Röviden – Kia Stinger 366 T-GDI | |
---|---|
Mi ez? | A Kia 2017-ben az USA-ban mutatta be a Stingert, ami 2020 augusztusában finom ráncfelvarráson esett át |
Mit tud? | Végtelen, komfortos autópályás utazásra ugyanúgy tökéletes, mint élményautózni egy kanyargós hegyi úton |
Mibe kerül? | A Kia Stinger hazai árlistáján a 18.190.000 forintos kezdőár olvasható |
Kinek jó? | Bárkinek, aki valami különlegességre vágyik, szeret vezetni, de valamiért idegenkedik a német prémium szentháromságtól |
Nem egy átlagos autó a Kia Stinger. A megszokott, biztonságos észszerűségnek itt nyoma sincs, az autó orrában, hosszában beépítve 3,3 literes benzinmotor üvölt, ami 366 lóerőt szabadít a négy kerékre és az autó 5,4 másodpercen keresztül cibálja maga alá az aszfaltot, mire eléri a 100 km/órás sebességet. Sajnos már nem sokáig örülhetünk ennek a műszaki és dizájn szempontból is erősre sikerült, szeretni való koreai modellnek, mert a hírek szerint jövőre befejezik a gyártását. A 2017-től tartó fellángolás elhamvad, és a helyét a gyártósoron nála sokkal unalmasabb, de a zöld jövőképbe jobban passzoló hibrid és elektromos modellek veszik majd át. Aki valaha ült a kormánya mögött, az tudja, milyen űr marad majd a Kia Stinger után.
Külső
A Kia négyajtós kupéja baromi jól néz ki. Kellően dinamikus a 4830 milliméter hosszú kasztni, rövidek a túlnyúlások, hosszú a motorháztető, lapos az ablak dőlésszöge és az autó feneke felé gyorsan elfogy a mindössze 1400 mm-es magasság is. Szélessége 1870 mm, tengelytávja 2905 mm. Ha nem lennének rajta olyan, a Kiára jellemző és már jól ismert, a legtöbb Kia-tesztben megemlített részletek, mint a tigrisorrt mintázó hűtőmaszk vagy a szélvédőbe belecsippentő tető, nehezen tippelnénk meg, hogy mit látunk. De szerencsére van rajta márkaembléma, ami segít eligazodni annak is, aki még nem futott össze ilyen ritka állatfajjal.
Oldalán, motorháztetején különféle méretű és formájú légbeömlők hangsúlyozzák a sportosságot, ha nem lenne egyből egyértelmű a 19 colos felnik mögül kikandikáló, az autó narancssárga fényezéséhez kevésbé passzoló hatalmas, vörösre fújt Brembo féknyergekről, és hátul a két pár kipufogóról, diffúzorbetétről. Végül új dizájnú LED-es lámpatest és egy finom légterelő zárja az egyedi hangulatot adó kiegészítők sorát. A tavalyi frissítés kintről kimerül az új első-hátsó lámpatestekben és az új felnikben, a hangsúlyosabb kipufogókban, és igazából nem is nagyon kellett piszkálni a formát, nem öregedett az elmúlt évek alatt cseppet sem.
Belső
Behuppanva az alacsonyan lévő, állítható oldaltartású ülésekbe, a Stinger belsejében is megvan minden, ami a sportos hangulathoz kell. A formás, jó fogású kormány alul lapított, van rajta finom GT embléma és persze piros díszvarrás teszi csinosabbá, középen három kerek légbeömlőből dől a szél, és vannak fémpedálok is. A fekete suede-kárpit kellemes tapintású, és az ajtón, üléseken, középkonzolon is gazdagon jutott rá piros díszvarrás is, plusz a biztonsági övek is pirosak. Hogy ne legyen nagyon komor hangulatú az utastér, rengeteg matt ezüst felület is került bele, ami szerencsés választás, mert az ujjlenyomatok alig látszanak meg rajta.
Nem úgy, mint a fényes zongoralakk felületen, amiből szerencsére alig pár négyzetcentinyi került a Stingerbe, az sincs különösen szem előtt. A Kiától megszokhattuk, hogy nemcsak a dizájnhoz értenek, hanem a használhatóságra is odafigyelnek, így rengeteg USB- és 12 voltos aljzat is található az autóban, vezeték nélkül is képes tölteni az erre alkalmas telefonokat, vannak rendes gombjai a klímának, hangerőnek, ülésfűtésnek, ülésszellőztetésnek, és a fedélzeti rendszer egyes funkciói is elérhetők gombnyomogatással. Utóbbi képernyője a frissítéskor nőtt meg 8-ról 10,25 hüvelykesre, és persze a rajta futó szoftver is okosabb, szebb megjelenésű lett.
Hely mindkét sorban van benne elég, de hátul azért számolni kell a hamar elfogyó fejtérrel és a lábnál szűkre nyíló ajtónyílással. Csomagtartója 406 literes, amit üléshajtogatás után 1114 literesre lehet növelni, vannak benne csomagrögzítő pontok, világítás, a padló alatt pedig újabb apró rekeszek és egy igényesen becsomagolt pótkerék is, a kerékcseréhez szükséges szerszámokkal. Nem igazi, nagy pótkerék, de legalább van, így egy defekt után nem válik mozgásképtelenné az autó.
Műszerfala két-két mutatós analóg műszerből és a köztük lévő teret kitöltő monitorból áll, amin nemcsak a szokásos fogyasztási adatok jeleníthetők meg, hanem újabb műszerekkel is ki lehet egészíteni a látványt, nézegethetjük a motorolaj hőmérsékletét, az aktuális nyomatékot, vagy a turbónyomást is. A fedélzeti rendszer logikus, nagy tudású, ha a részletek is érdekelnek, akkor kattints ide, itt az összes gombját végignyomkodjuk, és mindent kipróbálunk rajta:
Technika
Jelenleg csupán egyetlen motorváltozattal vásárolható meg a Kia Stinger, a V6-os, 3342 köbcentis, közvetlen befecskendezéses, turbós benzinmotorral, ami 366 lóerős teljesítményre, 510 Nm nyomaték leadására képes. A hajtásláncnál sincs sok választási lehetőség, automatikus összkerékhajtással jön a Stinger, amihez saját fejlesztésű, nyolcfokozatú, hagyományos automatikus váltó csatlakozik, és kész. Gyorsulása meggyőző, 5,4 másodperc alatt ugorja át a mutató a 100-as osztást, és ahol lehet, ott 270 km/óráig lehet vele felgyorsulni. Elöl MacPherson felfüggesztést kapott a Stinger, aminek az alsó lengőkarját kettéválasztották, hátul pedig öt lengőkar dolgozik oldalanként.
Vezetés
Bármilyen jól néz ki kintről és bármennyire is tisztességesen összerakott, ízléses belsőben ülhetünk a Stingerben, mégis onnan kezdődik az igazi móka, hogy rátenyerelünk az indítógombra és feléled a V6-os motor. Ilyenkor még nem túl hangos, csak szép, civilizáltan morog, de rá lehet venni a valódi hörgésre is. Legalábbis bentről azt hisszük, hogy leszakad az ég is egy nagyobb gázadás után, de van ebben egy jó adag csalás is. Feltéve, ha nem kapcsoltuk ki még indulás előtt a szintetikus motorhangot, amit csak javasolni tudok, nincs rá szükség, a Stinger V6-os motorja nem szorul rá a doppingra, van hangja elektronikus segítség és hangszórók nélkül is.
Persze ehhez Sport módba kell kapcsolni a váltókar közelében lévő módválasztó forgókapcsolót, mert komforttól a smarton át a sport+-ig van többféle opció is és egész jól érezhető a különböző módok közötti különbség is, bár nem annyira nagy a különbség, mint a nemrég vezetett, szintén különleges állatfajnak számító Hyundai Kona N-ben volt. Nehezedik a kormány, érzékenyebb a gázpedál, keményedik a futómű, ahogy haladunk a sportosabb beállítások felé. A sport+ különleges, ezt már kiválasztás után azonnal lehet érezni, ahogy az ülés határozottan átöleli a vezetőt.
Gyorsulása is meggyőző, de méretéhez és tömegéhez képest – 1,9 tonnát nyom a Stinger – a kanyarokban sincs mitől tartani vele. A Michelin Pilot Sport abroncsokon határozottan kapaszkodik az aszfaltba, ha pedig mégis eljut valaki odáig, hogy elkezdjen vészesen fogyni a tapadás, akkor is nagyon könnyen kézben tarthatók az események és közben a közvetlen, pontos kormányon minden rezdülést érezni is lehet. A váltó polgári, hétköznapi használat mellett kényelmesen vált, sport módban viszont hagyja jobban pörögni a legnagyobb teljesítményt 6000-es fordulaton leadó motort és ilyenkor fürgébben is vált.
Városban a 13 centis hasmagasság okozhat meglepetést, a fekvőrendőrök, garázslehajtók nem mindenhol lesznek a barátaink, de közel nem kezelhetetlen a helyzet. A parkolás is valószínűleg több korrekciót igényel az aránylag nagy, 11,2 méteres fordulókörrel, de itt sem hagyja magára a sofőrt az autó, az alapáras, 360 fokos képet adó kamera és a radarok segítik a lavírozást. Fogyasztása sportosan vezetve 15-16 liter is simán lehet, de vegyes használat mellett, városi és országúti szakaszokkal, néha persze megőrülve 13,6 liter lett a teszthét végére, ami cserébe az autó által kínált élményekért, egész jó biznisz.
Költségek
Ugyan a Kia Stingert nemcsak V6-os motorral az orrában árulták, hanem készült belőle szerényebb, kétliteres, négyhengeres, 245 lóerős és 2,2-es, 202 lóerős dízel is. Ezek mára már kikoptak az árlistából, idehaza csak a 366 T-GDI változat érhető el, amiért 18.190.000 forintot kérnek. Mivel nem egy szokványos autóról van szó, az extralista meglepően rövid, de nem azért, mert nem tudtak mindenféle klassz dolgokat kitalálni a Stingerbe, hanem azért, mert az égvilágon mindent belepakoltak már az alapáron kínált autóba is. Összesen két dolgot lehet még bepipálni a konfigurátorban, az egyik a metálfény 245 ezerért, a másik pedig a 600 ezer forintba kerülő Red csomag, ami vörös nappa bőr kárpitot jelent, vagy a szintén 600 ezres felárat jelentő Black csomag, ami viszont fekete suede kárpit, piros varrással és piros biztonsági övvel felpimpelve. Ennyi. Az összes többi extra, az automatikus összekerékhajtástól, full LED-es világítástól, a 360 fokos kamerarendszeren, head up display-en át, a fűthető, szellőztethető első ülésekig, napfénytetőig tényleg minden elképzelhető jóság benne van a 18,2 millióban.
Értékelés
Élvezetesen vezethető, kellően erős, de emellett kezelhető, jóindulatú autó a Kia Stinger, ami nem akar folyton megölni. Sőt, egyáltalán nem akar bántani, soha. Emellett még jól is néz ki, és az utastere is remekül használható, tágas, szépen bútorozott hely. Aki teheti, mindenképpen próbálja ki, mert egyre kevesebb lesz az ehhez hasonló, műszakilag is nagyon egyben lévő, szerelemből született, hosszú távú autózásra és ökörködésre is tökéletesen alkalmas sportos autó.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|