Mi ez? | A Škoda 2019-ben bevezetett, házon belül a legnagyobb szabadidő-autójának felfrissített változata |
Mit tud? | Óriási bendőben utazhat benne akár hét ember is, és a csomagokat sem kell otthon hagyni |
Mibe kerül? | 9,6 millió forint a beugró a Kodiaq univerzumba |
Kinek jó? | Aki öt vagy hét személlyel szeret katedrálisnyi térben autózni, csomagot hurcolni, vagy csak terepen bóklászni, annak izgalmas lehet egy Kodiaq |
Úgy öt évvel ezelőtt, márciusban a Genfi Autószalonon találkoztunk először a Škoda szabadidőautó-kínálatának még ma is legnagyobb példányával, a Kodiaqkal. Igaz, akkor még Škoda Vision S néven futott a termetes SUV, de mire ugyanebben az évben szeptemberben, már Párizsban bemutatták a kissé megszelídült szériaváltozatot is, azt már Kodiaqnak nevezték. 2019-re már sportváltozat is készült belőle – ráadásul ez volt az első Škoda emblémás SUV, amiből RS kivitelt is gyártottak. Mostanra, az iparági trendeknek megfelelően eljött a frissítés ideje. Semmi komoly nem történt vele, csupán itt-ott csinosabb lett, és a motorválasztékot is megkavarták kissé. A ráncfelvarráson átesett cseh SUV-t néhány napja Franciaországban próbáltuk ki, autópályától cifra síparadicsomokon át a meredek hegyi szakaszokig, nagyjából mindenhol.
Külső
Egy laza fészliftnél általában nem piszkálnak bele a méretekbe, minden marad a régiben, itt a karosszéria hossza 4697 mm, szélessége 2087, magassága 1676 mm, tengelytávja pedig 2790 mm. A látvány azonban általában kissé más, a lökhárítók, lámpatestek és a hűtőmaszk változik valamelyest, illetve az új színek is ilyenkor jelennek meg a kínálatban. Nincs ez másként a Kodiaqnál sem, az új modellt a meredekebbre húzott hűtőrács, a magasabb motorháztető és a már elöl-hátul LED-es, keskenyebbre húzott fényszórók, lámpák segítenek megkülönböztetni az elődtől. Felniből már 20 colost is rendelhet hozzá a tulaj, és kapott légellenállás-javító rátéteket is az autó. Hangulatban minimális a változás, de valamivel azért mégiscsak komolyabb lett a csehek óriása.
Hogy könnyebb legyen összehasonlítani az eredetit a frissített változattal, itt mindkét autó szerepel a képen. A fehér a régi, a kék az új:
Belső
Utasterébe friss díszcsíkok, látványosabb varrások és színes LED-es hangulatvilágítás került. Ülései rendelhetők vegán – állatmentes – „bőr”huzattal is, és szellőztetni, masszírozni is tudnak. Hifirendszere kapott még két hangszórót a már meglévő nyolc mellé, opcionális – az RS modellnél alapáras – digitális műszerfala pedig már ötféle képernyő-elrendezést tud megjeleníteni. Csomagtartója ötszemélyesként 835 literes, amit a hátsó ülések támláinak mozgatásával 2065 literre lehet dagasztani.
Ha a bitang méretű csomagtartó nem lenne elég, akkor az utastérben is van hova pakolni, kárpitozott ajtózsebek, hatalmas könyöklő és kisebb rekeszek, kesztyűtartók várják az úti holmit. A helykínálathoz hasonlóan a minőségérzet remek, és külön öröm, hogy nem próbálták meg kitakarítani az autóból a gombokat, kapcsolókat. A puccos Laurin & Klement változat kétküllős, gombokkal rendesen megszórt, fűthető kormánya pedig zseniálisan néz ki.
A Škoda mindig büszke volt a filléres, de az életminőséget nagyban javító apró trükkökre, így a kicsi fedélzeti szemetes, a parkolójegytartó, vagy az ötdudoros aljú pohártartó – a műanyag palackok alján is ennyi dudor van, így a palack nyakát egy kézzel, menet közben is ki lehet tekerni – mellé most többek között a rafinált ablakmosó-folyadék tartó kupakja is felsorakozhat. Ez kihajtható tölcsért rejt magában, hogy ne kelljen fellocsolni a motorteret, amikor ablakmosóval tölti fel a tulaj. Emellett a csomagtartó simán elnyeli a csomagtérrolót, van benne pótkerék, szatyorkampó, pokróctáska, 12 voltos csatlakozó, és ülésledöntő retesz is.
Technika
Összesen ötféle motorral lehet megvásárolni az új Kodiaqot, ebből kettő dízel. A 2.0 TDI-k 150, illetve 200 lóerősek lehetnek, és minden esetben hétfokozatú DSG váltó jár hozzájuk. A három benzines közül az 1.5 TSI az egyetlen, ami a szimplán elsőkerék-hajtású Kodiaqba rendelhető és hatfokozatú kézi váltóval is kérhető. A 2.0 TSI-k 190 és 245 lóerősek lehetnek, utóbbi motor újdonság, ez eddig nem volt, de most ez dübörög az összkerékhajtású RS változatban a biturbó dízel helyett.
Az 5 lóerővel erősebbé vált RS könnyebb is elődjénél, a motor 60, míg a hozzá kapcsolt hétfokozatú DSG váltó miatt 5,2 kilogrammot dobott le magáról a legsportosabb modell. Javult a gyorsulása is, 4 tized másodperccel, így a 0-100 km/órás sprint most 6,4 mp alatt megvan. A Skoda Kodiaq RS csúcssebessége is nőtt, 9 km/órával 234 km/h-ra.
Vezetés
Mivel egy 1,7 tonnás szabadidő-autóról még 245 lóerős motorral is nehezen képzelhető el, hogy izgalmas lesz vezetni, inkább a kínálat puccosabb vonalát céloztuk meg próba során az autóválasztáskor, a Laurin&Klement 2.0 literes, 190 lóerős változatát vittük el a Mont Blanc környéki dimbes-dombos tesztútra. A precíz, de nem túl érzékeny kormányzás, a komfortos hangolású futóművel sokkal inkább a ráérős, nézelődős autózáshoz volt jó partner, nem a hegyi randalírozáshoz. Civilizált viselkedésre késztet a világos bőrkárpitozás, a csendes kasztni és a hatalmas tetőablak is, amin keresztül muszáj a környékbeli hegyeket, csúcsokat bambulni.
Kasztnija jól átlátható, de akinek mégis problémája lenne a mérettel, annak a kamerarendszer segít be szükség esetén. Meg persze a tengernyi vezetőtámogató rendszer, amibe a városi vészfékező funkciótól a gyalogosfelismerő rendszeren, 360 fokos kamerán, adaptív tempomaton, intelligens, a tereléseket is felismerő sávtartóig, ezerféle rendszer tartozik.
A nap végére még jutott egy kiadós terepezés is – már amennyiben terepezésnek lehet nevezni a köves, de néhol rémesen meredek és ronda gödrökkel tarkított hegyi ösvényt, ahol csak a 4×4-es változatok rúghattak labdába -, de az alacsonyra épített műanyagoktól sérülékennyé váló RS változatok hiába 4×4-esek, nem jöhettek fel. A laza, sokszor mély árkokkal szabdalt úton néha az is előfordult, hogy egy-egy kerék elemelkedett a földtől, amit a haldexes rendszer egész gyorsan és jól kezelt, nem kellett szégyenszemre mentést kérnie senkinek.
Költségek
Legolcsóbban 9,6 millió forinttól lehet valakinek megújult Skoda Kodiaqja, de ez még nem az, amit úgy szívesen megkívánna. Ezért a pénzért elsőkerék-hajtású autót kap a vevő, az 1.5-ös, 150 lóerős TSI-vel, 9,8 másodperces gyorsulással, hatfokozatú kézi váltóval. A lista másik sarkában az RS változat áll, 4×4-es hajtással, hétfokozatú DSG-vel, 16,5 másodperces gyorsulással és 16,5 millió forintos árcédulával. Amit persze egy rendesen összeikszelgetett konfigurációs Excellel a végtelenségig lehet még növelni.
A Škoda Kodiaq és konkurensei – Listaár, forint | |
---|---|
Škoda Kodiaq 1,5 TSI (150 LE) | 9 600 000 |
Ford Kuga 1,5 (150 LE) | 9 345 000 |
Peugeot 5008 PureTech 1,2 (130 LE) | 9 660 000 |
Értékelés
Bevezetése óta bő 600 ezer Kodiaq talált már gazdára, és bár a mostani modellfrissítés távol áll a forradalmi újítástól, aki aránylag emberi áron szeretne tekintélyes méretű, öt- vagy hétszemélyes légbuborékban közlekedni, és nem izgul rá különösebben a prémium csillogásra, annak továbbra is remek választás lehet a tisztességes műszaki tartalommal bíró, tágas Kodiaq, amiben még a tucatnyi, filléres ötletnek is lehet örülni.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|