Röviden – Kia Rio 1,0 120 Hybrid 48V GT-Line | |
---|---|
Mi ez? | Koreában gyártott ötajtós autó, a Rio negyedik generációjának modellfrissítés utáni kiadása. A tesztautóban az új Smartstream-turbómotor van 48 voltos kisegítő hibrid rendszerrel, 500 ezres extraként hétfokozatú dupla kuplungos váltóval. |
Mit tud? | Térkínálata, valamint garanciaideje jobb az átlagnál és hátul is független a kerékfelfüggesztése. |
Mibe kerül? | 84 lóerős szívómotorral és Silver felszereltséggel a Rio listaára 4 899 000 Ft, a 120 lóerős Hybrid 48V ára 7 049 000 GT-Line kivitelben. A tesztautóban még 1,2 millió forintnyi extra van. |
Kinek jó? | 120 lóerővel nem igazán sportos, de nem is takarékos a Rio GT-Line. Házon belül a Ceed hozza nehéz helyzetbe, mert alig kerül többe, de sokkal komolyabb és jobb autó. |
2020 után a világjárvány elég sok mindent összekuszált az autóiparban, így a 2020 nyarán felfrissülő Rio is némi csúszással jutott el Magyarországra. Ahogy a hízott kalászokból látjátok a fotókon, nem most járt nálunk a 120 lóerős motorral, hétfokozatú DSG-vel szerelt tesztautó.
Külső
Ennek a Kiának is Kovács Miklós vezette a külső formatervezését, aki az Auditól érkezett a koreai márkához. A kombiszerű első generációt kivéve az ötajtós modell ferdehátú kisautó, akárcsak ez. Európában már az elődből sem volt kapható a más piacokon ma is létező lépcsőshátú.
GT Line-kivitelben a tesztelt Kia Rio 407 centis, tehát 5 mm-rel hosszabb az egyszerűbb kiviteleknél, szélessége 172,5, magassága 145, tengelytávolsága 258 cm.
Eredetileg az YB kódjelű nemzedéket a Kia 2016 októberében mutatta be a Párizsi Autószalonon, 2020 második felében az történt vele, ami a modellfrissítéseken szokott: főleg az eleje módosult. Szűkebb a tigrisorrot idéző hűtőmaszk, szélesebb és alacsonyabb az első lökhárító és újak a ködlámpafészkek. Platinum és GT-Line kivitelben LED-fényszóró jár LED-es nappali menetfénnyel.
Menő a levegő átvezetése az első lökhárító szélein, vannak jóval drágább autók, amelyekben a lökhárítóra tervezett díszek csak imitálják a légfüggönyt. A jégkockát idéző LED-fények nemcsak a Porsche-modelleken, de a Kiákon is jól mutatnak, így a Riót is feldobják.
Ehhez jön a szép fényezés a renováláskor egy új szürkével és kékkel frissített, 9 tagú színpalettáról és a jó felni: valaki nagyon eltalálta a tesztautó összeállítását.
Belső tér
Kategóriatársaihoz képest a Kia Rio szokatlanul tágas és felnőtt autó. A mindenkori Škoda Fabia koncepciójához hasonlóan a tesztautó térkínálata és külső méretei is átlagon felüliek, ideértve a 325/1103 literes csomagteret. A hibrid rendszer akkuja miatt ehhez a modellhez nem rendelhető pótkerék.
Hátul talán 180-185 centiig kényelmes a hely a fejnek és a térdnek, mindezt a saját porhüvelyemre beállított ülés mögött. Egy kisautótól nem várnám el, hogy 190 centis vezető mögé becsusszanjon egy majdnem ilyen magas utas a második sorba.
Kiemelendő a belső szélesség, a 137,5 centis első és a 135,5 centis hátsó válltér igen jó a kisautók között. A Rio nagyon praktikus életteret nyújt, első ajtóiban elférnek az 1,5 literes flaskák, van hová rámolni, ideértve az ajtóbehúzókat.
Csak az első utasülés hátulján van erszény, sajnos a vezetőoldali háttámláról lemaradt az ülészseb. Elkeserítő, hogy a Kia még mindig képes három ablakemelőt akadályérzékelő nélkül hagyni, így a vezetőoldalit leszámítva az oldalüvegek nem szaladnak fel egy mozdulatra.
Nem kell olcsónak hatnia a kemény műanyagoknak, amire a Rio jó példa. Műszerfalának erezete jól néz ki. A Dél-Koreában gyártott autó összeszerelése alapos munka, a GT Line-ban a sportosnak szánt szénszálutánzatú műszerfalbetéttől viszont bátran eltekinthetnénk. Alapértelmezésben a GT Line sötét belső kiviteléhez fehér kontrasztszín társul, amit pirosra cserélhet, akinek az jobban tetszik.
Nagyon jók a könnyen átlátható és egyértelmű nyomógombok a különféle funkciókhoz, mint a kormánykerék fűtése, mert a Rio ezt is tudja. USB-csatlakozó és 12 voltos aljzat is van elég a fedélzeten.
8,0” a felső érintőképernyő képátlója, a menüben könnyű kiigazodni. A technika leporolásával a Rio képessé vált kábel nélkül futtatni az AndroidAutót és az Apple CarPlay szoftverét. A kábelmentes csatlakoztatás nagy életminőségbeli javulás mindazoknak, akik használják a telefonintegrációnak ezt a formáját.
Nagyra értékeltük a tolótetőt. Már eleve az is jó, hogy 250 ezer forintért rendelhető ez az extra, mert sajnos egyre több autóból eltűnik. A Rio üveg tolóteteje egy kiskocsiban teljesen egészséges méretű, és szép időben öröm használni, nem jár vészes huzattal.
Technika
Műszaki szempontból a modellfrissítés utáni Kia Rio legérdekesebb újdonsága az új motor és a 48 voltos hibrid rendszer. A motortérben jól kivehető a sima áramfejlesztőknél méreteiben is nagyobb önindító-generátor egység, amely szíjhajtással kapcsolódik a benzines főtengelyéhez.
A kisegítő hibrid rendszer lítiumion-polimer akkumulátora a pótkerék helyét fogalja el a csomagtérpadló alatt. Hőmérsékletét az utastérből beszívott levegő mérsékli, amit a bal hátsó ülés melletti rácsból is látni. A 48 voltos mild hibrid kézi váltóval is társítható, ebben az esetben a Rio az automatizált kuplungműködtetésű kézi váltót kapja.
A hibridizált hajtáslánc fő eleme az akkun és a villamos gépen kívül a soros, háromhengeres, közvetlen benzinbefecskendezéses turbómotor. Az eddigi, a Kappa-sorozatba tartozó 1,0 T-GDi-t leváltó motor a SmartStream-motorcsaládba tartozik.
Akárcsak eddig, 100 vagy 120 lóerős lehet, utóbbi volt a tesztautóban. Fő újdonsága a szívó- és kipufogó-oldalon is folyamatosan változó CVVD-szelepvezérlés (Continuously Variable Valve Duration), amivel a szelepek vezérlési ideje és nyitási mélysége is változtatható a kisebb fogyasztás érdekében.
Itt a szelepek nyitvatartási ideje hozzáigazítható a motor optimális működéséhez, a szívó- és a kipufogószelepek összenyitásának mértéke is módosítható, hogy a távozó kipufogógáz segítsen minél jobban beszippantani a friss töltetet az égéstérbe, illetve a beáramló friss töltet segítsen kikergetni az égéstermékeket az előző munkaütemből.
A nagy trükk a vezérműtengelyekről a szelepeket mozgató bütykök forgási sebességének változtatása, amivel a bütykök fix formáját megtartva lerövidíthető vagy megnyújtható a szelepek nyitva tartása. Erről itt találtok animációt. A sűrítési ütem jó részében is nyitva tartható szívószelepekkel a motornak kisebb munkát kell végeznie a sűrítéssel.
A soros háromhengeres működését vízhűtéses töltőlevegő-hűtés javítja, amivel nemcsak a beszívott levegő hűthető le jobban, mint levegős hűtéssel, de a gázreakció is jobb a hosszabb szívóutakat igénylő, levegőhűtésű megoldásnál, mert a beszívott levegőnek nem kell a lökhárító mögötti hűtőig elzarándokolnia és onnan visszajönne a szívócsatornába. Ezek a megoldások az új Tucson 1,6-os négyhengeresében is visszaköszönnek, amely szintén a Smartstream-motorcsalád tagja.
Részecskeszűrő szedi ki a kipufogógázban található kormot. Ha a GPF (Gasoline Particulate Filter) telítődne és az autó a túl rövid utak vagy a poroszkálás miatt nem tudja hamuvá égetni a kormot, akkor a kezelési útmutató szerint legalább fél órán át kell 80-nal vagy gyorsabban, 3-asban vagy magasabb fokozatban, 1500-4000 közötti percenkénti fordulatszámon vezetni az autót a regenerálás lefutásához.
A gépkönyvbeli példa a nehezített üzemeltetési körülményekre 8 kilométernél rövidebb utak megtétele két motorindítás között vagy a 170 km/óra feletti száguldás. Ez nem elméleti kritérium, mert a 100-ra állórajttal 10,3 mp alatt gyorsuló kisautó végsebessége 190 km/óra.
Hétfokozatú és száraz, tehát nem olajfürdőben dolgozó kuplungokkal működik a Rio automatikus váltója, amely félmilliós extra a hatfokozatú kézi váltó helyett.
Ez a motor 75 000 km-enként igényel gyújtógyertyacserét, az 1,2-es és 1,4-es szívómotorokon ezt elég 150 ezrenként elvégeztetni. A sebességváltó kenőanyagát 60 ezer km után vagy négyévente kell ellenőriznie a márkaszervizeknek és 120 ezrenként cserélendő a váltófolyadék. A kézi váltós Riókban is ez az előírás. A városban futó Riókra nem a 15 ezres vagy egyéves szervizintervallum vonatkozik, hanem 7500 km vagy hat hónap után igényelnek olajcserét és átvizsgálást.
Megújult a Rio többi motorja is. A 84 lóerős, 1,2 literes szívó benzines a ráncfelvarrás óta két injektorral, osztott szívótorokba fecskendez be, akárcsak a Swiftben a K12C benzines. Ezzel javítható a levegő és a benzin keveredése, tökéletesítve az égést.
Sokat fejlődtek az autó vezetőtámogató rendszerei. Az ütközésmegelőző automatikus fékrendszer járműveken és gyalogosokon kívül mostantól a kerékpárosokat is felismeri. Van holttérfigyelés, fáradás-felismerés és a sávelhagyás-figyelmeztetésen kívül 180-ig működő sávban tartó, valamint adaptív tempomat is.
Ezek a tételek nagyrészt a 300 ezer forintos csomag részei, akárcsak a hátsó keresztirányú forgalomfigyelés. A Rio is képes a zöldre váltó jelzésre nem reagáló, telefonnyomkodó idegeneket figyelmeztetni, hogy ostoba önzésükkel merőben feleslegesen akadályozzák és bőszítik fel a mögöttük beragadókat.
Vezetés
Három erősen leegyszerűsített ábrán látni a javított felbontású, 4,2” képátlójú műszerfali kijelzőn, mit csinál éppen a 48 voltos hibridrendszer. Az egyik álló motornál jelenik meg, a másik az áramot visszatermelő fékezést jelzi. A harmadik neve teljesítménysegéd és arra utal, hogy az autó vezetéséhez a villamos gép és a benzines háromhengeres teljesítménye is használható.
Autózás közben a 48 voltos lágy hibrid rendszer meglétét elsősorban az alapjárati motorleállító automatika működéséből érzékelni. A stop-start rendszer gyorsan és finoman kelti életre a motort, a sorhármas benzines a lehetőségekhez mérten puhán áll le és lágyan indul be.
Nem mindig értettem a rendszer működési stratégiáját, mert elég sokszor leállította a motort a piros lámpához gurulva, majd megállás után, várakozás közben újraindította.
Kijelző nélkül is pontosan tudni, mikor töltött tele a lítiumion-akku: ameddig képes töltést felvenni, gázelvételkor igen erős a lassulás, az áramtermelésre váltó villamos gép határozottan fogja az autót. Ha megtelt az akku, akkor csak a benzines csekély fékezőhatása jelentkezik a gázpedált felengedve. A kijelzőn megjelenő „Nagyobb energia” felirattal nehéz mit kezdeni, a semmitmondó közlés helyett jobb lenne másként magyarra átültetni.
Elinduláskor mintha a szoftver a kuplungokat akarná mindenáron kímélni, gázadásra zavaróan lassan reagál az autó a gyorsulással. Már-már ijesztő, amikor elsőbbségadás táblától kanyarodsz ki és csak nem akar megindulni az autó azzal a motorral, amely a legerősebb a Riók között.
Bár a GT-Line sportosnak számít, nincsenek váltófülek a kormánykeréken. A kézi kapcsolást a fokozatválasztó karral lehet megoldani, ami nekem bőven elég, mert egy automatikus váltós autónak épp az a szuperképessége, hogy nem kell a váltással foglalkozni.
Kényelmes és jól tart a vezetőülés, kivitele is szép a félbőr kárpitozással és fehér díszöltésekkel. Békés és kiegyensúlyozott a tesztautó útfekvése, de a GT Line-ban lehetne több tűz, némi csibészség, amit egy Fiesta annyira jól csinál. Úthibákon az elöl MacPherson, hátul független kerékfelfüggesztésű, elég feszes futóműhangolású Rio el-elpattoghat. Fordulékonysága átlagos, 10,2 méter a fordulókör átmérője.
Bármilyen autóból ülsz is át, a tesztelt Kia Rio menüje, fedélzeti rendszere pillanatok alatt kitanulható és megérthető. Egyszerűen és fájdalommentesen kiismerhető a belső tér, mindennek van külön kapcsolója, ami jól jön.
Eco üzemmódban eléggé ellustul az autó. Nem a motor nyomatéka veszik oda, inkább a váltó pihen túl sokat két fokozat között és igyekszik kerülni a visszakapcsolásokat. A fokozatválasztó kar előtt lévő kapcsolót nem sokat kell nyomkodni, mert az alapértelmezett normál üzemmód jól használható.
Sport üzemmódban a tesztelt Kia Rio nagyon energikusan megindul és a 2000-3500 fordulatszámok között állandó 200 Nm nyomaték, a szintén 120 lóerős Kappa-motornál 16 százalékkal nagyobb nyomatékmaximuma lazán elég a fürgeséghez.
Ezzel a motorral a Rio jó erőben van, de nem több. A forgalmiban 1204 kilós, a műszaki adatlap szerint 1155-1253 kilós súly egy ekkora autónak nem válik becsületére, de az automatikus váltó és a hibrid rendszer is gyarapítja a kilók számát.
100-nál hetedikben 2200, 130-nál 2800 körüli a percenkénti fordulatszám. Autópályán a jelentős gördülési zaj és a vezetésbe belepiszkáló sávban tartó rendszer ront a kényelmen, az adaptív sebességtartó automatika és a jó ülések viszont javítanak. Négy fokozatban állítható a követési távolság.
Költségek, fogyasztás
4,9 millió Ft a Rio Silver 1,2 listaára, a 120 lóerős turbómotorral szerelt GT-Line 7 049 000 Ft-ról indul kézi váltóval, az automata felára 500 000 Ft. A konkurensekhez képest az ár nem túlzó, de házon belül nehéz nem észrevenni a magyar magánvásárlók között taroló Ceedet.
Gold felszereltséggel, szintén 120 lóerős háromhengeressel a tágasabb, sokkal kényelmesebb és komolyabb ötajtós listaára 7 099 000 Ft, és ebből lejön 150 000 Ft központi kedvezmény.
Tapasztalataink szerint a 48 voltos hibrid rendszer nincs érdemi hatással a Rio fogyasztására, legalábbis kedvező hatással nincs. A benzinkúti mérésnek is van egy szórása, de ha a fedélzeti számítógépen 11,1 literes városi átlagok tudtak megjelenni, akkor nem csodálkozunk, ha a tankolás is sokkal rosszabb eredményt hoz a kisautóktól elvárhatónál.
Az automatikus váltós Kia Rio GT-Line és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Ford Fiesta 1,0 Hybrid ST Line 7 fok. aut. (125 LE) | 7 570 000 |
Kia Rio 1,0 120 Hybrid 48V GT-Line 7 fok. aut. (120 LE) | 7 549 000 |
Opel Corsa 1,2 GS Line 8 fok. aut. (130 LE) |
8 230 000 (7 779 000) |
SEAT Ibiza 1.0 TSI DSG Style 7 fok. aut. (110 LE) |
8 302 540 (7 902 540) |
Nem ad okot büszkeségre a 7,0 literes tesztátlag sem. A 100 kilométeren 5,4 literre leszorítható városon kívüli minimumfogyasztást egy Swifttel budapesti forgalomban hozni lehet, ha sík területen és takarékosan vezetsz.
Értékelés
Egy jól megcsinált közlekedési eszköz, minden ízében korrekt autó, de a turbós háromhengeressel nemcsak az ára csúszik el, de kimarad az első számú aduja is: a négyhengeres, 84 lóerős szívómotor. Normál használattal 15 000 km vagy egy év az autó szervizperiódusa, amit érdemes milliméterre betartani, hogy ne veszhessen oda a 7 év/150 000 kilométeres garancia a mondjuk két nappal vagy 13 kilométerrel túllépett szervizperiódus miatt.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|