Röviden – Peugeot 3008 Hybrid
Mi ez? A Peugeot kompakt méretű szabadidő-autójának második generációja modellfrissítés után, konnektorról tölthető hibrid hajtáslánccal.
Mit tud? 50 kilométeres gyakorlati elektromos hatótávolságot és jó hangulatú utasteret.
Mibe kerül? 8,78 millió forintról indul a 3008, 14,66 millió forintot kell fizetni minimum a hibridért.
Kinek jó? Azoknak, akik egyedi hangulatú utastérre és izgalmas látványvilágra vágynak vezetés közben, és persze tudják legalább otthon tölteni áramról.

Kimondottan jó helyzetből indult a Peugeot 3008 második generációja 2016-ban. A korábban Év Autója díj nyertes 308 alapjaira épült, és 2017-ben meg is kapta saját Év Autója díját is. Egy népszerű, felvirágzó kategóriában pont jókor érkezett, ráadásul olyan formatervvel, amit könnyű fogyasztani és élvezni is. Ezt újították meg 2020 végén egy látványos frissítéssel, most pedig hibrid hajtással próbáltuk ki.

Külső

Könnyű észrevenni a változásokat a 3008-on, amelyek a ráncfelvarrás nyomán láthatóak a kasztnin. A facelift oroszlánrésze az autó elején történt, teljesen átalakították a fényszórókat, a lökhárítót és a hűtőmaszkot is. Utóbbi már a Peugeot új formanyelvét mutatta meg nekünk, a 3D hatású, részben fényezett rácsozás pedig élőben is kimondottan jól mutat és érdekes.

Változtak kicsit a hátsó ledes lámpák is, de az újítás nem feltűnő annyira, mint elöl. Ezzel semmi gond nincs, hiszen a vadmacska karmolást idéző látvány még ma, 5 évvel később is nagyon jól mutat. A Peugeot 3008 egyik legnagyobb ütőkártyája a dizájn, mert jók a részletek, működnek a törések a karosszérián, élőben elég jól mutat, a másik felét viszont az autó méretei adják.

Töltve, nem keverve – Peugeot 3008 Hybrid 1

Nem változtak a modell méretei a ráncfelvarrásával, és pont ez az egyik nagy jó pontja a 3008-nak. Megvan a kiállása, ám nem tolakodóan nagy, de nem is tűnik kicsinek. 4450 milliméter hosszú, 1840 széles és 1620 magas, a tengelytávja pedig 2675 milliméter. Könnyen parkolható, elég jól belátható. Használható, kellemes méretű.

Érkeztek új árnyalatú fényezések és felnik is a facelifttel, viszont a GT szériához már nem rendelhető a kezdetben bemutatott kéttónusú fényezés, helyette van fekete kiegészítőkből álló csomag. A hibrid modellek esetén az egyetlen feltűnő változás, hogy mindkét oldalt találunk betöltőnyílást hátul.

Töltve, nem keverve – Peugeot 3008 Hybrid 51

Zöld rendszámos, vagyis ingyen parkol és árammal is tud közlekedni, 50 kilométert tudott a teszten is

Belső

Ez egy olyan tér, ahol könnyű magunkat jól érezni. A Peugeot dizájnja, az iCockpit látványvilága és az anyaghasználat is olyan, amire mondhatjuk azt, hogy kaptunk valamit a pénzünkért. Van benne szórakozás, jó ízlés, érdekesség, látványos megoldások és használat közben is érdekes, nem pedig zavaró újítások.

Az iCockpit felépítése ma már egyáltalán nem furcsa, az apró, alul-felül lapított kormánnyal játékszerűen könnyed a vezethetősége és más gyártónak még csak hasonló koncepciója sincs. Jó a vezetési pozíció, remek a látvány sötétben is, miután a műszerfalat, az ajtókat és a tetőablakot is megvilágíthatják világoskék LED csíkok.

Töltve, nem keverve – Peugeot 3008 Hybrid 52

Jó itt ülni, kellemes a szemnek és mindig van benne egy kis izgalom, akkor is, ha csak színház, de annak tökéletes

Ülései jó tartásúak, az elsők AGR tanúsítvánnyal rendelkeznek (azaz az ortopédiai szervezet által ajánlott, gerincbarát kialakítású), sportülésekhez hasonlóan állítható laphosszúságúak és az oldaltartásuk is kiváló, nem mellesleg még jól is néznek ki. 180 centis magasságommal, magam mögött hátul kimondottan tágas a lábtér, ahogy a fejtér is, csomagtere hibridként 395 literes, magas padlóval és nagy rakodónyílással, ülései síkba dönthetőek, még a jobb első is teljesen összecsukható.

Felhasználói szempontból sem rossz élmény a 3008, de itt már akadnak hiányosságok. A 10 colos új multimédia menüje már ismerős, a szoftver egy kissé lassú, nehézkes, sokszor késik és nem túl stabil. Előbbiek elmondhatóak a digitális műszeregységre is, aminek a grafikája szép ugyan, de a kijelzők közti váltások animációján látszik a szaggatás és az akadás, ami nem túl jó minőséget sugall.

Töltve, nem keverve – Peugeot 3008 Hybrid 53

AGR tanúsítványosak, magasabb felszereltségnél a laphosszúság is állítható

A fedélzeti rendszer okostelefon-integrációra képes, kezeli az androidos és iOS rendszerű telefonokat is. Emellett pedig fontos a hibrid esetén az energiamenedzsment menü is, amihez külön fizikai kapcsolót is beépítettek a kijelző alá. Beállíthatjuk a töltési időt, teljesítményt, és kiválaszthatjuk azt is, mennyi energiát tartalékoljon az út során, hogyan gazdálkodjon a meglévővel, és ha annál többet állítunk be, vagy a teljes kapacitást, akkor a lehetőségekhez képest feltölti a benzinmotorral, így mire beérünk a városba, lesz elektromos hatótávunk – a benzinfogyasztás rovására.

Technika

A Peugeot-t (és Opelt és Fiatot is) is tulajdonló Stellantis csoport plug-in hibrid rendszerének felépítése meglehetősen egyszerű. Meglévő mechanikai elemekből építkeztek, belső égésű motorból az 1,6 literes turbós benzines 180 lóerős változatát használták, váltóból pedig az Aisin nyolcfokozatú automatáját építették át. A váltó házát pár milliméterrel megnövelték, így befért egy 110 lóerős elektromos motor. A rendszer összteljesítménye a Hybrid, vagyis az elsőkerék-hajtású változat esetén 225 lóerő és 360 Nm nyomaték.

Töltve, nem keverve – Peugeot 3008 Hybrid 54

Új fényezések jöttek hozzá, a korábbi osztott a GT-hez már nem érhető el

A Peugeot 3008 motorkínálata

Az EMP2 padlólemezre épülő francia modellekben nagyjából közös motorkínálatot találunk. Így a Peugeot 3008 esetében belépőmotorként a 130 lóerős, 1,2 literes háromhengeres PureTech benzinmotor szerepel hatfokozatú kézi váltóval. Mellette a szintén 130 lóerős, 1,5 literes négyhengeres dízelmotor is választható, mindkettő akár automata váltóval is.

Hibridből kétféle létezik, mindkettő plug-in, vagyis külső áramforrásról tölthető. A 225 lóerős elsőkerék-hajtású változat mellett egy 300 lóerős összteljesítményű, elöl és hátul is villanymotorokkal kiegészített hajtáslánc is elérhető, amely esetben a hátsó futómű is változik.

Töltve, nem keverve – Peugeot 3008 Hybrid 55

225 lóerős az elsőkerék-hajtású kivitel összteljesítménye, a motor hangja nem szép és az összhang az elektromos hajtással nem túl jó

Lítiumion-akkumulátorának kapacitása 13,2 kWh, amit a csomagtér padlója alá építenek be. Töltése alapáron 3,7, felárért pedig 7,4 kilowattos fedélzeti töltőegységgel is történhet, amivel a legtöbb plug-in hibridnél gyorsabban képes tölteni a Stellantis modellek rendszere, ezzel a Peugeot 3008-é is.

Teljes elektromos hatótávolsága a gyártó szerint 55-56 kilométer, amiből a teszthét alatt 50-re volt képes egy feltöltéssel a 3008, ami villanyautós fogyasztásnak nem túl acélos, de plug-inként jónak mondható. A hibrid modell esetén egyéb technikai jellemző nem változik, csak a hátul is villanymotorral szerelt Hybrid4 kap több lengőkaros hátsó futóművet. Az elsőkerekes verzióban elöl McPerson, hátul csatolt lengőkaros rendszer dolgozik.

Vezetés

Már azzal is élményt okoz a 3008, ha csak úgy ülünk a kormánya mögött és nem indulunk el. Ez a felhasználói élmény még mindig működik, ma is elég új és élvezhető, a kis kormányt forgatni pedig egészen felemelő érzés a hétköznapokban. Nem kellenek nagy mozdulatok hozzá, pihentető érzés, ennél többet nem akar dolgozni az átlag sofőr azért, hogy eljusson A pontból B-be.

Töltve, nem keverve – Peugeot 3008 Hybrid 56

Orrára is kerül modellmegjelölés, ismét egy szép húzás a Peugeot-tól

Jól összerakott autó érzetét kelti és a minőségi dizájnú utastér miatt csak egészen későn kezdjük el észrevenni azokat a tulajdonságokat, amik hosszú távon megronthatják a kapcsolatunkat a Peugeot 3008-cal. Az egyik ilyen a futómű, ami már az alapváltozat esetén sem a legjobb, a hibrid hátra beépített plusz súlya miatt pedig még inkább észrevehetően bukdácsol az úthibákon.

Hosszú ideig stabilnak tűnik, de elég csak egy apró úthibát elkapni kanyarban, hogy érezzük a magas építés és az olcsó futómű hátrányos hatásait. Az autó mozgásával alapvetően nincs gond, jó minőségű aszfalton autózva semmi zaj nem töri meg az egyébként elég jó csendet menet közben.

A másik sarkalatos pont a hibrid hajtás működése. Plug-in hibridek esetén megvan az a lehetőségünk, hogy elektromos árammal közlekedjünk, ingázzunk. Az 50 kilométeres gyakorlati hatótávolsága már elég sokat jelent, a hétköznapi munkába járást például tökéletesen véghez tudjuk vinni benzinégetés nélkül. Ennek két előnye van: az egyik, hogy nem szennyezzük a saját környezetünket, a másik pedig, hogy nem tapasztaljuk meg a rendszer működését.

Töltve, nem keverve – Peugeot 3008 Hybrid 57

Hosszú orra miatt kicsit furcsa a sziluett

A két hajtás keverése ugyanis nem megy túl jól a Peugeot 3008-nak. Elektromosról benzinesre váltva érezni némi döccenést és a tartott gázpedállal teljesítménycsökkenést is, ahogy átvált benzines hajtásra. Gázadásra nagy a késlekedés, ha jár a benzinmotor és a hangja sem szép, amikor felpörög. Amikor le van merülve a 3008 hibrid akkumulátora, akkor ezzel a kuszasággal kell együtt mozognunk.

Nagy szerencse, hogy a tölthetősége elég jó, így köztéri oszlopról kevesebb mint 2 óra alatt feltölthető. Ha ezt sűrűn ki tudjuk használni és tegyük fel, fizetünk érte 100 forintot kilowattóránként, akkor egy teletöltés 1320 forintba fog kerülni, amivel ügyes jobb lábbal lesz 50 kilométerünk. A mai 480 forintos üzemanyagárral számolva ez 5,5 literes benzines fogyasztást jelentene, ami egy ekkora autótól kimondottan jó. Ennél is jobb, ha otthon tudunk tölteni fele ilyen áron.

Azért is járunk jobban, ha inkább az áramért fizetünk egy ilyen autó tankolásakor sűrűbben, mert a 3008 hibridként sajnos nem fogyaszt jól. Lemerült akkumulátorral a vegyes fogyasztás meghaladja a 8 litert, de könnyen megközelíti a 9-et is, ami egy 160 lóerős benzines szabadidő-autótól normális, de így hatékonynak sajnos egyáltalán nem mondható.

Töltve, nem keverve – Peugeot 3008 Hybrid 58

Hátul csak hajszálnyit változtak a lámpák, még mindig macskakarmolást idéznek

Költségek

Kezdésnek az Active Pack szerepel a Peugeot 3008 árlistáján 8 780 000 forintos árral és 1,2-es benzinmotorral, a hibridért minimum az Allure szintet kell választani 14 660 000 forintért. Ebben viszont már benne van a nagyobb multimédiás fejegység, a kétzónás automata klíma, kulcs nélküli indítás és a biztonsági vezetéstámogató rendszerek nagy része, mint a táblafelismerő, a vészfékasszisztens, a tempomat, a sávtartó és még a holttérfigyelő is.

A kényelmi extrák kiválogatása előtt azonban érdemes bejelölni az extralistán a Type2-es töltőkábelt 60 000 forintért és a 7,4 kW-os fedélzeti töltőegységet 90 000-ért. Ezek a legfontosabbak ahhoz, hogy az egyébként is jól felszerelt hibrid 3008-as használata ideális lehessen.

A Peugeot 3008 Hybrid és vetélytársai – Listaár, forint
Peugeot 3008 Hybrid (225 LE) 14 660 000
Opel Grandland Hybrid (225 LE) 14 900 000
Toyota RAV4 2.5 Hybrid (218 LE) 14 160 000
Ford Kuga PHEV (225 LE) 14 970 000

Értékelés

Kevésbé hatékony hibrid rendszere és futóművének gyengeségei miatt a Peugeot 3008 Hybrid egy csinos és elég kényelmes helyváltoztató eszköz. Amit, ha nem töltünk fel rendszeresen, nem fog minket megajándékozni kedvező fogyasztással. Így érdemes alaposan megtervezni a használati körülményeket, ha nagyon sokat tudjuk tölteni, akár ingyen, akár fizetősen, akkor még jól is járhatunk vele.

Mellette – Ellene
 
  • Belső dizájn
  • Anyaghasználat
  • Összeszereltség
  • Kormányzás érzete
  • Utastér helykínálata és hangulata
  • Gyors tölthetőség
  • Elektromos hatótáv
 
  • Futómű bénaságai
  • Hajtáslánc összhangjának hiánya
  • Multimédiás kezelőfelületek akadása

Szavazás

Hogy tetszik a Peugeot 3008 új arca?
átlag
6.86
szavazat
343
Hogy tetszik a Peugeot 3008 új arca?