Röviden – Dacia Jogger 2022 | |
---|---|
Mi ez? | Újonnan piacra dobott, 4,55 méteres kombi a Dokker, a Lodgy és a Logan MCV közös utódaként, 5 vagy 7 üléssel, 200 mm-es hasmagassággal, benzines vagy benzin/LPG-s motorral. |
Mit tud? | Ezért a pénzért sehol nincs ekkora használati értékű autó, semmije nem bántóan primitív, és az autógázzal is működő kevesebbe kerül, mint a valamivel erősebb sima benzines. |
Mibe kerül? | Két motor van, három felszereltség, a váltó mindig hatfokozatú kézi. Az árak 5 299 000 és 6 619 000 Ft közöttiek. Ebből 250 000 Ft a harmadik üléssor felára. |
Kinek jó? | Családhoz vagy hobbihoz zokszó nélkül terhelhető, hálás batárt keresőknek. |
Mázsákkal könnyebb és milliókkal olcsóbb a Dacia Jogger azoknál a kombiknál, terepjáróknál, egyterűeknél és személyautóvá domesztikált furgonoknál, amelyek hasonló teret adnak öt vagy hét embernek.
Szokatlan az 5,3-6,6 millió forintos kombiban, hogy három modellt vált le a Dokker, a Lodgy és a Logan kombi utódaként. Mivel a Dacia kiszáll a könnyű haszonjárművek közül, a Dokkerből a furgonokat a Renault Express igyekszik pótolni. Franciaországban vezettük az autót, a legtöbb menetpróbánál jóval hosszabb távon.
Külső
Szemből nézve a Jogger magabiztos, jó kiállású autó. A Sandero Stepway-ből átvett orron a tompított fényt LED-ek, a távfényt hagyományos izzók adják. A motorháztető két markáns domborítása sem új, de az 1784 milliméter szélességű Joggeren is működik.
Oldalról a 4547 mm-es hosszhoz képest egészen hatalmas, 2897 milliméteres tengelytáv határozza meg az autó arányait. Mivel a magasság a tetősínekkel együtt 1691 mm, ekkora felülethez nem jó bútorgörgőket társítani. A kerékméret 16”, a gumi 205/60 R16-os. Összehasonlításképp a Lodgy hossza 4498 mm, szélessége 1751, magassága 1683 mm, a tengelytávja pedig 2810 mm.
Konstruktőrei négy centit emeltek a tetőn az első ajtók mögött, a lépcsőt a tetőben sikerült lágy átmenettel kialakítani. A magasságnövelésre a tágasabb fejtéren kívül azért van szükség, mert az üléssorok hátrafelé emelkednek, hogy jobb lehessen a kilátás.
Hátulról nagyon volvós a formaterv a kiszélesedő vállvonalba áthajló lámpákkal. A bemutatóra érkező dizájnernek erre az volt az őszinte válasza, hogy többféle megoldást végigpróbáltak, de a végén ugyanaz jött ki nekik is optimális megoldásként, ami a kollégáknak a Volvónál.
Összesen hatféle fényezés választható, ami nem sok. Ha nem muszáj, a Daciánál nem rendelnek, nem raktároznak és nem cserélnek nélkülözhető festékeket a fényezősort megállítva. És nincsenek rákényszerítve a színválaszték bővítésére, mert a kereskedőhálózat nemrég adta át a kétmilliomodik Dustert, ráadásul a 2021-ben Európában eladott 537 095 autóval a magánvásárlók között a Dacia a harmadik helyre ugrott.
Ha Dacia Joggert vennétek, a jégfehér az egyetlen felár nélküli dukkózás. A cikkhez fotózott autók metálszíne terakottabarna, illetve holdkőszürke. Utóbbin látni az ötküllős acélfelnit borító dísztárcsát, amivel az öntött könnyűfém kerekek többletsúlya nélkül idézhető az alufelni látványa.
Itt is adott a Sandero ötletes tetőcsomagtartója. Fő elemei egészen addig tetősínnek látszanak, amíg némi csavarozással kivesszük és keresztlécet csinálunk belőlük.
A nem túl távoli jövőben a csavarozást egy könnyebben kezelhető megoldás válthatja fel, de az ötlet mostani állapotában is nagyszerű. A 80 kilós terhelhetőségnek köszönhetően két elektromos bringát is megbír, ha fel tudod emelni őket a tetőre.
Belső tér
Inkább egyszerű, strapabírónak ígérkező és könnyen tisztítható, semmint fényűző hely a Jogger utastere, de legelsősorban bődületesen tágas. Elöl 923, középen 910, leghátul 855 mm a fejtér, ha a függőlegestől 14 fokban hátradöntött üléstámlával mérjük.
Ezekkel a számokkal önmagukban nehéz mit kezdeni, a tér tágasságát könnyebb onnan megfogni, hogy a magam 190 centis porhüvelyét a második és a harmadik sorban is úgy tudtam elhelyezni, hogy sem a térdem nem ért az előtte lévő üléstámlához, sem a fejemet nem súrolta a tetőkárpit. A hét valódi, felnőtteknek is felkínálható ülés a Dacia Jogger kimagasló értéke. Itt kamaszodó fiúk is elférnek majd leghátul.
Mögöttük három üléssorral 212 literes csomagtér marad, ez valamivel jobb a Lodgy értékénél (207 liter). Két gurulós repülős bőrönd elfér hátul. Öt személy összecsukott leghátsó ülésekkel 595-712 liternyi térrel gazdálkodhat a kalaptartóig, illetve a hátsó üléstámla felső pereméig, ami igen büszke érték. A Dacia sok más adatot is megad, van különbség az 5 és a 7 üléses verziók között két üléssort használva, de mindenképpen nagy a hely.
Kivett leghátsó ülésekkel és előrebuktatott középső üléspaddal a Jogger csomagtere 1819 literre bővíthető. Ez jól hangzik, csakhogy egy Lodgy maximuma 2617 liter, ami azért más. Az ötüléses csomagtartója a prospektus szerint 607 literes, és a műszaki adatok között a gyártó az ötüléseshez 2094 literes maximumot közöl.
Tárolóhelyből jó 23 liternyit számoltak össze a sajtóanyag szerzői. Pohártartóból hat van, az ajtókban egyliteres üvegeknek vagy 0,75-ös borospalacknak van helye, a kesztyűtartó hétliteres.
Szégyen, hogy a fűtés nem megy hátra a középső utasok lábához, az első ülések alól teljes egészében hiányzik a meleg levegőt idevezető agancs. Ez nagyon kellemetlen télen.
Igazán széles a csomagtérnyílás, a lámpák alig szűkítik be a teret. A hátsó oldalajtó is jó nagy, a felnyitott csomagtérajtó alatt egy grizzly is elfér két lábon. A Jogger részleteiben és úgy egészében is praktikus, életrevaló, jól használható autó, amely sokat hozzátesz egy család életéhez, és ehhez nem kell golfozni vagy lovat tartani a prémium-terepjárók sajtófotóiról. Elég, ha szerettek kirándulni, bringázni és nyáron leviszed a strandra a gyerekeknek a gumicsónakot vagy a SUP-ot.
Mindenütt érezni, hogy kétszer is meggondolták a tervezők, mire áldozzanak, de ami fontos, az megvalósult. Van egy apró szatyorakasztó az utas lábterében, jutott 12 voltos aljzat a csomagtérbe és a harmadik üléssorhoz is.
Tetszik a háromlépcsős okostelefon-integráció. Az alapmodellben adott a Media Control, amivel a kijelző a saját okostelefonod lesz, de gyári rögzítésben és épkézláb töltővel a helyenként gagyi utólagos megoldások helyett. Egy ingyenesen letölthető programmal vezérelhető lesz a navigáció, a kihangosítás és a telefonod képernyőjét használja az audiorendszer is. Az összesen két hangszóró 2022-ben fájdalmas, de 100 000 Ft felárért ott van helyette a Comfort felszereltséggel alapáron járó Media Display.
Ebben az esetben az autónak saját, 8” képátlójú, enyhén a vezető felé fordított kijelzője van, négy hangszórót kapunk, adott a távvezérlés a kormány melletti konzolról és kábellel fut az AndroidAuto, valamint a CarPlay.
Még egy szinttel és 100 ezer forinttal feljebb áll a Media NAV, ahol jár a navigáció Európa-térképpel, hat hangszórót kapunk, ráadásul az androidos és az almás telefonintegráció wifivel, kábel nélkül működik. És adott két USB-töltő is.
Technika
Akárcsak a Clio vagy a Captur, a Jogger is a Renault-Nissan-Lada-Mitsubishi konszern CMF-B padlólemezére épül, de ennek hátsó modulját olyan nagyra nyújtották, amekkorára csak lehetett. A kombi kifejlesztésekor a súlycsökkentés volt az egyik fő szempont, mert a hízás nemcsak a fogyasztást növeli, de drágábbá is teszi az autót.
Az elvárható merevséget megtartva a benzin-gázos Dacia Jogger öt üléssel 1223 kilóról indul, a hétszemélyes 1252-1291 kilós. Jóval kevesebbet nyomnak a benzinesek, ötszemélyesben 1176 kg-os a legkönnyebb, a legnehezebb hétszemélyes 1261 kilós. A terhelhetőség is jelentős, az ötszemélyeseké 461-519 kg közötti, a hétüléseseké 598-657 kg között mozog.
Ahhoz képest, hogy a kifutó Lodgy csak dízelmotorral van fent az árlistán, a Joggerből egyáltalán nem lesz dízel. Az üzemanyagköltségek mérséklésére a gázüzem szolgál. Ez a motor szívócső-befecskendezős, míg a másik motor, a 110 lóerős TCe 110 közvetlen befecskendezéses. Máskülönben a 999 köbcenti, a 72,2×81,34 mm-es furat-löket arány és a fix lapátgeometriájú, a kipufogócsonkba integrált turbófeltöltő közös bennük.
Az LPG-s verzió benzinnel 90 lóerős és 160 Nm a nyomatékmaximuma, ami autógázzal 100 lóerőre és 170 Nm-re gyarapodik. A benzines értéke 110 lóerő és 200 Nm. A gázszettet a Dacia-gyárban építik be, nem utólagos az átalakítás. A gázrendszer beszállítója a Landirenzo, egy, a szakmában jó nevű és rutinos olasz partner.
Automatikus sebességváltó sajnos nincs és valószínűleg később sem lesz. Az automatát részben kiváltja a hibrid, amiben nem kell kézzel kapcsolni. A hibrid Dacia Jogger 2023-ban léphet piacra teljes hibridhajtással. A gyár erről semmi mást nem közölt, várhatóan a Clio E-Tech rendszerét adaptálja a Dacia, amelyről itt olvashattok részletesebben.
A futóműben nincs semmi trükk, a Renault-Nissan-Mitsubishi-szövetség egyszerű, bevált darabjait viszi tovább. Elöl MacPherson konstrukciót találunk alsó keresztlengőkarral, hátul az egyszerű csatolt hosszlengőkaros kerékfelfüggesztés dolgozik, nem adaptív lengéscsillapítókkal és csavarrugókkal. A kerékméret egységesen 205/60 R16, a 66 centis kerékátmérő jót tesz a kocsi megjelenésének és hepehupás úton is jól jön, mert könnyebben lép át az úthibákon.
Fontos tudni, hogy a Logan MCV-hez hasonlóan itt sem lehet majd hétszemélyesre átépíteni egy használtan megvett Dacia Joggert, mert nemcsak az övek és az ülések rögzítőpontjai hiányoznak az ötszemélyesből, de a fenéklemezük is más. A súlykülönbség miatt az ötszemélyesek első féktárcsája csak 258 mm átmérőjű és 22 mm a vastagsága, a hétüléseseké 280×24 milliméteres.
Kereken 50 000 forint a pótkerék felára, ami az LPG-s modellhez nem rendelhető, mert ott a gáztartály foglalja el a pótkerék helyét a fenéklemez alatt. Aki pótkerekes Joggert vesz, évente egyszer eressze le a pótkereket a csomagtérperem mögötti csavart tekergetve és zsírozza be a mechanikát, hogy ne szoruljon meg! Így a kívülre rögzített pótkerék nem lesz épp abban a pillanatban elérhetetlen, amikor egyszer kelleni fog.
Vezetés
Először a 110 lóerős benzinesből vezettünk egy hétszemélyes Dacia Joggert, aztán átültünk a 90 lóerős benzin-gázosba, amit autógázzal használtunk. Essential és Comfort felszereltségi szinten rendes kézifékkart találunk az autóban, az Extreme kivitelben ez már villanykapcsolós és automatikusan is működik.
Tengelyirányban is állítható a kormány és meglepően mélyre engedhető a vezetőülés, ami jó dolog. Az első utasülés fix, az ott ülő csak nézheti, ahogy közelebb kerülsz az autó tömegközéppontjához, pedig neki is jobban esnének ott a lendületes kanyarok, mint a kakasülőn.
Ahhoz képest, hogy alapjáraton a motorházfedelet felnyitva mennyire rázkódni látszik a háromhengeres, menet közben a Dacia Jogger egészen kulturált autó. A sorhármas motor rezgéseit sikerült a hidraulikus motortartó bakokkal jól szeparálni az utasoktól, és 140-150-es sebességig a zajszint is jól tolerálható.
A benzines 3000 felett indul meg igazán, a maximális forgatónyomatéka 2900-3500 közötti fordulatszámon állandó. Két emberrel kellően fürge volt, de nagy kár, hogy a Dacia Jogger a négyhengeres, 1,33-as benzinest várhatóan nem kapja meg a Dusterből. A meglévő két motor percenként 6200 körüli fordulatszámon érte el a leszabályozást, de csak kíváncsiságból húzattuk ki őket ennyire, mert az LPG-s teljesítménye gázüzemben 4600-tól, a sima benzinesé 5000-től nem nő.
Érdekes, hogy az utólag autógázra átalakított modellekkel szemben a Dacia Joggerben nem kell benzinre átkapcsolni, ha kéne némi erőtöbblet. Itt nemcsak a nyomatékérték nagyobb LPG-vel, mint benzinnel autózva , de 2100-3750 helyett 2000-3500-as fordulatszámon állandó.
Emiatt a Jogger gázüzemben gyorsul jobban 0-100-ra, az ötszemélyes értéke 12,3, a nehezebb hétszemélyesé 13,0 mp. Benzinnel járva 0,2-0,2 másodperccel tovább tart mindez. A végsebesség is gázzal nagyobb, a menetteljesítmény-adatokat megtaláljátok a képgalériában a 110 lóerős benzinesre is.
Eco üzemmódban érezhetően tompább lesz a gyorsulás és kelletlenebb a gázreakció, ami egyébként is tompa. A hatfokozatú váltó mindkét motorral kis erővel és egész pontosan kapcsolható volt.
Jó lendülettel megindított kanyarokban a Dacia Jogger szép stabil, nem művel semmi gonoszat, viszont a rugózása nem olyan kényelmes, mint más Daciáké, amelyekben alig érezni, min gázolunk át éppen.
Autópályán 130-nál a benzines motor 2600-at forgott percenként hatodikban. Az LPG-s váltóáttételei kicsit rövidebbek, de az ebben leolvasott 2950 körüli percenkénti fordulatszám is józan érték.
Mivel az autó mázsákkal könnyebb a hasonló belső méretű modelleknél, a fogyasztás is ígéretesnek tűnik. A benzinessel 7,0 l/100 km állt a fedélzeti számítógép kijelzőjén, elég lelkesen vezetve az autót hegynek fel, völgynek le. Türelmesebb kollégánk higgadtabb jobb lábát 6,0 literes átlaggal honorálta az autó.
Egyformán 50 literes a benzines és a benzin-gázos Dacia Joggerek tankja, amihez az LPG-s modell 40 liter autógázt is hozzáad. Utóbbival 1000 kilométert is meg lehet tenni tankolás nélkül. De ez nem túl életszerű, mert ha lehet 315 forintos autógázt tankolni a 480 forintos benzin helyett, akkor inkább az LPG-kutakat fogjátok preferálni.
Ebben a Daciában is megvan az a kellemes érzés, hogy masszívan összerakott autó, nem kell félteni és nem veszi zokon a használatot. Látszik, hogy gyermekes családoknak, az autót nem babusgató, hanem használó embereknek készült, ami persze nem zárja ki, hogy vigyázunk a kocsira.
Összkerékhajtás később sem lesz, sajnos ez a Duster privilégiuma marad, de a 200 mm hasmagassággal a buckákon át bejutottunk olyan tengerparti kiszögellésre fotózni, ahol rajtunk kívül az egyetlen autó egy első szériás Discovery volt.
Költségek
Háromféle felszereltség szerepel az árlistán. Az alapmodell az Essential, a középső a Comfort, a leggazdagabban felszerelt az Extreme. A Comforthoz már jár a manuális légkondicionáló, ami 50 000 Ft felárért arra az automatikus vezérlésű klímaberendezésre cserélhető, ami az Extreme alapfelszerelése.
Tekintve, hogy a Három év vagy 100 000 km a Daciák alapgaranciája. Emiatt lehet értelme valamekkora kölcsönt felvenni rá a gyári finanszírozótól, a Renault Crédit-től, hogy 5 évre/100 000 km-re nőjön a garanciális időszak. 70-190 ezer forintért a jótállás kamatköltség nélkül is megnyújtható öt évre és 80, 100, 150 vagy 200 ezer kilométerig.
A Dacia Jogger és konkurensei – Listaár, forint | |
---|---|
Citroën ë-Berlingo Live Pack (136 LE elektromos) | 14 200 000 |
Ford Tourneo Connect 1,5 TDCi Trend (100 LE dízel, kifutó modell) | 8 418 500 |
Volkswagen Caddy Combi 1,5 TSI (114 LE) | 10 041 800 |
Dacia Lodgy 1,5 dCi Stepway (115 LE, dízel) | 6 399 000 |
Dacia Jogger TCe 100 LPG Comfort (90-100 LE) | 5 949 000 |
Mivel a forint brutálisan veszít értékéből és fájdalmasan száguldanak felfelé az árak, érdemes lehet a drágulást kivédendő, előre kifizetni az autó karbantartását és alkatrészcseréinek jó részét. Mert így mai áron számlázzák a 3-5 évvel későbbi helyett. Az Easy Service gáz-benzin üzemmel 280-740 ezer forintba kerül 5 évre, illetve 80-200 ezer km-re, a sima benzineshez a szervizcsomagok ára 230-620 ezer Ft közötti ugyanerre az intervallumra.
Értékelés
Egyelőre attól egyedülálló a Dacia Jogger, hogy a konkurensei sokkal drágábbak, ezért a pénzért nincs más autó hasonló térbőséggel és szállítókapacitással. Ha a Citroën Berlingo, az Opel Combo Life, a Peugeot Rifter és a Toyota ProAce City Verso után más kategóriatársak is kivesznének belső égésű motorral, a Dacia Jogger nem csak az ára miatt lehet egyedülálló. Sajnos azért is, mert más márkák nem biztos, hogy gyártanak majd megfizethető és nem villanyautós mércével, hanem a valóságban is nagy hatótávú autókat.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|