Röviden – Lexus LS 500h AWD | |
---|---|
Mi ez? | Az LS a Lexus-választék csúcsa, hatalmasra nőtt limuzin, amelyből 2017-ben mutatták be a legújabb, ötödik generációs változatot, ami aztán 2020-ban modellfrissítésen is átesett. |
Mit tud? | Hibrid hajtással csökkenti a lelkiismeret-furdalásod, ha mindenképpen luxuskörnyezetben, 2,4 tonnával az üleped alatt utaznál. |
Mibe kerül? | LS-t legolcsóbban 33,5 millió forintért lehet hazavinni, a tesztautó alapára 44,6 millió forint. |
Kinek jó? | Aki szeret komfortosan, békében autózni, vagy utasként pöffeszkedni egy viszonylag takarékos, csendes csatahajóban, az boldog lesz a Lexus LS valamelyik ülésében. |
Aki valamiért idegenkedik a német prémium szentháromság márkáitól, de mégis vágyik a luxuskörnyezetre, kényelemre, teljesítményre, megbízhatóságra, és a pénze is megvan rá, az előbb-utóbb biztos eljut odáig, hogy megnézzen, aztán megvásároljon egy Lexust. Amiből aztán többé ki sem száll. Legalábbis ezt mutatja a J.D. Power 2021-es, amerikai vevőelégedettség mérése, ami szerint a Lexus-vásárlók a későbbiekben is hűségesek a márkához, eszük ágában sincs más gyártó termékeire áttérni, ha egyszer rákaptak a Lexus egyedi ízére. Ennek talán az is a magyarázata, hogy a megbízhatósági rangsort is ez a márka vezeti. De nézzük, mit tud a márka csúcsmodellje, minden létező földi jóval púposra pakolva!
Külső
Nem csak ránézésre impozáns a Lexus LS megjelenése, hanem ha a számokat, centimétereket nézzük, akkor is. A négyajtós, klasszikus limuzinforma autó 5235 milliméter hosszú, 1900 mm széles, 1460 mm magas, tengelytávja pedig 3125 mm-es. Külsejét legutóbb 2020-ban igazították a friss divathoz, bár a változások nehezen észrevehetők, mindössze az első lökhárítót rajzolták át finoman, sötétebb árnyalatot kaptak a hűtőmaszk belső felületei és az első lökhárító sarkában lévő légbeömlők is átalakultak. A 2017-ben igen merésznek számító dizájn még ma is működik, nem nagyon kellett alapjaitól újrarajzolni semmit. Látványosabb változás a fényszórók környékén érhető tetten, mert az LS is megkapta az RX-ben debütált, forgótükrös csodalámpát, ami három darab világító szemgolyóból áll, lámpatestenként.
Oldalról jó érzéssel adagolt krómmennyiség dobja fel a kissé kupészerű formát, amin a kötelező, de nem hivalkodó törések, domborítások is felfedezhetők. Hátul a LED-es lámpatestek krómbetétjei feketére változtak a frissítésnél, és környezetbarát hibridként a kipufogót is szemérmesen elrejtették az autó hasa alatt.
Belső
Van, aki szereti, hogy ki- és beszállásnál ide-oda utazhat az üléssel és a kormány is előzékenyen ki-be tolja magát, hogy kényelmesebb legyen a helyezkedés, nekem ez volt az első, amit felkutattam a menüben és azonnal kikapcsoltam. Aki nálam kevésbé hisztis, az több fokozatban is hatástalaníthatja a rendszert – csak az ülést, vagy az összes mozgást is letilthatja -, ami nekem annyira nyomasztó, mint amikor puccos szállodában járva az ajtót nyitogatja előttem az inas.
De ha már bent vagyunk, és emlékszünk a ráncfelvarrás előtti utastérre, akkor legfeljebb az áthelyezett központi kijelző lehet újdonság, ami 12,3 colos képátmérőjű, és kicsit magasabbra, jobban látható helyre költözött. A fokozatválasztó kar mellett található fertelmesen körülményesen használható tapipad sajnos túlélte a ráncfelvarrást, kész szerencse, hogy a vezető felé forduló kijelző érintésérzékeny, így ha valaki eléri, nyomkodva is tud kotorászni a menü különböző beállításai között, nem szükséges a virtuális egérpadon szenvednie.
Kevésbé látványos, inkább érezhető változás, hogy az ülések párnázását is lecserélték, puhább felső réteg kerül a kárpit alá, és a szerkezet különböző elemeit is jobban elkülönítették egymástól. Utóbbitól a különféle, menet közben keletkező rezgések átadásának csökkenését várják. A berendezésről ordít, hogy minden egyes öltésre odafigyeltek, atombiztos az összeszerelés, szemnek, kéznek is tökéletesek az anyagok. A felfoghatatlan, 4,5 milliós felárért mért Nishijin szövet és Haku platinabetét az ajtókárpiton igazi mestermunka, csodásan néznek ki egymás mellett, de ahhoz, hogy valaki ezt is beikszelje az opciós listán, kell egy nagy halom feleslegesnek tűnő pénz. Vagy tisztelet a maximalista japán kézművesség felé.
Nehéz eldönteni, hogy az igazi főnököt bal elöl, vagy jobb oldalon hátul találjuk-e a Lexus LS-ben. A kormány mögött sem rossz ülni, de a hátsó, előcsalogatható lábtámasszal is ellátott, masszírozós ülésben talán még eggyel élvezetesebb utazni. A lábtér, fejtér, sőt, az összes létező tér kellően szellős az utas körül, van saját, motorral állítható pozíciójú kistévéje, érintőképernyős felületen beállítható klíma- és masszázsvezérlése, és a temérdek motoros árnyékolót is tudja innen irányítani.
Imádni való a Lexus lassú reakcióideje, amivel reagál az újításokra, ebben az autóban csupa hagyományos USB-aljzat van a klasszikus 12 voltos dugaljak mellett, USB-C csatlakozót hiába is keresnénk benne. De még emlékszem arra is, amikor 2010 környékén a progresszívabb gyártók már a CD-játszót is elkezdték kihagyni az autóikból, addig a Lexus GS-ben még mindig széria volt a kazettás magnó. Szóval nem kapkodnak, az biztos.
Kezelhetőség szempontjából nagyon vegyes képet nyújt az LS, ameddig nem kell a fedélzeti rendszerhez nyúlni, addig szinte hibátlan minden. A hangerőszabályzó gombja ugyanúgy egy apró műremek, mint a klíma hőmérséklet-állító tekerentyűje, ami mellett még a számok is animált mozgással fordulnak át egymásba. Vannak közvetlen gombok a rádió, vagy éppen az ülés-, vagy kormányfűtés kapcsolásához. A központi kijelző grafikája viszont nagyon ódivatú, és a felbontáson, képminőségen is lehetne finomítani. Persze, használható, de ne feledjük, durván 50 millió forintos autóban ülünk, itt ennél többet kéne villantani.
A gombnyomással, vagy láblendítéssel is nyitható csomagtartó aránylag szűk nyíláson keresztül rámolható be, és a mérete sem túl acélos, mindössze 430 literes, de ez talán ebben a kategóriában nem létfontosságú, senki nem fog mosógépet tuszkolni az autó hátuljába, vagy falazóelemeket, cementet szállítani a pokróccal letakart hátsó ülésen.
Technika
Magyarországon mindössze egyféle motorral felszerelt Lexus LS választható, ez pedig az 500h nevet viseli, hibrid és összkerékhajtású. Nincs más, pedig gyártanak belőle tisztán benzinest is, ikerturbós, V6-os motorral. A hibridnél a rendszer alapját a 3,5 literes, V6-os szívó benzinmotor adja, ami a szívó és kipufogó felőli oldalon is változó szelepvezérlésű, és egyedül 299 lóerős teljesítménnyel, 350 Nm-es csúcsnyomatékkal száll be az LS mozgatásába.
Ehhez kapcsolódik két villanymotor, amelyek közül az egyik indítómotorként működik, de áramtermelőként a motor fordulatszámának szabályozását is erre bízták, míg a másik az autó hajtásába dolgozik be, és lassításnál alakítja a mozgási energiát elektromossá, a hajtáslánc elektromos részegységeit a lítiumion akkumulátorcsomag látja el energiával. A benzines és villanymotor együtt 359 lóerős rendszerteljesítményre képes, ami az alapáras összkerékhajtással 5,5 másodperces 100-as sprintre elég, a maximális sebesség pedig 250 km/h.
Váltója sem mindennapi, ami a hagyományos értelemben nem is nevezhető váltónak, a kormány mögötti fülekkel 10 virtuális fokozat között válogathat a vezető, de emellett a Multi Stage Hybrid névre keresztelt rendszerben négyfokozatú fordulatszám-módosító berendezés is dolgozik azon, hogy az optimális hajtás kifundálásával javuljon az autó dinamikája és folyton zavartalan legyen az autózás.
Vezetés
Kezdjük azzal, hogy a katalógusban bármennyire is impozáns az 5,5 másodperces gyorsulás, mégsem tűnik rakétának a Lexus LS. Valószínűleg nem is okoz ez majd senkinek különösebb lelki törést, aki száguldásra vágyik, úgyis valami német prémiumot választ majd magának, nem egy japán hibridet. A tekintélyes saját tömeg ellenére azért lehet örömet találni az LS vezetésében, a kormányzása meglepően pontos és közvetlen, nagyon jól, kezelhetően kanyarodik a bő ötméteres autó, ha valakinek ez hiányzik a boldogsághoz.
Az LS szuperképessége viszont a hang- és mindenféle egyéb zavaró inger nélküli közlekedés. A hangszigetelés elsőrangú, még az ablaküvegek is néma csendben csúsznak bele az ajtóba, és menet közben az út felől sem igazán tudnak beszivárogni a zajok, az adaptív légrugózás pedig roppant komfortos valami és még a kasztnit is képes gombnyomásra megemelni a vezető, ha erre van szükség. Sajnos a takarékosságra kihegyezett motor hirtelen gáztaposásnál hozza a Toyota hibridjeinél megszokott bégető hangot, bár igaz, a V6-os motor szívzörejeiben azért elvétve lehet találni fülnek kellemes dallamot is. De nem ez a jellemző, így érdemes inkább a méltóságteljes vonulást megcélozni, ha LS-es helyváltoztatásról van szó.
Vezetőtámogató rendszereit felsorolni is nehéz lenne, de a sávtartó, az adaptív tempomat a kevésbé idegesítő darabok közé tartozik, és a keresztirányú forgalmat figyelő rendszer is hasznos, jól működő extra. Ugyanúgy, mint a 360 fokos képet adó tolatókamera rendszer, amire városban parkolva azért nagy szüksége lesz annak, aki ekkora autónak próbál helyet találni.
A katalógus szerint vegyes használat mellett 9,3-9,6 literes átlagfogyasztással lehet kalkulálni, ami az életben, szintén vegyes használat mellett, autópályán is közlekedve, csupán a kötelező próbák miatt megvadulva ennél valamivel több, 10,7 liter volt.
Költségek
Az LS árlistája a 33,5 millió forintos Elegance felszereltségi szinttel indul, amit a Prestige követ 39.250.000 forinttal, a csúcsot pedig a Supreme jelenti, 44,6 milliós indulóártól. Az F Sport változat ára 36,5 millió forinttól kezdődik. A tesztautó a legpuccosabb Supreme szintről indul, amire kapásból rájön a drágábbik Jég ezüst nevű spéci fényezés 1.250.000 forintért – a sima metál mindössze 450 ezer forint -, illetve az ajtóbetét Nishijin szövettel és Haku platinabetéttel megbolondítva 4.500.000 forintos felárért.
A Lexus LS 500h AWD és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Lexus LS 500h AWD (359 LE) | 33 300 000 |
BMW 745e (394 LE) | 36 497 000 |
Audi A8 60 TFSI e quattro tiptronic (449 LE) | 34 039 810 |
Mercedes-Benz S 450 4MATIC Mild hybrid drive (367+22 LE) | 39 957 000 |
Értékelés
Elegáns megjelenésével, fejlett, az örök élet ígéretével kecsegtető hajtásláncával, ügyes, komfortos futóművével a Lexus LS élvezetes útitárs lehet a kényelmet és békét kedvelő vevőknek, mindegy, hogy valaki bal elöl, vagy jobb oldalon hátul szeretné élvezni az autó szolgáltatásait. Belseje roppant lelkiismeretesen összerakottnak tűnik, rendelhetők bele olyan extrák – mint például a korábban említett sokmilliós ajtóborítás -, amikkel tuti el tudod kápráztatni a legnagyobb sznob ismerősödet is. Cserébe együtt kell élned egy kevésbé élvezetes fedélzeti rendszerrel, és a hozzá tartozó régies dizájnnal. De nincs nagy baj, ha nagyon elkámpicsorodsz, ülj be inkább hátra és bízd a vezetést valaki másra. Örömmel kap majd az alkalmon.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|