Röviden – Dacia Duster | |
---|---|
Mi ez? | A Dacia SUV modelljének második generációja (2017-), már a frissítés utáni (2021) új arccal, új fedélzeti rendszerrel, de változatlan használhatósággal. |
Mit tud? | Stresszmentessé tenni a közlekedést, összkerékhajtással terepet járni. |
Mibe kerül? | 4,85 milliótól indul a Dacia Duster ára, a tesztautó Prestige felszereltséggel némi extrával 7,5 millió forint. |
Kinek jó? | Bárkinek jó lenne egy Duster, mindenre megfelelő válasz lehet, de akik nem akarnak nagyon rosszul járni, nekik ajánlható. |
Ennél jobban talán nem foghatta volna meg a Renault csoport azt, hogy mire van szüksége a piacnak. A Dacia Duster olyan szinten betalált, hogy évek óta dobogósként végez Magyarországon az eladási listán. Legyen szabadidő-autó, azaz divatos és legyen elérhető, azaz olcsó. Tavaly a Suzuki Vitara és az S-Cross mögött csak a Kia Ceed előzte meg, összesítettben a negyedik, SUV-k között viszont a harmadik helyen végzett a Dacia Duster. Annyira jó lenne, hogy tényleg ennyi embernek kell, és ők vajon jól járnak vele?
Külső
Már nem az a Duster néz velünk szembe, amire megjelenésekor még lehetett azt mondani, hogy egy kicsit esetlen. A második generáció formaterve sokat finomodott és őszintén lehet rá azt mondani, hogy jól néz ki. Vannak idomai, vannak élei, van kiállása, terepjárósabbak tűnik, mint bármelyik crossover és ezzel nem is hazudik túl sokat.
Méretei a 2021-ben megtörtént frissítéssel nem változtak, a második generációs Dacia Duster 4341 milliméter hosszú, 1804 milliméter széles és 1693 milliméter magas ha a tetősín is rajta van. Az összkerékhajtású variáns tengelytávja, ami 264 mm, 3 milliméterrel hosszabb, mint az elsőkerékhajtású változatoké, terepszöge pedig elöl 30, hátul 34, középen pedig 22 fokos. A viszonylag jó értékeket köszönheti a rövidre húzott és befelé erősen csapott lökhárítóknak, mert a Dustert arra tervezték, hogy elhagyják vele az aszfaltozott utat.
Az új Sanderóval együtt hozták a Dacia teljes imázs frissítését is. A lámpákba kerülő Y minták meghatározó jegyekké váltak a Dacia modelljein és velük egyidőben jött a hír miszerint az embléma is változni fog, drasztikusan. Erre még egy kicsit várni kell, hogy az autókon is megjelenjen, de a kereskedések már idén arculatot váltanak.
Belső
Kevés igazi beszédtéma szólhatna a Duster utasteréről. Egy sör mellet nagyon nehéz elmélázni a haverokkal azon, hogyan is néz ki, milyen a kidolgozása, milyenek a formái, mert már azután sem emlékszik rá senki, hogy kiszállt belőle. Egy utastér olyan formákkal, amik nem bántják a szemet és már olyan anyagokból kivitelezve, amiktől nem sírunk fel, ha hozzáérünk.
Új 8 colos multimédiás fejegysége nagyon jót tett a komfortnak. Jól kezelhető, szép a képe és a beépített játék mellett valóban hasznos funkciói is vannak, mint például a vezeték nélkül is működő Apple CarPlay és Android Auto. Műszeregységében még mutatók szaladgálnak, de már közre fognak egy kis kijelzőt, miközben a kézifék még old school. Van benne tempomat, és mindenképp jár és automata fényszóró kapcsolás is.
Középen egy tekerőkapcsoló árulja el, hogy összkerékhajtású modellben ülünk, a klímakonzol pedig nem csak használható, de elég jól is néz ki. Nem újdonság de még mindig ötletes, hogy a tekerőgombok kijelzőket rejtenek. Vezetési pozíciója jól beállítható, a kormány fel-le és ki-be is mozgatható. A kormánykerék mérete és fogása egyaránt jó.
Üléseinek tartása szóra sem érdemes, de a célnak megfelelnek, a hátul ülőknek jár sok hely láb és fej terén, az üléstömése viszont itt sem túl kielégítő. Túl sok tárolóval nem látták el a Dustert, a könyöklő elég kicsi, az ajtókban viszont van hely 1,5 literes palackoknak is. Csomagtartója 445 literes és dönthetőek az ülései, úgy 1478 literes a raktér. Így tehát családi autónak is tökéletesen beválik.
Technika
Kisautós padlólemezre épült mindig is a Duster és ez a második generációra is igaz. Ebből hozták ki a lehető legtöbbet, ami dicséretre méltó. 999 köbcentis háromhengeres 90, illetve 100 lóerős motorokkal, vagy 130 és 150 lóerős négyhengeres 1,33-assal érhető el. Mindegyik benzines turbófeltöltős. Mellettük az 1,5 lieteres 115 lóerős az egyetlen dízel, de választható még LPG kivitlű is a háromhengeresből.
Hatfokozatú kézi, vagy duplakuplungos automata váltó jár a modellhez, mindkettő jó választás lehet, de terepre inkább az előbbi ajánlott. A lényeg azonban, ha gyakran használnák nehezebb útviszonyok között érdemes a 4×4-es variánst választani. Ebben hagyományos kardántengelyes összkerékhajtás szerepel, elektronikusan vezérelt differenciálművekkel, melyekhez menetmód választó is tartozik. A hó és homok üzemmódokkal operáló kis tárcsa a tapasztalatok alapján nem változtat észrevehetően az autó viselkedésén.
Felezője ugyan nincs, de annyira rövidek a váltó fokozatainak áttételei, hogy az első fokozatot nyugodtan nevezhetjük félnek. Rokonságát a régebbi Cliókkal az is jól mutatja, hogy még az összkerekes változatokon is az egyszerű, olcsóbb dobfék szerepel hátul.
Vezetés
Van abban valami felemelő érzés, amikor az autóval büntetlenül tudsz közlekedni. Nem annyira gyenge, hogy küzdelem legyen vele az elindulás, de nem is annyira erős, hogy félned kelljen a csekktől. Ha használati eszközként tekintesz az autóra, arra a Duster tökéletes, városban is. Nem túl nagy autó, könnyű vele manőverezni és parkolni, mindenhol elfér, nincs vele gond.
Az 1.5 dCi ketyegése elhanyagolható, a szebben szóló dízelmotorok közé tartozik, így bent az utastérben szinte alig hallani, ha jár. Már a Duster is indulhat gombbal és a kulcsa is lehet egy kártya, ami csak a zsebünkben pihen. Ennek legjobb funkciója, amit érthetetlen módon kevés autógyár másolt még le, hogy ha távolodunk, automatikusan zár, ha közeledünk, kinyitja az ajtók zárjait. Elég kényelmes a dolog.
Kiváló fogású a kormánya, nem ülünk mögötte rosszul, csak SUV-san magasan. Az elektronikus szervó miatt sokat nem érezni a volánon és ez az autó egészére is igaz. Puha a futóműve, nem túl határozott a féke és a zajkomfort sem a legjobb, a 17-es felnikkel már sokszor zörgős is. A strapabíró futóműnek hála viszont sosem volt ennyire egyszerű a közlekedés.
Bármilyen úthiba, fekvőrendőr, földút teljesíthető tetszőleges sebességgel. A Duster abban jó, hogy marcona arckifejezésével teljesen rezzenéstelenül tűri, ha nyúzzák. Ha tényleg használnánk terepen is, oda kelleni fog az összkerékhajtás. Ez a rendszer épp arra elég, hogy ne akadjon el sehol és tudjon tovább haladni sárban is. Már a nedves, lefagyott úton is érezni, mennyire biztosan indul el, nem tekergeti az első kerekeket, ügyesen elosztja a hajtást a négy kerékre.
Váltója pontosabban kapcsolható, mint egy Suzukié, viszont annyira rövidek a fokozatok, hogy kicsit másként kell hozzá állni. Az 1-es leginkább csak egy fél, meggurítja a Dustert, de szinte azonnal kéri is a másodikat. A második pedig nagyjából pont olyan, mint egy hosszú 1-es, gond nélkül lehet indulni és úgy megspórolunk egy váltást. Az 1-es terepen kúszó fokozatnak tökéletes sebességet ad felengedett kuplunggal.
Bár az új fényszórói nagyon szépek és a nappali menetfénye LED-es, a tompított és a távolsági továbbra is halogén és ami azt illeti, nem világít túl jól. Este még a nappali menetfény ledjei is erősebben világítanának, mint a halogén izzók, sajnos épp csak pislákol előttünk némi fény, ami egy kicsit kellemetlen.
Az 1.5 dCi kellőképpen nyomatékos, könnyedén lehet vele autózni, de nem egy erőgép, hamar hervadozni kezd. Ami a fogyasztását illeti, ebben a konfigurációban a téli körülmények között kicsivel 6 liter fölött evett, mindezt java részt városi felhasználás mellett, ami igazán jó egy 4×4-es autótól.
Költségek
A gyenge forint és az infláció nyomán drágult a Dacia Duster is, már 4 849 000 forintnál kezdődik az Essential felszereltséggel az árlista, a Comfort 5,349 millióról, a Prestige kivitel pedig 5,699-től szerezhető meg. Utóbbiban már automata a klíma, van tempomat, holttérfigyelő és tolatókamera is, valamint parkolóradarok. Bele kerül az új 8 colos multimédia rendszer, az automata fényszóró kapcsolás és a LED-es nappali menetfény.
75 000 forint az automata Dacia kártya, 60 000 az ülésfűtés és 75 000 forint a 360 fokos kamera rendszer hozzá. A mai piacon ez még így sem számít túl drága új autónak, mert 7,5 millió forintos listaárával elég sokat tud ahhoz, hogy megérje.
Dacia Duster és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Dacia Duster tCe 90 (90 LE) | 4 849 000 |
Toyota Yaris Cross (125 LE) | 6 060 000 |
Suzuki Vitara Hybrid (129 LE) | 5 810 000 |
Suzuki S-Cross GL (129 LE) | 7 140 000 |
Értékelés
Összességében könnyű pozitívan megélni egy Dacia Dustert. Nem akar tőlünk semmi mást, csak hogy használjuk, és mi sem akarunk tőle sokkal többet. Elvisz A-ból B-be akkor is, ha közben eltűnik az út alólunk. Egyszerű és kellőképpen tágas, és stabil. Ha közlekedni kéne valamivel, könnyen bevállalnám.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|