Röviden – Dacia Duster TCe 150 EDC | |
---|---|
Mi ez? | 2017 őszén érkezett meg a Dacia kompakt, olcsó szabadidő-autója, a Duster második generációja, ami idén átesett egy kis modernizáláson. |
Mit tud? | Megfizethető áron nyújt SUV-életérzést a Duster, amit ezúttal a legerősebb motorral és automatikus váltóval próbáltunk. |
Mibe kerül? | A Dacia-katalógusban már 4,1 millió forinttól találni Dustert, az automata ára azonban 6,9 millió forinttól indul, igaz, ehhez a legcifrább felszereltségi szintet és a legerősebb benzinmotort is rögtön megkapja a vevő. |
Kinek jó? | Aki Dacia Dusterből is a legerősebbre, legextrábbra vágyik, annak ez lesz a tuti. |
Több mint tíz évvel ezelőtt, a Genfi Autószalonon indult a Dacia kompakt szabadidő-autójának a sikere. A Duster azóta is jól tarja magát – 2 millió darab körül járnak az eladásokkal -, 2017 év vége felé pedig megérkezett a második generációs változat, ami 2021-ben egy finomabb modellfrissítésen is átesett. Mi most a legerősebb, 150 lóerős benzinmotorral felszerelt Dustert kaptuk meg, dupla kuplungos automatikus váltóval, rendesen teleszórva érdekes és értékes extrával.
Külső
Bemutatkozása óta nem sokat változott a Dacia Duster jellegzetes formája, és méretben is minden maradt a régiben. A hangulat viszont nagyot változott, az évek alatt leginkább a lámpatestek és a hűtőmaszk vált egyre komolyabbá, modernebbé. Kasztnija 4341 milliméter hosszú, tükrök nélkül 1804 mm, tükrökkel 2052 mm széles és 1633, 1693 mm magas, ahol a hatcentis különbséget a tetőcsomagtartó adja. A 4×4-es hajtású kivitel hasmagassága 3 milliméterrel kisebb, mint az elsőkerék-hajtású Dusteré. Tengelytávja 2673 / 2676 mm, itt viszont már a 4×4-es kivitelé a hosszabb.
Ha egymás mellé állítanánk a frissítés előtti és utáni autót, akkor szemből a szinte észrevehetetlenül finom változtatást könnyebb lenne kiszúrni a hűtőmaszkon, és a már alapáron LED-es lámpákban lévő vékony nappalifény LED-csíkjának új formája is egyértelmű lenne. Ez az Y minta a hátsó lámpában is feltűnik. Van még egy változás, a Duster narancssárgájának árnyalata is frissült, ez már nem pont ugyanaz, mint korábban, mostantól úgy hívják: Arizona Orange. Bár az automatikus váltós Duster nem összkerékhajtású, az emelt kasztninak és a terepszögeknek hála – elöl 30, középen 22, hátul 34 fok – még így is el lehet vele boldogulni nem túl bonyolult terepen, rossz burkolatú, vagy bakhátas dűlőúton.
Belső
Forradalmi újítás ezúttal a belsőben sincs, azt letudta már a Dacia akkor, amikor bemutatta a második generációs Dustert, 2017-ben. A legutóbbi frissítésnél a kárpitok lettek igényesebbek, és szellősebb, jobban átlátható lett az utastér a kecsesebb fejtámláknak köszönhetően. A vezető új lábtartón pihentetheti a lábát vezetés közben és könyökölni is tud az 1,1 literes űrtartalmú, tologatható és felhajtható tetejű könyöklőn, ha erre támad kedve. Középen 8 colos méretű, matt felületű képernyőn fut a fedélzeti rendszer, ami többek között vezeték nélküli, villámgyors AndroidAuto futtatásra, hangvezérlésre is képes.
A fedélzeti rendszer és az új Duster pár érdekes funkciója is kiderül az alábbi videóból:
A kijelző alatt a Renault és Dacia modellekből ismerős billentyűsor található, alatta pedig a mind működés, mind megjelenés szempontjából telitalálat klímavezérlő következik, és vannak USB-aljzatok a mobil eszközök töltésére. USB-töltőpontból a második sorba is jutott két darab. Kárpitozásában hangsúlyosak az olcsó, kemény műanyagok, ennek ellenére nem uralkodik szomorú hangulat a belsőben, a világos díszvarrások és az ezüst betétek sikeresen oldják az egyhangúságot.
Nincs baj a Duster helykínálatával sem, mindkét sorban komfortosan lehet utazni, bár hiába javítottak az ülések kényelmén, ezek továbbra sem tartoznak a legjobbak közé, ami leginkább hosszú utazásoknál lehet zavaró. Csomagtartója 445-1478 liter közötti, a nagyobb érték a hátsó ülések háttámlájának lehajtása után áll rendelkezésre. Az összkerékhajtású változatokban valamivel kisebb a raktér, ott ugyanez az adat 411 és 1444 liter. Csomagtartójába könnyű pakolni, a nyílás elég széles, bár ebben az autóban nem volt többszintes a csomagtartó alja, és a háttámlák ledöntése után sem vált síksággá a padló. Világítás, rögzítőpontok, szatyorkampó és 12 voltos csatlakozó viszont van benne.
Technika
Jelenleg a Duster 90, 100, 130 és 150 lóerős benzinmotorokkal vásárolható meg – a 100 LE-s változat LPG-vel is működik és ezt a nagyobb teljesítményt is gázzal hozza, benzinnel etetve csak 90 LE-s -, és van dízel is a kínálatban, 115 lóerővel. A 90, 100 lóerős motorok 999 köbcentisek és háromhengeresek, a 130 és 150 lóerősek 1.33-asok és négyhengeresek. A dízel 1.5-ös és szintén négy henger dolgozik benne. Hajtásképletből 4×4 és 4×2 is létezik, míg automatikus váltót csak a legerősebb, elsőkerék-hajtású benzineshez lehet rendelni. Az elérhető váltók mindegyike hatfokozatú, a kézi és a dupla kuplungos automatikus is.
Vezetés
Kevés olyan autó van, amiben beülés után érdemes az amúgy a vezetést kiherélő Eco gomb megnyomásával kezdeni, de ez a Dacia az. A második a start-stop rendszer kikapcsolása lesz, de azzal még várjunk. A normál állásban kissé ideges, kapkodós dupla kuplungos váltó és motorreakciók, Eco módban viszont hozzá szelídülnek a normális városi közlekedés ritmusához, kevésbé rángat így a váltó és a 150 lóerős sem szakad rá csak úgy az első kerekekre. Valószínűleg a fogyasztásnak is jót tesz, de leginkább a civilizáltabbá váló reakciók miatt érdemes odafigyelni erre a gombra. A másik a start-stop rendszer kapcsolója, ezt is érdemes városban kikapcsolni, mert pont néhány tized másodperccel hosszabb az egész rendszer reakcióideje, mint kéne, ennyivel lassabban indítja a motort, ha pirosnál vesztegelve korábban leállította.
Ezek után már egész klassz lesz a Dusterrel autózni, a kasztni jól átlátható, és a modellfrissítéskor érkező holttérfigyelő is segít a balesetmentes közlekedésben. Parkoláskor a feláras, négy darab kamerából álló rendszer képes megmutatni az autó előtt, mögött és a kerekek mellett lévő tereket is, utóbbi terepen is hasznos lehet. Korrekt a futómű, városban gyermeki örömmel lehet döngetni a leghitványabb úton is vele, de a kisebb úthibákkal nem tud mit kezdeni, azok valahogy átszivárognak a futóművön és kellemetlenkednek. Jól bírja a kanyarokat is, bár a magas építés és üléspozíció miatt ez eleinte zavaró lehet, de nincs ok az aggódalomra, nem fog fejre állni. Motorja pedig remek darab, 150 lóerővel vidáman és fürgén lehet vele közlekedni.
Vezetés közben a komfortérzet is egész jó, ülésfűtése ugyan csak bináris, vagy megy, vagy nem, de nagyon gyorsan igen melegre izzítja az ülőlapot a hideg reggeleken, és az automata klíma sem zajos. Szélzajból már több jut be az autóba, hiába a javított hangszigetelés, a Duster légellenállása nem igazán lett jobb a generációváltás és ráncfelvarrások során. Fogyasztása normális autózással, vegyes használat mellett, de autópálya nélkül 7,2 liter lett a teszthét utáni tankolás adatai alapján.
Költségek
Bár a Dacia Duster a legolcsóbb kompakt szabadidő-autó a hazai piacon, az általános drágulás ezt a modellt is utolérte. Ennek ellenére a 4.099.000 forintos indulóár mégsem mondható soknak a mai piacon, bár valószínűleg a kutya sem vesz ennyire pucér, 90 lóerős Dustert. A 130 lóerős négyhengeresért már 5.699.000 forintot kérnek, a 115 lóerős dízel ára pedig 5.449.000 forinttól startol, elsőkerék-hajtással, 4×4-es változatban pedig 6.549.000 forinttól.
A TCe 150-es motor 4×4-es hajtással 6.949.000 forint, míg dupla kuplungos EDV váltóval, de csak 2WD változatban 6.899.000 forintért vihető el. Aki tovább tömné jóval az autóját, az vásárolhat még metálfényt 145 ezerért, Multi View kamerát – ez a négykamerás rendszer fantázianeve – 75 ezerért, pótkereket 50 ezerért, ülésfűtést előre 60 ezerért. A Dacia kártya csomag 75 ezer forint, és furcsa módon ezzel érkezik a két hátsó USB-csatlakozó is, a hátsó utasok lábterébe. A Dustert 710-770 ezer forintos felárért teherautóvá is alakítják – a drágább a dízel teherautósítása -, ilyenkor az áfa lejön a vételárból, de csak két ülés lesz az autóban.
A Dacia Duster TCe 150 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Dacia Duster TCe 150 EDC (150 LE) | 6 899 000 |
Suzuki Vitara 1.4 aut. (130 LE) | 7 840 000 |
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Mild Hybrid 2WD X-Tronic (158 LE) | 10 799 000 |
Értékelés
Pályafutásának bő 10 éve alatt a Duster okkal lett egész Európában a kategóriájának kedvenc modellje. Vállalható külső mellett nyújt élhető méretű és minőségű belső teret, amiben a berendezés is remekül, problémamentesen használható. Megtalálható benne jó pár vezetőtámogató rendszer is, a frissen érkezett holttérfigyelőtől a tempomaton, visszagurulás-gátlón át az automata, LED-es fényszóróig. Komoly a motorválasztéka, 90 és 150 lóerő között széles a skála, van első- és összkerékhajtású kivitel is, aki pedig nem szeret váltani és pedálból is beéri kettővel egy Dusterben, az választhatja automatikus váltóval is.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|