Röviden – BMW 420d xDrive Gran Coupé G26 | |
---|---|
Mi ez? | Kupészerű ötajtós a 3-as BMW alapjaira, de részben eltérő technikával, a 4-es Gran Coupé második generációja. Az automatikus váltós, 4×4-es tesztautó dízelmotorja 190 lóerős. |
Mit tud? | Stílusos és igényes, dízellel takarékos családi autó, amiben sok örömünk telik. |
Mibe kerül? | 15 577 000 Ft-tól kapni 4-es Gran Coupét, a 4×4-es dízel alapára 17 151 000 Ft. Extráival ez a Portimao kék tesztautó listaáron 24 030 200 forintba kerül. |
Kinek jó? | Elegáns, jól vezethető, egyszerre gyors és takarékos utazóautót keresőknek. |
Számomra a legvonzóbb BMW nem a V12-es 760Li, sem az M4, pláne nem az X5M vagy X6M jellegű agyonkokszolt elefánt. Az utóbbi évek tesztautói közül az LCI Ötösökön kívül a 420d Gran Coupét vittem volna haza legszívesebben. Szép, arányos, sportos, de kényelmes és praktikus autóként nekem ez volt a BMW-k legjava. Mit tud ehhez hozzátenni a G26 illetve mit sikerül megőriznie előde értékeiből a jócskán megnagyobbított második generációnak?
Külső
Elődjénél sokkal terebélyesebb autó a BMW 4-es Gran Coupé, részben a tágasabb belső tér érdekében, de a növekedés mértéke elgondolkodtató. 143 milliméterrel hosszabb, 27-tel szélesebb és 53-mal magasabb is lett. A tengelytávolsága 46 milliméterrel gyarapodott.
Sikkes kupés jegy a keret nélküli oldalablak, ez mindig szép a márka Gran Coupéiban. Az előd jól megmarkolható ajtókilincséről a második generáció süllyesztett kilincsekre váltott, amit a szintén laposkilincses E36-ban láttunk utoljára. A 3-asban megmaradt a hagyományos kilincs, németeseknek a Bügelgriff.
Érdekes volt látni a BMW 420d Gran Coupé tesztautóhoz hátulról közelítő emberek arcán a holometamorfózist, ahogy lekövetik a formát. Aki az autó farát látja meg először vagy félhátulról csodálja a kupészerű sziluettet, annak arcán jól kivehető az elismerés. Lekövetik a nemes tetőívet, az izmos sárvédőket, a csábos felniket, a míves övvonalat, aztán odaérnek az orrához.
Ez végképp odaszögezi a tekintetüket a 4-es Gran Coupéra, csak a csodálat kezd értetlenséggel vegyülni, ami aligha a lámpák vagy a lökhárító formáján múlik, inkább hűtőmaszk lehet a ludas. Akkorák lettek a BMW-vesék, mint az óriások boltjában kiállított cipők, szélességük és magasságuk is szokatlan dimenziókban mozog.
Megosztó dizájnelemeket gyártásba engedni nyilván kockázatos, de ebből is látni a BMW márkaerejét: nekik ez belefér, a 4-es modellcsaládon mindenképp.
Belső tér
Mind a 4,6 centivel megnyújtott tengelytáv, mind a 14,3 centis hossznövekedés lehetőség a térkínálat javítására, amit a BMW ki is használt. A hátsó fejtér továbbra is szűk a lendületes tetőív alatt, legalábbis a tolótetős tesztautóban nagyon közel volt a plafon. A térdének viszont egy magas utas még magas vezető mögött is talál elég helyet, ha egymás mögé veti őket a balsors.
Annak, aki elfér, nincs rossz dolga hátul. A comb alátámasztása gyenge, de a légkondicionálás alapáron állítható hátul is, van levegőbefúvás, alapos belső világítás, két USB-C töltő és az ajtóbehúzó is zárt alul, így oda is elhelyezhető egy fejhallgató vagy más apróság hosszabb utakon.
Mindössze 10 literrel kisebb a 3-as limuzinénál a 470 literes csomagtartó, amit 1290 literig bővíthetünk a hátsó üléstámlák előrehajtásával. Az utastéren belüli sílécszállítás továbbra is jól megoldott a 40:20:40 osztású háttámlával.
A 2000-es évek közepének mélyrepülése után úgy tűnik fel, hogy a BMW tartósan visszatér az ezen a szinten elvárható minőségérzethez. Különösen szépek belül a BMW M színeit viselő biztonsági övek, de a puha szőnyegek is nívósak.
Egy Gran Coupéban alapfelszerelésként jár a sportosabb ülés és kormány. A 8,8” képátlójú központi érintőképernyő helyett a tesztautóban a 10,25 colos volt a szintén extraként rendelhető, 12,3” képátlójú digitális műszeregységgel együtt. Az óracsoport áttekinthetősége nem ideális és az Audik meg a Mercedesek gazdagabb nézetválasztékhoz szoktattak bennünket.
Továbbra is az autó egyik legfőbb értéke az ösztönösen használható menürendszer, akár az iDrive-pogácsa forgatásával, akár az érintőképernyőt nyomkodva. Tébolyító, amikor más autókban egy napi számláló lenullázásához vagy a szélvédőre vetített kijelző magasságállításához a menük legsötétebb bugyraiba kell merülni. Itt mindenhez van kapcsoló vagy gomb, amihez ez a kényelmes és pillanatok alatt kikereshető menüpont mindahhoz, amit csak ritkábban állítasz.
Adott a békebeli klímavezérlés, alatta egy gyorsgombokkal felprogramozható kapcsolósor, a fokozatválasztó kar mellett az üzemmódkapcsoló és a tekerős hangerőszabályzó, amelynek szélén a gyűrű forog el, emiatt a jelzés mindig függőleges, nem áll csálén a tekergetéstől, mint az F40-es BMW-kben, ahonnan hiányzik ez a figyelmesség.
Technika
Közös a 3-assal a CLAR-padlólemez, az elöl MacPherson, hátul ötlengőkaros futómű, a hajtáslánc és még nagyon sok minden, de a 4-es Gran Coupé nem teljesen ugyanaz az autó. Motorházfedelét felnyitva masszív toronymerevítőket látunk a rugótornyok között, ami a G20-ból hiányzik. Akárcsak a 3-asok és az i4, a 4-es Gran Coupé is a müncheni gyárban készül. A G26 kódjelű ötajtós azért is lett ekkora, mert az i4 padlólemezében kellett a hely az akkumulátorok elhelyezésére.
BMW 420i Gran Coupé |
BMW 430i Gran Coupé |
BMW M440i xDrive Gran Coupé |
BMW 420d (xDrive) Gran Coupé |
|
Lökettérfogat (cm3) |
1998 |
1998
|
2998 | 1995 |
Max. teljesítmény (LE/perc) |
184/ 5000 – 6500 |
245/ 4500 – 6500 |
374/ 5500 – 6500 |
190/ 4000 |
Max. forgatónyomaték (Nm/perc) |
300/ 1350 – 4000 |
400/ 1600 – 4000 |
500/ 1900 – 5000 |
400/ 1750 – 2500 |
Menetkész tömeg (kg) |
1620 | 1645 | 1825 | 1705 (1760) |
Gyorsulás 0-100 km/óra (mp) |
7,9 | 6,2 | 4,7 | 7,3 (7,6) |
Végsebesség (km/óra) |
235 | 250 | 250 | 235 (233) |
Vegyes átlagfogyasztás (l/100km) |
7.3 – 6.6
|
7.6 – 6.8 | 8.5 – 8.0 | 5.4 – 4.8 (5,7 – 5,1) |
Vegyes CO2-kibocsátás (g/km) |
166 – 150
|
173 – 156 | 194 – 181 | 141 – 126 (150 – 133) |
Kár, hogy az autó 1705 kilós, hasonló hajtáslánccal elődje 1615 kilót nyomott, ez majdnem egy egész mázsányi hízás. A súlytöbblet egy része a 3-ashoz képest szilárdabb karosszériára vezethető vissza, az autó orrában és hátsó futóművénél is vannak merevítések.
Bár ez egy négyhengeres BMW, súlyelosztását a hátsó kerekek mögé, a csomagtér aljába helyezett 12 voltos akkumulátor javítja. A 420d fogyasztását is 48 voltos, önindító-generátoros kisegítő hibridrendszer mérsékli, mint a 430-as dízelben vagy az M440i-ben. M4 csak két oldalajtóval van, az ötajtósból a csúcsmodell a 374 lóerős M440i xDrive Gran Coupé, a sorhatos, háromezres, egyturbós benzinessel, 4,7 másodperces gyorsulással 100-ra.
Aki ragaszkodik a tesztautóba is beszerelt, elektronikusan vezérelt nyomatékarányú négykerék-hajtáshoz, 235 helyett 233 km/órás végsebességgel és 7,3-ról 7,6 másodpercre romló 0-100-as gyorsulással számolhat a hátsókerekes modellhez képest. A szintén összkerekes és automata 320d-nek ehhez elég volt 6,9 mp. Az xDrive némi többletfogyasztást is jelent, a WLTP szerinti ciklusban mérve a különbség 3 deciliter, tehát a gázolajigény 4,8-5,4 helyett 5,1-5,7 l/100 km.
Vezetés
Extrák nélkül 1705 kilós ez a sportosnak szánt BMW, amit nehéz megemészteni. De ez csak egy számadat, amit jól leplez az M Sport Pro csomaggal felvértezett tesztautó tényleg jó vezethetősége. Itt ténylegesen farhangsúlyos a nyomatékeloszlás, jól érezni kigyorsításkor is, hogy elsősorban a hátsó kerekek hajtják az autót.
Fontos erénye a 202 700 forintért adaptív lengéscsillapítású sportfutómű hangolásának, hogy a tesztelt BMW 4 Gran Coupéval Comfort módban is jó gyorsan menni, amivel kikerülhető a sportos üzemmódokban megszólaló hanggenerátor ócska zúgása.
Minden üzemmód harmonikusan hangolt, az egész autó nagyon érett benyomást tesz kis részleteiben és az összkép egészében is überprofi működésével. A szélvédő elárasztása helyett a közvetlenül a lapátok alá spriccelő ablakmosótól a futómű úthiba-elnyelő képességéig a 420d Gan Coupé nem hagy kétséget felőle, hogy jól költötted el azt a temérdek pénzt, amibe került.
Pláne, ha nem marad ki az egész jutányos, 185 800 forintért rendelhető Harman/Kardon-hangrendszer, amit a mindig ügyesen és magától újrakapcsolódó, kábel nélkül is jól működő AndroidAuto részeként tömhetünk streamelt zenével.
Meggyőzőek a kitűnően beállítható és kényelmes ülések, alapos a zajszigetelés, a négyhengeres dízelek eredendő trampliságát jól palástolja a zaj- és rezgéscsillapítás. Egészen kiváló a nyolcfokozatú, bolygóműves automatikus váltó és a dízelmotor összhangja, beleértve azt is, hogy hegyről lefelé jó érzékkel tartja a fokozatot a motorfékezéshez. Éjjel országúton vezetve áldás a LED-es lámpák lézerrel erősített távfénye, amit a lámpaautomatika jó ütemben aktivál és vesz vissza.
Vezetés közben a nagyon finoman újrainduló motor és a szokatlanul határozott motorfék tudatja a lágy hibridrendszer működését, amit a középső kijelzőn is nyomon követhetünk. Méréseink alapján különösebb fogyasztáscsökkentést nem hoz. Az animáció azt jelzi, hogy az erősített önindító gyorsításkor is besegít a négyhengeres dízelnek, de a 8 kW/11 lóerős villamos gép rásegítéséből nem sokat érezni.
Költségek
Listaáron a 420i Gran Coupé 15 577 000 forintba kerül, a szintén hátul hajtó 420d 16 390 000 forintról indul. A tesztelt verzió listaára most 17 150 000 forint, amihez a tesztautó esetében több mint hétmillió forintnyi extra adódott.
Így jött ki a tesztautó listaárára 24 030 200 Ft még a júliusi számokkal, amikor ez az autó 16 675 000 forintról indult. Az elkeserítő pénzromlás és a forint súlytalansága ilyen rövid távon is megnyilvánul az áremelésekben. Hasonló hajtáslánccal a 3-as kombi, jelesül a 320d Touring xDrive listaára 15 653 000 Ft.
A BMW BMW 420d xDrive Gran Coupé és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi A5 Sportback S-line 40 TDI quattro S-tronic (204 LE): | 16 920 100 |
Jaguar XE 2,0D 4WD R-Dynamic S (204 LE) | 16 866 000 |
Mercedes CLA 220d Shooting Brake (190 LE) | 16 359 000 |
BMW 420d xDrive Gran Coupé (190 LE): | 17 151 000 |
Hideg időben, nem takarékoskodva 8,3 l/100 kilométeres átlagfogyasztást mértünk tankolás után, nagyrészt városban és kisebb arányban autóúton járva. A 110 körüli sebességet a dízelmotor 4,8 liter/100 kilométeres fogyasztással honorálja.
Értékelés
Alig nagyobb a 4-es kupénál, majdnem olyan sikkes, de lényegesen tágasabb nála és kétszer annyi oldalajtajával sokkal jobban használható autó a BMW 4-es Gran Coupé, mint a kétajtós. Felára a 3-as kombihoz képest körülbelül 1,5 millió forint, a nagyjából 10 százalékos ártöbblet nem túlzó a kupészerű ötajtós kisugárzásáért és eleganciájáért.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|