Röviden – Subaru Outback 2,5i 2021
Mi ez? Hatodik generáció a Subaru középkategóriájú terepkombijából, benzines szívómotorral, fokozatmentes automatikus váltóval, állandó összkerékhajtással, a tesztautó esetében Platinum csúcsfelszereltséggel.
Mit tud? Igen jó az aktív és a passzív biztonsági színvonala, egyedi és nagyon kényelmes autó.
Mibe kerül? 15 690 000 Ft a Trend listaára, a Platinum az árlista másik végén 16 990 000 forintba kerül.
Kinek jó? Az erőtlen motorral és a jelentős fogyasztással megbékélni képes, nyugodt karakterű, az Outback képességeit kiaknázni tudó embereknek.

Egyetlen egyféle, nagy hengerűrtartalmú benzines szívómotor. Egyetlen egyféle, fokozatmentes automatikus váltó. Egyetlen egyféle karosszéria. Ezzel a felállással a Suzuki Kizashi megbukott Európában, de a hasonlóan nagyvonalú választékot kínáló Outback jobb helyzetből indul, és nemcsak azért, mert a Subaru arculata, a bejáratott név és a fizetőképes ügyfélkör megkönnyíti a dolgát. Az új Outback minden bajával együtt izgalmas, egyedi autó, és a Subaru sokat javított rajta a modellváltással.

Külső

1995-ben még nem volt Allroad az Audi A6-ból és nem volt XC70 a Volvo V70-ből, amikor a Subaru bemutatta az első Legacy Outbacket a kombi Legacyból. Időközben nemcsak a névből tűnt el a Legacy, a Legacy is elbúcsúzott az európai piactól, de az Outbackből idén megjött a hatodik generáció.

Van még új szívó benzines Magyarországon 1

Neve szerepel a fényszórókban, a hátsó ajtók műanyag védőelemeiben, a csomagtérfedélen és a hátsó lökhárító rozsdamentes acél védelmébe is belepréselték. A modellváltással is megmaradtak a műanyag védőelemek a karosszérián, de az első szélvédőoszlopok előrébb jöttek.

Maga a kombiforma nem változott sokat, most is karakteres autó, amelynek a ritkasága is érték. Nem áll minden piros lámpánál egy belőle. Az Outback impozáns darab, hossza most 487, szélessége 187,5, magassága 167,5 cm, a tengelytáv pedig 2745 mm. A tengelytáv megegyezik az elődével, a hossz 5,5 centit gyarapodott az ötödik generációhoz képest.

Belső tér

Beszállva a világos nappabőr kárpitozás és az eddiginél igényesebb anyagok sokat javítanak a minőségérzeten. Egy 17 milliós autóban szükség is van erre. Bármihez nyúlsz, az precízen, finoman működik.

Új a vezetőfelismerő rendszer, amely a belső kamerával öt ember arcát képes megkülönböztetni és ehhez igazítani a légkondicionálás, a bal első ülés és a visszapillantó tükrök beállítását. A vezetőülésben a deréktámasz feszessége motorral állítható, de a helyzete csak ki-be szabályozható, a magassága nem, ami ebben a kategóriában elvárható lenne.

Van még új szívó benzines Magyarországon 104

Sokat javult a minőségérzet. 11,6 hüvelyk az álló formátumú táblagép képátlója

Álló formátumú táblagépet kell nyomkodni középen. A 11,6 hüvelyk a képátlójú kijelző szép rajzú, a menüjében elsőre nehéz kiigazodni, de aki évekre megvesz egy autót, az az elején túlesik ezen és hozzáedződik.

Egészen hatalmas a belső tér, ideértve a hátsó utasok lábhelyét is. A Subarukban régóta adott a hátsó üléstámlák dőlésszögének állíthatósága, amit az új Outback is tud, így nagyon kényelmesen utazhatunk.

561-1750 literes a csomagtartó a csúcsmodellben, az egyszerűbb audiorendszert kapó verziókban 1822 literig bővíthető. A Subaru most először épít be motoros csomagtérfedél-nyitást. Nagyon jó, hogy a csomagtérfedelet gyorsan nyitja-zárja a villanymotor, nem kell várakozni és malmozni. Az Outback ajtaja elvileg úgy is nyílik, ha a hátsó embléma környékén könyökkel kalimpálunk egyet, de ezt nem próbáltam ki.

Van még új szívó benzines Magyarországon 105

561-1750 literes a csomagtartó a csúcsmodellben, az egyszerűbb audiorendszert kapó verziókban 1822 literig bővíthető. Örvendetesen gyors a motoros fedélmozgatás

Technika

Új az Outback padlólemeze, a kombi a Subaru Global Platformra épül, elődjénél jóval szilárdabb karosszériával, merevebb hátsó segédkerettel és első futóművel. A karosszériát egy új belső váz merevíti nagy szilárdságú acélból. Felszereltségtől függően az új Subaru Outback 1641-1664 kilót nyom.

Egy Subaru technikájának alapeleme a magas és keskeny soros motortömb helyett a lapos és széles, hosszirányban beépített bokszermotor, ami mélyebbre viszi a súlypontot. A szívómotor alkatrészeinek 90 százalékát áttervezte a gyár, a 2498 köbcentis négyhengeres közvetlen befecskendezéses és 12,0:1 arányúra emelt sűrítés igyekszik takarékosabbá tenni a működését.

Van még új szívó benzines Magyarországon 106

Szomorú, hogy a motorházfedél felemelésében nem segít gázteleszkóp. Közvetlen befecskendezéses a benzines szívómotor. 169 lóerős, 252 Nm a maximális forgatónyomatéka

A fokozatmentes automatikus váltó az egyetlen lehetőség. A Lineartronic áttételi tartománya szélesebb lett, az olaj viszkozitásának módosításával 22 százalékkal csökkent a hidraulikarendszerben a teljesítményveszteség.

Adott az állandó összkerékhajtás, amely a nyomatékvektorálással, kanyarodás közben az ívbelső kerekeket észre sem vehető impulzusokkal fékezi, így az ívkülső kerekekre ad több nyomatékot és agilisabbá teszi az autót.

11,0 méter a fordulókör átmérője járdaszigetek között, ez a kisebbik érték a falak között mérthez képest, de így is rendkívül jó egy 2745 mm tengelytávú, 487 centis csatahajótól.

Van még új szívó benzines Magyarországon 107

Sokat fejlődött a sztereokamerára épülő vezetőtámogató rendszer, az EyeSight

Sokat fejlődött a sztereokamerára épülő vezetőtámogató rendszer, az ütközés-megelőzést nagyrészt a kameraképek elemzésével megoldó EyeSight. A látómezeje jóval szélesebb az eddiginél, a rendszer része az adaptív sebességtartó automatika, a kormánykorrekciókkal működő sávban tartó rendszer, amely a sáv középvonalában igyekszik tartani az autót.

Lett végre fáradásfigyelés, itt is megjelent a hátsó keresztirányú forgalomfigyelés, amely (ki)tolatáskor igyekszik megakadályozni az ütközést vagy csökkenteni annak súlyosságát.

Sem az autó koncepciója, sem a hosszú tengelytáv és a terebélyes túlnyúlások nem offroad kalandokra predesztinálják az új Subaru Outbacket, de a komoly dzsipekével egyenértékű, 213 mm szabad hasmagasság azt jelzi, hogy a terepkombi nevében nemcsak dísz a terep szó. Alapáras az ereszkedésvezérlés, az üzemmódok között van havas, murvás és saras útra szánt is.

Van még új szívó benzines Magyarországon 108

Nincs se légrugózás, se adaptív lengéscsillapítás, de ezek nélkül is nagyon jó a futómű

Nem mindenkinek lényeges, de akinek fontos, annak számít, hogy a tesztelt Subaru Outback mögé 2000 kilós fékezett utánfutót köthet.

Vezetés

Épített környezetben a magas felépítés fő előnye, hogy nincs az az elbaltázott fekvőrendőr és otromba járdasziget, amihez ne volna elég az autó magassága, amivel megvédi a lökhárítókat és ami a fő, az olajteknőt sem lehet felütni.

Kár is lenne elfolyatni a 0W20-as kenőanyagot a surrogva járó motorból. A bokszer lágyan, egyenletesen forog, amihez elég neki négy henger. Jóllehet a fokozatmentes sebességváltóval a kormány mögötti fülekkel kapcsolhatunk nyolc fokozatot, a legjobb rábízni a munkát. Aki nem hajszolja az autót, annak teljes harmóniában működik majd, sokszor észre sem venni, hogy éppen mit csinál.

Van még új szívó benzines Magyarországon 109

Nincs dízel, váltóból a fokozatmentes CVT-automata az egyetlen lehetőség és más Subarukkal szemben az Outbackből nincs hibrid sem

Papíron és sajnos élőben is igen szerények a menetteljesítmények, pláne egy 15 millió forint feletti, nagy és tekintélyes autótól. 193 km/óra a végsebesség és 10,2 mp a gyorsulás 100-ra. Egy ezres Focus 125 lóerővel jobbat tud, 10,0 mp alatt van 100-on és 200-at megy.

A 169 lóerős motor 3800-as fordulatszámon ad le 252 Nm forgatónyomatékot, de az autó onnan sem táltosodik meg. Arra elég, hogy eljárjunk vele, de a 2200 kilósra terhelhető, 2 tonnás utánfutóval súlyosbítható autóhoz kevés. Jó lenne a Subarunak Európában is bevezetni azt a 2,4 literes turbómotort, amely Amerikában elérhető, de a szén-dioxid-emissziós limit miatt nem hozzák. Az ülésszellőztetésre is hiába mondták az európai importőrök, köztük a magyar és a német is, hogy tegyék bele az itteni Outbackbe is, mégis kimaradt. Talán egy modellévváltás megoldja majd.

A kormányon ott az SI-Drive (Subaru Intelligent Drive) teljesítményválasztó, ami a gázreakcióra és az automatikus váltó működésére hat. Sajnos ettől sem lesz erősebb az autó, legfeljebb fürgébbnek tűnik.

Van még új szívó benzines Magyarországon 110

A fűthető kormánykeréken van az SI-Drive (Subaru Intelligent Drive) teljesítményválasztó, ami a gázreakcióra és az automatikus váltó működésére hat. Sajnos ettől sem lesz erősebb az autó, legfeljebb fürgébbnek tűnik

Egyenletesen tartott 110-nél 1600 a percenkénti fordulatszám, 130-nál is csak 2400-at fordul percenként a főtengely. Ennél gyorsabban hajtva is megmarad a csend, az új Outback örvendetesen kifinomult autó. Egyszerűen jó utazni benne és vezetni is, ahogy összeadódik a kényelmes ülés, a rezgésszegény bokszermotor, a jó súlyeloszlás és a magabiztos útfekvés.

Bár magasan ülsz, majdnem mint egy SUV-ban vagy crossoverben, de kanyarokban az Outback nem produkálja ezek billegését, nyugodtan tartja az íveket. A hatodik generációs Subaru Outback nagyon csendes és kulturált autó. Futóműve kiválóan nyeli az úthibákat, rezzenéstelenül suhanunk, eltaláltak a kormányerők.

Aláfestésnek szórakoztató a gumicsikorgás, ami messze nem eltúlzott kanyarsebességnél is hallatszik, de a tesztautó Bridgestone Alenza gumijának tapadása messze nem tudja kiszolgálni az adaptív lengéscsillapítás nélkül is jó futóművet. Az Outbackben inkább a rugózási kényelemnek örülhetünk, ami azért is tud ennyire jó lenni, mert a 225/60 R18-as gumival a Subaru igazán józan méretet választott.

Van még új szívó benzines Magyarországon 111

Hatalmas tér várja a hátsó utasokat. A háttámla dőlésszöge állítható

A harmónia megőrzéséhez érdemes indulás előtt elvégezni az Outback beállításait, különben a jól működő, érzéssel gyorsító-lassító adaptív tempomat állandóan csipogni fog, amikor felfedez egy autót előttünk.

A légkondicionálás működésével nem voltunk elégedettek, a tesztautó automatikus állásban képes volt teljesen indokolatlanul hideget okádni a lábtérbe. Mókás részlet viszont, hogy az autó képes emlékeztetni a vezetőt a beállított évfordulókra és születésnapokra.

63 literes a tank, ami elegendő 500-550 km-re, de egy ilyen jó utazóautóban nem ártana nagyobb kapacitás. Sok minden adódhat az évek során, egy 70-75 literes tank kényelmi és biztonsági érték is volna.

Van még új szívó benzines Magyarországon 112

15 690 000 és 16 990 000 Ft közötti az Outback listaára. Kedvező az 5 év/200 000 km garancia. Erős pont a 2000 kilós vontatható tömeg

Költségek

Hosszabb utakon, az autó sugallta ráérős, kényelmes hangulatban vezetve a tesztelt Subaru Outback mérsékelt fogyasztásra képes. Mi 8,3 liter/100 km-t mértünk autópályán és autóúton, szelíden tartva a sebességhatárokat.

Budapesten belül viszont a békés vezetés dacára 13,7 literes fogyasztás jött ki 100 kilométerre a tankolás után. A gyári érték is 12,2 liter. Ez a reális egy nyomatékszegény benzines szívómotortól egy ilyen hatalmas, 4×4-es és automatikus váltós csatahajóban, de egy dízelhez képest tragikus szén-dioxid-kibocsátást jelent.

A WLTP-szerint mért 8,6 l/100 km átlagfogyasztás is magas, az ehhez tartozó CO2-szint 193 g/km, több mint a duplája az EU-ban eladott új autóktól elvárt, kilométerenként 95 grammos flottaátlagnak.

Van még új szívó benzines Magyarországon 113

Igen gazdag a biztonsági szériafelszereltség

Mivel az elektromos Solterra megjelenése csak 2022 közepére várható, az emissziós korlát erős túllépése miatt a Subarunak büntetőadót kell fizetnie a Magyarországon regisztrált új autói után is, ami visszaköszön a 15 690 000-16 990 000 Ft közötti listaárban.

Előbbi a Trend Eyesight, utóbbi a csúcsmodell, a tesztelt Platinum EyeSight ára. Itt is a felszereltségi szintekhez kényszerkapcsolt extrák javítják a cég jövedelmezőségét, egyszerűsítik a gyártást és korlátozzák az ügyfelek szabadságát, hogy a nekik megfelelő felszereltséget összeállítsák.

A Subaru Outback és vetélytársai – Listaár, forint
Audi A4 Allroad 45 TFSI Quattro (265 LE) 16 893 340
Škoda Superb Combi Scout 2,0 TSI 4×4 DSG (280 LE) 15 907 600
Subaru Outback 2,5i (169 LE) 15 690 000 – 16 990 000
Volkswagen Passat Alltrack 2,0 TDI 4×4 DSG (200 LE) 15 913 480

Például a Harman/Kardon audiorendszer csak a csúcsmodellhez érhető el, ott viszont szériafelszerelésként, ami a körkamerás parkolássegítőre és a motoros tolótetőre is igaz. Az Outback kényelmi és biztonsági szériafelszereltsége lejjebb is igazán gazdag, mindegyikben széria a kormánykerék fűtése, az üléspárna légzsák jobb elöl, a kulcsfelismerő ajtónyitás, a kihajtható kereszttartókkal ellátott tetősín.

Van még új szívó benzines Magyarországon 114

Négyféle felszereltség kapható. Külön extrákat nem tudtok rendelni, így csak a Platinum lehet tolótetős

Értékelés

Nagyon kéne az Outbackhez egy dízelmotor vagy konnektoros hibrid és egy erősebb benzines, hogy ne egyféle hajtáslánccal próbálja eltalálni a kívánalmakat. Az Outback térkínálata és kényelme kifogástalan, sokat javult a minőségérzete is, de ha valaki 15-17 millió forintot áldoz egy autóra, nem valószínű, hogy idomulni kívánna a gyártó rugalmatlan modellpolitikájához. Aki mégis hajlandó erre, elégedett lesz az új Subaru Outbackkel, amely a benzines szívómotorral kiszámítható szervizelést, sok problémamentes évet és jelentős élettartamot ígér.

Mellette – Ellene
 
  • Remek futómű
  • Selymesen surrogó bokszermotor
  • Finoman működő, harmonikus CVT-váltó
  • Nagy és praktikus csomagtér
  • Hatalmas utastér
  • Igényes zajszigetelés
  • Várhatóan hosszú élettartam
  • Várhatóan megbízható működés
  • Kiszámítható szervizköltségek
  • Magas biztonsági nívó
 
  • Egyfajta motor és váltó
  • Szerény menetteljesítmények
  • Megszokást igénylő menürendszer és beállítások
  • Javítandó klímakomfort
  • Gyengén tapadó gyári gumiabroncsok
  • Kissé magas fogyasztás, mérsékelt hatótávolság
  • Nincsenek szabadon kombinálható extrák
Hogy tetszik a Subaru Outback?
átlag
7.46
szavazat
847
Hogy tetszik a Subaru Outback?