Röviden – Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Hybrid 48V 6AT AllGrip GLX | |
---|---|
Mi ez? | Az SX4 S-Cross a Suzuki 2006 óta gyártott kompakt szabadidő-autója, aminek külseje legutóbb 2017-ben frissült |
Mit tud? | Nagyjából mindent, az automatikus váltótól az összkerékhajtásig minden benne van |
Mibe kerül? | A legolcsóbb SX4 S-Cross mellett az árlistán 6.820.000 forint szerepel, de nem kell azonnal elájulni, akciósan 5.670.000 forintért is odaadják |
Kinek jó? | Aki megbízható, olcsón fenntartható autóra vágyik, és nem töri a fenekét, hogy Suzukiban ül |
2013 óta él közöttünk a hosszú nevű Suzuki SX4 S-Cross jelenlegi, második generációs modellje, ami jelenlegi formájában már négy éve riogatja a járókelőket a függőleges, gazdagon krómozott rácsozással az orrán. Ennyi idő alatt megszoktuk már a csillogó bálnaszilákat, és 2021-re már amúgy sem az SX4-é a legfurcsább orr, a BMW sikeresen elhódította ezt a címet és úgy fest, nem is engedi ki egyhamar a kezéből. Ha az SX4 S-Cross külseje nem is változott az elmúlt évek során, műszakilag azért nagyot fejlődött a Suzuki legnagyobb szabadidő-autója, többek között meghibridült, és most már az egyetlen választható, 1,4-es turbós benzineshez automatikus váltó is rendelhető.
Külső
A fura orrot és lámpákat leszámítva kellemesen jellegtelen autó áll előttünk, aminek mégis mindene megvan, ami ma kötelező egy szabadidő-autón. Felfújt, ötajtós karosszéria, fekete műanyagbetétek a küszöbön és kerékjárati íveken, matt ezüst műanyagdíszek, és tetősín. A mindössze 18 centis hasmagasságú kasztni 4300 milliméter hosszú, 1785 széles, magassága 1580 mm, tengelytávja pedig 2600 milliméteres. Fényszórója, hátsó lámpája alapáron LED-ekkel világít, és a színezett üvegek is járnak minden felszereltségi szinten, de a sötétített hátsó ablakok már csak a jobban felszerelt változatok kiváltsága.
Belső
Utastere remek példa arra, hogyan lehet aránylag olcsó anyagokból is élhető, ha nem is vidám, de praktikus belsőt összehozni, ami a lelkiismeretes összeszereléssel teljesen korrekt érzetet ad. Műanyagjai egyszerűek, kemények, mégsem tűnik fájdalmasan fapadosnak a belső. Jó az ergonómia, van saját klímakonzol, szép képű az érintőképernyős központi monitor is. Ott már érezhető a kor az autón, hogy mindössze egyetlen USB-csatlakozó található benne, az is idétlen helyen, a könyöklő legmélyén, egy sötét zugban várja, hogy valaki felfedezze. Illetve még egy apróság maradt itt korábbról, a két mutatós műszer közé ékelődött monokróm kijelző információit a műszerfal egy kis pöckét bizgerélve lehet csak léptetni.
Hely bőven van benne mindkét üléssorban, 190 centivel semerre nem érezni túlzottan közelinek az autó lemezeit, és akad hely az utazáshoz szükséges kiegészítőknek – ital, telefon, kulcs, miazmás – mindenfelé a kabinban. Fedélzeti rendszere 7 colos, érintőképernyős, amire jutott néhány gomb is. Nem igazi, nyomkodhatók, hanem virtuálisak, de fix helyen, mindig elérhetőek, kéznél vannak. Akit részleteiben is érdekel a telefontükrözésre is alkalmas, jól használható rendszer működése, az az ebben a cikkben lévő videóból mindent megtudhat:
Csomagtartója ötszemélyes üzemmódban 430 literes, lehajtott háttámlákkal pedig 875, de akár 1269 literes is lehet. De nem csak nagy, hanem jól variálható is a raktér, a padló két különböző magasságban is rögzíthető, van szatyorkampó, világítás és 12 voltos csatlakozó is hátul, kétoldalt pedig mély üregekbe lehet rámolni a magasabb dolgokat. A csomagtartó mélyén a tesztautóban nem volt pótkerék, csak az útszéli barkácsoláshoz szükséges gumijavító készlet.
Technika
Nem feltétlenül jön jól egy főleg kisautókat gyártó márkának, ha a vevők rákapnak az automata váltóra, de ha ez kell a vásárlóknak, akkor muszáj megadni nekik. De hiába a nagyobb összeg az autó árcéduláján, ha közben az automata miatt megnő a fogyasztás, és ezzel párhuzamosan a rettegett CO2-kibocsátás is feljebb megy a kívánatosnál. Márpedig egy automatával megnő, az egész biztos, hiába van mögötte a 48 voltos mild hibrid rendszer és egyéb más varázslatok.
A Suzuki 48 voltos lágy hibridje műszakilag egy apró lítiumion-akkumulátorból – ez az anyósülés alá simán befér -, egy nagyobb méretű indítómotor/generátorból, ami szíjjal kapcsolódik a motor főtengelyéhez és egy 48/12 voltos feszültségátalakítóból áll. A kombinált villanymotor/generátor önmagában nem képes mozgatni az autót, csak a motor finom indításáért és gurulásnál, motorfék üzemben az amúgy a fékeknél hővé alakuló mozgási energiát alakítja elektromos energiává és tárolja el a 48 voltos akkumulátorban. Ha kell, akkor pedig alacsony fordulaton, még a turbó feléledése előtt besegít a benzinmotornak a maga 53 Nm nyomatékával és kb. 16 lóerejével.
Összkerékhajtásának lényege az elektronikusan vezérelt, többlemezes tengelykapcsoló amely szükség esetén a hátsó kerekeknek is juttat a nyomatékból. A középkonzolon lévő forgókapcsolót Sport állásba forgatva valamivel több nyomaték jut hátra, mint Auto állásban, ha pedig terepen akad el valaki az SX4 S-Cross-szal, akkor a Lock állás lesz a megoldás, amikor fixen 50-50 százalékban osztja el a rendszer a Nm-eket az első és hátsó tengelyek között. Automatikus váltója hatfokozatú, hagyományos automata, nagy varázslat, dupla kuplung, vagy egyéb fondorlat nincs benne. Talán a manuális mód, ami érdekes benne, meg a kormány mögötti váltófülek, ami nem annyira elterjedt ebben a kategóriában.
Vezetés
Kormánya mögött legelőször a könnyűség feltűnő, az 1,3 tonnás, méretes autó kicsit sem nehézkes. Aránylag magas üléséből kényelmesen átlátni a forgalmat, és nagyjából az autó sarkait is, de azért szűk helyre beállásnál nagy segítség a tolatókamera képe. 130 lóerős motorja különösebb küzdelem nélkül mozgatja az S-Crosst, és civilizált stílusban vezetve harmonikusan működik benne minden.
A váltó egyik legzavaróbb tulajdonsága már a fokozatválasztó környékén kezdődik, ahol megszokásból hátra, a sejtett D-felé húzva azonnal M-be, vagyis manuális állásba landol a szerkezet karja. Igaz, ezt a műszerfalon is jelzi, de elindulásnál az ember mindenre figyel, csak a műszerfalra nem. A félreváltás, túlhúzás csak akkor tűnik majd fel, amikor elkezd üvölteni a motor, mi pedig hiába várjuk, hogy érkezzen a kettes fokozat. Addig nem fog, míg vissza nem toljuk a kart, vagy meg nem húzzuk a kormány mögötti váltófület. Ha megvolt a közjáték – az első napokban szinte biztos, hogy belefut mindenki néhányszor -, már csak jó oldalát mutatja a hatfokozatú automataváltó.
Finoman kapcsolgat, lámpától indulva hangtalanul indul a benzinmotor és visszatápláláskor is kiszámítható a motorfék működése. Izgágább láb alatt már kapkodóssá válik a váltás és néha már a motorfordulatszám is túl magas, szívünk szerint szúrnánk már egy következő fokozatot. Szerencsére megvan erre is a lehetőség a kormány mögötti váltófülekkel, de kifizetődőbb normális stílusban vezetni az autót. A biztonságos követési távolságra amúgy is hamar ránevel a hisztérikus ütközés előresejtő rendszer, ami úton-útfélen hangos jajveszékelésbe kezd, ha a másik autóhoz egy megyénél közelebb kerülünk. Ugyan van benne kapcsoló, hogy mennyire legyen ijedős, de hiába állítjuk „near”-re, vagyis, hogy csak akkor nyafogjon, ha már közel vagyunk a másik fenekéhez, de még így is nagyon érzékeny marad.
Hasonlóan félénk a távolságtartó tempomat is, ami tisztes távolságból követi csak az előttünk haladót, bár sajnos a teljes megállást és újraindulást már nem tudja önmaga levezényelni. Az autó alatt dolgozó elöl MacPherson, hátul torziós futómű egész feszes, amitől vacak úton rázósnak is érezhető az autó, cserébe lehet vele kanyarodni is rendes tempóban, amit az érzékeny, pontos kormány is támogat valamelyest. Fogyasztása vegyes használat mellett pont belefért a gyári tól-ig keretbe a 6,4 literes átlaggal.
Költségek
Az alap SX4 S-Cross listaára 6.820.000 forinttól indul, ami most akciósan kijön 5.670.000 forintból is. Ezért elsőkerék-hajtású, de már lágy-hibrid rendszerű, 1,4-es motoros – nincs is más – Suzukit adnak, hatfokozatú kézi váltóval. Aki összkerékhajtásra vágyik, az 740 ezer forintnyi pluszért – 7 930 000 – megkaphatja ugyanezt, ami rögtön eggyel komolyabb felszereltségi szintet is jelent. (Csak a GL+ felszereltségi szinttől lehet ezt az opciót választani, abból a 2WD változat alapára 7.190.000 forint.) Persze az 1.150.000 forintos kedvezmény ebből az árból is lejön, ugyanúgy, mint az árlista összes többi tételéből. Azonos felszereltség mellett az automatikus váltó felára 600 ezer forint, így a legolcsóbb automata SX4-est 7.790.000 forintért, ugyanezt összkerekes kivitelben 8.530.000 forintért adják.
Aki metál- vagy gyöngyházfényre vágyik, 150 ezret tegyen erre félre, ezen felül még a kiterjesztett garancia lehet érdekes, ez 12 hónapra vagy 150.000 km-re 73.025, 24 hónapra vagy 150.000 km-re pedig 96.000 forintos kiadást jelent.
A Suzuki SX4 S-Cross Allgrip AT és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Toyota C-HR 1.8 Hybrid 2WD E-CVT Comfort (122 LE) | 9 440 000 |
Suzuki SX4 S-Cross Allgrip AT Mild Hybrid (130 LE) | 8 530 000 |
Renault Captur TCe 140 EDC mHybrid (140 LE) | 8 349 000 |
Értékelés
Furcsa jószág a minden jóval megtömött, de 9 milliónál is drágábban kínált Suzuki SX4 S-Cross. Mindent tud, amit csak tudhat, kényelmes, méretes, barátságos belsővel, jól használható fedélzeti rendszerrel, erős motorral, jó vezethetőséggel és a megbízhatóság ígéretével hálálja meg, ha valaki képes kifizetni érte ennyi pénzt.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|