Röviden – DS 9 | |
---|---|
Mi ez? | Középkategóriás limuzin a Citroënből kinőtt DS prémiummárka kínálatából hibrid hajtáslánccal, magas fokú kényelemmel. |
Mit tud? | Tetőtől talpig jó minőségű anyagokkal, főleg bőrrel körbevenni utasait és különleges látványban részesíteni az utca népét. |
Mibe kerül? | Pontos hazai listaára egyelőre nincs, várhatóan 16,5 millió körüli kezdőárral számolhatunk. |
Kinek jó? | Akik valami különlegeset, csinosat, mást keresnek és fogékonyak a francia extravaganciára. |
Kevésbé egyszerű úgy egy lapon említeni egy gyártót a prémiumszegmens szereplőivel, hogy nincs középkategóriás limuzinja. A DS-nek viszont már az is van, az elegáns szedánok között pedig a DS 9 egy nagyon különleges darab. Van annyira jó, hogy lehessen szerepe a régi motorosok mellett? Van annyira különleges és minőségi, hogy vonzó lehessen egy ilyen kényes szegmensben? Ha a stílus és a megjelenés számít, akkor elég jó helyzetben van, mi viszont vezettük is az új elnöki francia limuzint.
Külső
Azt hiszem, a DS 9-nél teljesedett ki a Citroënből kivált prémiumnak szánt márka formavilága. Egy szedán amúgy is kellemesebb a szemnek, mint bármilyen SUV és a francia prémiumról amúgy is olyanok ugranak be, mint a Citroën SM, XM, C6, vagy a Peugeot 605, és persze a régi Citroën DS-ek. Ilyen elődök sorába kellett beállni a DS 9-nek, ami a dizájn tekintetében abszolút összejött.
Nyílt titok, hogy az egyébként sem csúnya Peugeot 508 adta az alapokat, de ahol csak lehetett, megdolgozták az alapokat és karosszériát is. A DS 9 tengelytávja 10,7 centivel hosszabb, kereken 2,9 méteres, teljes hossza pedig 18 centivel bővebb, 4930 milliméter. Szélességük 9 milliméter híján megegyezik, arányaikban viszont nagyon hasonlóak. A DS 9 első túlnyúlása is elég hosszú, orra széles és a tetővonalban is van azonosság, viszont minden részlete nagyon egyedi.
Csak a DS 9 kap króm díszcsíkot a motorháztető közepére, ami a DS emblémából indul. Szintén ezen láthatunk olyan kedves részletet, mint a C oszlop tetején világító sárga helyzetjelző – utalva ezzel kicsit a régi DS-ekre. A fény és a pompa lengi körül, hangsúlyos a króm ablakkeret és a lámpák körüli díszlécek, kilincseit pedig automatikusan behúzza, ha távolodunk az autótól, és kinyitja, ha közelítünk hozzá.
Markáns és messziről jól észrevehető jelenség. Elegáns és csillogó, amivel a tömegből mindenképp kitűnik. Lámpáinak belső kis LED-es egységei forgolódnak nyitáskor, a hátsó lézervágott lámpatestek szintén különlegesen világítanak, és ebben a pezsgő metál fényezésben egyik kastély elől sem lenne szíve elkergetni senkinek.
Belső
Csak a fotókat nézegetve messze nem is gondolnánk, mennyi melót fektetett a DS abba, hogy az autói valóban prémiumosak legyenek. A DS 4 kapcsán tudtuk meg Párizs mellett, hogy az új modellek mögött messze nem csak egy átemblémázós koncepció áll. Egyik Stellantis modellel sem foglalkoznak annyit, mint a DS-ekkel.
Látványra is elég részletgazdag az utastér és amit látunk a DS 9-ben, az mind igazi bőr, vagy valódi Alcantara. Nincsenek kamu varrások, a huzatok jelentős része kézi munkával készül, mert ilyen varrásokra robotot betanítani nem lehet. Órákba telik egy-egy ajtókárpit vagy kormány varrása, a középkonzolon is szinte minden bőrözést kap, és még a kulcs is, akár a beltérhez passzoló árnyalatút.
Csak a DS 9-ben bőrözik például az ajtókárpitok felső élét is és a varrás nagyon szép, az anyagminőség pedig kikezdhetetlen. Miután kitapogattam az ajtókat és az üléseket, hátul ülve tűnt csak fel, hogy a teljes mennyezet és az oszlopok is Alcantara huzatot kaptak. Gondos kezek aprólékos munkája vesz minket körül, miközben a hátsó tér akkora, hogy keresztbe tett lábbal is utazhatunk.
Sofőrös autóként hátul sem lehet rosszabb a kényelem, mint elöl. Masszíroznak, hűtenek és fűtenek is a hátsó ülések is, a középkonzol lehajtható, mint egy igazi limuzinban. Kényelemből nincs hiány. Arra is figyeltek, hogy ne legyenek gyengébb anyagok hátul, mint elöl. A karosszériát ragasztják és több ponton hegesztik, mint például az 508-asét, ezzel merevebb és csöndesebb is, az amúgy is szép hangzású Focal hifi itt még jobb akusztikájú térben szólhat.
Az első sor ergonómiája nagyon hasonlít a DS 7 Crossbackhez, attól eltekintve, hogy jóval alacsonyabban ülünk. Középre kerültek az ablakemelők és a jól ismert váltókar ágaskodik közöttük. A kormány fogása jó, de ebben is érezni tudat alatt, hogy a Peugeot apró kormánya sokkal jobban illik ebbe a környezetbe.
A vezető előtti műszeregység 12,3 colos digitális, egyedi DS-es grafikával, a multimédia pedig 10 colos, a DS 4-hez képest még a régebbi, lassúbb fedélzeti rendszerrel. A multimédia kicsit réginek hat, de erre hamarosan lesz megoldás, érkezik a frissítés és vele együtt az új multimédia is, ami sokkal jobban fog állni a DS 9-nek, attól lesz majd igazán minőségi a felhasználói élmény minden téren. Ugyanakkor jobb kamerákkal látták el a limuzint, mint a többi Stellantis modellt, a kép, amit kapunk, élesebb és tisztább.
Technika
Csak hibrid hajtáslánccal készül a DS 9, egyelőre csak egyfélével. A 225 lóerős rendszerteljesítményű plug-in hibrid hajtásban 1,6 literes, 180 lóerős turbós benzinmotor dolgozik, valamint a nyolcfokozatú automata váltóval egybeépített, 110 lóerős elektromos motor segít be az első tengelyen. Hamarosan viszont elérhető lesz egy összkerekes – hátul külön villanymotorral hajtott -, 360 lóerős összteljesítményű változat is.
11,8 kilowattórás akkumulátora 7,4 kW-tal tölthető, amivel kevesebb mint két óra alatt meglehet a teljes töltés. Ennyiből pedig 50 kilométernyi tisztán elektromos hatótávra képes a rendszer. Elraktározhatjuk későbbre, vagy választhatunk olyan beállítást, amivel menet közben a motorral tölti fel az akkumulátort, hogy később, a városi szakaszra legyen töltöttség.
Új technológiát hoz a futómű a márka történelmében. A prémiumgyártókéhoz hasonló kamerás úthiba-felismerő rendszer dolgozik a DS 9-ben. Bár légrugózás nem lehet benne, az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókat precízen egyenként tudja a másodperc töredéke alatt keményíteni, vagy puhítani az útviszonyoktól függően. A progresszív lengéscsillapítókkal együtt így megvan a biztos úttartás és a zörgések nélküli ringató utazás.
Ezzel még inkább közel lépett ahhoz az utazási komforthoz, amit a hidropneumatikus Citroënek tudtak nyújtani. Nem olyan, de modern megfelelőjének már tökéletesen nevezhető.
Vezetés
Sofőrös autóról van szó, így azt a rövid időt, amit az autóval töltöttünk, igyekeztem kihasználni és a hátsó ülésen is utaztattam magam. A hátsó ülés finoman dögönyözi a hátat, a fülledt melegben pedig a szellőztetés is elég jó pont. Persze ez nincs annyira eleresztve, mint egy magasabb kategóriás prémiumautó, mindent a jól ismert egyszerű gombokkal aktiválunk, nincs tablet, vagy cifra kezelőpanel hátul, ami talán egy kihagyott dolog.
Rendkívül csendes a bendő, el tudnék aludni benne, és szerencsére alkalmi sofőröm sem próbálja kiűzni a ménest, mert egyszerűen egy pillanatig nem arról szól. Átjárja a belsőt ez a kellemes nyugodt hangulat, a bőr illata, és együtt örülünk, hogy a karosszéria merev, nincsenek kellemetlen recsegések.
Elöl tökéletesen beállítható a puha ülés, aminek még oldaltartása is van, szerencsére erre is odafigyeltek. Kellemesen súlyozták a kormányzását, drága autónak tűnik vezetés közben, ami jól áll neki. Mindenki minket néz, a franciáknak különösen kedves a felélesztett DS, a 9-es pedig nagyon feltűnő, és ebben a környezetben, ahol minden soron következő kis településen van legalább egy kastély, tökéletesen otthon van ez a limuzin.
Hajtás tekintetében új dolgokat nem mutat fel. Ha igazodunk az autó hangulatához, kellemes és észrevétlen működéssel jutalmaz, ha picit is megpróbálunk dinamikusan közlekedni, előjönnek a váltó és a villanymotor közti akadások, bukdácsolások, ami nem szép. A DS 4-ben ezt valahogy sikerült orvosolni.
Egyértelműen a multimédia és környéke a leggyengébb pontja. A sok zongoralakk rontja a képet, ahogy a régi és a többi Stellantis modellére túlságosan hasonlító kezelőfelülettől sem tűnik elég különlegesnek a felhasználói élmény. Az új rendszer ezen jelentősen javítani fog. Minden egyéb tekintetében nagyon kényelmes utazóautó, kellőképpen különleges hangulattal és nagyon jó minőségérzettel.
Költségek
Mivel pontos hazai ára egyelőre nincs, ezt sajnos nem tudjuk közölni sem. Piaci bevezetése azonban egy-két hónapon belül megtörténik, és az előzetes információk alapján 16,5 millió körüli kezdőárral számolhatunk, ami mindenképp a prémiumkategóriába sorolja a modellt. Tekintve a felhasznált anyagok minőségét és főleg mennyiségét, ez nem tűnik különlegesen soknak. Ha hozzá vesszük a sok kézi munkát és hogy nem lesz belőle alacsony felszereltség, ez nem is tűnik annyira magasnak.
Egy olyan piacon, mint a hazai, ahol leginkább a három nagy prémiummárka versenyez, a DS 9-nek nehéz dolga lesz. Különleges, de vajon a magyar vásárlók számára is? Az importőr egyelőre óvatosan tervez, mindössze néhány darabbal évente, ami egyelőre érthető. Várhatóan a DS 9-ből is lesznek olyan különleges felszereltségek, mint a DS 7-ből, melyek vonzóvá tehetik a modellt.
Értékelés
Vették a fáradtságot, hogy komolyan kidolgozzák a prémiumszedán modelljét. A DS 9-en látszik a bele fektetett meló, ahogy a DS Automobiles egész tevékenységén is. Ezeket az autókat közelről kell látni és megtapasztalni, aki fogékony a részletgazdag megoldásokra, az fogja igazán értékelni, mert ennyi munkát kevés autóban látunk, mint itt. A DS 9 futóműve miatt technológiájával is igyekszik lépést tartani, de az ár még ezzel együtt is túlzó lehet sokak számára.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|