Röviden – Toyota Yaris XP21 hibrid és 1,5 CVT | |
---|---|
Mi ez? | Negyedik generáció a Toyota Yarisból, kizárólag ötajtós karosszériával, XP21 kódjellel. Az 1,5 literes háromhengeres közös, a szürke autóban fokozatmentes automatikus váltóval, a pirosban a hibrid hajtásrendszer részeként. |
Mit tud? | A hibridben a Honda Jazzt leszámítva egyedülálló a hajtáslánc működésének finomsága, a benzinesben a biztonsági alapfelszereltséggel tud kiemelkedni a kategóriából. |
Mibe kerül? | 5 060 000 Ft a 72 lóerős Yaris 1,0 Active listaára. Az 1,5 literes motorral a Comfort alig többért, 5 550 000 Ft-tól kapható a CVT-automata felára 350 000 Ft. Hibrid Yarist 6 550 000 Ft-tól kapni. A tesztelthez legközelebbi Selection Style+VIP modellek listaára 7 345 000 illetve a hibrid esetében 8 095 000 Ft. |
Kinek jó? | A hibrid ideális a nagyon takarékos és csekély környezetszennyezésű városi autót keresőknek. Mellette az 1,5 CVT nem rúg labdába és szállítási ideje is jóval hosszabb. Kézi váltóval az 1,5 Dynamic Force a vagány, sportos alternatíva lehetne az új Yarisok között. |
Majdnem kilenc évet kellett kihúznia a harmadik generációs Toyota Yarisnak abban a kategóriában, ahol igazán kíméletlen a verseny. Az értékesítési számokon ez nem ütközött ki, de a két modellfrissítés ellenére az előd a végén fájdalmasan elmaradt a modernebb kisautóktól. Az új Yarisban nemcsak a technika új a benzines motoroktól a hibridhajtáson át a padlólemezig, de kiállása is nagyon más. Tesztünk arra is választ ad, hogy mit tud egymáshoz képest az automatikus váltós 1,5-ös benzines és a szintén 1,5 literes hibrid?
Külső
Olyan széles és erőteljes szemből az új Toyota Yaris, mintha WRC-csomaggal hagyná el a gyárat. Pedig nem, csak ennyire ütős az első sárvédő-szélesítés és a megnövelt nyomtáv, amivel végre nem hat olyan szerencsétlennek az autó, mint elődje az elöl 1485, hátul 1470 mm nyomtáv miatt maga alá húzott kerekeivel.
Ferde metszésű lámpaszemeivel, harciasra rajzolt levegőbelépő-nyílásaival, az emblémából hátrafutó motorházfedél-domborításokkal a negyedik generációból sugárzik a magabiztosság. A tetőlemez kimélyítése izgalmas és a légellenállást is javítja egy kicsit.
3940 mm az új Yaris hossza, szélessége 1745, magassága 1500 mm, 2560 mm tengelytávval. Tehát öt centivel szélesebb, eggyel alacsonyabb és fél centivel rövidebb elődjénél. A tengelytávja 5 centivel nagyobb.
Mindkét tesztautót kontrasztos tetőfényezés ékítette, a fekete tető alatt a benzines karosszériája barnászöld, a hibridé korallpiros a 12 szín közül. A Selection Style verzióban széria a 17-es könnyűfém felni 205/40 R17-es gumikkal. A csomagtérfedélen látható felirat immár globális érvényű: ez az első generáció, amely Japánban is Yarisként fut, nem az ott 20 éven át használt Vitz néven.
Belső tér
Az előd bajai közül az egyik fő gond az üléspozíció volt, a vezetni szerető emberek szerencséjére az új Toyota Yarisban nagyon másképp ülsz. Hat centivel lejjebb és jó két centivel alacsonyabban van a vezetőülés. A kormánykerék szöge hat fokkal közelebb van a függőlegeshez és a gyufaskatulyányi állítási tartomány helyett 77 mm-es hosszban mozgatható tengelyirányban.
Hiányzott legalább elöl az övmagasság állíthatósága, viszont japán autóban csodaszámba megy, hogy az új Yaris létezik az utas oldalán is állítható ülésmagassággal! Hátul kevés a hely az utasoknak és a szűk ajtónyílás miatt nehéz ki- és beszállni is, akárcsak az új 208-ba vagy az F Corsába beülni.
A menüben nem minden menüpontban jelenik meg a 7,0” képátlójú érintőképernyőn a visszalépés nyilacskája. A Toyota Yaris menürendszere és fedélzeti elektronikája megszokható, de a jótól messze van.
A csúcsmodellben kifejezetten kedvező a minőségérzet a széleken bőrhatású kárpittal borított ülésekben, a helyenként puha műanyagokkal.
Akárcsak az új Corsában és a 208-ban, a következő Toyota Yarisban sincs sok hely hátul. Egy Ibiza vagy Polo lényegesen több helyet kínál a térdeknek, cserébe nehezebb velük parkolni, mert hosszabbak és kevésbé fordulékonyak.
Technika
Mindkét verziót a Toyota franciaországi üzeme készíti, ami a Valenciennes-i járáshoz tartozik ugyan, de a gyár helyszíne valójában Onnaing, pár kilométerre a francia-belga határtól. A Yaris a Nissan Micra 1993-as sikere után a második japán autóként elnyerte az európai Év Autója címet 2000-re, amit a negyedik generációval meg tudott ismételni 2021-re.
Új padlólemezre épül az XP21 kódjelű Yaris, karosszériája merevebb és könnyebb elődjénél. A GA-B platform nevéből kiviláglik a Global Architecture és a B-szegmens.
Motorja sem azonos a 2017-s modellfrissítéssel bevezetett és még azt a menthetetlenül elavult Yarist is feldobó 1,5 VVTi-vel. Ez ugyanis erősebb (111 vs. 125 LE, 136 Nm helyett 153 Nm), viszont négy helyett már csak háromhengeres. A vezérlés továbbra is változó szívó és kipufogó oldalon is. A hibridben viszont elektromosan módosítható a szívószelepek vezérlési ideje, ami a benzinesben ugyanúgy olajnyomással működik, mint a kipufogószelepek vezérlés-módosítása mindkét motoron.
A két háromhengeres közül a benzines motorkódja M15A-FKS, a hibridé M15A-FXE, tehát közös motorcsalád tagjai. Mindkettő a többek között a Lexus UX-ből ismert 2,0 literes négyhengeres egy hengerrel kisebb verziója. A vezérlés láncos, a belső súrlódás minimális, az olajszivattyú változó kapacitással szállít a takarékosság kedvéért. A hibridet többek között 14,0:1 arányú sűrítési viszony és a Prius III kapcsán kifejtett Atkinson-ciklus segíti 40,3 százalékos hatásfokhoz.
Az 1,5-ös motorok közül a hibridben nincs kiegyensúlyozó-tengely, mert itt a villanymotorral rögtön a simítást leginkább szükségessé tevő fordulatszám-tartomány fölé pördíthető a benzines fordulatszáma. Tehát nem vagy nagyon ritkán jár alapjáraton, ami a sima benzinesben indokolja a fogaskerékhajtású segédtengelyt.
Elődjéhez képest a hibrid Yaris tömege nagyjából 20 kilogrammal csökkent, ami nagyrészt a nikkel-fémhidridről lítiumionra cserélt akkumulátornak köszönhető. A változatlanul léghűtésű és a hátsó ülések alatt lévő akkucsomag 27 százalékkal kevesebbet nyom az eddiginél.
Érdemi fejlemény, hogy már a hibrid Toyotákra sem csak kerékpár-szállításhoz szerelhető vonóhorog. A hibrid fékezve és fékezetlenül is csak 450 kilós utánfutót vontathat, de legalább húzhat valamit. A benzines értéke 550/850 kg. A hibrid Yaris technikájáról részletesen olvashatok ebben és ebben a cikkünkben.
Vezetés
Egészséges önbizalmú európai vezetőként igen terhes napról-napra a japán autók pánikkeltését elviselni, a sípolást, csilingelést, bimbamolást a nem P-ben lévő választókar vagy a kinyitott ajtó hatására, mindezt hónaljig behúzott kéziféknél is.
Mind a magas övvonal és ajtókárpit, mind a tetőoszlopok kialakítása ront a kilátáson előrefelé- Hátra és hátra ferdén pedig jó ideje alig látni ki az új autókból, ami alól sajnos az új Toyota Yaris sem kivétel.
Kézi váltóval mindenkinek szívből ajánlom az 1,5-ös Yarist, aki visszasírja az egykori japán szívómotorokat és nem tud mit venni régi Hondája helyett. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a 125 lóerős benzines ne működne jól a fokozatmentes automatikával.
Sok fejlesztés árán egész jól összedolgozik a motorral, csak a CVT-s Yaris messze nem olyan kerek, vonzó és harmonikusan működő autó, amilyen a hibrid. Amikor piros-sárgára vált a lámpa és a fokozatmentes sebességváltósban gázt adsz, akkor először a várás jön, főleg Eco üzemmódban. A gázpedál lenyomásának sebessége hathatna jobban a váltóra és finomítani kellene azon is, hogy elinduláskor ne legyen ekkora rántás.
Diszkrét gázadással az autó békésen gurul 1200-1400-as fordulatszámot tartva gyorsul. A sok osonás után meglepő, hogy a Yaris 1,5 a CVT-automatával is jól megy. Háromhengeres motorja harcias törömpöléssel, klasszikus Wartburg-hanggal szól. Ez megélhető lelkesítő ércességként vagy primitív zajosságként, de nemcsak az aláfestés sejtet erőt és érdemi gyorsulást, hanem a sebességmérőn is meglódulnak felfelé a számok. 10,2 mp a gyorsulási idő 100-ra, ami 1,2 másodperccel rosszabb a kézi váltós idejénél, a végsebesség marad 180 km/óra.
Autópályán egyenletes, békés sebességnél a benzinest lecsendesíti a hosszú áttételezés. 130-nál 2800 a fordulatszám. Egy kiskategóriás autóhoz képest említésre méltóan háttérben marad a háromhengeres, hangját a szélzaj úgyis elnyomja. Játékból virtuális fokozatokat is kapcsolhatunk, akár 10-et. Sajnos kézi váltásos üzemben az adaptív tempomat deaktiválja magát.
Hibridként az új Toyota Yaris végsebessége 175 km/óra, gyorsulási ideje 0-ról 100-ra 9,7 mp. A hasonló értékek dacára más világ a két autó működése. A hibrid sokkal kifinomultabb, halkabb, nagyon decens működésű autó. Az 1,5 Dynamic Force motorja 2000 alatt, nagy gázra a terheléstől kellemetlenül vibrál, ami kézi váltóval könnyen kivédhető volna.
A hibridben nincs sebességváltó és itt sincsenek fix áttételpárok, de abban hasonlít a CVT-re, hogy padlógázra itt is felugrik és folyamatosan magasan marad az Otto-motor fordulatszáma. De erre nagyon ritkán van szükség, az a meghatározó, ahogy a hajtó villamos gép átveszi a benzines munkáját.
Elindulás után sokáig fenntartható a villanyüzem, persze visszafogott gázadással. De aki a két motort használja, a villanymotor nyomatékával meglódított autóban a benzinest alig terhelve gyorsan eléri a városi utazósebességet, ott a gázpedált visszaengedve a hajtó villanymotor egyedül elgurítja az autót.
Amíg a lítiumion akkumulátor töltöttsége engedi, a hajtó villanymotor országúton is jól kivehetően a benzines hóna alá nyúl, megkönnyítve az előzéseket. Akkor van baj, ha hegyre kaptattok, nincs visszatöltés, lemerül a hibridakku és egyedül a benzines háromhengeresre kell hagyatkozni.
Sajnos a rugózás egyformán kényelmetlen hajtástól függetlenül, amin más felszereltségek 195/55 R16-os kerékszettje talán segít valamit. Az első futómű sem nyeli jól az úthibákat, de a hátsó nagyokat üt. Az első üléseknél kényelemre vannak jobbak a kategóriában, de hozzák az átlagost.
Csekély oldaldőlésével, pontos irányíthatóságával a Yaris kanyargós úton képes legalább részben ellentétezni kényelmetlenségét. Elődjére ez egyáltalán nem volt jellemző, de az új igazán kezes, jól vezethető autó.
A Yaris rengeteg vezetőtámogató eszköze nagyrészt jól dolgozik. Az adaptív tempomat elég nagy ráhagyással, óvatos fékezésekkel és újragyorsításokkal, de finoman működik. Akkor is érdemes használni, ha a CVT-sben hosszabb úton az Eco állásban már 110-nél kellemetlenül nagy ellenállású gázpedál zavar, mert átadhatod neki a gázadást. A sávban tartás is fejlett, egész ügyesen kormányoz helyettünk autópályán, amíg szólnia kell, hogy vegyük át a volánt.
Említésre érdemes erénye az új Yarisnak, hogy kellemes időben beengedi a külső levegőt, nem kell mindig járatni sem a légkondicionálót, sem a szellőzőventilátort. Számos mai autó nem engedi Off állású klímarendszerrel egyszerűen beáramolni a külső levegőt.
Költségek
Budapesten belül egészen parádés fogyasztást lehet kihozni a hibrid Toyota Yarisból. Fegyelmezett gázadással és egyenletes sebességgel, de messze nem a forgalom irritáló feltartására szakosodva, 3,7-4,2 liter/100 km közötti fogyasztással el lehet gurítani 100 kilométerre ezt a meggyőzően öt csillagos töréstesztű, cseppet sem gyenge autót.
Aki sokat jár a budai oldalon hegynek fel, meredek utcákon át kaptat célja felé, az inkább 5 literre készüljön, de még ez is majdnem két literrel jobb a sima benzinesben 100 km-re mért 6,9 liternél. Ami egyébként kifejezetten jó az automatikus váltó kényelméhez és a motor erőtartalékaihoz képest.
Autópályán a hibrid nem volt érdemben takarékosabb, mint az 1,5 VVT-i. A benzinessel mért 5,31 l/100 km helyett 4,9 literrel mozgott. Városon kívüli használatban a hibrid Yaris elsődleges előnye a halkabb és kulturáltabb működés, nem a 10 százalékon belüli fogyasztáskülönbség.
A Toyota Yaris és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Opel Corsa 1,2 Turbo Business Elegance 8 fok. aut. (100 LE, benzines) | 7 190 000 |
Renault Clio E-Tech Hybrid Intense (140 LE, teljes hibrid) | 7 749 000 |
SEAT Ibiza Xcellence 1,0 TSI DSG (110 LE, benzines) | 8 287 300 |
Toyota Yaris Hybrid 1,5 Selection Style+VIP (116 LE, teljes hibrid) | 8 095 000 |
Időközben volt egy modellévváltás, így az aktuális árlistában sem az 1,5-ös benzines Selection Elegant, sem a piros hibrid Premier Edition felszereltsége nem szerepel. Az utóbbihoz a VIP-csomaggal dúsított Selection Style kivitel áll közel, ennek az árával szerepeltetjük mindkét modellt.
Tehát a 125 lóerős és CVT-s Yaris 1,5 Dynamic Force Selection Style+VIP listaára 7 345 000 Ft, az 1,5 Hybrid Selection Style+VIP-é 8 095 000 Ft. A fokozatmentes automata felára 350 000 forint a kézi váltóhoz képest.
A felszereltség a kiskategórián jóval túlmutató tételeket is tartalmaz. Van temérdek kényelmi extra a kulcsfelismerő ajtózáraktól a fűthető kormánykeréken át a tolatókameráig. A remek fényszórók LED-ekkel világítanak, a távfény fel-lekapcsolása működhet automatikusan.
A VIP csomag ezt kiegészíti a 8 hangszórós JBL-audiorendszerrel, ultrahangos első-hátsó parkolássegítővel holttérfigyeléssel, hátsó keresztforgalom-felügyelettel, amely ijesztőeket tud fékezni cseppet sem aggasztó helyzetekben. A VIP-csomaggal jár a legnagyobb dobás, a szélvédőre vetített színes kijelző.
Minden Yaris imponáló biztonsági alapfelszereltséggel érkezik, az Active alapverzióban is van ütközés-megelőzés gyalogos‑és kerékpáros-felismeréssel, adaptív tempomat, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer kormányrásegítéssel illetve a hibridben sávkövető asszisztens. Alapáras a két első utas összefejelését megakadályozni hivatott belső oldallégzsák a két első ülés között, amit a Honda Jazzből ismerhettek.
Értékelés
Az érett és fejlett hibridhajtás nemcsak a dízelmotort pótolja, hanem a jobb és kényelmesebb kategóriatársakkal is versenyképessé teszi a Toyota kényelmetlen, zavaróan két személyre hangolt, hátul szűk Yarisát. Ez a hajtáslánc képes egy szintre hozni a Yarist a tágasabb és kényelmesebb Clio-Fabia-Ibiza-Polo vonallal, amely nem tud ehhez mérhetően takarékos, harmonikus és meggyőző hajtásláncot felmutatni.
Fokozatmentes automatikus váltóval esélytelen az 1,5-ös Yaris a hibriddel szemben. Manuálisként viszont nem is a 350 000 forinttal alacsonyabb ár teheti vonzóvá, hanem a régi Hondákat idézően pörgős, erős, élvezetes szívómotor kombinációja a hatfokozatú kézi váltóval egy hangos, de feszes futóművű, stabil és vagány kisautóban.
Amikor egy márkakereskedés szakembere elmondja, hogy a gyártásból szeptember elején megrendelt benzines 2022 elején, legalább 4-6 hónap múlva lesz átadható, a hibrid viszont 2-3 hónap elteltével, várhatóan még idén megjön, akkor elgondolkodik az ügyfél, hogy még a gyorsabb átadás is a hibrid mellett szól.
Nem csoda, hogy a Toyota a kedvezménypolitikától a gyártástervezésig hibrideket preferálja. A Honda Jazzt illetve a Renault Cliót leszámítva más márkának nincs ezzel összevethető teljes hibridje a kategóriában és az eladott autók szén-dioxid flottaátlaga is jobb, ha a kilométerenként 120-130 grammos 1,5 CVT helyett a 85-112 gramm közötti hibridből kel el több.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|