felszereltségi szinthez 160 000 forintos opció a háromfázisú, 11 kW-os AC-töltőberendezés, amit érdemes megrendelni! Itthon váltóáramú töltőt a legkönnyebb találni, és ha az autó a nagyrészt 22 kW-os teljesítménynek nem a harmadát, hanem a felét tudja kihasználni, sokkal rövidebb a töltési idő. Az a sokszor időrabló kényszerszünet, amire igent mondanak a villanyautósok. A teljes feltöltés így is 5-5,5 óra, de a bevásárlások, mozizások alatt több áramot lehet zsákmányolni.

Egyenáramról 100 kW a töltési teljesítmény átmenetileg elérhető maximuma. A PSA-autókkal szerzett tapasztalatok alapján ez nem egy villanásnyi csúcsérték a katalógusnak, hanem érdemi arányban 50 kW feletti értéket jelent a töltési folyamat során. Itthon elenyésző számban találni 50 kW feletti nyilvános töltőket, ha egyszer lesz belőlük sok, akkor kedvező hőmérsékleten fél óra alatt feltolható 80 százalékra a folyadékhűtésű akkumulátor töltöttsége.

Ezzel az autóval visszavághat az Opel 75

15 óránál többet kalkulál az autó a félig teli akkumulátor teletöltésére, de ez a reális 10 amperrel és 230 voltról. Amit naponta kijártok belőle városban, az reggelre visszatöltődik

Négynapnyi fővárosi autózás után, sok fel-le szakasszal a budai oldalon, 13,6 kWh/100 km átlagfogyasztással indultam hosszabb útra teli akkuval, ami igen csekély áramigény. Országúton és autópályán 16-22 kWh/100 km közötti értékek adódtak, nem sietve.

Teletöltve az autó 320-330 kilométereket ígért abban a kegyelmi időszakban, amikor a villanyautók hatótávját sem a fűtés, sem a légkondicionálás nem csökkenti. Városon kívül ebből 215-270 km a reális, városi forgalomban, sík úton viszont kihozható 300-330 km az autóból. Az Opel a műszaki adattáblában 313-324 megtehető kilométert közöl a WLTP-szabvány szerint.

Ezzel az autóval visszavághat az Opel 76

Alapáras a hőszivattyú, amivel mérsékelhető a hatótávveszteség, ha épp nem lehet előre felfűteni vagy lehűteni az utasteret, még a töltőn lógva

Fontos kiemelni, hogy az Opel Mokka-e alapáron hőszivattyúval temperálja belső terét, amivel mérsékelhető a hatótávveszteség, ha konnektor híján nincs lehetőség előre felfűteni vagy lehűteni az utasteret, még a töltőn lógva. Az is jó benne, hogy kikapcsolt szellőzéssel is értékelhető mennyiségű külső levegő áramlik be az utastérbe és a szellőzőrostélyok akár el is zárhatók, ha huzatot éreztek.

Költségek

Akinek jut hozzá állami támogatás (tavaly egy nap alatt kimerült a keret), az 1,5, illetve 2,5 millió forintot vonhat le az egyes modellek árából. A cikk írásának időpontjában ez konkrétan úgy néz ki, hogy az importőr két felszereltségi szintet – Edition és Elegance – egy-egymilliós engedménnyel bevitt a 2,5 millió forintos támogatási összeghez szükséges 12 milliós listaár alá. Előbbi 9 050 000, utóbbi 9 499 000 Ft-tól megvehető az akciós és támogatott áron.

Mivel az e-GS Line és a tesztelt e-Ultimate listaára a 12 milliós határon felüli, ezeknek az árából 1,5 millió forintot tesz a listaáron 13,3-14,5 milliós városi autó vevőinek zsebébe az állam mindannyiunk adójából.

A márka modell- és vetélytársai – Listaár, forint
Kia e-Soul Mid Range Silver (139 LE) 11 449 000
Opel Mokka-e e-Edition (136 LE) 12 550 000
Peugeot e-2008 Active (136 LE) 12 900 000
Renault Captur plug-in hibrid Intens (159 LE) 10 849 000

8 év/160 000 km a nagyfeszültségű akkumulátorra adott garancia, ami átlagosnak mondható. Az Opel akkor javítja vagy cseréli az akkumulátort, ha kapacitása az eredeti 70 százaléka alá esik, ez tisztességes megközelítés. Az Opelek alapgaranciáját az importőr a meghosszabbított jótállás keretében, azonos feltételekkel megnyújtja 5 évre/100 000 kilométerre.

Ezzel az autóval visszavághat az Opel 77

Belső égésű motorokkal 6 990 000-10 030 000 Ft, elektromos hajtással 12 550 000 és 14 490 000 Ft közötti a listaára

Értékelés

Közepesen praktikus, egészen mutatós és a kis SUV-kategória korlátain belül jól vezethető autó lett az Opel Mokka-e. Igen fürge egyenáramú és elég gyors váltóáramú töltésével elektromos oldalról is tisztességesen felkészítették a mindennapi használatra. Fontos erénye, hogy dízelmotor is választható hozzá a hosszabb távokat autózóknak, az egyetlen négyhengeres a kínálatban.

Ha új személyautóival az Opelnek sikerül azt hoznia, amit a Mokka leváltásával, akkor a francia dominanciájú konszernben, ha úgy tetszik, idegen műszaki alapokra is tud olyan autókat gyártani, hogy az átalakulás nehéz éveit nyugodtabb, prosperálóbb korszak kövesse jó autókkal, itthon és Európa-szerte.

Mellette – Ellene
 
  • Eltalált formaterv
  • Benzines, dízel- és elektromos motor
  • Korszerű tölthetőség AC-ről és DC-ről is
  • Csekély karbantartási költség villanyautóként
  • Kényelmes rugózás
  • Élénk gyorsulás
  • Villanyautótól elfogadható hatótáv
 
  • Kínos navigáció
  • Lassú indítógomb
  • Kisautós csomagtér, szűk hátsó lábtér
  • Elektromos hajtással magas ár
Hogy tetszik az Opel Mokka-e?
átlag
6.62
szavazat
248
Hogy tetszik az Opel Mokka-e?