Röviden – Peugeot 5008 1,5 Blue HDi Active Pack | |
---|---|
Mi ez? | 2017 óta kapható családi autó, az 5008 egyterűről SUV-ra váltó második generációjából esőkerék-hajtással, 6 fokozatú kézi vagy 8 fokozatú automatikus váltóval. A tesztautó 1,5 literes, 130 lóerős dízel kézi váltóval, Active Pack felszereltséggel és pár extrával. |
Mit tud? | Az egyre gyérebb mai autókínálatban okos megoldás elegendő motorerővel, igen jó kényelemmel, alacsony fogyasztással átmenetileg 6-7 ember közös utazására. |
Mibe kerül? | 10 530 000 Ft a tesztelt modell listaára, 9 630 000 Ft az akciós ára. Ebből levonható a 2,5 milliós Ft nagycsaládos támogatás az adófizetőktől. Ár/érték arányban jobb nála a Family Edition. |
Kinek jó? | Harmonikus, takarékos, jól variálható autót kereső családoknak. |
Sokáig a PSA- csoporton belül a Citroën reszortja, helyesebben privilégiuma volt a kis és a kompakt egyterűek gyártása. Idővel a Peugeot is beszállt a C4 Picasso, a Scénic és a Zafira kategóriájába, majd feladta a kompakt egyterűt, de az 5008 visszatért középméretű SUV-ként. A nagycsaládos kedvezményre jogosult autót 5+2 üléssel és a 130 lóerős dízelmotorral, földközeli kivitelben teszteltük.
Külső
Cuprite réz fényezéssel érkezett a tesztautó, ez nem kirívó, de mutatós szín, ráadásul felármentes. Az alapfelszerelésként LED-es fényszórók középső sötét csíkja a macskák szemére utal, hátul a karomjellegű fénycsíkok idézik az oroszlánt.
Kár a kamu légbeömlő-utánzatért az első lökhárító szélén, a hűtőmaszk krómdíszes csíkjai viszont jól néznek ki. A típusnév az orron középen itt is olyan menő, mint az ötletet adó, az 1969-es Év Autójának választott 504-en.
A tesztelt Active Pack kivitel a 215/65 R17-es mérettel a legszerényebb (és legkényelmesebb) kereket kapja házon belül. Van ennél menőbb, 18-as és 19 colos felni is a magasabb felszereltségekhez, de a Peugeot 5008 ezzel sem hat esetlennek.
1844 mm a szélesség és 1646 mm a magasság. Kategóriáján belül a 4641 mm-es hossz mértéktartónak számít, az idei évre felfrissített Škoda Kodiaq hossza 4697 mm, a Koleosé 4673 mm. A tengelytáv a külső hosszhoz mérten kiemelkedő, 284 cm, ami a térbőség egyik fő tényezője.
Belső tér
Aki megvesz egy ilyen autót, áldozzon egy pillanatot elismerésként azoknak a formatervezőknek és mérnököknek, akik ezt összerakták, mert a három üléssoros, akár 1940 literes csomagterű Peugeot 5008 rövidebb a 4668 milliméteres Focus kombinál vagy a 4702 mm-es Astra K Sports Tourernél.
De kezdjük inkább a minőségérzettel, ami jónak mondható az igényes anyagoknak, a szép kárpitoknak és főleg a középkonzoli nemes billenőkapcsolóknak köszönhetően. Az összeszerelés is alapos.
A hátsó lábtér a saját porhüvelyemhez beállított ülés mögött kényelmes magas felnőtteknek, a fejtér szintén. A harmadik üléssorba behajtogattam magamat, de ez kamaszkor előtti gyermekeknek való, a mély üléseken felemelt lábbal nagyon kényelmetlen a lábtartás magas felnőtteknek. Ez ugyanígy van a kategória összes többi 5+2 személyes autójában, hét felnőttnek kisbusz kell, amilyen például a Traveller.
Középen egy szál 12 voltos csatlakozóval, USB-aljzatok nélkül nincs elég töltési pont a különféle kütyükhöz középen és leghátul, ez fájó egy családi autóban. A kényszermegoldás felszereltségben feljebb lépni, mert az Allure már adna két USB-A csatlakozót.
Ezt leszámítva igazán átgondolt az utastér. A két első ülés közötti tárolóhelyet hatékonyan hűtheti a légkondicionáló, a középső üléssorhoz is jut klímapanel a befúvás erősségének állításához, van légrostély hátrafelé az első ülések között.
Hátul a felnyitott harmadik sori ülések mögé áttehető a kalaptartó, továbbá jobb- és balkezeseknek is van külön lehúzó a csomagtérfedélre.
Ehhez jön egy okos mechanikával dolgozó, frappáns ülésrendszer, pillanatok alatt felnyitható leghátsó ülésekkel, hosszirányban és egyenként állítható középső ülésekkel, pár kézmozdulattal síkba fektethető és 1940 literre bővíthető csomagtartóval.
Kár, hogy nem sikerült mindezt lehajtható utas oldali első üléstámlával megkoronázni, mert ez csak magasabb felszereltséghez érhető el. Érthetetlen, mivel a felára ugyanúgy 70 000 Ft első ülésfűtéssel együtt, mint önmagában az ülésfűtés a tesztelt modellhez.
Technika
Akárcsak a 3008, a Rifter vagy a Traveller, az 5008 is a PSA-csoport EMP2-es padlólemezére épül, a hosszabb verziók egyikére. Ez a technika alapesetben nem tudja a négykerék-hajtást, a konnektoros hibrid 3008 és 508 képes villanymotorral hajtani a hátsó kerekeit, de a hibridhajtás az 5008-hoz nem kapható. A 236 mm-es szabad hasmagasság megkönnyíti az életet az autóval, sem földúton, sem magas járdasziget elé parkolva nem verjük oda az orrát.
Az autó saját tömege 1430 kg, remek érték a 760 kilós terhelhetőség. A tesztelt hajtáslánccal az 1400 kg vontatható tömeg csalódás egy középméretű SUV-tól. Automatikus váltóval az 1,2-es benzines 950 kg-ja értékelhetetlen, a 181 lóerős dízel 1,8 tonnája értelmezhetőbb érték, de egy Kodiaq akár 2,5 tonnás utánfutót t is elhúz.
2017-ben vezette be a PSA-csoport a DV5 RC kódjelű négyhengeresét. Az 1499 köbcentis, 16 szelepes négyhengeres két vezérműtengelyes, dízelhez illően inkább hosszú löketű motor. A furata 75,0, a lökete 84,8 mm. Az üzemanyag-ellátás Bosch, a közös nyomócsöves rendszer maximális befecskendezési nyomása 2000 bar.
16,4:1 a sűrítési arány, amivel mérsékelhető a nitrogénoxid-képződés az égési csúcsnyomás és csúcshőmérséklet visszafogásával, amit a magasabb kompresszióviszony hozna magával. (Az elkerülhetetlen, hogy a beszívott levegő 78 százalékát kitevő nitrogénnel egyesüljön a levegő oxigéntartalma a forró égéstérben).
A visszavezetett kipufogógáz hűtött, a mérgező anyagokat katalizátor, részecskeszűrő és SCR-rendszer kezeli. A vizes karbamidoldat befecskendezésével az SCR-katalizátor a mérgező nitrogén-oxidokat átalakítja ártalmatlan nitrogénné és vízzé. Hosszabb távon az AdBlue-tank és a karbamidfolyadék adagolószivattyújának cseréjét fejben mindenki vonja le abból a megtakarításból, amit a dízelmotor megspórol az üzemanyagon a benzinesekhez képest. Nem biztos, hogy kelleni fog, de jó esély van rá.
750 az alapjárati fordulatszám és percenkénti 5100-as fordulatszámon jön a leszabályozás, aminek a 3750-en leadott csúcsteljesítmény tükrében nincs sok jelentősége. A 300 Nm maximális nyomaték 1750-en mérhető.
4,1 liternyi olajtöltet keni és hűti a motort illetve a változó lapátgeometriájú turbófeltöltőt. A motorolaj 125 Celsius-fokos lehet tartósan és 145 fokot érhet el kivételes esetekben a gyári adattábla szerint, a hűtőfolyadék-hőmérséklet normál tartományának felső határa 110 Celsius-fok, ritkán lehet 115, kivételes esetben 118.
A DW-motorokhoz csatlakozó, huzalos sebességváltó kódja ML6C. Ez egy hatfokozatú, 350 Nm-re méretezett kézi váltó, így az a 300 Nm, amit ez a motor csúcsértékként lead, nem fogja meggyötörni. A keresztmotoros autókhoz kifejlesztett sebességváltó 54 kilót nyom a 2,9 liternyi kenőanyaggal feltöltve, az egyes és a kettes szinkronizálása hármas, a harmadik fokozaté dupla a finomabb kapcsolásokhoz. Hidrodinamikus nyomatékváltós, nyolcfokozatú automatikus váltó rendelhető ehhez a motorhoz, felára 750 000 Ft.
Ebben a méret- és árkategóriában a futómű-konstrukció olcsónak hat. Elöl a megszokott MacPherson gólyalábak vezetik a kerekeket rugós taggal és oldalanként egy alsó keresztlengőkarral, hátulra csak csatolt hosszlengőkaros híd jut. Adaptív lengéscsillapítás az extralistán sem szerepel.
Vezetés
Itt is megkapjuk az aszfaltterepjárókban kedvelt kapitányi üléshelyzetet. Impozáns motorházfedél terül el előttünk, a kilátás elég jó.
Tanulni kell a kétszintű gombsort, minek van külön kapcsolója és az hol is van. Az autó menürendszere nem elég intuitív, de hozzá lehet edződni. Kellemetlen, hogy a szellőzés állításához a menübe kell belépni, legalább a belső légkeringtetés elérhető a 8,0” képátlójú érintőképernyő nyomkodása nélkül.
Idén az első negyedévben a tavalyi 29 helyett már csak 22 százalék volt az EU-országokban forgalomba helyezett új autók átlagos dízelaránya. Szomorú, hogy a turbófeltöltéses dízelmotoroknak épp akkor áldozik le, amikor régóta adott erényeik mellé most először a tiszta működés is társul, nagyjából három-négy éve. Ezt az 1,5 literes motort addig érdemes megvenni, amíg létezik. Kiegyensúlyozó-tengely nincs benne, dízelhez mérten mégis lágyan jár és nyári reggeleken is kulturáltan indul be, csendesen mormol alapjáraton.
130 lóerő nem tűnik soknak ekkora autóba, de a 300 Nm-rel elkerüljük a tápláléklánc alját, sőt! Ezzel a hajtáslánccal az 5008 kellően flott autó, némi előrelátással jól lendületben tartható és nem nehéz előzni vele.
130-nál 2300 körüli a fordulatszám hatodikban, 150-nél nagyjából 2700 percenként, ami egészségesen hosszú, a dízelmotor forgatónyomatékával halk és nyugodt suhanást ad ki, még 170-nel is. A kézi váltó könnyen mozog, a váltásesedekesség-jelzés az okosabbik fajta, amely visszakapcsolást is kér, nem ahhoz ragaszkodik, hogy a nyilakban bízó vezető 1300-as fordulatszámon, padlógáznál remegő motorral kerregjen fel a hegyre.
Kicsi kormánya kezesebbnek mutatja az 5008-as Peugeot-t, mint valójában. A 11,2 méteres fordulási körátmérője kedvező, nagyon gyors kanyarokban a kiadós oldaldőlés a magas építésű, de finomléptű autótól lazán elfogadható kompromisszum.
Harmonikus, családi autóhoz illő futómű-hangolásával a tesztelt Peugeot 5008 finoman jut túl az úthibákon, kényelmesen rugózik. Nem is a komfort javítása, inkább az oldaldőlés mérséklése miatt jönne jól az adaptív lengéscsillapítás. Az utastér csendes, 150-160-nál senki nem néz fel a könyvéből, kütyüjéből, hogy hová ez a száguldás.
36-38 Celsius-fokos hőségben volt nálunk a tesztautó, a trópusi forróságban jól vizsgázott a légkondicionálás. Ügyes részlet, hogy 18 fok alatt és 24 fok felett fél helyett egész fokonként ugrik a fűtés-szellőzés, hogy a szélső értékeket gyorsabban megtaláljuk.
Költségek
Ekkora méretű, ennyire kényelmes utazóautóban lehetne nagyobb a tank ennél az 56 liternél, a kompakt 307-esé még 60 literes volt. A hatótáv 800-900 km, Vezess tesztjén mért átlagfogyasztás 6,4 liter/100 km a tankolások alapján. Ebben nagyon kevés város volt, a legtöbb autópálya és autóút, dinamikusan megtett országúti szakaszokkal súlyosbítva. Mivel a dízelmotor magától is annyira takarékos, nem spóroltam a tempón, tehát sopánkodó feleséggel, érzékeny gyomrú családtagokkal ennél kevesebbel számolhattok.
Garanciaidőben jobb az elsődleges háton belüli konkurens, a Rifter ugyanezzel a motorral. Mivel vannak emberek, akikkel el lehet hitetni, hogy ugyanabból a gyárból, ugyanazokból az alkatrészekből, ugyanazzal a gyártástechnológiával, egyforma motorokkal a Toyota emblémás Proace City Verso jobb autó lehet, mint a vele csavarra azonos Citroën Berlingo, Opel Combo Life vagy Peugeot Rifter, az importőr a Rifter iránti bizalmat 7 évre/150 000 km-re nyújtott jótállással növeli. Az 5008 garanciaideje magánügyfeleknek 5 év/100 000 km.
Tesztautónk Active Pack kivitel, ami a modellen belül lentről a második felszereltség az Active-tól a GT Packig összesen hét kivitel közül. 10 530 000 Ft az autó listaára, 9 630 000 Ft az akciós ára.
A tesztelt Peugeot 5008 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Peugeot 5008 1,5 Blue HDi Active Pack (130 LE) | 10 530 000 |
Renault Grand Scénic TCE 140 Intense (140 LE benzines, nincs dCi) | 9 349 000 |
Škoda Kodiaq 2,0 TDI DSG Perfect (150 LE, nincs gyengébb dízel és kézi váltó) | 11 239 880 |
VW Touran 2,0 TDI DSG Comfortline (150 LE, nincs gyengébb dízel és kézi váltó) | 11 932 030 |
Nem az éjjellátó vagy a masszírozós ülés hiányzik a drágább verziókból, de ronda dolog, hogy ázsiai mintára itt is csak magasabb felszereltségi szinteken érhetők el olyan fontos tételek, amilyen a kulcsfelismerő ajtónyitás és zárás vagy a láblendítésre nyíló csomagtérfedél. A komplexitás visszafogásával nagyobb a profit, az ügyfelek rovására.
Családi autóként a legjobb ár/érték arányt az 5008-kínálatból a Familiy Edition nyújtja. Az Active Packnél magasabb, 10 710 000 forintos listaárból itt 290 000 forinttal alacsonyabb, 9 340 000 forintos kedvezményes ár lesz a végén.
Házon belül az akciós, a valódi árakat nézve 550 000 Ft a dízelmotor felára a szintén 130 lóerős benzineshez képest. A benzines azonban háromhengeres és nemcsak kb. 2 literrel magasabb az átlagfogyasztása, de forgatónyomatékból is 30,4 százalékkal többet ad nála a négyhengeres dízel. Nagycsaládos szülők a fenti összegekből levonhatnak 2,5 millió forintos támogatást az adófizetőktől, ebben az esetben a Peugeot 5008 Family Edition indulóára 130 lóerős benzines motorral 6 290 000 Ft, dízellel 6 840 000 Ft.
Értékelés
Mértéktartó felszereltsége és a kisebbik dízelmotor alapján a tesztelt Peugeot 5008 1,5 Blue HDi lemondásnak tűnhet, de szerény paraméterei ellenére teljes értékű, sőt, kitűnő családi autó.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|