Röviden – Dacia Logan TCe 100 LPG
Mi ez? Az újkori Dacia első modelljének legújabb változata, szedán karosszériával. 2004-ben mutatta be a Dacia az első Logant, tavaly, 2020-ban pedig már eljutottak a harmadik generációig 
Mit tud? Jelenleg valószínűleg nincs ennél olcsóbb négyzetméterárú új autó a piacon. Autógázzal is választható.
Mibe kerül? Meglehetősen egyszerű a Logan árlistája, csak egy szám szerepel benne: 4.749.000 forint
Kinek jó? Aki kevés pénzből kíván új autót venni, de még a tágas és takarékos szavak is szerepelnek a listáján, annak kiváló lesz a Logan

Ez már rég nem az a Logan, amire emlékszel 1

Idén februárban próbálhattuk ki először az új, harmadik generációs Logannal egy időben bemutatott új Dacia Sanderót. Az akkori sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy a Dacia Logant igazából nem is nagyon akarták Európába hozni, de nekünk, magyaroknak szerencsére mégis jutott belőle. 

Mikor 2004-ben a Dacia bemutatta a Logant, a modell egyik szuperképessége az volt, hogy olcsóságával rengeteg embernek lett elérhető opció, hogy új autót vásároljon magának, családjának. De az olcsóságnak ára volt, az alapkivitelű Loganban szinte a kifelé nyíló ajtó is extrának számított, annyira fapados felszereltséggel került a kereskedésekbe. Klímát rendelni sem lehetett bele, ebben még a külső tükröket sem lehetett az utastérből beállítani és a kormányrásegítés is feláras volt.  Emellett az egyszerű lemez – és üvegfelületek tették olcsóvá a gyártást. Nagyon sikeres lett. Azóta sokat változott a Dacia, és azon belül a Logan is.

Már közel nem kell olyan súlyú kompromisszumokat kötni, a formától a műszaki tartalomig a márka szépen kikerekedett és közben persze a piac is átalakult, de olcsó, tágas belterű négyajtós szedánra mindig is szüksége lesz a világnak. Igaz, főleg kelet-európai és észak-afrikai piacoknak, Európában most csak az megy, ami szabadidő-autó, vagy legalább annak látszik. Mi azért  kipróbáltuk, milyen lett az új, harmadik generációs négyajtós, Logan, benzin- és gázüzemű motorral, Comfort felszereltséggel.

Ez már rég nem az a Logan, amire emlékszel 2

Külső

Igazán szép négyajtós kasztnit, tervezni nehéz feladat ebben a méretkategóriában, itt főleg a praktikum számít, a nagy belső tér és méretes csomagtartó. Az meg ritkán kívánatos. A Logan külleme vállalható, főként az orr-rész teszi modernné. Az új Logan 3,6 centivel hosszabb, mint elődje, nagyobb a tengelytávja is, a hátsó túlnyúlása viszont csökkent. Az utascella látszólagos hátrébb csúszásával kissé izgalmasabb a sziluettje. A meredekebb szélvédőtől és az alacsonyabb tetőtől valamivel dinamikusabbnak is látszik az autó, és a külsején számos érdekes, igényes megoldás is feltűnik. Ilyen például a nappali menetfény Y alakú LED-betétje, a kulturált kilincsek, vagy a dombornyomás az ajtók alsó részén. A Logan hossza 4396 milliméter, szélessége 1848 mm, – tükrökkel 2007 mm -, magassága 1501 mm, tengelytávja 2649 mm. 

Nem nehéz kitalálni, melyik a régi és melyik a legújabb Logan:

Ez már rég nem az a Logan, amire emlékszel 84
Ez már rég nem az a Logan, amire emlékszel 85

Belső

Belsejében is jóval kellemesebb a hangulat, mint eddig bármikor. Prémiumanyagok keresgélésére nem érdemes időt fecsérelni, de a vékony, puha textilbevonat más márkáknál is bevált már, és kedves dolog, hogy az üléskárpitokra is jutott egy kis változatosság, nem koromfekete minden. Ülései kényelmesen puhák, ami hosszabb távú utazásnál nem biztos, hogy jó, de két órát simán ki lehet bennük bírni. Oldaltartásuk nem a legjobb, de egy 100 lóerős családi szedánba nem is kellenek kagylóülések.

Olyan extrákat is találni az autóban, ami eddig Dacia Loganban nem nagyon fordult elő: van például automata fényszóró és ablaktörlő, elektromos kézifék, vezeték nélküli telefontükrözésre is alkalmas fedélzeti rendszer, aktív vészfékező rendszer, holttérfigyelő, miazmás. A hely az összes sorban fejedelmi, láb, fej, térd, váll, minden elfér. Meglepően sok hely maradt az autózás közben szükségesnek érzek vickek vackok elpakolásához, ami főleg a hagyományos helyett beépített elektromos kéziféknek köszönhető. a kesztyűtartón kívül a nagy ajtózsebek és a váltó előtti üreg is rengeteg apróságot képes elnyelni. 

Műszerfala a két, mutatós analóg órából áll, amiket monokróm kijelző egészít ki, változtatható információtartalommal. Van nagyobb, 8 colos képátmérőjű központi kijelzője is, amin meglepően kényelmesen kezelhető, logikusan felépített menüjű rendszer fut, ami a telefon integrációt is támogatja. Kapcsolói, kezelőszervei ismerősek lehetek más Dacia, illetve Renault modellekből, személyes kedvencem az automata klíma vezérlőtárcsája, aminek a kinézete és a fogása is igen jól sikerült. Külön jó pontot érdemel, hogy a tempomat kapcsolója végre a helyére, a kormányra került.

Ez már rég nem az a Logan, amire emlékszel 86

Sok a műanyag, de nem tűnik bántóan olcsónak a Logan belseje

Csomagtartója óriási, bár a számok – 528 liter, ami 18-cal több az előző változaténál – többet mutatnak, mint amennyit ki is lehet belőle hozni hétköznapi használattal. Ennek csak egy oka van, a hasznos térbe irgalmatlan módon belógó zsanéroknak. Okosan kell pakolni, mert a csomagtartófedél lecsukásakor a két hatalmas vasszerkezet mindent elpusztít, ami csak az útjába kerül.

Ezen felül jól pakolható a Logan, lehajthatók a háttámlák is, amik sík felületet ugyan nem adnak, de az így kapott 1361 literes tér egész tisztességes adat és egyszerű, de hasznos csomagtér rendszerező elválasztóelemek is kerültek a csomagtartóba, amit át is lehet rendezni, vagy simán ki is lehet venni a kocsiból. 

Technika

Itthon egyetlen motorváltozattal érhető el csupán az új Dacia Logan, ez pedig a 999 köbcentis, turbós, háromhengeres, 100 lóerős benzinmotor, ami LPG-s üzemre is képes. Utóbbit ezúttal nem tudtuk kipróbálni, teljesen üres tankkal kaptuk meg a szinte null kilométeres autót, de szerencsére a Logan benzinnel is etethető. A gáztank az autó pótkerekének helyén található, így hasznos helyet nem vesz el a csomagtartóból. Váltóból sincs más választás, mint a hatfokozatú kézi kapcsolású, így érdemes ezzel kérni az autót. Gázzal tisztán és takarékosan lehet közlekedni, és a kettős üzemű Logan jóval nagyobb hatótávú, mint a tisztán benzines változat, amiben csupán 50 literes benzintank található. Ezzel ellentétben az LPG-Logan a gáztartállyal együtt már 84 litert képes tárolni. Használat közben a vezető nem sok mindent vesz észre, a benzin és gáz üzem közti váltást az autó maga végzi, de aki akar, maga is beleszólhat, hogy mivel kíván autózni. 

Ez már rég nem az a Logan, amire emlékszel 87

Három henger, kétféle üzemanyag

Vezetés

Vicces, hogy 2021-ben már úgy közelítünk egy 100 lóerős autóhoz, hogy az majd biztos milyen lomha lesz. Pedig 100 lóerővel is hibátlanul lehet közlekedni, a 11,6 másodperces gyorsulás is még lazán feldolgozható pszichológus nélkül is. Jó, nem fürge, de autózni teljesen elég ennyi. A 100 lóerős, és nem utolsósorban csupán 1150 kilogrammos Logannal is könnyedén lépést lehet tartani a forgalom többi résztvevőjével, még gyerekekkel, hétvégi cuccokkal megrakva is. Váltója korrekt, pontosan, finoman jár, és a kormányt is egész jól eltalált erővel kell forgatni, egyáltalán nem túl könnyű.

Futóműve kifejezetten komfortos, szerethetően hangolt szerkezet, aminek kényelméhez a 185/65 R15-ös gumik is hozzájárultak. Valószínűleg a Logan felfüggesztését a világ szomorúbb felének igényeihez igazították, így a hitvány minőségű burkolattól nem kap szívdobogást, hanem minden gond nélkül átmegy rajta. Autópályán autózva egyedül a menetzaj nagyobb, mint kéne, de ennyi pénzért talán nem illik hiányolni a mázsányi hangszigetelést, dupla, zajvédő üvegeket. Városban jól manőverezhető, – fordulóköre járdák között mérve 10,7 méteres –  az átlagos méretű parkolóhelyeket simán el lehet vele foglalni, de a szűkebbekre is be lehet passzírozni, pláne, ha valaki az első, hátsó radarokat, kamerát is beikszeli az extralistán.

Ez már rég nem az a Logan, amire emlékszel 88

Bemutatásakor nagyon nem így festett egy Logan belseje

Kereken 6 liter lett az autópályán, városban is használt autó átlagfogyasztása, tisztán benzinnel járva. Később ez még változhat, általában előnyére, hiszen szokatlanul kevés kilométert futott autót kaptunk, amikor elhoztuk, összesen 4 kilométer volt a Logan órájában. Szerintem ilyen friss tesztautónk még sosem volt. 

Költségek

Kevés egyszerűbb árlista létezik a világon, mint a Dacia Logané. Mindössze egyetlen motor van a kínálatban és a felszereltségi szintek is kimerülnek a Comfort fantázianévre hallgató változatban. Az árnál pedig csak annyi olvasható, hogy 4.749.000 forint. A metálfényre el lehet herdálni 130 ezret, a nagyobb felnire és cifrább dísztárcsára 40, az alufelnire 80 ezret. Ezen felül automata klíma 50 ezerért, hátsó elektromos ablakemelők 30 ezerért, fűthető első ülések 60 ezerért rendelhetők pluszba az autóhoz.

Ez már rég nem az a Logan, amire emlékszel 89

A fedélzeti rendszer a vezeték nélküli kapcsolódást is támogatja

Vannak még okosan összeállított csomagok is, a Media nav csomag, Kelet-Európa-térképpel 70 ezer, a Parkolás csomag: első és hátsó parkolóradarok, tolatókamera 120 ezer, ugyanez holttérfigyelővel és Biztonság csomagnak nevezve 150 ezer forintba kerül, a Prémium+ csomag pedig automata ajtónyitó-záró Dacia Kártyát, elektromos parkolóféket, és zárt középkonzolt könyöklővel, lehajtható asztalkákat tartalmaz 120 ezerért.

Értékelés

Az, hogy a Dacia Logan mára már egy pironkodás nélkül vállalható, teljes értékű családi autóvá vált, az sajnos együtt jár azzal, hogy lőttek a kétmillió forint körüli áraknak is, hiszen a jelenlegi Logan is közel 5 millió forinttól indul. Jó, akinek elég a kisebb autó, az már megúszhatja egy ugyanerre a platformra épülő Sanderóval is, ami már 3,5 millió forinttól is elvihető. 

Ennek ellenére a Logan felára talán mégis indokolt, mert ennyi pénzért ekkora új autót nem nagyon lehet kapni. Az LPG-s üzemeltetésben pedig komoly spórolási potenciál is rejlik, hiszen míg a benzin literje 430 forint, addig LPG már 266 forintért is tankolható.

Ez már rég nem az a Logan, amire emlékszel 90

Távolról a kulcsról is nyitható a csomagtartó

 

Mellette – Ellene
 
  • Emészthető külső
  • Hatalmas, tágas utastér
  • Takarékos üzem
 
  • Elhanyagolható presztízs
  • Hasznos térbe rondán belógó zsanérok

Szavazás

Tetszik a harmadik generációs Logan? Mennyire?
átlag
7.30
szavazat
2174
Tetszik a harmadik generációs Logan? Mennyire?