Röviden – BMW M440i xDrive | |
---|---|
Mi ez? | Második generáció a BMW közepes méretű négyajtós kupéjából, a 4-es Gran Coupét első körben hathengeres benzinmotorral, nyolcfokozatú automatával és összkerékhajtással próbálhattuk. |
Mit tud? | Szép forma mellé, prémium belső, megfejelve őszinte, sportos és kellően közvetlen vezetési élménnyel, a hagyományokhoz hűen. |
Mibe kerül? | 15,6 millió forinttól indul a BMW 420i ára, jelentősen többet kóstál az M440i xDrive csúcsmodell, 22,3 milliótól szerezhető meg |
Kinek jó? | Mindenkinek, aki szerette az előző 4-es GC-t, és aki szeretne egy sportos, de egy szedánnál praktikusabb, ugyanakkor különleges megjelenésű prémiumautót. |
Erősen érződik az összes gyártón a kényszer az elektromos autók fejlesztése és minél hamarabbi piacra dobása iránt. A BMW-nél is erről szól mostanában minden, ám eközben nem dobják el egyik pillanatról a másikra a klasszikus hajtású modelljeiket, sőt. Új motorok és hajtásláncok, új modellek érkeznek még sorhatos motorokkal is olyan fontos kategóriákban, mint amiben a 4-es Gran Coupé is indul.
Apró érzékeltetésképpen, mennyi időt, energiát és pénzt kellett átcsoportosítania a BMW-nek az elektromos autók felé jól mutatja, hogy a hagyományos motorral szerelt autók bemutatójának nem tarthattak külön rendezvényt. Az új sorhatos modelleket, mint a friss X3/X4, X3 M/X4 M, M440i xDrive és M240i xDrive, egyetlen bemutatóba kellett besűríteniük, pedig mindegyik külön-külön rendezvényt érdemelne. Csak ezt most nem tehetik hangosan, a benzin- és gázolajégetésről kevés szó eshet, de örüljünk, amíg még lehet, amíg még érkezhet új sportos BMW sorhatos motorral, mint az M440i xDrive, amit a München környéki tökéletes utakon próbáltunk ki.
Külső
Már a 4-es Coupé bemutatásakor borítékolható volt, hogy a Cabrio után érkezik a 4 ajtós Gran Coupé is. A modellből ez a variáns volt a legnépszerűbb korábban is, így a második generációra is garantálható a kereslet. Annyira nem különíti el a gyártó dizájnban a Gran Coupét a sima kupétól, hogy messziről talán fel sem tűnik a különbség. Hatalmas hűtőmaszk, keskeny fényszórók, hosszú motorháztető és szépen ívelt tető rajzol elénk, elegáns, dinamikus külsőt. A hagyományos Coupéhoz képest az egyetlen igazán jelentősen más részlet az új kilincseké, amik visszatértek az utoljára az E36-os 3-ason (1990-2000) látott sík megoldáshoz.
4783 mm hosszú, azaz 143 milliméterrel hosszabb mint korábban, mellé 27-tel szélesebb és 53-mal magasabb elődjénél, tengelytávolsága pedig 46 milliméterrel bővült. Az arányai annyira rendben vannak, hogy fel sem tűnik elsőre, mennyivel nagyobb az első generációnál. A méretnövekedés azért is volt fontos, mert a 4-es Gran Coupéból készül az elektromos i4, valahová tenni kellett az akkumulátort, és ez volt a legelegánsabb megoldás.
Első körben a kínálat tetejét jelentő, az M Performance által fejlesztett sportmodellel, az M440i xDrive-val ismerkedtünk meg. amely néhány ponton eltér az alapváltozatoktól. Egyedi a hatalmas hűtőrácsok kitöltése és az M Sport lökhárítón is bronzos keretek jelzik a csúcsmodellt. Hátul feketére fényezett betétekkel rajzolták hangsúlyosabbra és két jókora kipufogóvéggel díszítették, amik itt igaziak, és ennek őszintén tudunk örülni.
Kis légterelő díszíti az ötödik ajtót, mellé optikailag alaposan szélesítő küszöbtoldat került alulra, illetve rácsozott függőleges levegőkilépő az első sárvédőkre. Az optimalizált külső, kiváló 0.26-os alaktényezőt eredményezett. Felnijei alapból 17 colosak, felárért 18-20 colos méretig kérhetőek az M Performance részleg saját keréktárcsái.
Belső
Ha láttuk már közelről a hetedik generációs 3-ast, vagy az új 4-es kupét és kabriót, akkor nem lesz nagy meglepetés a 4-es Gran Coupé belseje. Sportos és klasszikus az utastér, a 10,25 colos középső kijelzővel együtt kicsit a sofőr felé fordították a középkonzolt, pont, mint régen. Megvan a hagyományos klímakonzol, alatta egy gyorsgombokból álló programozható sor tekerős hangerőszabályzóval, a váltó körül pedig az ismerős kezelőpanel.
Jólesően ismerős, ösztönösen használható a beltér, beleköthetetlen kivitelezéssel, remek anyagokkal és ergonómiával. Valami ilyesmit várunk el egy BMW-től, ott van benne a modern érzés, mégis azonnal otthon vagyunk, ahogy beleülünk.
12,3 colos kijelző néz velünk szembe a kormány mögött, a felső részén infrakamera figyel minket, ha fáradtnak lát, jelez nekünk a műszerfalon. A multimédián az iDrive 7.0 rendszer fut egyelőre, amint megjelenik a 8-as ezekre a modellekre, a rendszer automatikusan frissülni fog az új szoftverre. Alapáras az online kapcsolat és a folyamatos frissítések, még érintőkijelzős a középső monitor – a chiphiány miatt lehetséges, hogy ezt ki fogja vezetni a BMW –, és ott az iDrive kezelőszerv is középen, de gesztusokkal is irányítható a rendszer.
A nyújtott tengelytáv jót tett a hátsó utasoknak, kicsit több a lábtér, bejutni továbbra is szűk ajtón kell, alacsonyra hajolva, de végső soron ez mégiscsak egy kupé, még ha ötajtós is. 40:20:40 arányban dönthető a hátsó sor támlája, a fejtámlák pedig külön lehajthatóak, hogy utasok nélkül jobb legyen a kilátás hátrafelé.
Hátul is formázottak az ülések, nem egy egyenes padon ülnek az utasok, az elsők pedig mindenképp sportülések az M440i-ben. Csomagtartója 470 literes, de a praktikusság jegyében, a hátsó ülések lehajtásával 1290 liter is lehet, mellé a raktér padlója közel sík, így jól pakolható.
Technika
Többféle belső égésű motoros hajtáslánccal is elérhető a BMW 4-es Gran Coupé. Négyhengeres benzines turbómotorból a 420i (184 LE, 300 Nm) és a 430i (245 LE, 400 Nm) választható. Dízelből első körben a kétliteres négyhengeres 420d, illetve négykerék-hajtású xDrive szerepel a listán 190 lóerővel és 400 Nm nyomatékkal. Minden motorhoz nyolcfokozatú automata váltó jár, a dízel és az erősebb benzines esetén 48 voltos lágy hibrid rendszer támogatja a kisebb kibocsátását.
A csúcsot jelenleg az M440i xDrive modell jelenti – ezzel ismerkedhettünk a nemzetközi bemutatón is. A soros hathengeres, egyturbós benzinmotor 3,0 literes, 374 lóerőt teljesít 5500-6500-as fordulatszám között. Csúcsnyomatéka 500 Nm 1900-5000 főtengelyfordulat között, vagyis irdatlanul széles skálán érhető el a motor ereje.
A BMW 48 voltos hibrid rendszere egy 11 lóerős elektromos motort alkalmaz az automata váltó házába építve. Ez indítja be a motort stop-startos leállítások után, képes vitorlázó üzemben magasabb tempónál is lekapcsolni és újraindítani a motort egy szempillantás alatt, és még a kigyorsításokban is be tud segíteni a motornak. Visszatermeli a gázelvételkor és lassításkor amúgy elvesző energia egy részét amit később felhasznál gyorsításokra, indításokra.
Az M440i-hez mindenképp a kormány mögötti váltófülekkel is irányítható Steptronic hidrodinamikus automata jár nyolc fokozattal, valamint elektronikusan vezérelt összkerékhajtás. Az xDrive alapvetően hátul hajt, de pár pillanat erejéig akár az első tengelyre is küldheti a nyomaték 100%-át. Akkor avatkozik be az elsőkerék-hajtás, ha a hátsók kipörögnek.
Futóműve elöl McPherson, hátul több lengőkaros megoldás, lengéscsillapítása adaptív, azaz menetmódtól függ a keménység. Hátsó differenciálműve elektronikusan vezérelt, önzáró, kipufogórendszere az M Performance által hangolt, sportosabb szólamú aktív szelepes rendszer. Álló helyzetből 4,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra és 250 km/h a csúcssebessége.
Vezetés
Tartogat nekünk jó vezetési élményt a BMW jövője. Amíg lesz belső égésű, hosszmotoros felépítésű, alapvetően hátsó kerék-hajtású modelljük, addig nagyon nem kell aggódnunk, de az már a 4-es Gran Coupéból készülő i4-ből is látszik, hogy a gyártó az elektromos modelleknél is törekszik a hagyományokra, amennyire lehetséges.
Az M440i xDrive esetében erre nagyon törekedni nem kell, mindene adott ahhoz, hogy jót autózzunk vele, ahogy elődjével is lehetett. A sorhatos motor új generációja már a 3-asban és a 4-es kupéban is bizonyított, most sem okozott csalódást.
Rendkívül lobbanékony szerkezet, amin a 48 voltos rendszer rásegítése csak még inkább élesített. Pontosan érezni a gázreakción, hol segít be a kis villanymotor, éppen azt a kis szünetet tünteti el szinte teljesen, ami a gázpedál lenyomása és a váltó, motor reakcióideje lenne. Szinte észrevehetetlen a késlekedés, azonnali reakciót kapunk, majd pár tized másodpercre rá a benzinmotor kezd el élni.
Csodásan szól a hathengeres motor, hagyták is, hogy halljuk az utastérben, miközben hátulról a kipufogó szólamai is beszállnak a zenébe. Ha van is hanggenerátor, kinőtte a szintetikus zajt és észre sem lehet venni, valódi hangot hallunk elölről és hátulról is. Kívülről nagyobbat szól a kipufogó, a kis visszadörgések is színesebbek, bent ezekből halványan hallani bármit is.
Tökéletes az üléspozíció, kiválóan beállítható a kormány helyzete is, a kilátás pedig attól függ, mennyire toljuk le az ülést, szerencsére elég mélyre lehet, így érezni igazán az M440i mozgását. Az éles gázreakció miatt ügyesen lő ki kanyarból és nagyon biztosan, szinte azonnal dolgozik az xDrive, játékot még félállású (MDM) kipörgésgátlóval is csak halványan enged, mindig stabil.
Rugózása feszes, de még hosszú távon is kényelmes, utazásra legalább annyira alkalmas, mint hétvégi csapatásra. Igazán sokoldalú autó, de könnyedén kiismerhető. Ott vannak benne a jó gének, amiktől fickós a viselkedése, de megvan a kellő modern segítség is azoknak, akik csak egy szép, minőségi kupéként néznek az M440i-re.
Vezetéstámogatásban is jól teljesít, segít sávban tartani az autót, kormányoz is helyettünk, ha kell, tartja a távolságot az előttünk haladótól, megvéd a hátsó és első keresztirányú forgalomtól, figyel a gyalogosokra, biciklisekre, kutyákra, macskákra, hőscincérekre.
Még mindig ügyesen keveri a jólesően sportos és lapos középkategóriás modell jellemzőit egy praktikusan használható ötajtóséval. Utóbbi némi kompromisszumot kér, amíg kicsik a gyerekek, addig nem lesz gond hátul a bejutással, nagyobb korukban meg majd lehajolnak, és minden meg van oldva.
Költségek
A BMW M440i xDrive esetében rengeteg felszereltség alapárú tartozék. Az xDrive és a Steptronic váltó, a 48 voltos hibrid rendszer, a sportülések, a háromzónás klíma, de még az üvegtető is jár hozzá. Fűtés és szellőztetés is van a sportülésekhez, fűtött a kormány, Harman/Kardon a hifi, és a belső kiegészítők is igényes, fémhálószerű anyagból készülnek vastag epoxiréteg alatt.
15,6 millió forintról indul a 420i alapmodell ára, a 420d dízel 16,4-ről, az M440i ért legalább 22,3 milliót kell letenni. A fotókon szereplő csodás Aventurin vörös fényezés felára 675 400 forint, 19-20 colos felnikre tudunk költeni még 700 ezret, a jó minőségű Vernasca bőrkárpitra félmilliót, aztán még vagy a dupláját, ha az Individual szettből választunk. Az alapon felül fejleszthetjük a hűtést és a fékeket is elöl, nagyobb féktárcsákat 118 000-ért kaphat.
A Business Class és Innováció csomagokkal érdemes számolni, megadják a kényelmes extrákat, mint a komfort bejutás, vagy az ülésfűtés, valamint a Live Cockpit Professional online kapcsolatos navigációt és a lézerlámpákat is 333 600 forintért és 1,25 millióért.
A BMW M440i xDrive és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
BMW M440i xDrive (374 LE) | 22 327 000 |
Audi S5 Sportback TDI (341 LE) | 23 896 120 |
Mercedes-Benz C 300 (278 LE) | 19 334 000 |
Volvo S60 B5 AWD (250 LE) | 16 700 000 |
Értékelés
Modern és naprakész, de nem felejtették el a BMW-nèl kiknek szól a 4-es Gran Coupé. Még azoknak, akik a márka eredeti értékét keresik, mégis nekik is megadja a legújabb innovációkat. Az M440i-t nagyon jó vezetni, úgy szól, úgy megy, ahogy azt elvárjuk tőle, miközben kényelmes utazóautóként is tökéletes. A koncepció sokoldalú, mégis hű maradt a legfontosabb részlethez, a vezetés élményéhez.