Röviden – RAM 1500 | |
---|---|
Mi ez? | A Dodge márkából kivált RAM pickupok ötödik generációja 5,7 literes, nyomórudas HEMI V8-assal és összkerékhajtással. |
Mit tud? | Európai szemmel elképesztően praktikus megoldásokat és közel 6 tonnás vontatási képességet. |
Mibe kerül? | 24,3 millió forinttól kapható Magyarországon a RAM 1500. |
Kinek jó? | Aki nem fél és tud is ekkora autóval közlekedni, és szereti a pickupokat, vagy szüksége van rá. |
Egy eltévedt idegen, Gulliver a liliputiak földjén, egy böszme óriás, amivel megpróbálsz lábujjhegyen közlekedni, mert ha eltaposol valamit, észre sem fogod venni. Ilyenkor jövünk rá, hogy fogalmunk sincs arról, mi az a kényelem, vagy praktikum. A RAM 1500-ban minden nagyon más, mint amihez mi hozzászoktunk, mégis minden annyira egyértelmű, hogy csak kérdések maradnak utána. Leginkább az, hogy az európai gyártók erre miért nem gondolnak?
Még mielőtt belemennénk a részletekbe, tegyük rendbe a nevét. A Ram modellek 1980 óta a Dodge márka haszonjárművei, pickupjai voltak. 2010-ben, a negyedik generációs Dodge Ram pickup debütálása után azonban különválasztották a haszonjárműveket és megalapították a RAM márkát. Ez nem jelenti azt, hogy teljesen szeparálták volna a modelleket, így lehetséges az, hogy ezen az autón is még több helyen köszön vissza ránk a Dodge márka logója, de az ötödik generációs típus már csak RAM márkanévvel jelent meg, a forgalmijában is ez szerepel.
Külső
Egy ilyen autónál merül fel jogosan a kérdés, hogy miért nem helyrajzi számot kapott rendszám helyett. Szörnyen nagy, teherautókhoz lehet hasonlítani a méreteit, de így is ritka lesz az a pillanat, amikor nem lefelé nézünk másik sofőrre a forgalomban. 5,9 méter hosszú (fél méterrel hosszabb egy Ford Rangernél), 197 centi magas (12 centivel magasabb egy Rangernél) – a legtöbb mélygarázsba, parkolóházba nálunk nem fér be – és 208 centi széles tükrökkel együtt (Ranger +11 centi). Tengelytávolsága majdnem 3,7 méter, és 14 méteres körön tud csak megfordulni, az európai pickupok többsége 3,2 méter körüli tengelytávval bír és 13 méteren belül megfordul.
Annyira széles a platója, hogy elfér rajta egy szabványos 120×80 centis raklap, és a kerékdobok fölött még két zárható csomagtartó is elfért. Ezek egyenként akkorák, hogy több puskát is elnyelnek, vagy ki mit szeretne itt tárolni. A beszállást motorosan lenyíló fellépő segíti, ez gyorsan mozog, elég hasznos is, mert térdmagasságban van az autó padlója.
Dizájnban már az alap RAM 1500 is elég ütősen néz ki, ez a Laramie Night Edition pedig még fekete kiegészítőket és hűtőmaszkot is kap, hogy meglegyen a teljes romboló stílus. Az óriási maszkon nagy betűkkel hirdeti a márkát, ez a fölényes megjelenés ebben a méretben pedig rendesen ijesztő is lehet, nem lettem volna magam előtt semmilyen forgalmi helyzetben. Felnijei 22 colosak, és így sem tűnnek valami nagynak.
Belső
Ekkora alapterületen rengeteg dolog elfér és egyáltalán nem szégyelltek mindent is belerámolni az amerikai vállalat emberei. Az utastér kialakítása végtelenül praktikus és átgondolt. A tér óriási, középen elférne még egy ülés elöl is, hátul pedig magam mögött szinte ki tudom nyújtani a lábaimat. Még a hátsó háttámlák dönthetőségének is jutott elég hely, ahol pedig maradt volna egy kis szabad terület, oda tárolórekeszeket terveztek.
Kétliteres palackokat nyelnek el az ajtózsebek, mármint az alsók, mert felettük van egy-egy akkora, mint amiket európai autókban találunk, és még apróbb fakkok is. Az asztalnyi középkonzol fedele alatt egy kisebb ládát találunk, benne olyan apróságokkal, mint egy kis felnyitható fal, amin mind a négy előző generációs Dodge Ram oldalnézeti képe rajta van. A fedél alján pedig egy komplett méretváltó táblázat is elfért az amerikai mértékegységekről metrikusra, szóval gondoltak a külföldiekre. És a hátsó padlót sem pazarolták el, vannak rejtett rekeszek a töltényes dobozoknak, mondjuk.
Egy négyzetméteres üvegtetőt szerelnek bele, jókora része nyitható is, a hátsó ablak közepe pedig motorosan nyitható, ez az egyik kedvenc részem az amerikai pickupokban. Meg az a praktikusság, amivel szolgálja a használót, ha már ekkora. Négy pohártartó fért el a középkonzolon és összesen nyolc darab USB-csatlakozó, négy hagyományos, négy C, négy elöl, négy hátul, de van itt AUX csatlakozó is, és mindegyik szem előtt, nem a könyöklő fenekén eldugva.
Hatalmasak az ülései, esélyük sincs tartani, ahhoz kéne még mellém valaki, hogy kitöltsük a fotelt. Az amerikaiak nyilvánvalóan testesebbek. Fűt és hűt is, persze motorosan mozog, de ha nem lenne elég, akkor a pedálsort is közelebb igazíthatjuk gombnyomásra. Az óriási könyöklő, a vajpuhán forgó könnyű kormány és a tespedős ülés miatt adja magát, hogy eltehénkedjünk, feltűrjük a kockás flanelingünk ujját, megigazítsuk a baseballsapkánkat és felvegyük az egykezes testtartást.
12 colos állított kijelző trónol a műszerfal közepén olyan szép megjelenítéssel, hogy az alsó sávról először fel se tűnt, hogy az is a kijelző része, teljesen beleolvad a műszerfal dizájnjába. Android Auto és Apple CarPlay kompatibilis, nagyon jól kezelhető rendszer rengeteg lehetőséggel, és elég jó sebességgel. Ezen kell kezelni a klímakonzolt is, de annyi baj legyen, ez egy jól használható rendszer.
Kevés helyen találkozunk a Dodge emblémával, de a kormány közepe például ilyen. Mögötte félig digitális műszeregységet láthatunk, amire szintén elképesztően sok információt kipakolhatunk a mindenféle olaj- és motorhőmérsékletek mellett többféle menetadatot és a hajtás állapotát is. Anyagaiban elég jó, mindenen kicsit érződik, hogy nem az volt a legfontosabb, de semmibe nem lehet érdemben belekötni. Az utastér akusztikájáért és zajszintjéért aktív zajkioltó rendszer felel, így nem csoda, hogy sem a kerekek zajából, sem a szél susogásából nem hallunk bent szinte semmit.
Technika
Nagy a nyomás az amerikai gyártókon is, hogy korszerűsítsék a hajtásláncokat, de szerencsére nem akkora, mint az olajválság idején a 70-es években. Kicsit nehéz is hová tenni azokat a fejlesztéseket, amik bekerültek a RAM 1500-ba is, mert valószínűleg azok nélkül sem lenne sokkal rosszabb mondjuk a károsanyag-kibocsátása. Mert már ebben is szerepel hengerlekapcsolás és 48 voltos hibrid rendszer is, utóbbinak hatása pedig alig érezhető, hiszen még stop-start sincsen benne.
Az 5,7 literes HEMI V8-as egy igazán régivágású, mondhatjuk úgy is, hogy régi motor. Bár az említett korszerűsítésekkel igyekeznek frissen tartani, azért ez mégiscsak egy alul vezérelt nyomórudas klasszikus V8-as, aminek megvannak a maga előnyei. Alumíniumöntvényből készül a blokk és mivel felül nincsenek vezérműtengelyek, a motor egészen alacsony és kompakt méretű. Ha benézünk a géptérbe, mókásan keveset is látunk belőle.
Az alacsonyan beépített könnyű motor a súlypontnak is jót tesz, de vannak további előnyei is, kevésbé kényes, etanoltól kezdve bármilyen oktánszámú benzinnel működik, előbbihez persze kell némi átalakítás az üzemanyagrendszerben, de azt a gyártó kérésre is megcsinálja. 400 lóerőre és 557 Nm nyomatékra képes a V8-as motor, amihez nyolcfokozatú automata váltó jár, ezzel elég alacsonyan tudja tartani a fordulatszámot minden sebességtartományban. Ha valakinek kisebb teljesítmény is elég vagy takarékosabban autózna, készül még 3,6 literes benzines és dízel V6-ossal is a pickup, aki viszont tombolna, annak ott a Hellcat 6,2-es V8-asával a TRX.
Összkerékhajtása automatikus, de fixre zárható a négykerék-hajtás és felező is kapcsolható, emellett van elektronikus hátsó differenciálzára, amit 35 km/h-ig enged használni, utána kikapcsolja, majd 35 alatt újra be magától, így aszfalton nem fogjuk tönkretenni a hajtást. Fékrendszere a kategóriában legnagyobb 378 milliméteres féktárcsákat alkalmaz, ennek ellenére is érdemes odafigyelni a féktávokra. A nagy fékekre a vontatmány miatt is szükség van, mert a RAM 1500 5,7-es motorral 5,8 tonnás utánfutót is húzhat.
Ez az egyetlen olyan pickup a szegmensben, ami légrugós felfüggesztést is kínál, ha kéne még plusz kényelem és nem árt a stabilitás sem, mert alsó hangon 2,5 tonnát nyom a RAM 1500. Elöl független dupla lengőkaros futóművet, hátul merev hidas felfüggesztést kap, ezáltal még érezhetően remeg egy kicsit az egész autó menet közben, de ez hozzá tartozik, légrugókkal vélhetően ezen lehet javítani valamennyit.
Vezetés
Bár egy 5,7-es HEMI-ről van szó, nem remeg bele a föld indításkor, szolidan duruzsol, mintha ott sem lenne, a nagy karosszéria teljesen elnyeli a hangját. Nem is egy izomautó, a Föld másik felén ezek napi használós járgányok. Olyan ott az 5,7 HEMI, mint nálunk az 1.4 TSI egy Octaviában, kis túlzással, persze. Lágyan indul el, óvatosan lehet vele manőverezni, annyira finom apró mozdulatokra képes, amiket egy ilyen óriásból ki sem néznénk.
Sokat fordul a volán, de az aprólékos mozdulatokhoz ez elég fontos és parkoláskor nagyon fontos vele minden centiméter. Itthon nem fér el szinte sehol. Ami korábban tágasnak tűnt, ott ezzel nagy feladat lesz áthaladni, még országúton is folyton figyelni kell, hogy a sávban maradjon. Nem azért, mert nem stabil, de a legkisebb kitéréstől is át fogunk lógni a másik sávba, ami senkinek sem jó.
Teherautókhoz hasonlóak a méretei, de más azért egy ilyen pickup manőverezhetősége. Hosszú a hátsó túlnyúlás, magas az orr és nehéz a kilátás, de minden csak technika kérdése, bármit szívesen megoldanék, ha járhatnék egy ilyennel minden nap. Mert az az elszigeteltség, ez a méret és kényelem olyan szintű nyugalmat ad, amit magasabb kategóriás prémiumautókban szoktunk kapni.
Ekkora testben ez az erő nem fog őrülten komoly menetteljesítményt adni. A RAM 1500 nyomatékból szépen elindul, súlyához képest mozgékony és könnyen tartja a lépést kisebb autókkal, de a HEMI motor itt nem a hátbavágó élményt szolgálja. Kormányzásán szinte semmit nem érezni az útból, általában itt pont az a jó, hogy a kormány semmit nem jelez, csak megadjuk vele az útirányt. A féket nagyon taposni kell, ha gyorsan akarunk megállni, viszont ezek elég szélsőséges esetek.
Végtelenül csöndes az utastér, a hifi hangzása pedig gyönyörű, az utolsó szólamokig ki lehet élvezni. Nyugalmat és elképesztő biztonságot áraszt ez a hatalmas bendő. Könnyű elképzelni, hogyan tekernek le ebben több száz mérföldet naponta, a széles amerikai utakon még arra sem kell figyelni, hogy túl közel megyünk-e a kisebb autókhoz, Európában ez egy kicsit aggasztó.
Magas fordulaton megjön a motor hangja is, szabálytalan V8-as reszelést hallani az utastérben valahonnan messziről, majd a váltó szépen felkapcsolgat és a zaj a fordulatszám csökkenésével szinte teljesen megszűnik. A trükkök ellenére ez a motor sem tud túlzottan keveset fogyasztani. Hogy mennyit eszik pontosan? Forgattunk róla Teletank adást, abból kiderül!
Költségek
Már nem kell magunknak intézni, ha Dodge RAM pickupot akarunk venni és itt használni Magyarországon. Budapesten is van olyan kereskedés, ahol kapható újonnan, garanciával és szervizháttérrel, sőt, Durango, Challenger és hamarosan Charger modellek is elérhetőek lesznek. A RAM 1500 többféle verzióban is készül. A Limited, a Longhorn és a Laramie mellett pedig ott a több mint 700 lóerős TRX is, ami szintén elérhető már Magyarországon is.
A RAM 1500 kezdőára 24 317 200 forint, erre jöhetnek még az extrák, mint például a tesztautó esetében a plató szélein lévő RamBox csomagtartók, a motorosan lenyíló fellépők, a 12 colos multimédia, a panoráma tetőablak, a külső fekete Night csomag és a technológiai és biztonsági felszereltségek. 360 fokos kamera, vontatmányasszisztens, parkolóasszisztens, vészfékező rendszer és sávtartó is szerepelhet benne. Ezekkel felszerelve a tesztautó listaára kereken 27 millió forint, amiért hasonló mennyiségű és minőségű extrát még egy európai SUV-ban sem kapunk. Itthon egyetlen igazi ellenfele van, a Ford F-150, aminek az árával is könnyen versenybe száll.
Konfigurálni egyelőre itthon nem lehetséges, a gyártási kapacitás miatt magas felszereltségű autók készülnek jelenleg, amikből jut Magyarországra, így első körben a készleten lévő autókból lehet majd válogatni, amik ehhez hasonlóan nagyon jól felszereltek. A gyártáskapacitás bővülésével jöhet majd a lehetőség egyedi összeállítású autókra is, amiknél a szállítási idő nagyjából fél év lesz.
A márka modell- és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
RAM 1500 5,7 HEMI (400 LE) | 24 317 200 |
Ford F150 Platinum (400 LE) | 24 400 000 |
Értékelés
Elképesztően kényelmes és tágas autó kellőképpen jó vezethetőséggel és nagyon egyszerű manőverezhetőséggel. Óriási, és épp a méretei miatt lehet ennyire praktikus, mellé pedig még jól ki is vannak találva a részletei és minőség terén sem rossz. Könnyű rákívánni és megérteni, miért szeretik ennyire a pickupokat Amerikában.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|