Röviden – Renault Express Van | |
---|---|
Mi ez? | A Renault kompakt méretű furgonja, zárt raktérrel, a kínálat erősebb dízelmotorjával |
Mit tud? | Olcsó, egyszerű, takarékos |
Mibe kerül? | A Renault Express árlistája bruttó 5 586 730 forinttól indul |
Kinek jó? | Akinek kis fogyasztású, kompakt méretű, jól használható, olcsó furgonra van szüksége, az jól járhat vele |
Az Express nem teljesen új név a Renault háza táján, 1985 és 2000 között – illetve egyes országokban 2002-ig – gyártották a második generációs Renault 5 alapjaira épülő, praktikus, tágas áruszállítót, amiből készült ötüléses, személyszállító változat is. Az Express név aztán egészen 2020 végéig pihent a fiókban, amikor is a Renault feltámasztotta a típusnevet, amit a kisáruszállító palettája legkisebb, legújabb darabja kapott meg. Amit akár a nemrég megszűnt Dacia Dokker utódjának is tekinthetünk, csak már kívánatosabb Renault emblémával.
Külső
Sokat nem lehet játszani egy dobozos áruszállító formájának megrajzolásakor. A recept aránylag egyszerű, kell neki egy többé-kevésbé személyautós orr, ami aztán komoly belmagasságnövekedéssel átalakul egy óriási dobozzá. Szükség van még pár ajtóra és kész is van. Az Express Van tesztautó hátul kétfelé, normál esetben 90, de a határolókat kiakasztva akár 180 fokban is nyitható aszimmetrikus ajtókat kapott és van egy oldalsó, 716 mm széles nyílást kínáló tolóajtaja is.
Ha kész, akkor még lehet reszelgetni a részleteket, nagy, krómozott márkaemblémát tenni az orrára, domborításokat a motorháztetőre – amit gázteleszkópok emelnek a magasba felnyitáskor -, majd jöhetnek a márkaarculathoz passzoló nappali menetfényt adó LED-ek, hátsó lámpák és jó adag fényezetlen műanyag is, ami nem túl esztétikus, viszont jól viseli az apróbb városi koccanásokat, horzsolásokat. Az Express kasztnija 4393 milliméter hosszú, 2079 mm széles, 1893 mm magas, tengelytávja 2812 mm.
Belső
Utasterében is inkább a praktikumon van a hangsúly, és nem a puccos, cifra extrákon. Az ajtókárpit teljes egészében műanyag, viszont két különböző tónusú és textúrájú plasztikból készült, így van benne egy kis változatosság is. A szomorú műanyagtenger folytatódik a műszerfalon, középkonzolon, kormányon, sőt, igazából mindenhol az utastérben, még a kivehető szőnyegek alatt is ellenálló műanyagba ütközünk, olyan, mintha egy kerti medencében ücsörögnénk. Aki viszont dzsuvás környezetben használja majd az autót, az igen hálás lesz a könnyen, fájdalommentesen kiganézható belsőért.
De nemcsak takarítani jó a belsőt, hanem használni is. A kabinban 48 liternyi kisebb-nagyobb, munkához nélkülözhetetlen és egyéb cuccnak van hely, az ajtózsebek elnyelik a nagyobb palackokat is, van számos kisebb-nagyobb üreg, pohártartó, és kihasználták a tekintélyes belmagasságot is, egy fej felett lévő polccal.
A legnagyobb szám pedig a műszerfal tetején lévő felnyitható tetejű rekesz, amibe két darab USB és egy 12 voltos csatlakozó is befért. Kezelőszervei, kapcsolói, főleg a zongorabillentyűszerű gombsor a márka más modelljeiből már ismerősek lehetnek. A vezető lábánál lévő manuális fényszórómagasság-állítóra pedig Daciákban szoktunk rácsodálkozni.
Bár a külső tükrök óriásiak és szinte az egész külvilág látszik bennük, a jobb oldali árnyékolót lehajtva, egy nagy, tükröződő felülettől további segítséget kap a sofőr a holttér csökkentésére. Persze ez csak akkor használható, ha nem ül senki a jobb oldali ülésen. Vezetőülése állítható magasságú, viszont a kormány is csak fel-le irányban mozgatható, ki és be hiába próbáljuk rángatni, nem sikerül.
Furgonnál az egyik legfontosabb dolog a raktér használhatósága. Az Express raktere 569 mm magasan lévő küszöbbel indul, és a VDA szabvány szerint mérve 2,56 – 2,78 köbméter a hasznos térfogata. A fix elválasztófalas változatban legfeljebb 1915 mm-es tárgyat lehet hosszában bepakolni, a rakományt pedig a padlóban, illetve az oldalfalba szerelt rögzítőfülekhez lehet kipányvázni.
Borítás csak elvétve található a raktérben, szinte minden csupasz fém, és a kerékcseréhez szükséges emelő, szerszámok is szem előtt vannak, a világításról pedig egy darab, tenyérnyi lámpatest gondoskodik és jut hátra fény a rakteret és a vezetőkabint elválasztó fémlemezre vágott ablakon is.
Technika
Benzin- és dízelmotorral is kapható a Renault Express, benzinesből a 100 lóerős 1.3 TCe változat található az árlistán – ez a legolcsóbb -, amit kétféle dízelmotor követ a sorban. Amik igazából a teljesítményüket kivéve teljesen egyformák, az 1.5 Blue dCi 75 és 95 lóerős változatban is rendelhető. Mindegyik motorváltozathoz hatfokozatú kézi váltó jár.
Vezetés
Az 1.5-ös dízelmotor 95 lóerős változata papíron 13 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órás sebességre a Renault kis furgonját, és egészen 162 km/óráig lehet hajszolni. Ereje 3000 – 3750 közötti fordulaton jön meg, a 240 Nm-es nyomatékcsúcs pedig 1750 – 2000 között áll rendelkezésre, ami érzésre inkább a 2000 felé húz. Akkor érezhetően meglódul az autó, bár a takarékos vezetéshez ajánlatot tevő rendszer sokszor már ennél jóval alacsonyabb fordulaton is jelez, hogy ideje feljebb kapcsolni.
Hatfokozatú váltója kényelmes darab, ugyan nem megy élményszámba vele a váltás, de pontos, könnyen, határozottan jár, és a dízelmotorhoz is jól passzol, csak a nagyon műanyag váltógomb fogásába lehet belekötni. Kormányzása nincs túlkönnyítve, sőt, ha városban sokszor, sokat kell vele bonyolult parkolóhelyre ki- és beállni, akkor már szinte majdnem nehéznek is tűnik.
Menet közben azonban egész stabilan viselkedik az Express, még megpakolva is. A teszthéten rámoltunk bele bicikliket – öt darabot simán elnyel, még az első kerekeket sem kell kiszedni, csak elforgatni -, építőanyagot és beton kerítéselemet is, és minden műsorszámban jól működött a futómű, bár a rettenetes minőségű erdészeti úton azért rázós vele csekély terheléssel autózni.
Autópályán a nagy homlokfelület és az óriási tükrök már okoznak egy kis zajt, amin a szinte pucér fémfelületekkel határolt, kongó hátsó doboz sem segít, de a motorhang egyáltalán nem zavaró még nagyobb tempónál sem. Városban a feláras első-hátsó radarok segítenek a szűk helyekre parkolásnál, és a 8 colos képernyőn megjelenített tolatókamera képe is sokat segít a parkolóhelyek kihasználásában.
Vezetőtámogató rendszere viszont ebben nagyjából kimerül, csak a holttérfigyelő és a táblafelismerő rendszer, ami még besegít a sofőrnek. Fogyasztását többször is újra kellett számolnom, mert a leautózott 565,3 kilométer után 24,26 liter gázolaj ment a tankba, ami akárhogy számolom, 4,3 literes átlagra jön ki. Igaz, mindez főleg országúton, alig 60 kilométernyi városban autózással jött össze, de akkor is egész jónak számít.
Költségek
Bruttó 5 586 730 forinttól indul a Renault Express árlistája az alapnak számító Business változattal, amiért a 100 lóerős, 1333 köbcentis benzinmotoros furgon vihető el, amiből a jobb felszereltségű 5 967 730 forintba kerül. A gyengébb, 75 lóerős dízelért 5 967 730, illetve 6 348 730 forintot kérnek, felszereltségtől függően, míg az erősebb, 95 lóerős dízel csak a komolyabbnak számító Pack Comfort felszereltségi szinttel vásárolható meg, 6 602 730 forintért.
Ezeket temérdek, különféle összetételű csomaggal lehet komfortosabbá, biztonságosabbá tenni, de vannak egyenként is kipipálható tételek is a listán, így acél alvázvédő burkolatot 63 500, első ködlámpát 50 800, fűthető üléseket 63 500, vagy éppen könyöktámaszt 25 400, vonóhorgot 190 500 forintért.
Értékelés
Az átcímkézett Dacia Dokker talán Renault emblémával kívánatosabb lehet majd, amihez az újragondolt, jóval élhetőbb, vonzóbb belső ugyanúgy hozzájárulhat, mint a remek ár-érték arány, illetve a megfizethető belépőár és a dízelmotoros változat esetében a valószínűtlenül takarékos üzem is. Aki pedig mindenféle extrával tenné kellemesebbé az autóban, munkával töltött időt, az rengeteg csomagba rendezett, és egyesével is megvásárolható extra közül válogathat.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|