Röviden – Toyota Yaris Cross | |
---|---|
Mi ez? | Új crossover modell a Toyotától a Yaris alapjain, vagány külsővel, méretben a Yaris és a C-HR közé pozicionálva. Ebben a változatban hibrid hajtáslánccal, összkerékhajtással. |
Mit tud? | Tágasabb belsőt ad egy Yarisnál, alig drágábban. |
Mibe kerül? | 6,06 millió forintról indul, a hibridért 7,26 millió forintot kell fizetni legalább, a tesztautó listaára Executive Smart felszereltséggel 10,97 millió forint. |
Kinek jó? | Akik Yarisról váltanának csak egy picit nagyobbra és akik szeretnének egy pici, jó fogyasztású Toyotát. |
A világjárvány közvetve és közvetlenül sem tett jót az autógyártóknak. A Toyota friss crossovere már 2020-ban elkészült, de több mint egy évet kellett várnunk a piaci premierjére. Így most egy kicsit úgy tűnhet, hogy a Toyota megkésve reagált a kis városi szabadidő-autó igényre, de a Yaris Cross megrendelései már most igazolják, hogy a kis crossover jókor érkezett és már rengetegen nagyon várták. A Toyota 2020-ban piacvezető lett Magyarországon, a Yaris Crossnak pedig még arra is esélye van, hogy az évek óta elsőként teljesítő Suzuki Vitaránál is több kelljen el belőle 2022-ben.
Külső
Szépen összeálltak a Toyota típusok jelenlegi formatervei. A Yaris Crosson is látszik a keleti vonal, de egy nagyon határozott kiállású és élőben is elég kívánatos autó. Simán hozza a nagyobb modellek, mint a C-HR és a RAV4 határozottságát a Yarishoz közelítő csöpp városi méretekkel. 4180 milliméter hosszú (18 centivel rövidebb a C-HR-nél, 24-gyel hosszabb a Yarisnál), 1765 milliméter széles és 1560 milliméter magas – csak 5 milliméterrel alacsonyabb a C-HR-nél, de 55-tel magasabb a Yarisnál.
Tengelytávja 2560 milliméter, pontosan annyi, mint a Yarisé, ebből látszik csak a közeli rokonság, mindkettő a kisautós TNGA-B padlólemezre épül. Arányaiban magas és vékonyka, teste inkább szálkás, mint felpuffasztott, ránézésre sem túlzó és pazarló, ez pont az a méret, amivel városban is játékosan egyszerű a közlekedés.
Kicsit hasonlít a C oszlop a Yarishoz, de egyetlen eleme sem azonos vele és még az első fényszórókat is besötétítették, amivel elég morcosra sikerült a megjelenés. A szinte függőleges orr és az asztalszerűen lapos motorháztető erősíti a terepjárós jelleget, ahogy a sárvédő-szélesítések és a lökhárítók fekete betétjei is. A magasra húzott műanyagozott küszöb, a szögletes kerékjáratok és a függőleges menetfények miatt még magasabbnak tűnik, mint amekkora a valójában. Az csak a kezdet, hogy milyen színű legyen a karosszéria, lehet fekete vagy fehér fényezésű a teteje és feketék a tükrei, felnijei. Minden szögből van benne érdekesség és összességében is nagyon egyben van a formavilág.
Belső
Magasépítésű autót készíteni manapság elég divatos, ha a Yaris csak ebben a formában készült volna el, valószínűleg senki nem hiányolta volna a hagyományos – alacsonyabb – kis ötajtóst. Külsőleg hosszban persze nagy a különbség, 24 centivel nagyobb a Yaris Cross a Yarisnál, ami a belső tágasságára is nagy ígéretet tesz. Ezzel szemben hátul nem tűnik nagyobbnak a tér, sőt, 180 centis magam mögött épp csak elférek, és a hátsó ajtók nyílási szöge sem túl nagy. Gyerekülést betenni a szűk nyíláson például nem lesz egyszerű feladat.
Fejtérben igazán kényelmes, a fekete kárpittal sincs bezártság érzetünk, kisautónak elég szellős az utastér. A hangulat sötét és borongós, a lesötétített és amúgy is erősen szűkülő hátsó ablakokkal, de tény, hogy a Toyota C-HR-nél azért sokkal jobb a helyzet ebben. Egészen alacsony a vezetési pozíció, az első ülések tartása elég jó, a háttámla kényelmesen formázott és az ergonómiával sincs semmi baj, a toyotás elrendezést kell csak szoknunk.
Kimondottan üdítő tapasztalat, hogy a Toyota Yaris Crosst emberi használatra tervezték. A középkonzolon jól használható rekeszek és tárolók vannak, az ajtózsebekben is el tudnak veszni a vész esetére bekészített csokiszeletek és a központi kijelző alatt a telefonnak tökéletes polcot is kialakítottak, ez a figyelmesség önmagában sok jó pontot ér.
A váltókar mögötti gombszigetre olyan funkciók kerültek, mint az összkerékhajtás menetmódjainak tekerője, az elektromos menetmód kapcsolója, vagy a parkoló automatikáé és a kézifék gombja. Ez az a rész, amit általában egyáltalán nem fogunk használni, így itt sok vizet nem zavarnak ezek a gombok. Egy darab USB-csatlakozója kevésnek tűnik 2021-ben, de rendelhető mellé vezeték nélküli töltőpad is. Ülésfűtéseit régimódi billenőkapcsolókkal lehet aktiválni, aminek a haszna, hogy úgy maradnak, így ilyenkor télen nem kell mindig bekapcsolnunk, ha beülünk az autóba.
Kétzónás digitális klímapanelje felett ebben az autóban még a régebbi rendszert futtató multimédiás kijelzőt találjuk, de ennél újabb is kerülhet bele frissebb szoftverrel és teljesen új menürendszerrel. Csomagtere 320 literes, csak 15-tel több a Yarisénál és 57-tel kevesebb a C-HR-énél (377 liter).
Technika
A Toyota legkisebb modelljeiből sem maradhat ki a legfrissebb hibrid hajtáslánc, így a Yaris Cross is ugyanolyan teljes értékű hibrid modell lehet, mint a nagyobbak. Az árlista persze nem azzal, hanem a háromhengeres szívó benzines, 125 lóerős és 153 Nm nyomatékú hagyományos belső égésű motoros kivitellel indul. A valamivel hatmillió felett elvihető modell hatfokozatú kézi váltóval, vagy folyamatosan változó áttételű automatával (CVT) kérhető.
Igazi arcát azonban a negyedik generációs hibrid hajtáslánc legkisebb tagjával tudja megmutatni, amihez még egy kis pluszt is kaphat a Yaris Cross. Ebben a hibrid változatban az 1,5 literes háromhengeres szívó benzinmotor többpontos befecskendezésű és Atkinson ciklusban működik, így önmagában 92 lóerőre képes. Elektromos motorja 80 lóerős, 141 Nm nyomatékú. Ám AWD-i összkerékhajtás esetén a hátsó tengelyre is kerül egy villanymotor, amely nem változtat a 116 lóerő rendszerteljesítményen, illetve 120 Nm rendszernyomatékon. Az összkerékhajtásban természetesen nincs kardántengely, a villanymotor direktben hajt hátul.
Ez a hibrid hajtáslánc is ugyanúgy működik, mint a korábbi Toyota hibrid modellekben. A benzinmotor és a villanymotor között bolygómű dolgozik váltó helyett, amivel a benzinmotor közvetlenül is képes beszállni a hajtásba. A rendszerhez tartozó lítiumion-akkumulátor 12 kilóval könnyebb a korábbi verziókhoz képest és alapvetően 177,6 voltos feszültségen üzemel, de 580 volt leadására is képes, miközben a villanymotorok is ezen a feszültségen működnek.
A Toyota Yaris Cross első futóműve hagyományos McPherson rugóstagokra épül, hátul alapvetően torziós csatolt lengőkaros rendszer vezeti a kerekeket. Az összkerékhajtású Yaris Cross viszont igényesebb, több lengőkaros futóművet kap a hátsó elektromos motor miatt.
Vezetés
Mint minden hibrid Toyota, a Yaris Cross hibrid változata is mindig elektromosan indul el, majd az első métereken beindítja a benzinmotort, hogy töltse az akkumulátort. Ez hideg időben másként zajlik, mert az indítás bekapcsolás után szinte azonnal felhörren a háromhengeres benzines is. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem lehet észrevenni, mert a motornak olyan karcos hangja van, amit sajnos messziről is hallani.
Ritkán jár alapjáraton a benzinmotor, gázadásra alaposan felpörög és betölti az egész utasteret a motorhang, mintha valami üzemben ülnénk épp, amiben egy présgép folyamatosan dolgozik. Lenne mit javítani a faceliftnél, de a Toyotát nem úgy ismerjük, mint akiknél fontos lenne, hogy a motorhangot kizárják a beltérből.
Ennek a hajtásnak az a legszebb része a korábbiakhoz képest, hogy a nagyobb teljesítményű akkumulátor miatt gyorsabb töltést és lemerítést enged, így a rendszer reakcióideje is rengeteget javult. Most a gázreakció és a hozzá kapcsolódó motorfordulatszám elég közel áll egymáshoz. Vagyis rálépünk a gázra, felpörög a motor, elvesszük a gázt, szépen visszaejti a fordulatot. Nem lomha és nem is forog tovább, miután elvettük a gázt.
Ez viszont csak a fülünknek kedvez, mert az autót kigyorsításoknál a villanymotorok mozgatják, vagyis a teljesítmény mindig tettre kész. Az viszont nekünk sokat segít, hogy nincs már felesleges bégetés, autószerűen viselkedik. Váltásokat nem imitál, így a gyorsítás folyamatos egyenletes motorfordulatszámmal jár, ami a váltásokhoz szokott füleknek lehet kellemetlen, valójában viszont így működik hatékonyan.
Erőből lehetne több is, a vagány külső és az összkerékhajtás ígérete mellé a 116 lóerős csak hagyományos közlekedésre elég, arra viszont tökéletes. Közúton éppen annyit érezni a hátsó hajtásból, amennyit kikanyarodáskor segít, nagyon stabilan mozog a kocsi, nincs bizonytalan kipörgés, így elég fürge, ha arról van szó. Sárban, földúton elinduláskor is éppen annyit dolgozik, hogy ne legyen bizonytalan a rajt és ettől a képességtől nagyon egyszerű lesz a Yaris Cross vezetése.
Rugózása kellemes, kicsit feszes, ezért jól is kanyarodik. Kormányzása a helyzethez képest közvetlen és éppen elég infót ad az útról. Ugyanakkor a futómű dübörög rossz úton, a karosszériát átjárják a remegések is ilyenkor, ezen a téren nagyon hasonlít a Yarisra. Fékpedáljának érzete szintetikus, a visszatermelés miatt az első millimétereken nagyot harap és intenzíven lassul. Jól ülünk benne a kormány mögött, kellően alacsonyan, mindennel együtt elég jó vezetni és tökéletesen belátható is a kis méretei miatt.
Esőben, szélben, nulla fok alatti hidegben használva elég sok autópályás kilométerrel az átlagfogyasztása 6,8 literre jött ki két tankolás között és a fedélzeti kompjúter sem mutatott kevesebbet. Városban használva inkább 6 liter körüli értékeket írt, ami még mindig magasnak tűnik, de hozzátéve, hogy a fűtés, ülés- és kormányfűtés is állandóan ment, téli üzemnek még ez is elfogadható érték.
Költségek
Azonos motorral, az 1,5-ös szívó benzinessel épp csak 500 000 forinttal indul magasabb árról a Toyota Yaris Cross, mint a Yaris. 6 060 000 forintos kezdőárával az Active felszereltségben is van légkondi (manuális), ráfutásgátló rendszer, gyalogos- és kerékpáros védelmi rendszer, ütközésre figyelmeztető, kanyarban ütközést megelőző rendszer és vészhelyzeti kormányasszisztens is.
Az összkerekes tesztautó Executive felszereltséggel, Smart csomaggal 10 970 000 forintos árcédulát visel. Kétzónás digitális klímával, bi-LED fényszórókkal és fűthető kormánnyal és sportülésekkel, hátsó keresztirányú forgalomfigyelővel kiegészítve. A Smart csomag előnye a 360 fokos kamerarendszer, de ehhez a csomaghoz az új 9 colos kijelzőt kicserélik a régebbi 8 colosra, ehhez navigáció és okostelefon-tükrözés is jár.
A Toyota Yaris Cross és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Toyota Yaris Cross (125 LE) | 6 060 000 |
Mazda CX-3 G121 (121 LE) | 7 469 900 |
Ford Puma (125 LE) | 7 530 000 |
Peugeot 2008 (100 LE) | 7 840 000 |
Suzuki Vitara Hybrid (129 LE) | 5 810 000 |
Értékelés
Jobb, mint egy Yaris és persze tágasabb is, összkerékhajtást pedig ebben a kategóriában csak kevesen kínálnak. A Toyota Yaris Cross egy őszintén vagány kinézetű szabadidő-autó, amire, ha fél szemmel is, azért visszanézel a parkolóban, mert tényleg jól néz ki, pláne ebben az arany színben. Lehetne jobb a hangszigetelés és kellemesebb hangú a motor, de összességében egy remek hibrid Toyotát kaptunk ismét.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|