Röviden – Opel Mokka B 1,2
Mi ez? Ötajtós, ötüléses, 4,15 méteres, Franciaországban gyártott crossover az Opel Mokka elektromos és dízelmotorral is kapható, 202 óta létező második generációjából. A benzines tesztautó 131 lóerős, 8 fokozatú automatikus váltóval a sportos GS Line kivitelben.
Mit tud? Egyedi, energikusan gyorsuló, jól vezethető autó, ezzel a hajtáslánccal hosszabb utakra is.
Mibe kerül? Listaáron a 100, 110 és a 131 lóerős belső égésű motorokkal 6 990 000-10 030 000 forintba, elektromos hajtással 12 550 000 és 14 490 000 Ft között. A tesztelt modell listaára 8 880 000 Ft.
Kinek jó? Karakteres, modern és nem túl nagy crossovert keresőknek.

Három éven belül szériaautó lett az Opel GT X Experimental tanulmányautóból, amely az Opel Mokka B formáját megelőlegezte. Az elektromos után a 131 lóerős benzinest teszteltük belőle, nyolcfokozatú automatikus sebességváltóval.

Külső

Minden autómárka igyekszik kitalálni magának valamilyen jellegzetességet, ami összeköti a kínálat tagjait, legyen az a tigrisorr a Kiánál, Single Frame hűtőmaszk az Audinál vagy más tipikus vonás.

Megér ez a nem is nagy Opel 9 milliót? 1

Itt a fő arculati elem az első Mantáról átvett fekete orrbetét, az Opel Vizor, amit a Mokka vezetett be és az új Astrának is jól áll. A fényes műanyag felületen lévő embléma is fekete, innen indul ki az Opel-iránytű, amelyen az észak a motorházfedél közepén végigfutó él, a kelet és a nyugat a nappali menetfény vízszintes csíkja. A kontrasztos fekete tetőfényezés és a B oszloptól hátrafelé az ablakok sötétítése alapáras a sportos GS Line-ban.

Szemből, ahonnan alig látni az Adamról ismert oldaldíszlécek piros színét, a fehér-fekete összeállítás a birodalmi rohamosztagosok viseletét idézi. Az orr-rész úgy hat komolynak, hogy nem agresszív.

Fejlődésként is felfogható, hogy elődjénél az új Opel Mokka 12,5 centivel rövidebb és 12,4 centivel alacsonyabb. Modernebbül kifejezve koncepciójában az SUV-k felől a crossoverekhez közelít. Egy aszfaltra tervezett, nagyrészt városban használt autónál ez jól is van így. A tesztelt Opel Mokka hossza 4151, szélessége 1791, magassága 1534 mm, a tengelytáv pedig 2557 mm, 4 mm-rel rövidebb, mint az elektromos változaté.

Megér ez a nem is nagy Opel 9 milliót? 69

Szemből a fehér-fekete összeállítás a birodalmi rohamosztagosok viseletét idézi. Az orr-rész úgy hat komolynak, hogy nem agresszív

Belső tér

Jól kivehető, hogy a Mokka koncepciójában a menő dizájn fontosabb lehetett a térkihasználás maximalizálásánál. 350-1105 literrel a csomagtér kisebb a kategóriában megszokottnál és a hátsó lábtér is viszonylag szűk, a fejtér viszont rendben van. Sajnos nincs a középső könyöklő alatti tárolóhely hátoldalán levegőkilépő az utasoknak.

Elöl bő tartományban, jól beállítható az ülés. A műszerfalon a szénszálutánzatú műanyagdíszről szívfájdalom nélkül le tudnék mondani, az utastér mégis ízléses, harmonikus és vonzó. A búskomor sötétszürkében hívő autógyártók colour & trim vezetőjét, aki az utastéri kárpitokért, felületekért és színekért felel, szívesen beültetném a GS Line kivitelű Mokkába.

Megér ez a nem is nagy Opel 9 milliót? 70

Elég volt a piros keret a műszerfal köré, pár textilsziget az ülésekre és még néhány piros betét, hogy feldobja az utasteret

Elég a piros keret a műszerfal köré, pár textilsziget az ülésekre és még néhány piros betét, csak hogy lássák, mit lehet kihozni a színekkel. Kár, hogy a biztonsági övek nem pirosak, az nagyon feldobná a belső teret.

Ahol rendben van a minőségérzet, legalábbis elöl. A hátsó ajtóburkolat olcsónak hat, elöl viszont a nemes üzemmódválasztó kapcsolóval, az autó kényelmes használatához fontos valódi kapcsolók és gombok minőségével a Mokka igényes autónak hat a maga mezőnyében, ideértve a légkondicionálás gombjait.

Furcsa, hogy egy 8,9 millió forintos listaárú autóban egyzónás légkondicionálással kell beérni 17 évvel a 169-es FIAT Panda után, amely emlékeim szerint az első kisautóként tette elérhetővé az oldalanként külön beállítható hőmérsékletet.

Ebben a Mokkában 420 000 forintos extra a Multimedia Navi Pro konglomerátum, ami az Ultimate felszereltséggel széria. A Pure Panel nevű műszeregységben a vezető előtti kijelző képátlója 12 hüvelyk, a középső érintőképernyőé 10”. Szerényebb felszereltséggel mindkettő 7-7 colos.

Megér ez a nem is nagy Opel 9 milliót? 72

Csak a jobbkezeseknek van lehúzó az ötödik ajtón. A csomagtér 350-1105 literes

Töltési lehetőségekkel jól állunk a Mokka fedélzetén. Elöl van egy 12 voltos és egy USB-A csatlakozó, adott az induktív telefontöltés, hátul pedig két USB-aljzat várja az éhes mobilkészülékeket.

Technika

Elődjénél maximum 120 kilogrammal könnyebb az Opel Mokka B. Összkerékhajtása viszont már nincs, ez a keveseket lázba hozó lehetőség nem kompatibilis a Stellantis/PSA-csoportból átvett CMP-padlólemezzel. Konszernen belül a nagy gyártókapacitás-kihasználási zsugában az jött ki, hogy a Mokka a Szajna-menti Poissyban készüljön, Párizstól nyugatra.

Megér ez a nem is nagy Opel 9 milliót? 73

Többek között ezzel a légfüggönnyel és a hűtők előtti levegőbelépők eltakarásával-nyitásával csökkent az autó alaktényezője 0,32-re

Az autó orrán a függőleges rés nem kamu, valóban itt vezetik át a levegő egy részét. Többek között a légfüggönnyel és a hűtők előtti levegőbelépők aktív eltakarásával-nyitásával csökkent az autó alaktényezője 0,32-re, ami ebben a szegmensben jónak számít. A javított alaktényezővel és a 2,27 négyzetméteres homlokfelülettel autópályás sebességnél 16 százalékkal kisebb a légellenállás, mint az elődben.

Egyre nagyobb szó, hogy a Mokka tiszta üzemű és takarékos dízelmotorral is elérhető, amely 110 lóerős és 250 Nm a maximális forgatónyomatéka. A Mokkából tényleg megveheted azt, amire szükséged van, az Opel nem szúrja ki a szemedet egy-két benzines hajtáslánccal.

Megér ez a nem is nagy Opel 9 milliót? 74

Nem olcsó és átforrósodó fémpálca, hanem két teleszkóp tartja a motorházfedelet. A sorhármas turbómotor közvetlen befecskendezéses, kerekítve 131 lóerős és 230 Nm a maximális forgatónyomatéka

A kínálat legerősebb tagja az elektromos Mokka-e, 260 Nm-rel, 136 lóerővel, 313-324 km-es WLTP-szerint mért hatótávolsággal. Önálló tesztjét itt találjátok, az alábbi cikk összehasonlító tesztünk a Citroën ë-C4, a Kia e-Niro és a Peugeot e2008 ellenében.

A tesztautó 12 szelepes motorja a kétféle 1199 köbcentis háromhengeres közül az erősebbik, 100 helyett 131 lóerővel és 205 helyett 230 Nm maximális forgatónyomatékkal. A részecskeszűrős motor vezérműszíja olajpárában fut.

A fix lapátgeometriájú turbófeltöltős motor égéstereibe közvetlen befecskendezés adagolja a benzint. Az injektorok lézerrel kifúrt 5-5 lyukán át 250 bar maximális befecskendezési nyomással érkezik a benzin, a szelepvezérlés szívó- és kipufogóoldalon is változó.

Megér ez a nem is nagy Opel 9 milliót? 76

Nincs fokozatválasztó karja a bolygóműves, hidrodinamikus nyomatékváltós automatikus váltónak. A nyolc fokozat nagy szó ebben a kategóriában

Ebben a kategóriában szokatlan a nyolcfokozatú, bolygóműves automatikus váltó, amit a Corsa és a 208 is megkap, számos jóval nagyobb autóban be kell érni 6-7 áttételpárral. A hidrodinamikus nyomatékváltós automata beszállítója a japán Aisin. A kézi váltós és 131 lóerős Mokka 1200 kilójánál 20-szal nyom többet az automata, tehát 1320 kilós vezető és csomag nélkül.

Vezetés

Minden utazást keretbe foglal a motor idegesítően sokáig nyomva tartandó indító- és leállítógombja, ami Peugeot-örökség. Nagyon kellemetlen újkori sajátossága a Mokkának, hogy megérkezéskor a motor leállítása után az ajtónyitásig sem szól a rádió és elnémul a telefonkihangosítás is. Az Opelekre ez nem volt jellemző. Ezzel szemben a rossz kilátás az elődnek is kellemetlen sajátossága, a vaskos tetőoszlopok és a magas övvonal miatt ez a modellváltással sem javult.

Megér ez a nem is nagy Opel 9 milliót? 77

9,2 mp alatt van 100-on, 200 km/óra a végsebessége. A motor késéssel reagál a gázra, de menetből a Mokka B igazán utána flott vele

Ennek ellenére jól telik az idő az új Opel Mokkában. A kényelmes üléshelyzettel az autó befogad magába, a szélesen és laposan elnyúló motorházfedél középső éle, illetve a két szélen jól kivehető sárvédők segítenek becélozni a kanyarokat.

Hiába simítja ki a járását kiegyensúlyozó-tengely, így is érezni és hallani a motoron, hogy négy helyett három hengerrel dolgozik. A háromhengeresben 240 fokonként ismétlődnek az égések, az egyes hengerek gyújtásai között nagy a távolság és az egyik dugattyú a hajtókarral együtt lefelé mozog akkor, amikor a főtengely másik végén egy dugattyú felfelé száguld, ami törvényszerűen kiegyensúlyozatlanná teszi a járásukat.

Indítás után érdemes rögtön kikapcsolni a stop-start rendszert, mert az alapjárati motorleállító automatika nagyon kellemetlenül működik. A motor álmosan felel a gázadásra és kicsit késve indul meg, de közepes fordulatszámtól már elkapja a fonalat, sokkal jobban reagál a gázra és jól megy vele a Mokka, megvan mind a 131 lóerő.

Megér ez a nem is nagy Opel 9 milliót? 78

Kimaradt az állítható deréktámasz, emiatt sincs AGR-tanúsítványa az első üléseknek. Kényelmük elfogadható

Leszámítva a darabos irányváltásokat rükvercből előremenetbe és visszafelé, az automatikus váltó megnyerően dolgozik, kellően finoman és gyorsan vált. A hosszú áttételezéssel az utastér autópályán sem zajos.

Az energikus gyorsulással megszerzett tempót nem kell feláldozni a fékekkel kanyarok előtt, a remek futóműhangolás a Mokka erős pontja.

Egyrészt a tesztautó rugózása az egész ballonos, 215/60 R17-es kerekeken nagyon eltalált, méretéhez képest finoman jut túl az úthibákon. Másrészt a műfaj korlátain belül jól irányítható, flott autó, elfogadható oldaldőléssel a kanyarokban. Azon, ahogy a Mokka fut, érezni, hogy a német autóiparban tudnak valamit a fejlesztők, amit mások valahogy nem.

Megér ez a nem is nagy Opel 9 milliót? 79

A Pure Panel nevű műszeregységben a vezető előtti kijelző képátlója 12 hüvelyk, a középső érintőképernyőé 10”. Szerényebb felszereltséggel mindkettő 7-7 colos

Egyetlen kitartó gombnyomással kikapcsolható a sávban tartó rendszer, amikor idegesítővé válnak a beavatkozásai. Az autó nagyon figyelmes, mert nem elég hosszú gombnyomásnál kiírja a műszerfalon, hogy mi a teendő, ha tényleg ki szeretnéd iktatni a sáv vonalvezetését lekövető automatikát.

Költségek

Automata váltóval a motor nem hozta a háromhengeres konstrukciótól remélhető fogyasztást. Városban 8,8 litert mértünk 100 kilométerre két tankolás között, az autó fedélzeti számítógépe átlagon felüli pontossággal írja ki a fogyasztást. A Spritmonitoron összesen két benzines Mokka B van fent a cikk írásakor, a 100 lóerős átlaga 6,1, a 131 lóerős automatáé 6,8 liter százon.

Megér ez a nem is nagy Opel 9 milliót? 80

Az 1,2 literes benzinesből a 100 lóerős 360 000 forinttal kevesebbe kerül a tesztelt 131-esnél. Az automatikus váltó felára 600 ezer Ft, ami csak az erősebbik benzineshez rendelhető

Az 1,2 literes benzinesből a 100 lóerős 360 000 forinttal kevesebbe kerül a tesztelt 131-esnél. Ha valaki nem ragaszkodik a 600 000 forintos felárú automatikus váltóhoz, amely csak az erősebbikhez rendelhető, vegye nyugodtan a gyengébbik Mokkát és költse a különbséget extrákra vagy utazza el!

Edition alapkivitelben, 100 lóerővel és kézi váltóval 6 990 000 Ft a listaár, ami kedvezménnyel 6,1-6,2 millió forintot jelenthet. Az erősebbik benzinessel és a nyolcfokozatú automatával a tesztelt GS Line már 8 880 000 forintba kerül. Szalonautókat ezzel a motorral és váltóval 200-700 ezer Ft közötti engedménnyel hirdetnek a márkakereskedések, a gazdagabb felszereltségi szintekkel nagyobb a kedvezmény.

Vezetőtámogatásban az alapverzió szintjén is jár az automatikus vészfékezés gyalogosfelismeréssel és az aktív sávtartó, van továbbá tempomat. A GS Line kap tolatókamerát és hátsó parkolóradart is.

Megér ez a nem is nagy Opel 9 milliót? 81

Edition alapkivitelben, 100 lóerővel és kézi váltóval 6 990 000 Ft a listaár. Az erősebbik benzinessel és a nyolcfokozatú automatával a tesztelt GS Line már 8 880 000 forintba kerül, ami a kedvezményt levonva nem rossz ajánlat a mai autóárak mellett

Öt év és 100 000 km a garancia felső határa időben, illetve futásteljesítményben. Az átrozsdásodás elleni jótállás 12 év, ami a belülről kifelé rozsdásodó elemekre érvényes, a kívülről befelé korrodálókra nem. Ha megindulna valami, azt a korróziós garancia megőrzéséhez szükséges szemlekor kell szakszerűen kijavíttatni a márkaszervizekben.

Értékelés

Egyedi formájú, jó futóművű, a modern kor extráival és szolgáltatásaival felvértezett autó lett az Opel Mokka második generációja. Az erősebbik motor és az automatikus váltó a sportosnak szánt GS Line felszereltséggel felveri a Mokka B listaárát.

Mellette – Ellene
 
  • Karakteres formaterv
  • Gazdag hajtáslánckínálat
  • Jó rugózási kényelem
  • Energikus motor
  • Kulturáltan működő automatikus váltó
  • Jól személyre szabható felszereltség
  • Kiterjedt szervizhálózat
 
  • Rossz kilátás
  • Közepes térkihasználás
  • Lassú indítógomb
  • Darabosan működő stop-start rendszer
  • Magas városi fogyasztás
Hogy tetszik az Opel Mokka GS Line?
átlag
6.15
szavazat
341
Hogy tetszik az Opel Mokka GS Line?