Röviden – Audi SQ8 | |
---|---|
Mi ez? | Kupés tetőívű aszfaltterepjáró, Szlovákiában gyártott nagy SUV öt üléssel, a Q7-nél sportosabb vonalvezetéssel. |
Mit tud? | Ez a Q8 2018-ban bemutatott első generációjának majdnem csúcsmodellje a 600 lóerős RSQ8 alatt. SQ8-ként hajmeresztően megy és 2270 kilójához képest elég jól kanyarodik. |
Mibe kerül? | Egy sima Q8 dízel 23,2 millió forintról indul, az RS csúcsmodell 44 353 280 Ft-tól. Az SQ8 listaára 35 464 700 Ft, a fotózott autó kedvezmények nélkül 49 556 730 forintba kerülne. |
Kinek jó? | Nagyon erős, nagyon gyors és kellően reprezentatív autót keresőknek. De megfoghat a műszaki színvonala is. |
Nemrég a magyar Audi-importőrnél az érintettek vettek egy mély levegőt és nagyságrendileg félmilliárd forintért megrendeltek vagy 14 autót a gyár legerősebb és legsportosabb modelljei közül, mert amit nem lehet megmutani az ügyfeleknek, azt eladni is nehéz. Az S- és RS-verziókból álló flottából nemrég vezettünk néhány autót, amelyekről még nem olvashattatok a Vezessen. Elsőként az SQ8-ról írunk, de hamarosan az Audi E-tron GT-t is bemutatjuk, amely a Porsche Taycan technikájával nem a virsligumin, szélárnyékban osonó villanyautók közé érkezik.
Külső
Látszik rajta, hogy a belső sáv szülötte és nem barátkozni akar, de nincs benne olyan parttalan, öncélú agresszió, ami kínossá tenné fellépését. Valahogy az Audi mintha decensebbre rajzolta volna a Q8 formáját a BMW X6-nál és a hátulnézetből karikatúrának is szomorú GLE Coupénál.
Külseje, a formatervben is tükröződő ereje és nyers méretei túltolt kardcsörtetés nélkül is kijelölik a helyét a tápláléklánc tetején. Az SQ8-on aluötvözet a visszapillantó tükrök borítása és alumíniumszínt kapott a Singleframe-hűtőmaszk függőleges rácsozása is.
A széria LED-fényszórók helyét a tesztautón mátrix-LED-es fényágyúk foglalták el, amelyek a fénykibocsátó diódák szabályozásával képesek kvázi körbelőni a közlekedőket a távfénnyel, csak ott tompítva a fénykévét, ahol az zavarná a szemből érkezőt vagy az előttünk haladót.
Hátul a kipufogócső két rombusz alakú díszben végződik. Aprócska kerekek el sem férnének az elöl 19-es, hátul 18” átmérőjű féktárcsák miatt, az SQ8-as Audi alapáron 21 hüvelykes felniket kap 285/45 R21-es gumikkal. A tesztautón feláras tételként 285/40 R22-es kerekek voltak.
Belső tér
Keret nélküli ablakos, felárért szervozárású, az első kattanás után automatikusan behúzott oldalajtókon át juthatunk be a nemes, elegáns és jó illatú utastérbe. Sem a látvány, sem a minőségérzet, sem az összeszerelés nem vet fel kétségeket, hogy mitől kerül ez az autó ennyire sok pénzbe.
12,3 hüvelyk a digitális műszeregység képátlója, ennek képe éppoly éles és szép, mint a tolatókameráké. Kár, hogy a fényes, üveghatású fekete felület állandóan tele van zsíros ujjnyomokkal. Bár a kormányon 12 gomb lehet, ezek használatát meg lehet szokni, könnyebben, mint a két érintőkijelzőt. A felső 10,1, az alsó 8,6” képátlójú, felbontásuk 1540×720, illetve 1280×640 képpont.
Jó találati pontossággal működik a kézírás-felismerés, a navigációs célpontok beírása, ha már a hangvezérlés magyarul nem működik. A Google-kereső integrálásával kényelmesen használható a rendszer és a megszokott módon lehet helyeket keresgélni.
Elöl egyszerre kényelmetlen és veszélyes a sportülés integrált fejtámlája, mert nem állítható. Mivel magasabb embereknek túl alacsony, a langaléták maradjanak az alapáras üléseknél.
Egy 5+2 személyes Q7 alapterületén nehéz úgy gazdálkodni a hellyel, hogy két üléssorral ne jöjjön ki főúri helybőség. A Q8-ban is sínen mozgatható a kettéosztott hátsó üléspad kisebb és nagyobb része, a 10 centis játéktérrel a lábtér lehet kényelmes és óriási.
Sajnos ez ugyanúgy feláras extra, mint a hátsó oldallégzsák vagy a hátsó légkondicionálás. Aki áldoz az utóbbira, négyzónás rendszert kap, hátul is oldalanként beállítható hőmérséklettel. Aki megrendeli a hátsó oldalrolókat, villanymotorral mozgathatja őket mindkét oldalon, így hátul oldalanként 2-2 ablakemelő-kapcsolóval találkozhattok a jobb és a bal oldali rolók, illetve az üvegek mozgatásához.
605 literes a csomagtartó az ülésállítás nélkül, a könnyebb rámolás érdekében itt is lesüllyeszthető a légrugós autó fara.
Technika
Műszaki szempontból a német autóipar egyik csúcsteljesítménye az Audi SQ8. Ennek megfelelő az arzenál is benne, amivel a testes és magas tömbből sportosan viselkedni képes autót faragtak.
Elsősorban a DCU motorkódú, duplaturbós nyolchengeres más az SQ8 technikájában, mint a tavaly bemutatott SQ7 TDI-ben. A dízelmotort a gyár simán felhozta az aktuális környezetvédelmi szintre, de Európán kívül nincs igény V8-as TDI-re, emiatt kell lemondani róla. A nagy teljesítményű aszfaltterepjárók zöme Észak-Amerikában és Kínában talál gazdára, oda benzines motor kell.
Mostantól az SQ8 a 600 lóerős RSQ8 teljesítményben visszavett, benzines V8-át kapja meg. Egyforma a 3996 köbcentis lökettérfogatuk és a klasszikusan 90 fokos hengerszög. A dízel 435 lóereje helyett 507 lóerő a csúcsteljesítmény, a V8 TDI 900 newtonméteréből 770 Nm forgatónyomaték marad. A hidrodinamikus nyomatékváltós automata nyolcfokozatú. A kisegítő hibridrendszerű hajtásláncban önindító-generátor mérsékli az alublokkos és hengerfejű motor terhelését és fogyasztását.
Fogyasztáscsökkentő tényező a hengerlekapcsolás, négy hengerben vehető el a befecskendezés és a gyújtás, a szelepek egyidejű lezárásával. A dugattyúk a hengerfalra felfújt vasrétegen futnak, ami csökkenti a súrlódást. A teljesítménynövelést szolgálja a szívó- és kipufogóoldalon is 50 fokkal változtatható szelepvezérlés, na meg a két turbófeltöltő, 1,5 baros relatív töltőnyomással, tehát 1,5 barral a normál légköri nyomás felett.
Mivel a szívóoldal van kifelé és a kipufogó befelé, két szerencsétlen turbófeltöltőnek a V-motor pokolian meleg hengerein belül kell dolgoznia, de ettől olyan rövid a kipufogógázok útja a kipufogószelepektől a turbinalapátokig és ettől lesz spontánabb a motor gázreakciója.
48 voltos a fedélzeti elektromos hálózat, egyrészt a hibridrendszerhez, főleg az oldaldőlés-kiegyenlítés működéséhez kellhet a megemelt feszültség. Alapáras a négykerék-kormányzás, amivel az SQ8 váratlanul fordulékony és nagy sebességnél is magabiztosan kanyarodik. A szériában légrugós és adaptív lengéscsillapítós kerékfelfüggesztés elöl és hátul is oldalanként 5-5 lengőkaros.
Állandó a négykerék-hajtás, itt a klasszikus Quattro-rendszer dolgozik önzáró középső differenciálművel. A mechanikus diffivel az erőeloszlás alapesetben 40:60 elöl-hátul, amiből 70 százalék lehet az első és 85 a hátsó kerekeké, ha a tapadási viszonyok ezt indokolják.
Négy keréken még ezt a motorerőt is át lehet vinni, a gyorsulás 4,1 mp 100 km/órára, a végsebesség 250 km/óra. Extraként rendelhető a sport differenciálmű, oldalankénti nyomatékvektor-szabályozással, amivel az autó agilisabb lehet. A tesztautóból ez ugyanúgy kimaradt, mint az aktív oldaldőlés-kiegyenlítés.
Ez a V8-as motor, a nyolchengeres dízellel szemben, nem Győrben készül, hanem a Porsche szállítja az Audinak. 507 lóerejével ez a második legerősebb motor a Q8-hoz, csak a 600 lóerős RSQ8 tud többet. A konnektorról tölthető akkus Q8 55 TFSIe 381 lóerős, a Q8 60 TFSIe rendszerteljesítménye 462 lóerő. 231 lóerővel pont feleennyiről indul a motorkínálat a 45 TDI jelű V6-os dízellel. Az erősebbik dízelmotor az 50 TDI, ami 286 lóerőt jelent.
Vezető és csomag nélkül az Audi SQ8 90 százalékig tankolva 2270 kilós. Az autó 2960 kg-ig terhelhető, és még így is képes 3,5 tonnás fékezett utánfutót vontatni. Ebből az értékből is látszik, hogy a Q7 és a Q8 a Volkswagen Touareg és a Porsche Cayenne közeli rokona, ugyanott is készülnek, Pozsonyban.
Vezetés
Nem sok figyelem jutott a 17 hangszórós, extraként rendelhető Bang & Olufsen audiorendszernek, mert a benzines V8 épp elég akusztikus élmény. Üzemmódtól függ a hangja, Dynamicra váltva szabadabban üvölthet padlógázra és kihúzatva.
Van mit aláfestenie, mert a 4,1 mp 100-ig a Ferrari F40 ideje, egy 478 lóerős, szénszálerősítésű műanyag karosszériás lövedéké. Megfeszített nyakizmokkal bírod csak a gyorsulást, aminek nem akar vége szakadni.
250 a leszabályozási sebességhatár, amit a német autópálya sebességkorlátozástól mentes szakaszaira tévedve az autó lazán túlteljesít. Némi kifutással 260 feletti számokat olvashat le egy Audi SQ8 Németországba kiránduló gazdája.
Nem tudom, mi mindenen volt túl a tesztautó alig 4500 kilométeren, de a fékén már érezni lehetett, hogy elég sokszor kellett nagy sebességről megfognia ezt a bődületesen erős és elég nehéz autót.
Ahhoz képest, hogy az Audi SQ8 22-es kerekeken és /40-es gumikon futott, a légrugózás szépen kisimította az úthibákat. A kettős oldalüvegezés megrendelésével mérsékelhető a szélzaj, de a csendes futómű és motor miatt nagy sebességnél jól kivehető a szélzúgás. Nem 160 körül, hanem tényleg gyorsan autózva.
Comfort üzemmódban közepes minőségű országutakon a nagy test kicsit lobog, érdemes Dynamic üzemmóddal szorosabbra venni a kormányzást és kisebbre a karosszériadőlést, tehát a sportos üzemmód kényelembéli előnnyel is jár, ha hepehupás az aszfalt országúton. Az automatikus üzemmódban épp az a jó, hogy nem kell vele foglalkozni, az autó tudja, mit csináljon, és jól tudja. Egy SQ8-as Audi magától értetődő fölénnyel és megejtő érettséggel rombol.
Az az érzésem, hogy aki 507 lóerős benzinessel megvesz egy listaáron, minden extrájával 49,6 milliós autót (vagy lízingdíját felveszi a cége költségei közé), nem anyagi, hanem kényelmi okból foglalkozik a fogyasztással. Hosszabb távon az állandó tankolás kényelmetlen, még a 73 helyett 85 literes tankkal is elég sokszor kell benzinkútra betérni, de sok jóra ne számítson, aki dízel helyett benzines SUV-t vesz ekkora motorral. Ráadásul a motorhoz legalább 98-as oktánszámú benzin az előírás, még ha el is ketyeg 95-össel.
Városban ha jól érzed magad, 33,4 litert írt ki a fedélzeti számítógép, országúton erősen nyomva a gázt 15,6-ot. A tesztflotta hajszolására jellemző, hogy 3700 km-re a kipróbált SQ8 átlagfogyasztása 21,3 l/100 km volt a menüben.
Egyik értékben sincs semmi meglepő, ennyi erő csak sok benzinből tud megszületni. Az jobban meglepett, hogy 12 literrel el lehet gurítani az autót, és nem a kamionok szélárnyékában. Hosszabb távon 15 liter/100 km lehet a nagy átlag, mert közúton egyszerűen nincs helyed arra, hogy az 507 lóerő sokszor kitombolja magát.
Költségek
Listaáron 35 464 700 forinttal a zsebedben gondolkodhatsz komolyabban egy Audi SQ8-ban, de erre még gazdagon költhetsz az extrakínálatba merülve. A képeken látható autó kedvezmények nélkül 49 556 730 forintba kerülne. Összevetésképp egy sima Q8 dízel 23,2 millió forintról indul, az RS csúcsmodell 44 353 280 forinttal szerepel a konfigurátorban. A 2+2 év/200 000 km általános garancia mellé az átrozsdásodás elleni jótállás 12 évre szól.
Az Audi SQ8 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi SQ8 (V8, 507 LE) | 35 464 700 |
BMW X6 M50i (V8, 530 LE) | 33 218 000 |
Mercedes-AMG GLE 53 Coupé (sorhat, 435 LE)A4 2.0 TDI Sport S-tronic (150LE) | 36 338 000 |
Porsche Cayenne GTS Coupé (V8, 460 LE)A4 2.0 TDI Sport S-tronic (150LE) | kb. 45 825 000 |
Értékelés
Egy ennyire testes, erős és veszedelmes mozgási energiát felhalmozó jószág ritkán tud még rokonszenves is lenni. Amíg itthon a környezetvédelem helyi értéke annyi, amennyi, nem lesz kínos a dízelmotor leváltása a sokkal falánkabb benzinesre, pláne nem a G 63 AMG-vel nyomuló frissgazdagok közegében. Jól használható, erős és rendkívül biztonságos utazóautóként egy SQ8-as Audinak minden feladatra van jó válasza a síeléstől a jachtvontatáson át a bevásárlásig.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|