Röviden – BMW 420d xDrive Gran Coupé G26
Mi ez? Kupészerű ötajtós a 3-as BMW alapjaira, de részben eltérő technikával, a 4-es Gran Coupé második generációja. Az automatikus váltós, 4×4-es tesztautó dízelmotorja 190 lóerős.
Mit tud? Stílusos és igényes, dízellel takarékos családi autó, amiben sok örömünk telik.
Mibe kerül? 15 577 000 Ft-tól kapni 4-es Gran Coupét, a 4×4-es dízel alapára 17 151 000 Ft. Extráival ez a Portimao kék tesztautó listaáron 24 030 200 forintba kerül.
Kinek jó? Elegáns, jól vezethető, egyszerre gyors és takarékos utazóautót keresőknek. 

Számomra a legvonzóbb BMW nem a V12-es 760Li, sem az M4, pláne nem az X5M vagy X6M jellegű agyonkokszolt elefánt. Az utóbbi évek tesztautói közül az LCI Ötösökön kívül a 420d Gran Coupét vittem volna haza legszívesebben. Szép, arányos, sportos, de kényelmes és praktikus autóként nekem ez volt a BMW-k legjava. Mit tud ehhez hozzátenni a G26 illetve mit sikerül megőriznie előde értékeiből a jócskán megnagyobbított második generációnak?

Külső

Elődjénél sokkal terebélyesebb autó a BMW 4-es Gran Coupé, részben a tágasabb belső tér érdekében, de a növekedés mértéke elgondolkodtató. 143 milliméterrel hosszabb, 27-tel szélesebb és 53-mal magasabb is lett. A tengelytávolsága 46 milliméterrel gyarapodott.

Sikkes kupés jegy a keret nélküli oldalablak, ez mindig szép a márka Gran Coupéiban. Az előd jól megmarkolható ajtókilincséről a második generáció süllyesztett kilincsekre váltott, amit a szintén laposkilincses E36-ban láttunk utoljára. A 3-asban megmaradt a hagyományos kilincs, németeseknek a Bügelgriff.

Ez lehetett volna a legszebb BMW 1

 

Érdekes volt látni a BMW 420d Gran Coupé tesztautóhoz hátulról közelítő emberek arcán a holometamorfózist, ahogy lekövetik a formát. Aki az autó farát látja meg először vagy félhátulról csodálja a kupészerű sziluettet, annak arcán jól kivehető az elismerés. Lekövetik a nemes tetőívet, az izmos sárvédőket, a csábos felniket, a míves övvonalat, aztán odaérnek az orrához.

Ez végképp odaszögezi a tekintetüket a 4-es Gran Coupéra, csak a csodálat kezd értetlenséggel vegyülni, ami aligha a lámpák vagy a lökhárító formáján múlik, inkább hűtőmaszk lehet a ludas. Akkorák lettek a BMW-vesék, mint az óriások boltjában kiállított cipők, szélességük és magasságuk is szokatlan dimenziókban mozog.

Megosztó dizájnelemeket gyártásba engedni nyilván kockázatos, de ebből is látni a BMW márkaerejét: nekik ez belefér, a 4-es modellcsaládon mindenképp.

Ez lehetett volna a legszebb BMW 79

Megosztó dizájnelem a túlméretes orrlik, ami a BMW-vesékből lett. Fotók: Hamvas Tamás

Belső tér

Mind a 4,6 centivel megnyújtott tengelytáv, mind a 14,3 centis hossznövekedés lehetőség a térkínálat javítására, amit a BMW ki is használt. A hátsó fejtér továbbra is szűk a lendületes tetőív alatt, legalábbis a tolótetős tesztautóban nagyon közel volt a plafon. A térdének viszont egy magas utas még magas vezető mögött is talál elég helyet, ha egymás mögé veti őket a balsors.

Annak, aki elfér, nincs rossz dolga hátul. A comb alátámasztása gyenge, de a légkondicionálás alapáron állítható hátul is, van levegőbefúvás, alapos belső világítás, két USB-C töltő és az ajtóbehúzó is zárt alul, így oda is elhelyezhető egy fejhallgató vagy más apróság hosszabb utakon.

Mindössze 10 literrel kisebb a 3-as limuzinénál a 470 literes csomagtartó, amit 1290 literig bővíthetünk a hátsó üléstámlák előrehajtásával. Az utastéren belüli sílécszállítás továbbra is jól megoldott a 40:20:40 osztású háttámlával.

Ez lehetett volna a legszebb BMW 80

Vége az olcsó hatású utasterek korszakának a BMW-nél az E90 és az E60 idejéből, itt minden igényes, esztétikus és jól összerakott

A 2000-es évek közepének mélyrepülése után úgy tűnik fel, hogy a BMW tartósan visszatér az ezen a szinten elvárható minőségérzethez. Különösen szépek belül a BMW M színeit viselő biztonsági övek, de a puha szőnyegek is nívósak.

Egy Gran Coupéban alapfelszerelésként jár a sportosabb ülés és kormány. A 8,8” képátlójú központi érintőképernyő helyett a tesztautóban a 10,25 colos volt a szintén extraként rendelhető, 12,3” képátlójú digitális műszeregységgel együtt. Az óracsoport áttekinthetősége nem ideális és az Audik meg a Mercedesek gazdagabb nézetválasztékhoz szoktattak bennünket.

Továbbra is az autó egyik legfőbb értéke az ösztönösen használható menürendszer, akár az iDrive-pogácsa forgatásával, akár az érintőképernyőt nyomkodva. Tébolyító, amikor más autókban egy napi számláló lenullázásához vagy a szélvédőre vetített kijelző magasságállításához a menük legsötétebb bugyraiba kell merülni. Itt mindenhez van kapcsoló vagy gomb, amihez ez a kényelmes és pillanatok alatt kikereshető menüpont mindahhoz, amit csak ritkábban állítasz.

Ez lehetett volna a legszebb BMW 81

Lábtér van elég, de a fejnek kevés a hely a tetőív alatt

Adott a békebeli klímavezérlés, alatta egy gyorsgombokkal felprogramozható kapcsolósor, a fokozatválasztó kar mellett az üzemmódkapcsoló és a tekerős hangerőszabályzó, amelynek szélén a gyűrű forog el, emiatt a jelzés mindig függőleges, nem áll csálén a tekergetéstől, mint az F40-es BMW-kben, ahonnan hiányzik ez a figyelmesség.

Technika

Közös a 3-assal a CLAR-padlólemez, az elöl MacPherson, hátul ötlengőkaros futómű, a hajtáslánc és még nagyon sok minden, de a 4-es Gran Coupé nem teljesen ugyanaz az autó. Motorházfedelét felnyitva masszív toronymerevítőket látunk a rugótornyok között, ami a G20-ból hiányzik. Akárcsak a 3-asok és az i4, a 4-es Gran Coupé is a müncheni gyárban készül. A G26 kódjelű ötajtós azért is lett ekkora, mert az i4 padlólemezében kellett a hely az akkumulátorok elhelyezésére.

  BMW 420i
Gran Coupé
BMW 430i
Gran Coupé 
BMW M440i
xDrive
Gran Coupé
BMW 420d
(xDrive)
Gran Coupé
Lökettérfogat
(cm3)
1998

1998

 

2998 1995
Max.
teljesítmény
(LE/perc)
184/
5000 – 6500
245/
4500 – 6500 
374/
5500 – 6500
190/
4000
Max.
forgatónyomaték
(Nm/perc)
300/
1350 – 4000
400/
1600 – 4000
500/
1900 – 5000
400/
1750 – 2500
Menetkész
tömeg
(kg)
1620 1645 1825 1705 (1760)
Gyorsulás
0-100 km/óra
(mp)
7,9 6,2 4,7 7,3 (7,6)
Végsebesség
(km/óra)
235 250 250 235 (233)
Vegyes
átlagfogyasztás
(l/100km)

7.3 – 6.6

 

7.6 – 6.8 8.5 – 8.0 5.4 – 4.8
(5,7 – 5,1)
Vegyes
CO2-kibocsátás
(g/km)

166 – 150

 

173 – 156 194 – 181 141 – 126
(150 – 133)

Kár, hogy az autó 1705 kilós, hasonló hajtáslánccal elődje 1615 kilót nyomott, ez majdnem egy egész mázsányi hízás. A súlytöbblet egy része a 3-ashoz képest szilárdabb karosszériára vezethető vissza, az autó orrában és hátsó futóművénél is vannak merevítések.

Ez lehetett volna a legszebb BMW 82

A 3-asban nincs toronymerevítés. A lépcsőzetes feltöltésű, két turbós dízelmotorjuk közös a 320d-vel

Bár ez egy négyhengeres BMW, súlyelosztását a hátsó kerekek mögé, a csomagtér aljába helyezett 12 voltos akkumulátor javítja. A 420d fogyasztását is 48 voltos, önindító-generátoros kisegítő hibridrendszer mérsékli, mint a 430-as dízelben vagy az M440i-ben. M4 csak két oldalajtóval van, az ötajtósból a csúcsmodell a 374 lóerős M440i xDrive Gran Coupé, a sorhatos, háromezres, egyturbós benzinessel, 4,7 másodperces gyorsulással 100-ra.

Aki ragaszkodik a tesztautóba is beszerelt, elektronikusan vezérelt nyomatékarányú négykerék-hajtáshoz, 235 helyett 233 km/órás végsebességgel és 7,3-ról 7,6 másodpercre romló 0-100-as gyorsulással számolhat a hátsókerekes modellhez képest. A szintén összkerekes és automata 320d-nek ehhez elég volt 6,9 mp. Az xDrive némi többletfogyasztást is jelent, a WLTP szerinti ciklusban mérve a különbség 3 deciliter, tehát a gázolajigény 4,8-5,4 helyett 5,1-5,7 l/100 km.

Ez lehetett volna a legszebb BMW 83

Széria a 8 fokozatú automatikus váltó és a 20d-ben is van 48 voltos lágy hibridrendszer

Vezetés

Extrák nélkül 1705 kilós ez a sportosnak szánt BMW, amit nehéz megemészteni. De ez csak egy számadat, amit jól leplez az M Sport Pro csomaggal felvértezett tesztautó tényleg jó vezethetősége. Itt ténylegesen farhangsúlyos a nyomatékeloszlás, jól érezni kigyorsításkor is, hogy elsősorban a hátsó kerekek hajtják az autót.

Fontos erénye a 202 700 forintért adaptív lengéscsillapítású sportfutómű hangolásának, hogy a tesztelt BMW 4 Gran Coupéval Comfort módban is jó gyorsan menni, amivel kikerülhető a sportos üzemmódokban megszólaló hanggenerátor ócska zúgása.

Ez lehetett volna a legszebb BMW 84

4×4-es, de jól érezni kigyorsításkor, hogy elsősorban a hátsó kerekek hajtják az autót

Minden üzemmód harmonikusan hangolt, az egész autó nagyon érett benyomást tesz kis részleteiben és az összkép egészében is überprofi működésével. A szélvédő elárasztása helyett a közvetlenül a lapátok alá spriccelő ablakmosótól a futómű úthiba-elnyelő képességéig a 420d Gan Coupé nem hagy kétséget felőle, hogy jól költötted el azt a temérdek pénzt, amibe került.

Pláne, ha nem marad ki az egész jutányos, 185 800 forintért rendelhető Harman/Kardon-hangrendszer, amit a mindig ügyesen és magától újrakapcsolódó, kábel nélkül is jól működő AndroidAuto részeként tömhetünk streamelt zenével.

Ez lehetett volna a legszebb BMW 85

Nagy érték az átgondolt, ösztönösen használható menürendszer és a valódi kapcsolók, gombok megőrzése

Meggyőzőek a kitűnően beállítható és kényelmes ülések, alapos a zajszigetelés, a négyhengeres dízelek eredendő trampliságát jól palástolja a zaj- és rezgéscsillapítás. Egészen kiváló a nyolcfokozatú, bolygóműves automatikus váltó és a dízelmotor összhangja, beleértve azt is, hogy hegyről lefelé jó érzékkel tartja a fokozatot a motorfékezéshez. Éjjel országúton vezetve áldás a LED-es lámpák lézerrel erősített távfénye, amit a lámpaautomatika jó ütemben aktivál és vesz vissza.

Vezetés közben a nagyon finoman újrainduló motor és a szokatlanul határozott motorfék tudatja a lágy hibridrendszer működését, amit a középső kijelzőn is nyomon követhetünk. Méréseink alapján különösebb fogyasztáscsökkentést nem hoz. Az animáció azt jelzi, hogy az erősített önindító gyorsításkor is besegít a négyhengeres dízelnek, de a 8 kW/11 lóerős villamos gép rásegítéséből nem sokat érezni.

Ez lehetett volna a legszebb BMW 86

4,8-8,3 l/100 km között mozgott a fogyasztás

Költségek

Listaáron a 420i Gran Coupé 15 577 000 forintba kerül, a szintén hátul hajtó 420d 16 390 000 forintról indul. A tesztelt verzió listaára most 17 150 000 forint, amihez a tesztautó esetében több mint hétmillió forintnyi extra adódott.

Így jött ki a tesztautó listaárára 24 030 200 Ft még a júliusi számokkal, amikor ez az autó 16 675 000 forintról indult. Az elkeserítő pénzromlás és a forint súlytalansága ilyen rövid távon is megnyilvánul az áremelésekben. Hasonló hajtáslánccal a 3-as kombi, jelesül a 320d Touring xDrive listaára 15 653 000 Ft.

A BMW BMW 420d xDrive Gran Coupé és vetélytársai – Listaár, forint
Audi A5 Sportback S-line 40 TDI quattro S-tronic (204 LE): 16 920 100
Jaguar XE 2,0D 4WD R-Dynamic S (204 LE) 16 866 000
Mercedes CLA 220d Shooting Brake (190 LE) 16 359 000
BMW 420d xDrive Gran Coupé (190 LE): 17 151 000

Hideg időben, nem takarékoskodva 8,3 l/100 kilométeres átlagfogyasztást mértünk tankolás után, nagyrészt városban és kisebb arányban autóúton járva. A 110 körüli sebességet a dízelmotor 4,8 liter/100 kilométeres fogyasztással honorálja.

Ez lehetett volna a legszebb BMW 87

Alig nagyobb a 4-es kupénál, majdnem olyan sikkes, de lényegesen tágasabb és jobban használható autó a 4-es Gran Coupé

Értékelés

Alig nagyobb a 4-es kupénál, majdnem olyan sikkes, de lényegesen tágasabb nála és kétszer annyi oldalajtajával sokkal jobban használható autó a BMW 4-es Gran Coupé, mint a kétajtós. Felára a 3-as kombihoz képest körülbelül 1,5 millió forint, a nagyjából 10 százalékos ártöbblet nem túlzó a kupészerű ötajtós kisugárzásáért és eleganciájáért.

Mellette – Ellene
 
  • Elegáns sziluett
  • Praktikus, ötajtós karosszéria
  • Igényes belső tér
  • Ösztönösen használható menürendszer
  • Remek futómű
  • Kiváló összhang a motor és a váltó között
  • Fantasztikus a lézeres távfény
  • Kitűnő utazóautó
 
  • Otromba orrlyukak
  • Kis hátsó fejtér
  • Magas csomagtérperem
  • 1705 kilós és jóval terebélyesebb elődjénél
Hogy tetszik a tesztelt BMW 4 Gran Coupé?
átlag
7.69
szavazat
528
Hogy tetszik a tesztelt BMW 4 Gran Coupé?