Röviden – MINI Cooper SE
Mi ez? Elektromos hajtású modell a MINI Cooper harmadik generációjából, frissített külső és belső tartalommal.
Mit tud? Kiváló vezethetőséget, azonnali gázreakciót, visszaadni azt a lobbanékonyságot, ami egy ideje hiányzik a MINI-kből.
Mibe kerül? 10,995 millió forintnál startol a Cooper SE listaáron, vagyis állami támogatásra is jogosult.
Kinek jó? Új és régi MINI-seknek, kisautóra, városi autóra, elektromos autóra vágyóknak.

Úgy tűnik, hogy a MINI lehet az elektromos autózás egyik nagy nyertese. A márka újraélesztése 2000-ben bombajól sikerült. Divatot teremtett a retróból az autóiparban, adott a világnak egy kisautót, amit őrült jó vezetni és egy terméket, amire azok is tudtak vágyni, akiket nem érdekel az autózás.

Ezt sikerült egészen 20 éven keresztül viszonylag jól csinálni, de már évekkel ezelőtt látszott, hogy a forma egyrészt fárad, a szabályzások pedig kezdik kiölni belőle azt a dolgot, amit léleknek hívunk. Nekem az utóbbi évek MINI-jei folyamatosan csak csalódást okoztak. A forma még mindig jó, csak az autó vesztett kerekségéből. És hogy ezen az elektromos hajtás fog segíteni, azt én sem gondoltam, pedig így lett. A Cooper most, ebben a formában, benzinmotor nélkül olyan, amilyennek lennie kell.

Feltámadás. Második rész – MINI Cooper SE 1

Külső

Azért van most újra témában a MINI Cooper, mert idén kapott egy kis ráncfelvarrást. Egyáltalán nem vagyok biztos abban, hogy erre szüksége volt, együtt látva az ilyen volt, ilyen lett fotókat valahogy nem az igazi. Eltűnt a kedvesség, a helyét egy kicsit modernebb, hidegebb tekintet váltotta fel az új lökhárítóval, maszkkal és a vágásokkal a kerekek előtt.

Még mindig jó a forma és a részletek, hogy a motorháztető egészen a kerékjáratokig ér, hogy az ablakai elég nagyok és hangsúlyosan határolják el a tetőt a karosszériától. Továbbra is megvannak a kerek lámpák, már fekete belső kitöltéssel a teljesen ledes egységek esetében, hátul pedig a brit zászlót mintázzák, ami szintén remek ötlet volt tőlük.

Feltámadás. Második rész – MINI Cooper SE 67

3845 milliméter hosszú, 1727 széles és 1432 magas

Az elektromos MINI-k színe a sárga, így ezen az autón is több helyen találkozunk vele. A sportos modellre utaló S embléma, a tükrök és a kerekek közepe is ilyen színt kapott. Sajnos az elektromos Cooper SE-hez megjelent négyágú felnit valamiért kivezette a gyártó és már nem lehet kapni hozzá, pedig azzal volt igazán látványos a külső. Ezeken túl hagyományosra cserélték a betöltőnyílás fedelét, ahol korábban egy nagy krómkupak szerepelt, ott most egy ajtót találunk. Pár milliméterrel megemelték az autót, amit a vastagabb kerékjárati ívek miatt nem is veszünk észre.

Belső

Nagy trükk nincs a MINI utasterében. Ebben is azt a sárgás szövetkárpitot próbálhattuk, mint nemrég a kabrió JCW esetében, és színben itt is passzol az SE sárga kiegészítőihez. Sárga az indítógomb és a váltó kapcsolójára is került egy kis dekor, valamint a műszerfalon is megjelenik a díszbetéteken, de ennél több egyedi jegy nincs.

A formák ugyanakkor még mindig játékosak, a középső tányér széle változatosan világít, attól függ, mit csinálunk. Hangerőállításra és hőfokállításra is reagál a LED fénygyűrű. Új multimédia készült a MINI számára, a 8 colos kijelző érintős, de még van hozzá iDrive tekerő, viszont az ergonómia miatt itt az érintéses kezelés jobban működik, mint egy BMW-ben.

Feltámadás. Második rész – MINI Cooper SE 68

Könnyen felismerhető, játékos és otthonos a beltér

Feltámadás. Második rész – MINI Cooper SE 69

Jól kezelhető, szép képű az új multimédia

Megvannak a billenőkapcsolók, mint egy repülőben, a kezelése sajátos, jellegzetes, ezt nagyon lehet szeretni egy MINI-ben. Javarészt az anyaghasználatot is, de több területen itt már akad kivetnivaló. Sok a zongoralakk középen, valamint az új kormány kapcsolói sem túl jó minőségérzetűek, mocorognak, ezért zörögnek is.

Jó ülni az első sportülésekben, alacsonyan lehetünk, tökéletesen beállított kormánnyal a lehető leginkább sportos pozícióban. Hátul, ha nagyon kell, lehet helyet csinálni felnőtteknek is, de inkább ne kínozzunk vele senkit. Hátra bejutni is szűkös, ha pedig előre döntöttük az ülést, az nem tér vissza a korábban beállított helyére. Minden egyes előredöntés után újra be kell állítani a helyzetét, ami akkor nagyon zavaró, ha csomagtartónak használjuk a hátsó ülést és folyton pakolunk oda valamit. Raktere 211 liter, erősen kétfős használhatóságú egy ilyen kisautó.

Technika

Mivel alapvetően nem elektromosnak készült, nagy átalakításokat végeztek a MINI-n, de megoldottak mindent úgy, hogy ne szenvedjen hátrányt a használat. A belső égésű motor helyére terveztek egy ketrecet, amibe az elektromos hajtás elemei kerülnek és így egy blokként, mint egy motor, bekerülhet a motortérbe.

Feltámadás. Második rész – MINI Cooper SE 70

A nagy műanyag alatt villanymotor és inverter lakik egy ketrecben

184 lóerős és 270 Nm nyomatékú elektromos motort találunk benne, vagyis ebben a formájában már erősebb, mint egy hagyományos Cooper S, ami 178 lóerős most. Megmaradt az elsőkerék-hajtás és a súlyelosztás is, mivel a benzintankot cserélték akkumulátorra.

A 28,9 kWh-s akkumulátorcsomag egy T alakú, a padlólemez formájához igazodó dobozba került. A középkonzol és a hátsó ülések alatt kapott helyet, ennek mérete miatt kellett megemelni kicsit az autót. A villanymotor és az akkumulátor is a BMW saját gyártósorán készül Dingolfingban. Nehézföldfémektől teljesen mentes, vagyis a motorban nincsen mágnes, az akkumulátorhoz szükséges lítiumot pedig saját bányákban termelik ki.

235 kilométer a gyárilag megadott hatótávolság, a töltés pedig háromfázisú váltóáramról 11 kW-tal, egyenáramról pedig 50 kW-tal történhet. Mivel nem nagy az akku, ez 30 perc alatt 80%-os töltöttséget jelent, de váltóáramról is kb. 3 óra alatt feltölthető.

Vezetés

Minden MINI Cooperben az a legjobb, amikor megmozdul. Vagy mégsem? Többször éreztem azt az utóbbi években, hogy ezzel kezd a leginkább gond lenni. A kisautó nagyot nőtt, hosszú az orra, viszonylag hátul ülünk, kormányzása súlyos és nehéznek érződik az autó. Ezzel mind nem feltétlenül lenne gond, de a WLTP miatt gyengébbek lettek a benzinmotorok, a duplakuplungos automata váltótól pedig még egy JCW is képes elég döglött és halvány lenni.

Nem ez a helyzet az elektromos Cooperrel. A 270 Nm nyomatékot azonnal tudjuk használni, minden gyorsításnál is ott van az erő, semmire nem kell várni. Ez a fajta lobbanékonyság hiányzik a belső égésű motoros MINI-kből most, hogy a direkt és gyors kormányzás mellé azonnali gyorsítást kapjunk.

Feltámadás. Második rész – MINI Cooper SE 71

Leginkább vezethetőségéért szeretjük, az elektromos most ebben a legjobb

Mert a Cooper SE is ugyanarra képes, amire a többi háromajtós Cooper. Bedobod a kanyarba, picit elveszed a gázt, érzed, ahogy elkönnyül a feneke és irányba áll a kisautó kanyarból kifelé. Ide kell az azonnali erő, hogy tűzhessünk is el, és pont ezt adja meg az elektromos hajtás. Olyan hirtelen lehet elhagyni vele a helyszínt, mint ahogy megérkeztünk, és ez piszkosul jól áll neki.

Na, igen, nincs hangja. De amilyen hervasztóan halványak lettek mára a MINI-k, még a JCW-k kipufogói is, őszintén nem hiányzik belőle. Inkább legyen csöndben, ha csak asztmás szárazköhögésekre képes rendes hurutos harákolás helyett, mint régen. Illik hozzá ez az „én már itt sem vagyok” stílus. Senki nem látott és nem hallott semmit belőlünk. Kielőzöl két-három autót és észrevétlenül eltűnsz, mielőtt bármit is felfognának belőled. Egy igazi játékszer.

Feltámadás. Második rész – MINI Cooper SE 72

Még mindig a régi MINI-re hasonlít, a modern világban is jól mutatnak a retró formák

Érdemes azért megtisztelni a fizikát és a technika képességeit, mert nem egy sportautó. Ördögien kanyarodik és gyorsul, de féket ehhez megfelelően nem párosítottak hozzá. Egy vészfékezés a vártnál jóval hosszabbra sikerülhet normális gumikon, száraz időben is, mint gondolnánk. Alapvetően nincs gond, 50-60 környékéről szinte azonnal megáll, 70-90-ről vészfékezni inkább ne kelljen vele.

A villanymotor visszatermelése általában amúgy is olyan erős, hogy nincs szükség a fékre. Még félállásban is jelentős a lassítás gázelvételkor, így egypedálosan is könnyen vezethető. Mégis mindig fékporosak voltak a felnik, ami jól mutatja, hogy a hagyományos féket használó kipörgésgátlót és a menetstabilizálót mennyire megdolgoztatja az elektromos motor.

Ha csak szimpla közlekedésre használunk egy ilyen MINI-t, jó eséllyel 185-190 kilométerre lesz elég egy töltés. Ha egy kicsit ki is használjuk a képességeit, akkor 150 lehet a reálisabb, vagyis erősen városi autó, esetleg ingázós, ha tudjuk otthon éjszaka is tölteni. A gyárilag megadott hatótáv értéket egyszer sem írta ki.

Feltámadás. Második rész – MINI Cooper SE 73

Sárga az elektromosított MINI színe

Költségek

Egyre inkább elmondható, hogy villanyautóval járni sokkal olcsóbb, mint benzines, vagy dízel autóval. A Cooper SE jobb pillanataiban elment 190 kilométert egy töltéssel, ami a drágának számító Mobiliti oszlopán kilowattóránként 100 forintért feltöltve a 28,9 kWh-s akkumulátort is 2890 forintos összeget jelent. Jelenlegi árral számolva egy átlagos, 7 literes fogyasztású benzines autóval ugyanez kb. 6900 forintba kerülne, amiből legalább még egyszer fel tudnánk tölteni a MINI-t.

És ez a drágábbik töltéssel számolva, az E.ON töltőin éjszaka 65 forintért 1878 forintért tölthetnénk tele, otthoni hálózati árammal pedig 1300 forintért. Persze a villanyautó nem olcsó, a Cooper SE ára is 10,995 millió forint, amiből ugyan kitelne egy benzines Cooper S is, de már csak az élmény miatt is az elektromos felé dől a mérleg.

A márka modell- és vetélytársai – Listaár, forint
MINI Cooper SE (184 LE, 235 km hatótáv) 10 995 000
Fiat 500e (95 LE, 180 km hatótáv) 7 999 000
Honda e (136 LE, 220 km hatótáv) 10 999 000
Peugeot e-208 (136 LE, 320 km hatótáv) 10 500 000

Értékelés

Egy újabb feltámadásnak tűnik az elektromos modell a MINI-nél. Ez pont egy akkora lépcső a márka életében, mint az első új MINI Cooper volt. Jó vezethetőség, kis karosszéria, lobbanékony hajtáslánc és lemásolhatatlan stílus. Nagyon szerethető.

Mellette – Ellene
 
  • Vezethetőség
  • Gázreakció
  • Üléspozíció és beállíthatóság
  • Multimédia, hifirendszer
  • Stílusa még mindig töretlen
 
  • Fékrendszer hatékonysága
  • Belső anyaghasználat több helyen
  • Ülésdöntés
  • Lehetne nagyobb a hatótávja

Szavazás

szerintes mennyire passzol a MINI Cooperhez az elektromos hajtás?
átlag
7.05
szavazat
213
szerintes mennyire passzol a MINI Cooperhez az elektromos hajtás?