Röviden – Nissan Qashqai J12 | |
---|---|
Mi ez? | A Nissan Qashqai harmadik, vadonatúj generációja első- vagy összkerékhajtással, kétféle benzines motorral, később csak a villanymotorral hajtott hibriddel is. |
Mit tud? | Nem nőtte túl magát, műszaki oldalról az E-Power hibrid nagy dobásnak ígérkezik. |
Mibe kerül? | 8 199 000 Ft a Visia alapára a 140 lóerős motorral, a 158 lóerős és 4×4-es Tekna+ a CVT automatával 14 099 000 Ft listaáron. |
Kinek jó? | Se nem nagy, se nem kicsi crossoverre vágyóknak, ha megfelel nekik a szűk motorválaszték. |
Van annak jó oldala is, ha az ember kora meghaladja a lábméretét. Én ebből fakadóan lehettem ott 2007-ben az első Qashqai sajtóbemutatóján, amikor a Nissan áttért a crossoverre és fennen leszámolt az unalmas kompakt autókkal. Annyira azért nem mondott le róluk, hogy később ne adjanak egy esélyt a megejtő szépségű, de a Murano első ülésével és tologatható hátsó üléspaddal feldobott Tiidának, majd a többre érdemes Pulsarnak, amelyek Almera néven valószínűleg jobban kifuthatták volna magukat, de azóta a C szegmensben a Qashqai a márka meghatározó autója.
Nemcsak házon belül, de az európai piacokon is: a világban eladott jó ötmillió Qashqaiból 3 millió kelt el Európában. Az iráni nomád törzsről elnevezett sikermodell most ért el a harmadik generációhoz, amelyet Varsó közelében vezettünk kétféle motorral, kétféle váltóval és kétféle hátsó futóművel.
Külső
Nem kicsi, nem nagy: a Qashqai egyik fő erénye az európai vevőkörnek pont jó méret. Emiatt az autó csak 3,5 centivel lett hosszabb, amiből 20 mm a tengelytáv és 15 az első túlnyúlás növekedéséből adódik. Az autó most 4429 mm hosszú (+35), 1838 mm széles (+32) és 2666 mm a tengelytávja (+20). A magassága érdekes, mert a tetőlemezig mérve az 1615 mm 25-tel több az elődnél, a tetősínnel együtt viszont az 1616 milliméteres teljes magasság 9 mm-rel kisebb a a 2014-ben bevezetett generációénál.
Élőben látva és szemből nézve az új Nisan Qashqai elsősorban modern és domináns. Itt is az emblémától, a hűtőmaszk krómfényes V-jéből indulnak ki a vonalak és futnak hátra. Új az elöl adaptív LED-es fényszórók alatti Qashqai felirat. A 0,316-os alaktényező elérését segíti a légfüggöny, a lökhárítóból az első kerékjáratba vezető légcsatorna. Hátul is pengék a lámpák, de az előttem autózó kollégákat nézve elsőre a Lexus NX ugrott be.
Belső tér
Láthatóan nagy ráfordítással igyekeztek javítani a fejlesztők az utastéri minőségérzeten, akiknek nem hivatalosan a P84 kódjelű Peugeot 3008 lehetett a mérce. Mi Tekna+ csúcsfelszereltségű autókat vezettünk, amelyekben alapértelmezésű a gyémántmintás Nappa bőr ülésborítás.
Vannak olyan extrák, szolgáltatások, amik a félprémium irányba való elmozdulást segítik. Ilyen részlet a nemcsak ki-be, de fel-le is állítható deréktámasz a vezető ülésében, amelyet központi légzsák választhat el az utastól, hogy oldalütközéskor ne okozzanak egymásnak sérülést.
Majdnem derékszögig nyílnak a hátsó ajtók és a kényelmes térbőség is jót tesz a hátul ülők életminőségének. A nem nyitható napfénytető tokozása magas embereknek útban lesz fejmagasságban. Aki lakli kamaszokat ültetne hátra, inkább érje be lemeztetővel. Bár ismét van 4×4-es modell – az automatikus váltóval és az erősebbik motorral párosítva – nincs középen zavaró alagút, ami ezekben a kardántengelyt befogadja. A csomagtér 461-1593 literesre nőtt, a nagy okosság benne, hogy a kivett kalaptartó pont befér a magasabbik állásban rögzített padlóelemek alá.
Technika
A harmadik generációs Nissan Qashqai-ban 48 százalékkal merevebb lett a karosszériastruktúra, ennek fényében érthetőbb, miért nem könnyebb az új Nissan Qashqai, mint elődje. Alapját a Renault-Nissan szövetség CMF-C padlólemezének új verziója adja.
Prémiummárkákat idéz az új Nissan Qashqai karosszériája, mert az első ajtó, az első sárvédő valamint a motorházfedél is könnyűfémötvözet, ami 21 kilót jelent a jó irányba. A műanyag csomagtérajtóval együtt a súlycsökkentés már 24 kilónál jár. A gyári adatok szerint a műanyag csomagtérajtóval 2,3 kg-ot sikerült megtakarítani a fémhez képest, bármilyen kevésnek is tűnik a különbség.
Összesen 63 kilót sikerült megspórolni, nagyrészt a karosszérián, de a 12 voltos hibridrendszer és többi új technika ezt teljes egészében elvitte, így most az autó kb. 28 kilogrammal nehezebb elődjénél. Tehát a súlycsökkentés nélkül a Qashqai 91 kilót, közel egy mázsát hízott volna.
Dízelmotor nincs, nem is lesz, az itt részletesen bemutatott E-Power hibridre még várni kell. Röviden ez egy soros hibrid lesz, amiben a háromhengeres 1,5 literes és változó sűrítési viszonyú (!) turbómotor áramot termel, de a kerekeket mindig a villamos gép hajtja. A Nissan az elektromos autók viselkedését ígéri a hatótávgondok nélkül. A térkínálat a padlólemez középső részén elhelyezett akku ellenére nem változik a sima benzinesekhez képest.
Első körben kétféle Otto-motorból áll tehát a választék. Az 1333 köbcentis, szívó és kipufogó oldalon is változó vezérlésű, a szelepnyitás mélységét nem variáló turbómotorokat 140 és 158 lóerővel kapja meg az új Qashqai.
Mindkét benzines 12 voltos kisegítő hibrid, a rendszer súlytöbblete 22 kg. Túl sokat ne várjatok az önindító-generátorral megvalósított hibridhajtástól, de picit hozzájárul a fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás lefaragásához, 4 g/km a csökkenés. 18 km/óra alatt enyhe fékezéskor kiterjeszti a stop-start fázisokat és nyomatéka hozzájárul a négyhengeres tehermentesítéséhez gyorsításkor A mozgási energia egy részét fékezéskor eltároló lítiumion akkumulátor az egyik első ülés alatt van.
Hatfokozatú kézi vált van vagy az erősebbik benzineshez fokozatmentes automata. Ne gondoljátok, hogy a CVT egy gyenge lábakon álló szerkezet, a Qashqai vontatható tömege ezzel a váltóval több, mint a kézi váltós verzióké. Manuálissal motortól függően 1400 vagy 1650 kg, a fokozatmentes automatával 1700 kilós fékezett utánfutót vontathattok.
Adaptív lengéscsillapítás nem rendelhető, mert nagyon csekély volna a tényleges beépítési rátája, várhatóan kevés autóba kerülne be az extralistáról. Hátsó futóműből kétféle van. Az egyszerűbbik az olcsóbban gyártható, gyorsabban beszerelhető, könnyebb és jobb térkihasználású csatolt hosszlengőkar. Ez jut a 140 lóerősnek. A fejlettebb, amit a 20-as kerekű, 158 lóerős autókon láttunk, a többlengőkaros független konstrukció.
A Nissan kelet-közép-európai marketingigazgatója honfitársunk, Fülöp László. Ő gépészmérnök és nem az a marketinges, aki az ügyfélélmény fókuszba helyezésével optimalizálja az implementálást. Magánemberként aranykoszorús autóbuzi, aki saját kezűleg maga cserélt blokkot a Honda Integra Type-R-ben, amikor a heveny olajfogyasztás szükségessé tette ezt a 8600-at forgó sportkupéban. Később átült egy 370Z-be.
Tőle tudom többek között azt is, hogy az 1,33-as benzinesekhez 5W30-as viszkozitású motorolaj az előírás, mint a legtöbb Nissanhoz, a gyári szervizperiódus 30 000 km vagy egy év. Ez szerintem csak a flottakezelőknek és a kocsit lízingelőknek jó, hogy kisebb legyen az autó TCO-ja, teljes életútköltsége. Aki kicsit is kötődik az autóhoz és nem Hamburgba ingázik hetente, vigye el olajcserére legkésőbb 15 000 km után az új Nissan Qashqai-t!
Nincs kifejezett olajcsere-peridus a CVT-automata kenőanyagának cseréjére, a márkaszervizek a kötelező karbantartások során diagnosztizálják majd az olaj elhasználódását. Én 90 ezrenként lecserélném, biztos, ami biztos.
Elődjéhez képest ötödannyi idő alatt reagál az összkerékhajtás, ha nyomatékot kell adni a hátsó kerekekre is. A 4×4-es modelleken van hó és offroad üzemmód is.
Vezetőtámogató rendszerekből igen gazdag az arzenál. Széria az adaptív tempomat, az ütközésmegelőző rendszer gyalogos- és kerékpáros-felismeréssel dolgozik, továbbá fékez, ha a vezető keresztben bekanyarodna a szemből érkező autó vagy bringás elé. Adott a holttérfigyelés a sávban tartó és a sávelhagyásra rezgéssel figyelmeztető rendszer, a táblafelismerés, a fáradásfigyelés, a fékezéssel kombinált hátsó keresztirányú forgalom-felügyelet.
Vezetés
Mivel a tükör nem az oldalüveg sarkában van, hanem átkerült az ajtóra és az első tetőoszlop is kevesebbet takar a világból, javult a kilátás ferdén előre. A Qashqai üléshelyzete és első ülése is kényelmes.
Újdonság az ülésmasszírozás, ami a háttámla alsó két harmad részén mozgatja a hátat és a derekat. Annál komolyabb, mint az ütemesen felfúvódó-elernyedő légkamrás „masszázsülés” volt a Citroënekben, de érthetően nem tud annyit, mint a mechanikus görgőkkel dolgozó megoldások a luxusautókban. A masszírozás intenzitása a gyorsan reagáló, szép képet adó központi érintőképernyőn állítható be.
Nagy szám a szélvédőre vetítet kijelző. 10,8 hüvelykes képátlója a Nissan szerint a legnagyobb a kategórián belül. Bármekkora is a többieké, az biztos, hogy a navigációs adatokat, a sebességet, a fontosabb táblákat megjelenítő HUD sokat hozzátesz az autó a használati értékéhez.
17-es és 18-as felnivel is létezik Qashqai, azzal talán kényelmesebben fut, de a 19 és főleg a 20” átmérőjű keréktárcsák közepesre rontják a rugózási kényelmet. Autópályás sebességnél elsősorban a szélzaj van jelen az utastérben, ami azon is múlhat, hogy a kerekek nem hangosak és a motor kifejezetten csendes.
Három üzemmód van. Az Eco nem a kedvencem, mert nyugodt vezetésnél is adódhat olyan helyzet, amikor a nagyon álmos a gázreakció kevés, túl lusta vele az autó. A normál üzemmódban sokkal fürgébb és jobban gyorsul, Sportban még közvetlenebb és hevesebb a reakció a gázpedál lenyomására.
140 és 158 lóerős motorral vezettük az autót. Különösebb erőkülönbséget nem mutatott a két négyhengeres, ami a kisebbiknek nagy dicséret. A maximális forgatónyomatékuk 240 illetve 260 Nm, az automatát 270 Nm-re állította be a gyár. Van bennük erőtartalék előzésekhez és a tesztutak végén a fedélzeti számítógépen kiírt 6,2-7,8 l/10 km közötti fogyasztás egyáltalán nem sok a 19-20-as kerékkel vezetett crossovertől.
Elég hosszú utakon, határozatlan megvezetéssel mozog a váltókar. Hatodikban 130 km/óránál 2650 körüli a fordulatszám, amit a fokozatmentes automata levisz 2200-ra. A CVT-vel a hagyományos automatikus váltókból ismert wandler, alias tök vagy citrom teszi simává az elindulásokat. Az automatika motorbőgés nélkül, meggyőzően működik. Amikor lehet, alacsonyan tartja a fordulatszámot és az egyre hosszabb áttételekkel gyorsítja az autót az egyenletesen surrogó motorral.
A mechanikus olajszivattyút kiegészíti egy elektromos hajtású olajpumpa, hogy az automatikus váltóban fenntartsa az olajnyomást az alapjárati motorleállítás fázisaiban. Az a baj, hogy a stop-start rendszer zavaróan darabosan működött a kipróbált autóban, zöttyenéssel állt le a motor és nemcsak lassan, de határozott rántással indult újra a fékről lelépve.
Kellemesebb a motor működése, ha kikapcsoljátok, amit dicséretesen egyszerűen meg lehet tenni. Nem kell menüben kotorászni érte, mint a Peugeot 5008-ban, mert van egy kapcsolója térdmagasságban az ajtóoszlop mellett.
Harmonikusan dolgozott a ProPilot rendszer. A Nissan jól haladhat az önvezetési fejlesztésekkel, mert a Qashqai olyan erős ívű kanyarokat is simán bevett magától, ahol más autók átadják a volánt. A fékezések és gyorsítások jó ütemben történnek, az automatika ügyesen tartja a sáv középvonalában az autót.
Költségek
Szeptemberre is befuthat pár autó, de várhatóan novemberben jön meg az első nagyobb szállítmány a kelet-angliai Sunderlandből, ahol az új Nissan Qashqai készül. Egyetlen felármentes szín van, a piros, a nem metál fehér felára 100 000, a négy metálé 200 000 Ft, az ötféle prémium fényezésé 240 000 forint. N Connecta, Tekna és Tekna+ felszereltséggel rendelhető négy szín feketére fényezett tetővel kombinálva, a fekete autók szürkére fújt tetővel dobhatók fel.
Keréktárcsából a Visia 17-es acélfelnit kap dísztárcsával, a többi modellé alapáron 17, 18, 19 vagy 20 hüvelykes és könnyűfémötvözet.
Igen jelentős árnövekedéssel kell együtt élnie az újautó-vásárlóknak, ami a kiskocsiktól a luxusautókig sújtja a vevőkört. Ebben tényező a felszereltség bővülése, a motorok továbbfejlesztése, a fogyasztáscsökkentő technikák elterjedése és persze az a tény, hogy a forint rettentő gyenge, évek óta tart a mélyrepülése.
140 lóerővel és Visia felszereltséggel a kézi váltós modellek 8 199 000 forintról indulnak, a 158 lóerős, automatikus váltós és 4×4-es Tekna+ ára 14 099 000 Ft. Ebből fakadóan a modellek zöme listaáron 10-12 millió Ft között szór. A Qashqai annyit drágult, hogy máris van helye a Juke-nak. A garanciaidő 3 év vagy 100 000 km, amit 115 000 forintért lehet 5 évre vagy 100 000 km-re növelni, ami egykor a hazai új Nissanok alaptartozéka volt.
Értékelés
Felfelé mozdult a Nissan Qashqai a modellváltással, a Nissan után tóduló konkurensek kikényszerítették, hogy a harmadik generáció továbbfejlesztése ne alibizés legyen. Sajnos ára is ezt tükrözi, de az autó nagyot lépett előre formájával és műszaki tartalmában is.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|