Röviden – Subaru Outback 2,5i 2021 | |
---|---|
Mi ez? | Hatodik generáció a Subaru középkategóriájú terepkombijából, benzines szívómotorral, fokozatmentes automatikus váltóval, állandó összkerékhajtással, a tesztautó esetében Platinum csúcsfelszereltséggel. |
Mit tud? | Igen jó az aktív és a passzív biztonsági színvonala, egyedi és nagyon kényelmes autó. |
Mibe kerül? | 15 690 000 Ft a Trend listaára, a Platinum az árlista másik végén 16 990 000 forintba kerül. |
Kinek jó? | Az erőtlen motorral és a jelentős fogyasztással megbékélni képes, nyugodt karakterű, az Outback képességeit kiaknázni tudó embereknek. |
Egyetlen egyféle, nagy hengerűrtartalmú benzines szívómotor. Egyetlen egyféle, fokozatmentes automatikus váltó. Egyetlen egyféle karosszéria. Ezzel a felállással a Suzuki Kizashi megbukott Európában, de a hasonlóan nagyvonalú választékot kínáló Outback jobb helyzetből indul, és nemcsak azért, mert a Subaru arculata, a bejáratott név és a fizetőképes ügyfélkör megkönnyíti a dolgát. Az új Outback minden bajával együtt izgalmas, egyedi autó, és a Subaru sokat javított rajta a modellváltással.
Külső
1995-ben még nem volt Allroad az Audi A6-ból és nem volt XC70 a Volvo V70-ből, amikor a Subaru bemutatta az első Legacy Outbacket a kombi Legacyból. Időközben nemcsak a névből tűnt el a Legacy, a Legacy is elbúcsúzott az európai piactól, de az Outbackből idén megjött a hatodik generáció.
Neve szerepel a fényszórókban, a hátsó ajtók műanyag védőelemeiben, a csomagtérfedélen és a hátsó lökhárító rozsdamentes acél védelmébe is belepréselték. A modellváltással is megmaradtak a műanyag védőelemek a karosszérián, de az első szélvédőoszlopok előrébb jöttek.
Maga a kombiforma nem változott sokat, most is karakteres autó, amelynek a ritkasága is érték. Nem áll minden piros lámpánál egy belőle. Az Outback impozáns darab, hossza most 487, szélessége 187,5, magassága 167,5 cm, a tengelytáv pedig 2745 mm. A tengelytáv megegyezik az elődével, a hossz 5,5 centit gyarapodott az ötödik generációhoz képest.
Belső tér
Beszállva a világos nappabőr kárpitozás és az eddiginél igényesebb anyagok sokat javítanak a minőségérzeten. Egy 17 milliós autóban szükség is van erre. Bármihez nyúlsz, az precízen, finoman működik.
Új a vezetőfelismerő rendszer, amely a belső kamerával öt ember arcát képes megkülönböztetni és ehhez igazítani a légkondicionálás, a bal első ülés és a visszapillantó tükrök beállítását. A vezetőülésben a deréktámasz feszessége motorral állítható, de a helyzete csak ki-be szabályozható, a magassága nem, ami ebben a kategóriában elvárható lenne.
Álló formátumú táblagépet kell nyomkodni középen. A 11,6 hüvelyk a képátlójú kijelző szép rajzú, a menüjében elsőre nehéz kiigazodni, de aki évekre megvesz egy autót, az az elején túlesik ezen és hozzáedződik.
Egészen hatalmas a belső tér, ideértve a hátsó utasok lábhelyét is. A Subarukban régóta adott a hátsó üléstámlák dőlésszögének állíthatósága, amit az új Outback is tud, így nagyon kényelmesen utazhatunk.
561-1750 literes a csomagtartó a csúcsmodellben, az egyszerűbb audiorendszert kapó verziókban 1822 literig bővíthető. A Subaru most először épít be motoros csomagtérfedél-nyitást. Nagyon jó, hogy a csomagtérfedelet gyorsan nyitja-zárja a villanymotor, nem kell várakozni és malmozni. Az Outback ajtaja elvileg úgy is nyílik, ha a hátsó embléma környékén könyökkel kalimpálunk egyet, de ezt nem próbáltam ki.
Technika
Új az Outback padlólemeze, a kombi a Subaru Global Platformra épül, elődjénél jóval szilárdabb karosszériával, merevebb hátsó segédkerettel és első futóművel. A karosszériát egy új belső váz merevíti nagy szilárdságú acélból. Felszereltségtől függően az új Subaru Outback 1641-1664 kilót nyom.
Egy Subaru technikájának alapeleme a magas és keskeny soros motortömb helyett a lapos és széles, hosszirányban beépített bokszermotor, ami mélyebbre viszi a súlypontot. A szívómotor alkatrészeinek 90 százalékát áttervezte a gyár, a 2498 köbcentis négyhengeres közvetlen befecskendezéses és 12,0:1 arányúra emelt sűrítés igyekszik takarékosabbá tenni a működését.
A fokozatmentes automatikus váltó az egyetlen lehetőség. A Lineartronic áttételi tartománya szélesebb lett, az olaj viszkozitásának módosításával 22 százalékkal csökkent a hidraulikarendszerben a teljesítményveszteség.
Adott az állandó összkerékhajtás, amely a nyomatékvektorálással, kanyarodás közben az ívbelső kerekeket észre sem vehető impulzusokkal fékezi, így az ívkülső kerekekre ad több nyomatékot és agilisabbá teszi az autót.
11,0 méter a fordulókör átmérője járdaszigetek között, ez a kisebbik érték a falak között mérthez képest, de így is rendkívül jó egy 2745 mm tengelytávú, 487 centis csatahajótól.
Sokat fejlődött a sztereokamerára épülő vezetőtámogató rendszer, az ütközés-megelőzést nagyrészt a kameraképek elemzésével megoldó EyeSight. A látómezeje jóval szélesebb az eddiginél, a rendszer része az adaptív sebességtartó automatika, a kormánykorrekciókkal működő sávban tartó rendszer, amely a sáv középvonalában igyekszik tartani az autót.
Lett végre fáradásfigyelés, itt is megjelent a hátsó keresztirányú forgalomfigyelés, amely (ki)tolatáskor igyekszik megakadályozni az ütközést vagy csökkenteni annak súlyosságát.
Sem az autó koncepciója, sem a hosszú tengelytáv és a terebélyes túlnyúlások nem offroad kalandokra predesztinálják az új Subaru Outbacket, de a komoly dzsipekével egyenértékű, 213 mm szabad hasmagasság azt jelzi, hogy a terepkombi nevében nemcsak dísz a terep szó. Alapáras az ereszkedésvezérlés, az üzemmódok között van havas, murvás és saras útra szánt is.
Nem mindenkinek lényeges, de akinek fontos, annak számít, hogy a tesztelt Subaru Outback mögé 2000 kilós fékezett utánfutót köthet.
Vezetés
Épített környezetben a magas felépítés fő előnye, hogy nincs az az elbaltázott fekvőrendőr és otromba járdasziget, amihez ne volna elég az autó magassága, amivel megvédi a lökhárítókat és ami a fő, az olajteknőt sem lehet felütni.
Kár is lenne elfolyatni a 0W20-as kenőanyagot a surrogva járó motorból. A bokszer lágyan, egyenletesen forog, amihez elég neki négy henger. Jóllehet a fokozatmentes sebességváltóval a kormány mögötti fülekkel kapcsolhatunk nyolc fokozatot, a legjobb rábízni a munkát. Aki nem hajszolja az autót, annak teljes harmóniában működik majd, sokszor észre sem venni, hogy éppen mit csinál.
Papíron és sajnos élőben is igen szerények a menetteljesítmények, pláne egy 15 millió forint feletti, nagy és tekintélyes autótól. 193 km/óra a végsebesség és 10,2 mp a gyorsulás 100-ra. Egy ezres Focus 125 lóerővel jobbat tud, 10,0 mp alatt van 100-on és 200-at megy.
A 169 lóerős motor 3800-as fordulatszámon ad le 252 Nm forgatónyomatékot, de az autó onnan sem táltosodik meg. Arra elég, hogy eljárjunk vele, de a 2200 kilósra terhelhető, 2 tonnás utánfutóval súlyosbítható autóhoz kevés. Jó lenne a Subarunak Európában is bevezetni azt a 2,4 literes turbómotort, amely Amerikában elérhető, de a szén-dioxid-emissziós limit miatt nem hozzák. Az ülésszellőztetésre is hiába mondták az európai importőrök, köztük a magyar és a német is, hogy tegyék bele az itteni Outbackbe is, mégis kimaradt. Talán egy modellévváltás megoldja majd.
A kormányon ott az SI-Drive (Subaru Intelligent Drive) teljesítményválasztó, ami a gázreakcióra és az automatikus váltó működésére hat. Sajnos ettől sem lesz erősebb az autó, legfeljebb fürgébbnek tűnik.
Egyenletesen tartott 110-nél 1600 a percenkénti fordulatszám, 130-nál is csak 2400-at fordul percenként a főtengely. Ennél gyorsabban hajtva is megmarad a csend, az új Outback örvendetesen kifinomult autó. Egyszerűen jó utazni benne és vezetni is, ahogy összeadódik a kényelmes ülés, a rezgésszegény bokszermotor, a jó súlyeloszlás és a magabiztos útfekvés.
Bár magasan ülsz, majdnem mint egy SUV-ban vagy crossoverben, de kanyarokban az Outback nem produkálja ezek billegését, nyugodtan tartja az íveket. A hatodik generációs Subaru Outback nagyon csendes és kulturált autó. Futóműve kiválóan nyeli az úthibákat, rezzenéstelenül suhanunk, eltaláltak a kormányerők.
Aláfestésnek szórakoztató a gumicsikorgás, ami messze nem eltúlzott kanyarsebességnél is hallatszik, de a tesztautó Bridgestone Alenza gumijának tapadása messze nem tudja kiszolgálni az adaptív lengéscsillapítás nélkül is jó futóművet. Az Outbackben inkább a rugózási kényelemnek örülhetünk, ami azért is tud ennyire jó lenni, mert a 225/60 R18-as gumival a Subaru igazán józan méretet választott.
A harmónia megőrzéséhez érdemes indulás előtt elvégezni az Outback beállításait, különben a jól működő, érzéssel gyorsító-lassító adaptív tempomat állandóan csipogni fog, amikor felfedez egy autót előttünk.
A légkondicionálás működésével nem voltunk elégedettek, a tesztautó automatikus állásban képes volt teljesen indokolatlanul hideget okádni a lábtérbe. Mókás részlet viszont, hogy az autó képes emlékeztetni a vezetőt a beállított évfordulókra és születésnapokra.
63 literes a tank, ami elegendő 500-550 km-re, de egy ilyen jó utazóautóban nem ártana nagyobb kapacitás. Sok minden adódhat az évek során, egy 70-75 literes tank kényelmi és biztonsági érték is volna.
Költségek
Hosszabb utakon, az autó sugallta ráérős, kényelmes hangulatban vezetve a tesztelt Subaru Outback mérsékelt fogyasztásra képes. Mi 8,3 liter/100 km-t mértünk autópályán és autóúton, szelíden tartva a sebességhatárokat.
Budapesten belül viszont a békés vezetés dacára 13,7 literes fogyasztás jött ki 100 kilométerre a tankolás után. A gyári érték is 12,2 liter. Ez a reális egy nyomatékszegény benzines szívómotortól egy ilyen hatalmas, 4×4-es és automatikus váltós csatahajóban, de egy dízelhez képest tragikus szén-dioxid-kibocsátást jelent.
A WLTP-szerint mért 8,6 l/100 km átlagfogyasztás is magas, az ehhez tartozó CO2-szint 193 g/km, több mint a duplája az EU-ban eladott új autóktól elvárt, kilométerenként 95 grammos flottaátlagnak.
Mivel az elektromos Solterra megjelenése csak 2022 közepére várható, az emissziós korlát erős túllépése miatt a Subarunak büntetőadót kell fizetnie a Magyarországon regisztrált új autói után is, ami visszaköszön a 15 690 000-16 990 000 Ft közötti listaárban.
Előbbi a Trend Eyesight, utóbbi a csúcsmodell, a tesztelt Platinum EyeSight ára. Itt is a felszereltségi szintekhez kényszerkapcsolt extrák javítják a cég jövedelmezőségét, egyszerűsítik a gyártást és korlátozzák az ügyfelek szabadságát, hogy a nekik megfelelő felszereltséget összeállítsák.
A Subaru Outback és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi A4 Allroad 45 TFSI Quattro (265 LE) | 16 893 340 |
Škoda Superb Combi Scout 2,0 TSI 4×4 DSG (280 LE) | 15 907 600 |
Subaru Outback 2,5i (169 LE) | 15 690 000 – 16 990 000 |
Volkswagen Passat Alltrack 2,0 TDI 4×4 DSG (200 LE) | 15 913 480 |
Például a Harman/Kardon audiorendszer csak a csúcsmodellhez érhető el, ott viszont szériafelszerelésként, ami a körkamerás parkolássegítőre és a motoros tolótetőre is igaz. Az Outback kényelmi és biztonsági szériafelszereltsége lejjebb is igazán gazdag, mindegyikben széria a kormánykerék fűtése, az üléspárna légzsák jobb elöl, a kulcsfelismerő ajtónyitás, a kihajtható kereszttartókkal ellátott tetősín.
Értékelés
Nagyon kéne az Outbackhez egy dízelmotor vagy konnektoros hibrid és egy erősebb benzines, hogy ne egyféle hajtáslánccal próbálja eltalálni a kívánalmakat. Az Outback térkínálata és kényelme kifogástalan, sokat javult a minőségérzete is, de ha valaki 15-17 millió forintot áldoz egy autóra, nem valószínű, hogy idomulni kívánna a gyártó rugalmatlan modellpolitikájához. Aki mégis hajlandó erre, elégedett lesz az új Subaru Outbackkel, amely a benzines szívómotorral kiszámítható szervizelést, sok problémamentes évet és jelentős élettartamot ígér.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|