Röviden – Suzuki Vitara Hybrid | |
---|---|
Mi ez? | Esztergomban készülő szabadidő-autó. Az elmúlt években Magyarország legtöbbet eladott új autója volt, ma is a legnépszerűbbek között szerepel. Jelenleg egyféle 1,4-es 130 lóerős motorral kapható. Lehet automata váltóval, vagy összkerékhajtással kiegészítve. |
Mit tud? | Kényelmesen eljuttatni egy családot A-ból B-be és a hétköznapokban közel zavarmentes közlekedőeszközként szolgálni. |
Mibe kerül? | 5,8 millió forinttól elérhető, magas felszereltséggel, automata váltóval a tesztautó 7,3 millió forintos listaárat visel. |
Kinek jó? | Valójában mindenkinek tökéletesen elég lenne közlekedni egy Vitara, de valójában annak, akinek tényleg csak ennyit jelent egy autó. |
Egy Suzuki mindig is racionális döntés volt, ma sem más. Hogy a Vitara miért volt több éven keresztül a legnépszerűbb új autó itthon, arra viszonylag egyszerű a válasz: nehéz belekötni. Aki akar, az persze bele tud, de ha alaposan megnézzük, milyen autókat kapunk mennyiért és hozzájuk képest mit képes adni egy Vitara, objektíven nézve szinte nincs jobb ajánlat. Az ár pedig mindig erős adu.
Külső
Annyi minden történt a Suzuki Vitarával az elmúlt években, hogy könnyű belekavarodni. Teljesen megváltozott a motorkínálata anélkül, hogy jelentősen változott volna a külseje, persze apróbb újításokat mindig bevezettek rajta. A kéttónusú fényezés viszont már az elejétől kezdve elérhető, és ettől egy kicsit életstílus-autónak is betudható, jól áll neki. Alapvetőn szögletes formája ma sem tűnik unalmasnak.
Van új fényezés, mióta hibridesítették a modellt, ez pedig a tesztautón is szereplő Napszél sárga, szerencsére nagyon sokan választják, így az a rengeteg Vitara, ami az utakon szaladgál, színt is ad az utcaképnek. Változtak a fényszórói, amikor megjelent a hibrid rendszer az utóbbi években és ez a vízszintes osztatú, kékesen derengő ledes lámpa már mindenképp jár hozzá.
Akárcsak a hátsó ledes lámpák, ezeket is ismerjük már egy ideje, szerencsére passzol is az autó karakteréhez. Felnijei 17 colosak, divatosan kéttónusúak, a GLX felszereltségen pedig már sok a krómozott részlet is.
Belső
Anyaghasználatával adhat okot a kritizálásra, de őszintén szólva, teljesen eltörpül amellett, hogy mennyire egyszerűen jó az utastér kialakítása. Kemények az ajtókárpitok, nem passzol a textúra sok helyen, de ez nem is az a magasság, ahol a precíz kivitelezésnek kell elvinnie a prímet.
Kellemes formákat lát a szemünk, jó helyre kerültek a kezelőszervek és GL+ szint fölött már a mutatós óra is bekerül a két középső szellőző ölelésébe. Ki sem néznénk belőle, de sötétben halványan megvilágítja egy belső ledes gyűrű és hirtelen nagyon szép részletté válik.
Nem változott sokat az évek során az utastér. A műszeregységben azonban már egy színes kis kijelzőn nézhetjük a hibrid rendszer működését és a menetadatokat, az összkerekes AllGrip kivitelekben pedig a menetmód választóhoz tartozó kis animációkat is itt jeleníti meg.
Multimédiája egyszerű és okostelefon integrációra képes, viszont elég kényes az utángyártott kábelekre, nekem kb kétnaponta működött az Apple CarPlay, de még a szimpla töltést sem engedte. Kezelni ugyan egyszerű az érintőkijelzőt, azért vannak érdekes megoldások a menüben. Ezen a szinten, ahol ezt mindenképp adják az autóhoz, szerintem mindenki örülhet neki.
Csomagtartója 375 literes, padlója két szinten is rögzíthető, utastere pedig egyszerűen használható négy, de akár öt felnőtt számár is, a hátsó sor elég tágas. Nagyon igényes az Alcantara szerű mikroszálas üléskárpit kinézetre és tapintásra is. A felhasznált anyagok nagy része egyszerű, a célnak megfelel, nem zavar, összességében egy elégé élhető autóbelső.
Technika
Egyszerű helyzetben vannak, akik Vitarát szeretnének. Egyféle motorral érhető csak el, méghozzá a korábban legerősebbként szereplő 1,4-es turbós benzinmotorral. Tavaly frissült, némileg átdolgozták, amire a WLTP szabvány és a motorhoz készülő 48 voltos hibrid rendszer miatt volt szükség.
A frissítéssel csökkent a teljesítmény, 140 helyett 130 lóerős, de mindenképp segít rajta a 48 voltos rendszer. Ezzel nem képes önállóan elektromosan működni, mert nem hajtó villanymotor kerül bele. A hagyományos generátor helyére 10 lóerős, 50 Nm nyomatékú indítógenerátor került, mely a hajtásban több szerepet is ellát.
Ez indítja be a motort stop-startos leállítás után és induláskor, nagyobb gyorsításkor képes tehermentesíteni a motort, miután a főtengelyt közvetlenül képes meghajtani pár másodpercig. Gázelvételkor pedig generátorként működik, visszatölt a 12 voltos akkumulátorba és a 48 voltosba. A rendszerhez tartozik egy kis önálló 48 voltos akkumulátor és egy inverter is. Tipikus mild hibrid, sok technológia kis fogyasztás-cscökkenésért.
A 48 voltos hibrid rendszer nem foglal sok helyet, mivel az inverter és az akkumulátor is az első ülések alá került.Többféle hajtáskombinációban érhető el a Vitara, lehet hatfokozatú automataváltós és összkerékhajtású is. Futóműve elöl hagyományos McPherson, hátul csatolt lengőkaros, kormányszervója elektromos, fékrásegítése pedig hagyományos.
Vezetés
Feltétlenül nem számítanánk vezetési élményre egy Suzui Vitarában, pedig akadhat. Elég feszes a futóműve és könnyű is az autó, vagyis fürgén és biztosan kanyarodik, nem dől túl sokat és ezt a határozottságot jó érezni egy egyszerű crossoveren. Nincs billegés, nincs hullámzás, nem zavar különösebben vezetés közben. Nagy sebességnél is kellően stabil, így autópályán is nagyon elemében van.
Az egyszerű technika azonban érződik, a viszonylag rövid tengelytáv (2500 mm) miatt hosszanti bordákon, úthibákon, szinteltéréseken tud bólogatni. Emellett az úthibák nagyokat is szólnak a futóművön keresztül, a rugózása nem maradéktalanul kényelmes, összességében azonban nincs vele gond. Kormányzása nagyon szintetikus és keveset fordul a volán.
Motorjában elég erő van ahhoz, hogy dinamikusan mozgassa a karosszériát, de sokkal erősebb motorféket ad, mint amire számítanánk. Ez is a 48 voltos rendszer hatása, az indítógenerátor ellenállása minden gurulásnál érződik még a hatfokozatú automata váltóval is. Ennek működése talán a leggyengébb láncszem a hajtásban, indulásnál sokat vár és a váltások sem éppen túl simák. Ergonómiájában is van egy buktató, mégpedig, hogy a kar végállása nem a D, hanem az M, azaz manuális „fokozat”. Ilyet nagyon ritkán látni, nem véletlen, hogy máshol ezt a D-től oldal irányba különítik el általában, mert úgy nem lehet akaratlanul manuálisba kapcsolni. Ezzel együtt is kellemes és kényelmes a vezetése, de ha nincs rá szükség, maradjunk inkább a hatos kézi váltónál.
Menet közben egy kicsit zajon az utastér. Mind a futómű dübögései, mind a menetszél és zajok beszűrődnek, de összességében még ez is egy olyan szint, amit a hétköznapokban tökéletesen lehet vállalni. Hogy a 48 voltos rendszer mennyire tett jót a motor hatékonyságának, az látszik a fogyasztáson is. A tisztességes teljesítmény mellé általános vezetési stílus mellett nem kér túl sok benzint, épp csak egy picivel többet, mint a gyári érték. Itt az aktuális Teletank epizód a Vitaráról, benne a fogyasztási értékkel:
Költségek
Könnyű megkapni a suzukis kedvezményt, amihez csak egy hűségprogramba kell belépnünk az autó vásárlásakor és máris leugrik 1 060 000 forint a Vitara kezdőárából . Így 5,81 millió forintért már hazavihető és ebben is szerepelnek lényeges extra felszereltségek, amiktől tökéletesen élhető egy GL felszereltségű Vitara is.
Alapból benne van a tempomat és az okostelefonos kapcsolattal használható multimédia kijelző, viszont holttérfigyelőt és hátsó keresztirányú forgalomfigyelőt csak a GL+ szinttől kap, ahogy bőrkormányt is. Az automata váltó felára 560 000 forint a GL+ felszereltségi szint esetén, ehhez is kérhető összkerékhajtás is. A legjobb a Vitarában, hogy nem lehet alulmotorizált, mivel mindegyik verzióban a 130 lóerős 1,4-es turbómotor szerepel, így mindenképp tisztességes hajtással fogjuk megkapni.
A Suzuki Vitara és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Toyota C-HR 1.8 Hybrid 2WD E-CVT Comfort (122 LE) | 9 440 000 |
Suzuki S-Cross 1.4 Hybrid 48V 6AT 2WD GL+ (130 LE) | 6 640 000 |
Renault Captur TCe 140 EDC mHybrid (140 LE) | 8 349 000 |
Suzuki Vitara 1.4 Hybrid 48V 6AT 2WD GLX (130 LE) | 7 340 000 |
Értékelés
Végtelenül korrekt összeszereléssel és felszereltséggel ad a mai piaci árakhoz képest jó áron autót a Suzuki. A Vitara kellőképpen tágas, jó vezetni és őszintén szólva, nem is néz ki rosszul. Sokadik próba után sem kérdéses, miért volt piacvezető éveken keresztül és miért szeretik még mindig sokan.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|