Röviden – Hyundai Nexo
Mi ez? 2018-ban rukkolt elő a Hyundai a Nexóval, ami egy olyan elektromos autó, amelyben nem mázsás akkumulátorok adják az energiát, hanem hidrogén
Mit tud? Tiszta és csendes, mint egy villanyautó, de nem szenvedés vele az élet akkor sem, ha fel kell tölteni
Mibe kerül? Jelenleg 26 millió forintos árcédula fityeg a Nexón, amiben már kétmilliós kedvezmény is van
Kinek jó? Aki tisztán akar autózni, de nem kíván mázsás akksikat cipelni magával mindenfelé. Ja, és persze egy hidrogénkút közelében lakik

Jó ideje vannak már hidrogénhajtású hajtású autók, de Magyarországra csak mostanában jutottak el. Valamiért szinte egy időben estek be, hiszen a másik itthon is elérhető hidrogénhajtású autóról, a Toyota Mirairól néhány napja írtunk, most pedig a Hyundai Nexót próbálhattuk ki. Igaz, egyiket sem most láttuk először, a korábbi Mirait már 2015-ben vezettünk, sőt, a Toyota Tokióban azt is megmutatta, hogyan lehet vízből hidrogént gyártani szélenergia segítségével, a Hyundai Nexóval pedig Svájcban mentünk már egy karikát, egy szintén megújuló, vízenergiából hidrogént előállító üzem mellett.

Hyundai, amiből elavultnak tűnnek az elektromos autók 1

Akkoriban még csak terv volt, hogy az itt előállított hidrogénnel majd Hyundai teherautókat is tankolnak – az évi 300 tonnás hidrogénkapacitás 40-50 darab hidrogénhajtású teherautó, vagy 1700 darab, szintén hidrogénes személyautó üzemanyagigényét fedezheti – amelyek közül 10 darabot már le is szállítottak a megrendelőnek. Az XCient amúgy a világ első sorozatgyártású hidrogén üzemanyagcellás nehéz haszonjárműve. Szóval nem is annyira az az újdonság, hogy vannak ilyen járművek, hanem hogy ezúttal itthon, hazai pályán próbálhattuk ki őket. 

Hiába 2018-as modell a Nexo, az öregedésnek semmi jele nincs rajta. A külső forma ugyanúgy működik még ma is, és egyáltalán nem fáradt el a belső dizájn, műszaki tartalom sem. Formára egy pufók, szabadidőautó-szerű járgány a Nexo, néhány olyan, légellenállást csökkentő trükkel, mint a karosszéria síkjába süllyedő kilincs, a rejtett hátsó ablaktörlő vagy a teljesen beburkolt fenéklemez, valamint a mindenfelé előforduló légcsatornák. A végeredmény 0,329-es közeg-ellenállási együttható lett. Bent kellemes, szellős, világos és modern, és még nyoma sincs benne a nagy érintőképernyős őrületnek. Itt nem veszel el menükben, nem rázódik le az ujjad a kinézett felületről, egyszerűen megnyomod, amit akarsz és az megtörténik. Azonnal.

Hyundai, amiből elavultnak tűnnek az elektromos autók 53

 

Technika

A hidrogénhajtású autó lényegében egy elektromos autó, csak temérdek nehéz akkumulátor helyett mindössze egy kisebb méretű pufferakkumulátor található benne – ez a Nexóban LiPo akksi, ami 1,63 kWh-s -, mert az energia legnagyobb részét az üzemanyagcella adja, melyben a hidrogén lép reakcióra a levegő oxigénjével, és ebből lesz az elektromos áram, ami majd mozgatja az autót. Az akár -30 fokban is lezajló folyamat mellékterméke pedig H2O, ami nem más, mint víz.

Ha a három, egyenként 52 literes tartályból kifogy a hidrogén, akkor egy hidrogénkúton 5 perc alatt feltölthetőek a tartályok, és újból neki lehet állni az ördögi – 666 kilométeres – hatótáv elfogyasztásának. A dolognak csupán egy kellemetlen része van, az, hogy Magyarországon jelenleg egyetlen kúton lehet hidrogént tankolni, és igazából az sem a hagyományos értelemben vett hidrogén-töltőállomás, de akinek hidrogénhajtású autója van, a Lindénél tud bele üzemanyagot tankolni. 

Hyundai, amiből elavultnak tűnnek az elektromos autók 54

Telerakták a motorházat is

A 163 lóerős csúcsteljesítményű, 395 Nm-es nyomatékú hajtáslánc 9,2 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órás sebességre az elsőkerék-hajtású Nexót és 179 km/óráig bírja szusszal, fogyasztása pedig 0,95 kg/100 km, persze hidrogénből. Utóbbi költségben nagyjából 10 eurót (kb 3500 forint) jelent, jelenleg ennyit kérnek 1 kg hidrogénért. Ez egyelőre kb. egy takarékosabb benzines autó üzemanyagköltségét jelenti, de ha belegondolunk, hogy egy hidrogénkút létesítése olcsóbb és egyszerűbb lehet, mint egy elektromos töltőponté, ha beindul a biznisz, egy idő után még akár kedvezőbb is lehet majd a hidrogén ára. A hajtásrendszert tartósnak tervezték, mindenféle forgó, mozgó és kopó alkatrész nélkül 10 évig, 160 ezer kilométerig egészen biztosan kitart majd.

Hyundai, amiből elavultnak tűnnek az elektromos autók 55

2021-ben is modern, barátságos ez a belső

Miért jó a hidrogén?

Leginkább azért, mert az elektromos autók zöldségét kínálja, azok minden rettenetes átka nélkül. Magyarul, ha tankolni kell, nem kell véget nem érő időket száradni a töltőhelyeken – a legnagyobb teljesítményű gyorstöltés időigényének töredéke alatt lehet teljesen megtankolni egy hidrogénhajtású autót -, és a hidrogénüzemű autók jóval könnyebbek is, mint a magukkal folyton több mázsányi akkumulátort cipelő tisztán elektromosak. 

Persze minden évben jönnek hírek a szipiszupi akkumulátorokról is, amit pillanatok alatt lehet majd feltölteni és irgalmatlan távokra elegendő energiát tárolnak magukban, de ezek a csodaakksik mindig csak valamikor jövőre érkeznek. Kicsit olyan ez, mint kocsmában a holnap ingyen sör tábla. Valahogy csak nem akar összejönni, de mindenki hisz benne, hogy talán majd egyszer.  

Milyen vezetni?

A hidrogénes Nexo vezetése szinte semmiben nem különbözik egy tisztán elektromos, akkumulátorból táplált autóétól. Nincs benne váltó, ha gázt adunk, azonnal meglódul, és hangja sincs semmi. Futóműve is pont ehhez a hömpölygős, kényelmes autózáshoz lesz jó partner, illetve a kormányzás, sőt a belső tér otthonos, barátságos kialakítása is inkább efelé tereli a vezetőt. A legjobb viszont az benne, hogy a kormány mögül fájdalmasan elavultnak tűnnek az akkumulátoros elektromos autók.

És ez a felsőbbrendűségi érzés egész addig kitart, míg nem kell megkeresni az egyetlen magyarországi hidrogénkutat a tankoláshoz. Mert tartalék hidrogént ugyanúgy nem lehet kannában magunkkal vinni, mint 40-60 kilométernyi elektromos energiát, tehát tervezni kell. Egyelőre még nagyobb odafigyeléssel, mintha villanyautót vezetnénk. 

Hyundai, amiből elavultnak tűnnek az elektromos autók 56

Gombok a kormányon

Aki izgalmakra vágyik, annak nem biztos, hogy a Nexo lesz a jó választás, de aki békében, nyugalomban szeret autózni, miközben még a lelkiismeretének sem kell háborognia a bálnák, jegesmedvék miatt, az biztosan jól jár egy Nexóval. Feltéve, ha tud bele hidrogént szerezni. Ami Magyarországon egyelőre elég komoly kihívás.