Röviden – Volkswagen Golf R Variant 2021 | |
---|---|
Mi ez? | A Volkswagen Golf sportos, R változata kombi karosszériával |
Mit tud? | Hétköznap teljes értékű családi autó, hétvégén pedig apa/anya játékszere |
Mibe kerül? | Magyar ára egyelőre nincs, valamikor október elejétől lesz rendelhető a kombi Golf R |
Kinek jó? | Aki szeret és tud sportosan vezetni, viszont nem engedhet meg magának pluszba egy játszós autót is |
Bő egy évvel ezelőtt mutatkozott be az aktuális, nyolcadik generációs VW Golf kombi karosszériás változata. A bemutatóval egy időben érkezett az emelt hasmagasságú, kissé terepesített, körbeműanyagozott Alltrack kivitel is belőle, most pedig itt a gyerekek mellé kényszerből praktikus autót vásárló benzinvérű apukák reménysugara, a sportos R változat is. Amiben nem csak a 320 lóerős csúcsteljesítmény az izgalmas, hanem a kombi családi autóban teljesen tájidegennek tűnő, kapcsolható Race és Drift üzemmód is.
Külső
Az alapként szolgáló, Nyolcas VW Golf kombi változatánál csak kicsit mások az R-es kivitel karosszériájának méretei: az autó 4644 milliméter hosszú – 11 milliméterrel hosszabb a mezei kombinál -, 1789 mm széles és 1466 mm magas – az R hasa 2 cm-rel közelebb van az úthoz -, tengelytávja 2678 mm-es. Ránézésre a sportosabbra vett hűtőmaszk, a sok légbeömlő és a finom R logó különbözteti meg az R-es Golf kombit a polgári változattól. Az alapáron LED-es fényszórók között fénycsík fut végig, és kapott kék csíkot is az autó eleje, amit a hűtőmaszk tetején kell keresni.
A fényszórótól fényszóróig tartó világító LED-csíkot nem minősíteném, biztos lesz, akinek tetszik, de sötétedés után a tükörből hátranézve nehezen emészthető a Golf R fényének látványa. Érthető, hogy minden autógyár vért izzadva próbál valami egyedit, messziről is könnyen felismerhetőt kihozni ebből a remek lehetőségből, de ez talán már egy kicsit sok a jóból.
Oldalról az alapfelszereltség részét képező, 18 colos, Jerez fantázianevű felnik adnak ízt a megjelenésnek, amiből 19 colos is létezik, illetve a szintén extra, 19-es Estoril is megtalálható az opciós listán. Nem meglepően mindkét név egy-egy versenypályára utal. A felnik mögül kékre festett, szintén R logós féknyergek kandikálnak ki. Külső tükreinek háza matt ezüst burkolatot kapott és a tetősín is ugyanilyen színű. Hátul pedig négy darab kipufogó, diffúzor zárja a képet, és persze ott van az elmaradhatatlan R embléma is.
Belső
Utasterében a kék kiegészítők jelzik a sofőrnek, hogy igen, ez egy R-es Golf, varrástól a dekorbetéteken át az üléskárpitig mindenben van egy kis kék. Ezen felül acélpedálok, alul lapított, multifunkciós sportkormány, illetve extra, sportos grafikájú műszerfal az, ami megkülönbözteti az átlag Golf kombitól az R-es változat belsejét. Praktikumban viszont ugyanazt tudja ez is, helykínálata bőséges, 190 centis magassággal bárhol órákat lehet benne utazni, és itt a nyitható üvegtető sem vesz el semmit a fejtérből.
Van elég USB-csatlakozó, a hátsóknak pedig saját, klímavezérlő gombsoruk is. Apró rekeszekkel, üregekkel is megszórták az utasteret, van rendes helye a telefonnak elöl, és hátul is, az első ülések hátára varrt zsebek képében. Megmaradt a hatalmas, dupla fenekű, és rögzítőfülekkel is ellátott csomagtartó, ez alapfelállásban 611 literes, amit a háttámlák hajtogatása után akár 1642 literre is lehet bővíteni.
Technika
A Golf R 320 lóerős teljesítményét a már ismert kétliteres, négyhengeres turbómotor negyedik generációja adja, aminek csúcsnyomatéka 420 Nm. A negyedik generáció lóerőben és nyomatékban is 20-szal többet nyújt elődjénél, közvetlen befecskendezéses és vízhűtésű a kipufogógáz-visszavezetés. Ezzel álló helyzetből 4,9 másodperc alatt érhető el a 100 km/órás sebesség, és alapból 250 km/óráig, az R Performance csomaggal pedig 270-ig folytatódhat a gyorsulás. Az 1984 köbcentis motor ereje hétfokozatú, dupla kuplungos váltón keresztül jut el mind a négy kerékhez.
A továbbfejlesztett összkerékhajtási rendszerben az R Performance nyomatékvektor-szabályozású, rendszer dolgozik a hátsó tengelyen, aminek lényege, hogy nem csak az első-hátsó tengelyekre jutó nyomaték arányát lehet így szabályozni, mint a hagyományos Haldexes megoldás esetén, hanem külön-külön, a hátsó tengelyeken lévő kerekekét is. Ez sportosabbá és egyben biztonságosabbá teszi az autót, mert extrém esetben a hátsó kerekek között amúgy 50-50 százalékban elosztott nyomatékarányt úgy is tudja módosítani, hogy minden egy kerékre jusson, így csökkentve az alulkormányozottságot. A rendszer az opciós adaptív lengéscsillapítással is kombinálható.
Bővült a kiválasztható vezetési módok listája is, a többé-kevésbé hagyományosnak mondható négy, Comfort, Sport, Race Individual mellé további kettőt kapnak azok a Golf R-vásárlók, akik az R Performance csomagot is beikszelik vásárlás előtt: a beszédes nevű Driftet és a Specialt. A Driftet talán nem kell magyarázni, ez a program aktiválása mellett teljesen kikapcsolt ESP-vel igazán élvezetes perceket szerez majd az erre fogékonyaknak azzal, hogy a hátsó kerekekre juttatja a nyomaték nagy részét, a Special pedig egy különleges beállítást aktivál, ami a Nürburgring északi köréhez, a Nordschleiféhoz hasonlóan autózható versenypályákon lehet hasznos, ugyanis ezeket a beállításokat ott finomhangolták. Természetesen ezeknek a vezetési módoknak az aktiválását közúton nem ajánlja a gyár, csak forgalomtól elzárt magánúton, vagy versenypályán.
Egy hasonlóan erős és gyors autónak rendes fék is kell, a kombi Golf R alatt elöl 357 mm átmérőjű, 34 mm vastag féktárcsák találhatóak. Emellett alumíniumelemek használatával oldalanként 600-600 grammot a szerkezet tömegéből is lefaragtak.
Vezetés
A Volkswagen stábja remek érzékkel egy versenypályán tartotta a legsportosabb kombijának bemutatóját, így még a német autópályák korlátozás nélküli szakaszaira sem kellett vadásznunk, hogy kipróbálhassuk, mire elég 320 lóerő és a zárt pályás, hétvégi üzemmódokat is félelem nélkül ízlelgethettük.
Hogy közúton milyen egy kombi Golf, illetve a polgári változat mire képes, azt itt elolvashatod. Civilizált üzemmódban az R változat is képes ezekre a trükkökre, vagyis csendben, kényelemben elvinni a családot innen oda, aztán vissza, csak ha szükséges, pillanatok alatt nagyon gyorssá is tud válni. De koncentráljunk inkább a versenypályára.
Bilster Berg
A 4,2 kilométer hosszú, aránylag széles versenypályán 19 kanyar található, mégsem a kanyarok, hanem a változatos domborzat teszi különösen élvezetessé a pályát. Persze csak annak, aki jól viseli a hullámvasutazást, mert a 44 kisebb-nagyobb bucka és gödör leküzdése során 200 méternél is több szintkülönbséget lehet összehozni egy kör alatt. A pálya tervezői vicces kedvükben egy 26 százalékos lejtőt is terveztek a nyomvonalba, amit poénból még egy éles balkanyarral is kombináltak. Akinek itt lezuhanva elsőre nem áll meg a szíve, az igazán kemény legény.
Alább a pálya nyomvonala, a bal felső sarokban pedig a domborzat profilja:
A Drift üzemmóddal irgalmatlan méretű betonplaccon ismerkedtünk, amit biztos, ami biztos alapon, rendesen fellocsoltak. A kormányon lévő R gomb megnyomásával a rendszer azonnal a Race üzembe vált, innen továbblépve lehet aktiválni a Drift módot. Mivel nem közútra optimalizált beállításról van szó, a rendszer rákérdez, hogy valóban ezt akarjuk-e, majd ha ragaszkodunk hozzá, a kép pirosra vált. Innen még egy dolgunk van, a csupán jóval megengedőbbre vált ESP-t kell teljesen hatástalanítani. Aztán a váltót manuálisan egyesbe rakni és kezdődhet az őrület. Elméletben jól alászedett kormánnyal, nagy gázzal meglendítve az autót, rögtön mehetünk is vele keresztbe, mindenféle különösebb előképzettség nélkül.
És tényleg így van, egyedül a gázra kell figyelni, elindított csúszás után, már nem érdemes a padlóig nyomni, csak játszani vele. Arra viszont érdemes felkészülni, hogy a vad kormánytekergetés közben könnyű rátenyerelni a kormány bal szélén lévő R gombra – mások a kormány jobb szélén lévő kormányfűtést kapcsolgatták akaratlanul -, ami szép csendben visszakapcsol hétköznapi módra és a nagy izgalomban majd nem értjük, mi az ördögért fogja meg az ESP az autót, amikor már épp jó lenne. Szóval ezt a gombot talán szerencsésebb lett volna kevésbé frekventált helyre telepíteni. A móka, kacagás viszont garantált, ha van egy R Performance csomagos Golfod, ehhez nem kell megvárnod az első havat sem.
Pályán értelemszerűen a Special funkciót próbálgattuk, ami ártalmatlannak tűnő zöld háttérrel különbözteti meg magát a többitől – utalás a Zöld Pokolra -, de egyáltalán nem az. Ugyan az ESP-t ez sem kapcsolja ki automatikusan, de jóval megengedőbb, és ha kell, azért figyelmesen összekanalazza a sofőrt a túlvállalt helyzetekből. Az elképesztően izgalmas pályán azért el lehet dobni finoman a kombi fenekét, és csúszni is hagyja a rendszer az autót, mielőtt finoman beavatkozna. Valóban élmény vele a pályán bohóckodás, mert nem veri bele az orrod minden apró hibába, csak szépen kisimítja. Itt már a hétfokozatú DSG-nek is jutott szerep, Sport állásban fürgén vált, és a fékek is hiszti nélkül bírták a számolatlanul tolt köröket, csupán 5-6 menet után kellett egy lassabbat is menni, hogy legyen idejük visszahűlni.
Értékelés
Magyarországon nem igazán jellemző, hogy hétvégente tömegek lepnék el a különféle versenypályákat, inkább éjszaka a Váci úton próbálják kiélni magukat az önjelölt autóversenyzők. Pedig mennyivel vidámabb lenne, ha a Golf R Varianthoz hasonló, hétköznap családi üzemmódban használt autókkal csapatnának a pocakos apukák, vagy a női princípiumuk kiteljesítésére fittyet hányó anyukák. Mert ez az autó mindkét feladatra hibátlanul használható.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|