Röviden – BMW X3 xDrive 30d | |
---|---|
Mi ez? | A BMW középméretű prémium szabadidő-autójának harmadik generációja, ami tavaly nyáron kívül-belül megújult. |
Mit tud? | Bivalyerős, soros hathengeres dízelmotorjával röhejesen keveset fogyaszt. Kényelmes, tágas SUV, amit vezetni is jó. |
Mibe kerül? | 16.935.000 forinttól indul a BMW X3-as árlistája, amiért a 20i-t adják, a 30d-t pedig 20,1 milliótól lehet megvásárolni. |
Kinek jó? | Aki ragaszkodik a SUV kasztnihoz és a dízelmotorhoz is, az egy takarékos mozdonyt vihet haza, ha a BMW X3 30d-t választja. |
2017-ben mutatkozott be a BMW kompakt méretű szabadidő-autója, az X3 jelenleg is futó, harmadik generációja. A sikertörténet persze hamarabb kezdődött, egészen 2003-ig kellene visszaugrani az időben az első X3-asig. Viszont a mostani sem volt már elég friss és ropogós, így tavaly júniusban kissé megújították a BMW egyik legfontosabb modelljét. A nem csupán alibi változtatásokkal megúszott ráncfelvarrás az autó külsejét és belsejét is érintette, és még a műszaki tartalom modernizálására is maradt elég lendület, energia. Ezúttal a dízel vonal középpályását – erősebb és valamivel gyengébb is van még a választékban – próbáltuk ki, hathengeres motorral, 286 lóerővel.
Külső
A BMW-nél tomboló krónikus vesenagyobbodás utolérte a megújult X3-ast is, a korábbinál ezen is nagyobb lett a hűtőmaszk közepén trónoló jellegzetes BMW-vese. Szerencsére itt még sikerült a jó ízlés határain belül maradni, a változás nem annyira drámai, mint például a 430i-nél, és a fekete szín is slankít valamicskét rajta. A közös keretbe szorult vesék között kukucskál előre az autó négy kamerája közül az egyik – ezek adják a 360 fokos képet tolatásnál, parkolásnál -, ami meglepően sokáig tiszta marad még dzsuvás időben is. Mosásnál látványos, ahogy a spéci bevonatról úgy pereg le a habos lé, mint ördögről a szenteltvíz. Persze nemcsak erről, hanem a többiről is, csak a külső tükrök alján lévő példányok nincsenek ennyire szem előtt.
A 2021-es frissítéssel megváltozott az első, hátsó lökhárító, elöl egy centivel laposabbak lettek a lámpák, amitől akár új modellnek is nézhetnénk a ráncfelvarrott X3-ast, az új dizájnú lökhárítótól pedig komorabb lett az autó tekintete is. Oldalról kellemes meglepetés, hogy a 4708 milliméter hosszú, 1891 mm széles, 1676 mm magas karosszériát nem mártották bele hasig olvadt, fekete plasztikba. Így sem a kerékjárati ívek, sem a küszöb nem kapott műanyagborítást, ami egész szokatlan ebben a kategóriában.
A 204 mm szabad hasmagasságú autó tengelytávolsága 2864 mm. Az autó legszebb része az új hátsó lámpa, talán egy fekvő dorombra hasonlít a legjobban, de igazából mindegy is, telitalálat. Igazi, átgondolt 3D-s dizájn, az irányjelző csíkja a minta belsejében világít, tényleg csodaszép. A fura, csatahajószürke színt viszont én el tudnám felejteni, és az autó fenekén lévő kamu levegőnyílást is, ami csak egy befalazott műanyag elem, valódi funkciója, haszna egyáltalán nincsen. Az viszont dicséretes, hogy még mertek kipufogót rakni az autó alá, rögtön kettőt is, és egész látványosat.
Nem apróság a legújabb X3-as, az eltelt évek alatt annyit nőtt, hogy mára, hosszabb, mint az első generációs X5-ös. Persze az a széria is szépen szedte magára a centiket, meg a kilókat.
A barátságosabb arc a régi X3-asé, a komorabb az újé. Melyik jön be jobban?
Belső
Utasterében is történtek változások, megújultak a légbeömlők, látványosabb a többféle színű hangulatvilágítás és a klímavezérlő felület is átalakult, aminek vannak gombjai, bár nem biztos, hogy az apró, fel-le billenthető gombok a legpraktikusabbak, de legalább vannak. A középkonzol a BMW 4-es szériából lehet ismerős, az érintésérzékeny képernyő 10,25 vagy 12,3 colos lehet. Emellett már alapáron járnak a sportülések, illetve a háromzónás klímaberendezés is a legfrissebb BMW X3-ashoz. Új az automatikus váltó fokozatválasztója körüli kapcsolók elrendezése, itt található többek között a motorindító gomb, a start-stop rendszer gombja, az elektromos rögzítőfék kapcsolója is.
Az összeszerelés minősége a szokásos BMW-s, minden varázslatosan stabil, mintha egy darab, masszív gránittömbből lenne kifaragva. Hogy nem lötyög, nyiszorog, az valahol érthető ebben az árkategóriában, de ebben aminek nem kell mozognia, az tényleg nem mozdul semennyit sem. Az ember-gép közötti kapcsolatért felelős sokadik generációs iDrive, nagyjából jelenleg az egyik legjobban kezelhető rendszer, ami autóban létezik. Csodás felbontású, érintésérzékeny monitor tartozik hozzá, de lehet a középkonzolon lévő tárcsával is bizgerélni, sőt, a gesztusvezérlést is támogatja a rendszer. Tehát ha a forgalomban autózva, legyeket hessegető BMW-sofőrt látunk, az valószínűleg ezzel az eszközzel küzd. Nem hibátlan ez a vezérlési mód, de szerencsére nem kell használni, a hangerőt például a kormányról és a középkonzolon lévő tekerőgombbal is lehet állítani.
Kényelmesek a fűthető, szellőztethető, változtatható ülőlaphosszúságú első ülések. Mindkét üléssorban kényelmesen lehet utazni, hátul van saját klímavezérlő felület és USB-töltőpontból is kettő, akit meg utazás közben zavar a sok fény, be is sötétíthet hátul az ablakokra húzható rolóval. A pohárnak, telefonnak, egyéb vackoknak is van elég hely az ajtóban, könyöklőben, a váltókar előtt, vagy a kesztyűtartóban.
Csomagtartója 550 és 1600 liter közötti méretű, a hátsó sor háttámláinak pozíciójától függően, lehajtott háttámlákkal nagy, sík felületre lehet rámolni. A csomagok rögzítéséhez rengeteg, szépen elrejtett fület lehet igénybe venni, van még hátul szatyorkampó, tisztességes világítás, 12 voltos aljzat és padló alatti rekesz is.
Technika
Meglepően széles az X3-as motorkínálata, van benzines, dízel és külső áramforrásból tölthető hibrid is az árlistán. A leggyengébb benzines X3-as az 1998 köbcentis, négyhengeres 20i, 184 lóerős teljesítménnyel, amit a 245 lóerős, szintén kétliteres, négyhengeres 30i követ, majd a hathengeres, háromliteres M40i zárja a sort, 360 lóerővel. A dízelkínálat az 1995 köbcentis, négyhengeres 18d-vel kezdődik, ami 150 lóerős, a következő a 20d, szintén négyhengeres, 190 lóerővel, majd a tesztautóban is szereplő 30d következik, 2993 köbcentis, már hathengeres motorral, 286 lóerővel. Az M40d 340 lóerős, szintén háromliteres hathengeres dízelmotorral. A 18d kivételével az összes X3-as összkerékhajtással és automatikus váltóval érkezik, a 18d csupán hátsókerék-hajtású, de a 48 voltos lágy hibrid rendszer minden 4 és hathengeres benzines X3-asban megtalálható.
Hogy 2022-ben is emészthető legyen egy dízelmotor, 48 voltos lágy hibrid rendszert is kapott az autó, aminek villanymotorja 11 lóerős teljesítményre képes. Ez persze kevés az autó önálló mozgatásához, de fékenergia-visszanyerésre és a motor finom, villámgyors újraindításához tökéletes. Ha valaki elektromos közlekedésre vágyik, annak ott a BMW X3 xDrive30e plug-in hibrid, amely a katalógus szerint akár 50 kilométert is képes tisztán elektromosan megtenni, ennek a rendszerteljesítménye 292 lóerő. A teljesen elektromos iX-ről nem is beszélve.
Vezetés
Jól néz ki, komfortos is a BMW X3-as, csinos a belseje, és az sem meglepő, hogy vezetni is szórakoztató dolog. Hiába nagy, magas, és 19 colos kerekeken gurul, amik általában nem tesznek jót a kényelemnek, az X3-as nagyon komfortos utazóautó. Futóműve remekül simítja ki a kisebb úthibáktól a komolyabb csapdákig a teljes repertoárt, miközben a sofőr bármikor elengedheti magát, és kezdhet sportos kanyarokba a kéttonnás döggel, az is menni fog. A bitang nyomatékú dízelmotor – 650 Nm áll rendelkezésre 1500-2500 percenkénti motorfordulatszám mellett – minden helyzetben képes hatalmasat húzni a kasztnin, ami megdöbbentő, nem kér érte sokat. Kereken 7 literes fogyasztással zártuk a tesztidőszakot, amiben autópályától a városi vánszorgásig, az égvilágon minden benne volt.
Általában a világ alaposan összemegy a legtöbb BMW kormánya mögött, és ebben sincs ez másként. A városi szabályos 50-es tempó idegesítő vánszorgásnak tűnik benne, és 130-nál sem gondolod egy percig sem, hogy gyorsan mész. Valószínűleg 180-nál sem, ha legális lenne. Bármit akarsz az autótól, azt azonnal megteszi, nincsenek holtidők. Ha a fékre taposol, úgy áll meg, hogy kiesnek a szemeid – jó, menő Michelin téli abroncsok voltak az autón -, ha meg menni kell, akkor 5,7 másodperc alatt éri el a kicsivel több mint kéttonnás autó a 100 km/órás sebességet. Emellett úgy kanyarodik, ahogy szeretnéd, kormányzása pontos, határozott, csak a jellegzetesen vastag, krinolinszerű kormányt kell megszokni. Fordulókörének átmérője 12 méter. Nyolcfokozatú automatikus váltója olyan, mintha ott sem lenne, csak észrevétlenül teszi a dolgát. Egy percig sem bizonytalankodik, finoman, gyorsan, civilizáltan kapcsolgat a fokozatok között. Motorhangból nem sok jut az X3-asban utazóknak, a kabin csendes, még a szélzaj is jól nevelten kint marad.
Szerethető benne még az amúgy utálatos start/stop rendszer is, ami lámpánál, vagy kereszteződésben vesztegelve csak akkor állítja le a motort, ha erősen nyomod a féket. Így nem fordul elő, hogy kihasználnál egy kínálkozó alkalmat az áthaladásra, besorolásra, de a motor még vidáman pihen. A távolságtartó, adaptív tempomat viszont nagyon hiányzott az autóból, fene tudja, ez miért maradt ki az összeállításból.
Költségek
Papíron 16,9 millió forint a belépő a BMW X3-as klubba. Ezért a 20i-t lehet hazavinni, a 30i 19,4, az M40i 24,4 milliótól startol. A dízelek közül a 18d változat áll a lista alján, 16,9 millió forintért, a 20d 18 milliótól, a 30d 20,4 millió forinttól indul, az M40d alapára pedig 24,6 millió forint. A tesztautó alapárára bő 8,5 millió forintnyi extra jött rá, és így lett 28,6 millió forint a minden jóval felszerelt autó végső ára. Az extrák között az M Brooklyn Szürke metál fényezés 338 ezer forintba, a Vernasca bőrkárpit 422 ezerbe kerül. További 84 ezer a kormányfűtés, 710 ezer az ülésszellőztetés, 125 ezer a hangulatvilágítás. Lehet még 506 ezret fizetni az üvegtetőért, 101 ezret a gesztusvezérlésért, 402 ezret a lézeres fényszóróért.
A BMW X3 xDrive30d – Listaár, forint | |
---|---|
BMW X3 xDrive30d (286 LE) | 20 440 000 |
Audi Q5 50 TDI quattro (286 LE) | 18 911 370 |
Mercedes-Benz GLC 300 d 4MATIC (245 LE) | 19 270 000 |
Volvo XC60 B5 AWD AUT (235 LE) | 18 590 000 |
Értékelés
Bivalyerős, takarékos motorjával a BMW remek példa arra, hogy nem kell még eltemetni a dízelmotort, érdemesebb inkább egy alibi hibridrendszerrel szalonképessé tenni. Hosszú távot autózva komfortosan és kényelmesen lehet vele utazni, és városban sem kér sokat ez a kombó. Belseje modern, élhető, de érdemes önkontrollt gyakorolni az extrák összeválogatásánál, mert elképesztő összeget lehet eltapsolni mindenféle nyalánkságra.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|