Röviden – Lexus LX 570
Mi ez? A Lexus legnagyobb és legdrágább szabadidő-autója (igazából terepjárója), az LX harmadik generációja. Abból is az utolsó kiadás, túl a második faceliften is.
Mit tud? Remek összeszerelés és kiváló anyagminőség párosul komoly terepjáró képességgel. Hét utast szállíthat a világ végére, ha van elég benzin.
Mibe kerül? Az Európai Unióban nem kapható.
Kinek jó? Bárkinek, aki beleszeret, mindenki másnak felesleges.

Minden Lexus közül ennek van a legnagyobb motorja – ilyen mondatokkal csábít a Lexus amerikai honlapja az LX 570 iránt. Európából nézve, ahol 98 százalékban hibrideket értékesít a márka, elég furának hangzik ez, de az Egyesült Államokban sokan vannak, akiket egy bitang V8-assal el lehetett csábítani.

Nemrég Miamiban jártunk, ahol megtekintettük a Lexus különleges installációját, amely azt hivatott bemutatni, hogy a márka új irányt vesz, az elektromos autózás felé. Nemcsak kiállítóként szerepelt a Lexus a Miami Designhét rendezvényen, de támogatóként és mobilitási partnerként is.

A vendégeket szállító autóflottában szerepelt NX, RX, ES, LS és a mifelénk nem forgalmazott LX is. Kaptunk az alkalom és elkértük az egyik LX-et egy napra, hogy még mielőtt nyugdíjba vonul, autentikus környezetben próbálhassuk ki, a Lexus legnagyobb szabadidő-autóját, amelyet hivatalosan nem forgalmaznak az Európai Unióban, csak szürkeimportból szerezhető be. Amerika mellett a Közel-Keleten, illetve Oroszországban fut a legtöbb belőle.  

Ilyen vezetni egy kihalt luxusterepjárót 2

Külső

A Lexus LX mindig is a Toyota Land Crusier legnagyobb változatának alapjaira épült. Fő egységeit attól örökölte, viszont az ismert robusztusság mellé több luxust kínál. Európai mértékkel hatalmas autó: 5080 mm hosszú, 1980 mm széles és 1865 mm magas, tengelytávolsága 2850 mm. Az USA-ban is a nagyobb autók közé tartozik, egy BMW X5 is eltörpül mellette. Ebből adódóan a tömege sem csekély, 2680 kiló üresen.

Ez egy harmadik generációs LX, amely J200 kódnéven ismert. Nem mai fejlesztés, 2008 óta van a piacon, de azóta több nagyobb és kisebb frissítésen is átesett, mind külsőleg, mind műszakilag fejlődött. Jelenlegi külsejét a 2016-os ráncfelvarrásnak köszönheti.

Ilyen vezetni egy kihalt luxusterepjárót 48

Marcona tekintetű az LX

Nem túl összetett a formaterv, alapvetően nagy szögletes doboz, ahogy a klasszikus terepjárót ismerjük. A robusztusságán könnyítenek az oldallemezek ívei és a króm díszítések. Ehhez jönnek a futurisztikus LED-es fényszórók és hátsó lámpák.

2018-ban mindenki felkapta a fejét a BMW X7 hatalmas veséin, pedig hol vannak azok a LX hűtőmaszkjához képest! Ahogy az összes Lexuson, ezen is orsó alakú a hűtőmaszk, masszív króm kerettel és határozott vízszintes sávokkal. Ezzel meg lehet jelenni az autópálya belső sávjában, megvan a belsősáv-tisztító hatás.

Ilyen vezetni egy kihalt luxusterepjárót 49

Több, mint öt méter hosszú, közel 2,7 tonna. Konkrétan 5080 mm és üresen 2680 kg

Belső

Belül is hatalmas a kocsi. Elöl olyan távol ül a két utas egymástól, hogy egy kis hűtő is elfér a könyöklő alatt. Az LX elérhető három üléssoros kivitelben, ebben a változatban a harmadik sorba nem ketten, hanem hárman ülhettek. Persze csak gyerekek, hiszen a lábtér csak nekik elég.

Ilyenkor 349 literes a csomagtartó, de ha szükségünk lenne nagyobb helyre, akkor ledönthetők a háttámlák. No nem kézzel, az pórias lenne, gombnyomásra, motorosan. Majd oldalra felhajthatók az ülések és mindjárt több mint 700 liternyi hely várja a csomagokat. A csomagtérajtó két részben nyílik, természetesen mindkettő kapott elektromos mozgatást.

Alacsonyabbnak jól jön a kocsi oldalán kialakított fellépő, mert az LX-be felfelé kell beszállni, még úgy is, hogy a szintszabályozás ilyenkor lejjebb engedi a karosszériát. Magasan ülünk benne, olyan érzés mintha egy furgont vezetnénk, a hagyományos autók felett átnézünk. Vezetőülése fotelre emlékeztet. Minden irányban nagy, masszív párnákkal, sokféle állítási lehetőséggel. Szellőztethető, fűthető. Ez persze nem nagy kunszt, az anyósülés mellett a második sorban is elérhetők ezek a szolgáltatások. Kormánya félig bőr, félig faborítású, természetesen fűtött.

Ilyen vezetni egy kihalt luxusterepjárót 50

Jó a kormány mérete és a fogása is, de egy terepjáró kormányműve nem vezetési élményre született

Szériafelszereltség a Climate Concierge funkció, amely figyeli a négy különálló klímazóna hőmérsékletét, és nemcsak a ventilátorokat, hanem az ülések és a kormánykerék hőmérsékletét is a kívánt hőérzethez igazítva szabályozza.

Az ülések bőrborítása különösen puha, ezen kívül nem találunk nagyon különleges anyagokat az utastérben, de ami benne van, ahhoz jó hozzáérni. Vannak különösen szép részletek benne, mint a kilincsek vagy a szellőzök, de a műszerfal ezüstös órái is elegánsak.

 Az összeszerelés elsőrangú, nem lóg, nem zörög semmi. Azt üzeni, hogy nekivághatsz vele a Dakar-ralinak és utána is ilyen lesz. A funkciók nincsenek túlbonyolítva, mindenhez van egy nagy gomb. Megnyomod és megtörténik, ami rá van írva. Finoman, precízen, hibátlanul működnek a kapcsolók.

Nem minden ilyen tökéletes, mert a fedélzeti rendszer menüje és a navigáció katasztrofális. Egyszer kijött a cég – amelynek kapuja előtt megálltam – biztonsági őre, hogy miért állok ott már 5-6 perce. Mert nem tudtam megadni a kívánt címet…

Ilyen vezetni egy kihalt luxusterepjárót 51

Három részre osztható a 12,3 colos kijelző képe

A központi képernyő az autóhoz illően nagy, 12,3 hüvelykes, a szükséges információknak megfelelően akár három részre is bontható, hogy  a navigáció, az audio és a klíma információit is megmutassa. Ezen jelenik meg a panoráma kamerakép, amely a jármű körüli területet mutatja meg, ami a négy kamera alapján ma már nem nagy kunszt, de van egy érdekes trükkje. Rögzítve a kamerák képét, képes megmutatni, hogy mi is van az autó alatt, ezt a funkciót terepezéshez találták ki. Ezen felül head up display is segíti a vezetőt.

Jut képernyő a hátsó utasoknak is, az első ülések mögé egy-egy 11,6 hüvelykes elemet szerelnek be, amelyek mellé USB-csatlakozók is járnak. Elöl ebből csak egyet találunk, van viszont vezeték nélküli töltő. Az alapverzió kilenchangszórós hifije helyett itt a feláras Mark Levinson-hangrendszer szerepelt, 19 hangsugárzóval. Kifejezetten szépen szólt, teltek a mélyek, tiszták a magas hangok.

Ilyen vezetni egy kihalt luxusterepjárót 52

Külön fejhallgató is jár a képernyők mellé

Technika

Csak Európából nézve meglepő az LX 570 hajtáslánca, hiszen az USA-ban az IS-ben, a GS-ben és a GX-ben is van V8-as benzinmotor. Az LX-be 5,7 literes, 383 lóerős szívómotor kerül, amely nyolcfokozatú hagyományos automatikus váltón keresztül hajtja mind a négy kereket.

A központi Torsen-differenciálmű alapesetben 40:60 arányban osztja meg a nyomatékot az első és a hátsó kerekek között. De az autó mozgását és számos menetdinamikai adatot figyelve szükség szerint módosítja a nyomatékelosztást. Terepen a vezető zárhatja a középső differenciálművet. Emellett kapcsolható benne felező is, illetve van benne kúszásvezérlő is.

Az öt fokozatban (sár, homok, laza köves stb.) állítható rendszer aktiválása esetén az autó maga szabályozza a motor erejét, a hajtást, hogy keresztüljusson a terepakadályon. A vezetőnek csak a kormányzásra kell figyelnie, amely a változó áttételnek köszönhetően szintén alkalmazkodik a kihíváshoz.  

Ilyen vezetni egy kihalt luxusterepjárót 53

Nincs kihegyezve a motor, 383 lóerős az 5,7 V8-as

Közúti használat során is változtatható az autó habitusa, a vezető módosíthat a hajtáslánc és a felfüggesztés hangolásán, de az adaptív rendszer egyébként folyamatosan módosítja a lengéscsillapítók csillapítási fokozatát. Kerékfelfüggesztése elöl kettős keresztlengőkaros, hátul merev hidas.

Olyan funkciók  is segítik a vezetőt, mint az automatikus fékezésre képes baleset-megelőző rendszer, a sávtartó rendszer, a hagyományos, illetve távolságtartó tempomat, holttérfigyelő vagy a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő rendszer.

Vezetés

Nagyon más a Lexus LX vezetése, mint, amit a mai SUV-któl megszoktunk. Mert ez nem is az, hanem egy valódi terepjáró. Az egyenesfutása nem hibátlan, folyamatosan dolgozni kell a kormánnyal, imbolyog a karosszéria. Nem egy nyugodt autó ebben a tekintetben, viszont borzasztóan kényelmes. Itthon talán nehézséget okozna a mérete, de Miamiban, ahol mindenfelé széles és ahol lehet, 3-4 sávos utak futnak, ott ez fel sem tűnik. A parkolás sem gond, mert ekkora autóknak is elég nagyok a helyek.

Hagyományosabb autóhoz szokva az LX furán viselkedik fékezéskor is. Lassításkor a lágy hangolású a futóművel előbb megbillen ez a bazi nagy kocka, majd utána kezd lassulni. Eleinte alig történik valami, de aztán borzasztóan fog a fék.

Ilyen vezetni egy kihalt luxusterepjárót 54

A váltó mögötti kapcsolókkal lehet aktiválni a lejtmenet-vezérlőt, a felezőt, a differenciálzárat, állítani a szintszabályozást és a menetmódokat

Kormányzása nem értékelhető hagyományos értelemben, direktségről, visszajelzésekről nemigen beszélhetünk. Leginkább a Rolls-Royce Phantomé jutott eszembe, abban volt hasonló. Elforgatjuk a kormányt és megtörténik a kanyarodás, de a vezetőt nem zavarja meg a melankóliában bármilyen információval.

Ezeken lehet valamelyest változtatni, ha az eco vagy komfort mód helyett, Sport vagy Sport+ módot választunk. Utóbbiban jobban harap a motor, morgós lesz a hangja, mellé gyorsabb és határozottabb lesz az addig teljesen észrevétlenül kapcsoló automatikus váltó. Kissé feszesebbé válik a futómű és a kormányzás valamelyest élénkebb. Nem lesz belőle sosem sportkocsi, de a mozgása javul.

A V8-as motor alapvetően a háttérben marad, de Sport módban képes megmutatni erejét. Kellő lazasággal mozgatja az autót. Nincs örült dinamika, de elég erős, hogy megindítsa ezt a masztodont. Ez az autó a nyugodt vezetésre sarkall, nyugalmat áraszt. Az utastér nagyon csendes, nincsenek külső zajok, a futómű pedig simára vasalja az utat.

Ilyen vezetni egy kihalt luxusterepjárót 55

Klasszikus autóbelső az LX-ben

Költségek

Mikor elkértem a kocsit, a helyiek is úgy beszéltek róla, hogy ez egy pazar autó, de sokat fogyaszt. Miamiban az általam megnézett töltőállomáson a normál benzin 4,29, a plus 4,77 dollárba került. Ezért az összegért 1 gallon, azaz 3,78 liter üzemanyagot adnak.  Így az olcsóbb 370, a drágább 412 forintba kerül. 

Nem meglepő tehát, hogy már az amerikaiakat is foglalkoztatja a fogyasztás. Főként, hogy ez a behemót 18-20 litert benyakal száz kilométerenként. Emiatt a jövőre érkező, negyedik generációs Lexus LX-be a szívó V8-as helyett már 3,5 literes, duplaturbós V6-os motor kerül.

Az USA-ban 86 930 dollárba kerül az LX 570 alapváltozata, ötszemélyes belsővel. A három üléssoros kivitelért már 91 930 dollárt kérnek, ami nagyjából 30 millió forint. Hogy el tudjuk helyezni ezt az összeget, vessük össze egy olyan modellel, ami ott is és nálunk is kapható! A Lexus RX 450h L listaára 26,2 millió forint idehaza, az USA-ban viszont 51 410 dollár, kb, 16,8 millió forint, azaz nagyjából 35 százalékkal kevesebbe kerül. Így nézve itthon akár 46 millió forint lehetne a kipróbált LX új ára. Vagy sem. Használtan kettőt is hirdetnek 30 millióért, illetve 56 millióért vállalja egy cég nullkilométeres autó leszállítását.

Lexus LX 570 és más nagy SUV-ok – Listaár, forint
BMW X7 xDrive40i (333 LE) 32 823 500
Audi Q7 55 TFSIe quattro tiptronic (381 LE) 27 355 800
Mercedes-Benz G 500 (422 LE) 51 479 000
Mercedes-Benz GLS 580 4MATIC (489 + 22 LE) 42 930 000
Lexus LX 570 (383 LE)
Ilyen vezetni egy kihalt luxusterepjárót 56

Könnyedén elfogyaszt 18-20 liter benzint száz kilométeren

Értékelés

Talán nem véletlen, hogy a Lexus LX 570 nem kapható mindenhol. Európa nyugati felében sokkal inkább a terepjárós látszat kell, de személyautós dinamikával. Ahol viszont nem tükörsimák az utak, ott előnyben van, sivatagban, sziklák között aligha lenne kérdés, melyik a nyerő. Összességében nagyon jó használni ezt az autót. Minden kézre esik, a külvilág pedig kívül marad. Elkényeztet, erővel, kényelemmel. Nem sok, pont elég. 

A műszerfal analóg órája nagyon jól összefoglalja, milyen is a Lexus LX 570: időtlen, mégis modern. Egyetlen alumíniumtömbből faragott házban ül a szerkezet, a számlapot LED világítja meg , pontosságáról műholdas kapcsolat gondoskodik

Mellette – Ellene
 
  • Különlegesség
  • Jó kidolgozás
  • Remek terepjáró-képesség
  • V8-as motor
  • Magas szintű komfort
  • Kiváló hifi
 
  • Egyszerű külső
  • Terepjárós közúti viselkedés
  • Visszafogott vezetési élmény
  • Magas fogyasztás
  • Húzós ár

Szavazás

Hány pontot ér egy terepjáró luxussal töltve
átlag
7.36
szavazat
960
Hány pontot ér egy terepjáró luxussal töltve

Kíváncsi vagy merre tart a Lexus? Miamiban beszélgettünk a márka globális marketing vezetőjével, Brian Bolainnel. Kattint a képre az interjúért: