Röviden – Opel Grandland | |
---|---|
Mi ez? | Az Opel sikeres nagy SUV-jának ráncfelvarrott változata a márka új arculatát viselő orral, bővített technológiával és új stílussal, változatlan műszaki tartalommal. |
Mit tud? | Csendes és takarékos közlekedést nyújtani a hibrid, hagyományos autószerű élményt benzin- és dízelmotorral, tágas utastérrel, de még könnyen kezelhető külső méretekkel, egy ideális méretű SUV. |
Mibe kerül? | 7 990 000 forinttól startol a Grandland, a Hybrid felára 1,3 millió forint. |
Kinek jó? | Aki egy normálisan használható, de nem tolakodó méretű kényelmes SUV-t akar, pláne, ha a konnektoros töltögetést is be tudja vállalni. |
Viszonylag hamar tört be az Opelnél is az SUV-láz. A francia alapok sokat segítettek abban, hogy bővíteni tudják a portfóliót elég korán, és a Mokka mellé megérkezett a Crossland X és a Grandland X. Utóbbi 2017-ben az Opel legnagyobb crossovere, vagy SUV-jaként lépett a piacra és mára több mint 300 000 darabot adtak el belőle. Éppen ezért érdemes beleigazítani a márka pont virágzóban lévő legfrissebb arculatába. Az erősen megváltozott Grandlandet Németországban vezethettük a hazai premier előtt.
Külső
Talán az egyik legfontosabb dolog most, ami az Opelnél történik, hogy az eddig megszokott arculat teljesen megváltozik. Előkerült a Vizor, ami az új Opelek orrát fogja meghatározni a jövőben és van benne egy adag klasszikusság is, aminek mi igazán örülünk. A Vizor formáját ugyanis a Manta A orrának vonalai ihlették, de erősen modern formában gondolták újra. Például teljesen kitöltötték fekete plexilapokkal, így a klasszikus hűtőrácsától a Grandland is elköszönt.
Ment a levesbe az X is a neve mögül, amúgy sem használta szinte senki, aki beszélt róla, pedig pont ez az egyetlen olyan modell, aminél még az eredeti koncepció szerint jogosan lehetne használni. Korábban a Mokka frissítésénél jelent meg és az összkerékhajtásra utalt, azóta annál a modellnél sem érhető el, ahogy a Crosslandnél sem (szintén elhagyták a frissítéssel az X-et), a Grandlandnél viszont épp hogy van ilyen lehetőség, de sebaj, így egyszerűbb.
További jelentős változás az új GS Line felszereltséghez tartozó lakkozott feketére fényezett külső műanyag burkolati elemek, ami a teljes hátsó lökhárítót is jelenti. Szintén feketére fényezik ennek a modellnek az emblémáit is, valamint hátul a feliratot, ami a mai divat szerint középre került a márkajelzés alá. Az Ultimate felszereltség a leginkább látványos változás, színre fújják a kerékjárati íveket és a lökhárítók betéteit is, amikbe ezüst koptatónak látszó részek kerülnek.
Látványos, de mintha pont ezzel veszítene eredeti karakteréből a Grandland, így hiányzik az a felosztás, amitől SUV-sabb volt korábban. Összességében nagyon más autó hatását kelti a Grandland, mint korábban. Ez nem feltétlenül pozitív, az előző formatervvel annyira nem volt semmi gond, hogy a kettőt egymás mellé téve most inkább a régit nézegetném. Az új orr sem fotókon, sem élőben nem passzol úgy az autóhoz, mint ahogy például az új Mokkán, vagy az Astrán láttuk.
Méreteiben nem változott, továbbra is 4477 milliméter hosszú, 1856 milliméter széles és 1609 milliméter magas, tengelytávolsága pedig 2675 milliméter. Fényszóróiban most nagy a különbség, már az alapáras egység is teljesen ledes, a feláras Intelli LUX ledes lámpákban pedig egységenként 84 dióda szolgáltatja a fényt, kitakargatja a szembe jövőket és bevilágít a kanyarban. Dizájnban annyira beleolvadnak a Vizorba, hogy elsőre nehéz is megmondani, hol kezdődik a lámpa és hol a maszk.
Balra a régebbi, jobbra a megújult Grandland:
Belső
Mindig az volt a legjobb a Grandland X-ben, hogy az utastér egy kategóriával nagyobb autó méreteit képes nyújtani. Elöl annyira széles, hogy a könyöklők átlag termettel már egészen távolra esnek, hátul pedig kényelmesen tágas a láb- és a fejtér is. Csomagtere 514 literes, az összkerekes hibrid esetében viszont csak 390 a padló alatti rekeszek hiánya miatt. Így is remekül pakolható, pont elég nagy autó ahhoz, hogy öt személy egyheti cuccát könnyen elnyelje.
Nagy változás érte a dizájnt, megújult a teljes műszerfal, amiben a műszeregység már mindenképp digitális, 7 colos a Business alapfelszereltségnél, magasabb szinteken pedig már 12 colos a kijelző. Ennek szép a képe, jó és egyedi a grafikája, ami változtatható is, beállítható egyénileg, hogy milyen tartalmat lássunk és az egész elég intuitív. Mellette akár egy 10 colos monitor is feszíthet a középkonzol tetején, aminek a beépítése nem a legszebb, szerencsére használhatósága annál jobb.
Az új multimédia szoftvere gyors, nincsenek benne buktatók, vagy ismeretlen részek. Viszont látszik, mennyire moduláris elemeket használ a Stellantis, mert még a szoftveren sem változtatnak egy olyan modell kedvéért, amiben amúgy még meghagyták a hagyományos klímakonzolt. Így ha akarjuk, akkor egyszerre két klímapanelen állíthatunk hőmérsékletet. Lent a tekerőkkel, vagy fent a kijelzőn. Szintén nagy hiányosság, hogy a tolatókamerán semmit nem javítottak. Ez a felbontás évekkel ezelőtt is kínosan rossz volt, ma sajnos értelmezhetetlen.
Technika
Színes egyéniség az új Grandland, benzin- és dízelmotor mellett kétféle hibrid hajtással is elérhető. Az 1,2-es, háromhengeres PureTech turbómotor 130 lóerővel és az 1,5-ös, négyhengeres dízelmotor szintén 130 lóerővel és akár nyolcfokozatú automata váltóval szerepel a kínálatban. Emellett egy 224 és egy 300 lóerős összteljesítményű hibrid rendszerrel is szolgálja itthon a zöldrendszámos modellre vágyókat.
A Grandland hibridjeinek fő egysége egy 1,6 literes, 180 lóerős, négyhengeres turbós benzinmotor, amihez nyolcfokozatú automata váltó csatlakozik, valamint az első tengelyen egy 110 lóerős villanymotor. Ebben az összteljesítmény 224 lóerő, míg az erősebb változatban a hátsó tengelyen is szerepel egy 113 lóerős elektromos motor, amivel az összteljesítmény 300 lóerő és 520 Nm nyomaték.
13,2 kWh-s akkumulátorát a hátsó tengely fölé építették, az elektromos töltőegység kapacitása pedig 7,4 kW is lehet, persze felár ellenében. Ezzel kevesebb mint 2 óra alatt tölthető fel az akkumulátor – ebben a kategóriában csak a Stellantis modelljei kínálnak ilyen gyors töltést -, amiben akár 65 kilométerre elég hatótávot is képes tárolni. Miután a Grandland többféle vezetési módot és elektromos menedzsmentet is kínál, akkor is lehet töltésünk az akksiban, ha lemerült. Kérhetjük tőle, hogy a benzinmotorral töltse föl menet közben, hogy a városi közlekedéshez legyen majd tartalékunk később.
Egyszerű szerkezet a Grandland futóműve, elöl MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros, kivéve az összkerekes hibridet, abban a hátsó motor miatt egy bölcsőt és multilink futóművet alkalmaztak. Felszereltségét tekintve érdekes plusz, hogy már ebben a modellben is elérhető az éjjellátó kamera, mint a Peugeot csúcsmodelljeiben, ennek a hőkamerának a képét pedig a műszeregységen láthatjuk, színekkel kiemeli a gyalogosokat és kerékpárosokat, be is keretezi, hogy mindenképp lássuk, ha valaki a sötétben bóklászik előttünk.
Vezetés
Az a jó a Grandlandben, hogy még hagyományos hajtásláncokat is kínál. Benzinmotorral és kézi váltóval vezetve is nagyon kényelmes autónak mutatja magát. Az 1,2-es háromhengeres motor hangja karcos ugyan és alul, induláskor hiányzik némi nyomaték, 2000-es fordulatszám fölött viszont megjön az ereje. Innen egészen 6000-ig elég konstansan húz, kiszámítható, lehet vele haladni és erősnek is érződik.
A háromhengeresek karakterében mindig van egy ilyen menni akarás, hogy nem baj, ha forgatod, sőt, nem érdemes nagyon elváltani és visszaejteni a fordulatot, cserébe magasan menni fog, ilyen a Grandland is. Pontos a kézi váltó kapcsolási érzete is, a kormányzása a helyzethez képest pontos és közvetlen, ennél többre itt nincs szükség. Dízelmotorral már egy kicsit karcosabb a karakter, de érzésre egy kicsit több erőt mondanánk az 1,5-ös gázolajosra, nagyon nyomatékos, hegynek fölfelé is tökéletesen gyorsul, nincs megtorpanás.
Van bizonytalanság a nyolcfokozatú automata váltóban, nem díjazza a hirtelen elvett és visszaadott gyorsításokat. Ugyanakkor végtelenül kényelmes az általános használat, ügyesen használja ki a dízelmotor erejét. Túl nagyot nem lehet autózni egyik Grandlanddel sem – nem is ez a célja -, mert az ülések oldaltartása igencsak kevés. Még az AGR tanúsítványos fotelekben sem a legjobb ülni, bár az ülőlap hossza változtatható, a háttámlában lévő púpon a gerinctámasz nullázása sem segít.
Viszonylag egyszerű a Grandland hibrid rendszere. Az elsőkerekes verzióban a váltóval egybeépített villanymotor addig hajt, amíg le nem merül az akkumulátor. Onnantól képes akár csak a benzinmotor is hajtani és csak időnként bekapcsolni a villanymotor. A rendszer nagyon csöndes, az átváltások között pedig csak nagyon halványan érezni döccenést, amikor beindul a benzinmotor. A 224 lóerős elsőkerekes változat egy elég nyugodt, kiegyensúlyozott autó, míg a 300 lóerősben már a sportosság is befigyel.
520 Nm nem tud hazudni, megtol rendesen, ha arról van szó. Akkor van meg a csúcsteljesítmény, ha fel van töltve az akkumulátor, amit képes magának is menedzselni. Így a legtöbb helyzetben ki is fogjuk tudni használni, ha szeretnénk. Őrülten nagyot tol, de van benne egy kenődős érzet, még gázelvétel után is megy, mint valami lendkerekes autó. Épp ettől nem érezni jó sportos SUV-nak, csak egy nagyon erős autónak. Tud menni, ha szeretnénk, de alapvetően az elsőkerekes harmonikusabban működik, így nehéz elképzelni, hogy az összkerekesre szükség lenne.
Fogyasztásban a két hibrid 2 liter alatt tud maradni a gyári értékek szerint, az összkerekes a takarékosabb, 1,7 literrel is beéri, míg az elsőkerekes 1,8-cal. Ez a valóságban folyamatos töltögetéssel nagyjából hozható is, lemerült állapotban viszont 7-8 literes fogyasztással érdemes számolni. Fejlődtek a vezetéstámogató rendszerei, sávban tartás mellett távolságtartó tempomatot, holttérfigyelőt, ráfutásgátlót és egy halom hasznos holmit kínál, amik pontos működését majd a hazai teszt alatt fogjuk tudni megtapasztalni részletesebben.
Költségek
7 990 000 forintról startol a felfrissült Grandland, a hibrid felára pedig 1,3 millió forint. Megjelent egy új felszereltség, a GS Line, ami sportosabb külsővel bővíti a modell kínálatát. Több vezetéstámogató biztonsági berendezés alapáron jár hozzá, úgy mint a táblafelismerő és a vészfékasszisztens, valamint a tempomat. Automata váltós kivitelekhez és a hibridekhez pedig rendelhető távolságtartós tempomat és fejlettebb sávtartó rendszer is, mellyel 2-es szintű önvezetésre képes a Grandland. Megjelentek új színek, felnik és többféle bőrbelsőből is választhatnak a vásárlók.
Az Opel Grandland és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Opel Grandland 1,2 PureTech (130 LE) | 7 990 000 |
Ford Kuga 1.5 EcoBoost (150 LE) | 9 940 000 |
Citroen C5 Aircross (130 LE) | 7 500 000 |
Seat Ateca (110 LE) | 8 230 150 |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|