Röviden – SEAT Ibiza 1.0 TSi | |
---|---|
Mi ez? | Az Ibiza a VW csoport kisautó platformjára épül, és már az ötödik generációnál jár, ami idén tavasszal ráncfelvarráson is átesett |
Mit tud? | Divatos, sportos megjelenésű autó jó helykínálattal, élvezetes vezethetőséggel, jó ergonómiával |
Mibe kerül? | 6.727.740 forint az Ibiza beugró ára, és kicsivel 9 millió forint fölött végződik az árlista |
Kinek jó? | Menő, fiatalos városi autó, de ha kell, családi autónak is megteszi |
1984-es bemutatkozása óta az Ibiza a spanyol SEAT márka legjobban fogyó modellje, a különböző generációkból összesen hatmillió darabot adtak el az elmúlt 37 évben. A legutolsó, ötödik generációs Ibizát már jó régen, 2017-ben mutatták be, az akkor még halhatatlannak tűnő Genfi Autószalonon, így már ideje volt az idén áprilisban megejtett modellfrissítésnek.
Külső
Mivel csupán ráncfelvarrás történt idén tavasszal, így nagyobb változást hiába keresnénk a 4059 milliméter hosszú, tükrökkel 1942 mm széles, 1447 mm magas, 2564 mm tengelytávú karosszérián. Maradtak a háromszögletű formák, az éles vonalak, de a fényszóró már teljes egészében lehet LED-es, érkezett három, új mintájú alufelni 17 és 18 colos méretben, és két új szín is a kínálatba, illetve hátul, az Ibiza felirat is megváltozott, mostantól úgy néz ki, mintha kézírással kanyarították volna fel az autó fenekére.
Ennyi. A mokány, izmos kasztni hátulján csalódást okozhat a két krómozott, de kamu, teljes egészében befalazott kipufogónyílás, mert igaziból csak egy van, az is eldugva az autó feneke alatt. A háromszög alakú nappalifény és irányjelző viszont elég egyedi, messziről felismerhetővé teszi az Ibizát.
Belső
Az Ibiza belsejében az a legjobb, hogy remek érzékkel tömték meg modern szolgáltatásokkal, berendezési tárgyakkal, de nem bolondultak meg, amit továbbra is egyszerűbb, jobb, ne adj’ Isten biztonságosabb autózás közben hagyományos eszközökkel vezérelni, azt meghagyták úgy, ahogy volt. A modernséget a jobban látható helyre költöztetett érintésérzékeny kijelző és a teljes egészében digitális, változtatható grafikájú műszerfal és a telefonintegráció képviseli, a divatot a hangulatvilágítás, míg a praktikumot, kezelhetőséget a hagyományos gombok és kapcsolók. Nemcsak a klíma vezérlőfelülete maradt meg kapcsolókkal, tekerős gombokkal, hanem még a régimódi, jellegzetes VW lámpakapcsoló panel is valahogy megúszta a modernizálást.
Furcsa kinézetű, áttetsző plasztikból készültek a piros betétek a szellőzők köré, de a belsőben használt többi anyag egész minőséginek tűnik, szemre és tapintásra egyaránt. Persze van sok kemény műanyag is, főleg a hátsó ajtók belső kilincse sikerült komor hangulatúra, de az alul lapított kormány bőrözése, díszvarrása csinos, és fogdosni is jó.
Belseje tágas, kellemes hely, mindkét sorban van elég tér, még 190 centivel is fájdalommentesen lehet benne utazni, csomagtartója 355 literes, ami kifejezetten jónak mondható ebben a méretkategóriában, bár a Skoda Fabia ennél 25 literrel többet hozott ki nagyon hasonló karosszériaméretből. Menet közben két, megvilágított USB C típusú aljzat segítségével lehet az elektronikus eszközöket tölteni, van rendes helye a telefonnak, de ebben nem lehet úgy rögzíteni, hogy a kijelző is látható maradjon. Persze nem is kell, a telefont remekül lehet csatlakoztatni a fedélzeti rendszerhez, és akkor a központi kijelzőt kell csak nézni.
Technika
Itthon kétféle motorral lehet megvásárolni az Ibizát, van 999 és 1498 köbcentis TSI is a kínálatban. A háromhengeres, turbós 1.0 Eco TSI kétféle teljesítményváltozatban is elérhető, a gyengébb 95, az erősebb 110 lóerőre képes, míg a négyhengeres, 1.5-ös TSI 150 lóerős. A gyengébb 1.0-hoz ötfokozatú, az erősebbhez és az 1.5-ös motorhoz hatfokozatú manuális váltó kapcsolódik. A jobban felszerelt, erősebb 1.0-s változatok és az 1.5-ös motor is elérhető automatikus, hétfokozatú DSG váltóval.
Vezetés
Míg a hasonló méretű Fabiában a praktikusság, a Polóban az önvezető képesség a legizgalmasabb, addig az Ibizát egyszerűen nagyon jó vezetni. 110 lóerővel és 1160 kilogrammos tömeggel, ha nem is vérfagyasztó tempóval, de jót lehet vele autózni. Igaz, a 10,2 másodperces gyorsulási adatból ez nem feltétlenül látszik, azonban városban, a precíz, kormánnyal, jól adagolható gázzal, fékkel, pontos váltóval élvezet vezetni az Ibizát. Ugyan motorja 2000 fordulat fölött rúg igazán labdába, de a terhelés közben hirtelen gázelvételkor elengedett turbónyomás fújtató hangja egész borzongató dolog, és valamiért még a háromhengeres motor furcsa hangja is jól áll neki. Ha nagyon keresni kéne valamit, amibe bele lehet kötni, talán a váltó mozgása lenne az, ami kissé nyers. Nem rossz, nem akad, csak kicsit karcos.
Amúgy meg mindegy neki, hogy városban vadászol-e vele parkolóhelyre, vagy kanyarokban próbálgatod-e a határait, miközben kinyomod a háromhengeres motor szemét, mindenképpen jó móka lesz. Futóműve kellően határozott ahhoz, hogy ne billegjen az úton és a hirtelen sávváltások, úthiba-kerülgetések se okozzanak tengeribetegséget, de emellett nem rázza szét a belső szerveidet sem. Menet közben a vezetőtámogató rendszerek sem kergetnek majd az őrületbe, pedig aktív sávtartó és ütközésre figyelmeztető rendszer is van benne. Utóbbi finomhangolása egész jól sikerült, tényleg csak akkor jajveszékel, ha szükséges. Nem rossz az autó fogyasztása sem, 6,3 literes átlagfogyasztással végeztünk a sok városi, és országúti szakaszokkal tarkított 400 kilométeren.
Költségek
Jelenleg 6.727.740 forinttól kapható SEAT Ibiza, ezért az összegért az 1.0 TSI motort kapja a vevő, 95 lóerős változatban, ötfokozatú kézi váltóval. Ugyanez 110 lóerővel, hatfokozatú váltóval 7.385.600 forint, hétfokozatú DSG-vel pedig 7.973.610 forintba kerül. Az árlista csúcsán a Ibiza 1.5 TSI DSG FR található, DSG váltóval, 150 lóerővel, 9.001.670 forintért. Persze erre még jön ez az, például ha valaki nem Emoción vörös Ibizára vágyik, rögtön még elkölthet 81 ezer forintot a fehér színért, ha pedig metálfényre vágyik, akkor kicsit többet, 218 ezret, a Desire piros metálért pedig 264 ezret fizethet még rá.
A SETA Ibiza 1.0 FR (110 LE) és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
SEAT Ibiza 1.0 TSi (110 LE) | 7 385 600 |
Skoda Fabia 1.0 TSi (110 LE) | 6 323 880 |
VW Polo 1.0 TSi (95 LE) | 6 557 560 |
Suzuki Swift 1.2 (82 LE) | 5 190 000 |
Értékelés
Aki VW építőelemekből összerakott kisautóra vágyik, az közel azonos műszaki alapokra épülő, de különböző egyéniségű típusokból választhat magának megfelelőt. Viszont ha a jó vezethetőség és a friss formaterv a fontos, akkor érdemes az Ibiza-t választani. Emellett még tágas, kényelmes, ízléses belsőben utazhat, aki a spanyol márka modellje mellett dönt, és az ergonómiára sem lesz panaszod, feltéve, ha beéred egyetlen érintőképernyős felülettel, és tudsz örülni az olyan apróságoknak, mint amilyenek a nyomkodható, tekergethető gombok, kapcsolók.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|