Röviden – Mazda CX-5, 2022 | |
---|---|
Mi ez? | A Mazda CX-5 második generációjának újabb frissítése külső és belső változásokkal egyaránt változatlan technikai tartalommal. |
Mit tud? | Benzin és dízelváltozatokat kézi, vagy automata, első- vagy összkerékhajtással, szinte minden opció létezik. |
Mibe kerül? | 5000 forinttal 10 millió forint alatt kezdődik és akár 15 millió forint fölé is konfigurálható. |
Kinek jó? | Japán autós precizitásra vágyóknak, vagy akik szeretnének még jó kézi váltós autót, akkor is, ha az egy modern SUV. |
Prémiumautó gyártóvá szeretne válni a Mazda. Ennek több oka is van, de ami a leginkább szép benne, az a megvalósítás. Történnek kisebb és nagyon nagy dolgok is a japán gyártónál, és valahogy mindkettőnek lehet örülni. A gyártó stratégiája egészen szédítőnek tűnik, már abban az értelemben, hogy a valódi autós értékek megtartásával, sőt, növelésével szeretnék elérni a céljukat. Ilyet ma szinte senki nem tud ígérni.
Barcelonába utaztunk ahhoz, hogy a Mazda megmutassa nekünk a második generációs CX-5 frissített kivitelét, amit enyhén, de mégiscsak 2022-es igényekre szabtak át. Valamint beszélgettünk a gyáriakkal a jövőről, új modellekről, terveikről, miket várhatunk és miket fogunk kapni mi, vezetni szerető emberek. A jövő biztató, mert a Mazdánál túlnyomórészt olyan emberek dolgoznak, akik szeretnek vezetni. MX-5 volt, van és lesz, ez egy fontos üzenet, ami pedig még inkább szép, hogy jön még több hátsókerékhajtású Mazda sorhatos motorokkal.
Hogy áll most a Mazda, mire alapoznak?
Majdnem 1,3 millió autót adtak el 2021-ben, amivel 1-2 %-os növekedést tudtak elkönyvelni. A profit növelése persze mindenféleképpen cél, és ehhez nagyjából garantált út lesz, ha a modellekből többet tudnak kihozni, új, magasabb szegmensekben fognak tudni szerepelni. Ehhez emelik a minőséget, a hajtásláncok teljesítményét, a modellek méretét és persze ehhez fognak igazodni az áraik is. De olyan autókat ígér a Mazda, amilyen másnak aligha lesz a jövőben.
Elkészült az új Skyactiv platform és modell struktúra, ami teljesen átvariálhatja a márka megítélését és pozícióját. Ez az új moduláris padlólemez hosszmotoros elrendezésű és hajtásláncok tekintetében szinte mindent képesek lesznek belőle kihozni. Hagyományos belsőégésű motoros modellek mellett plug-in hibrid rendszer befogadására is képes, és épp egy ilyen modell lesz az első, amit be fognak mutatni ezen a platformon. A CX-60 már a küszöbön van, az új húzómodell márciusban érkezik négyhengeres szívó benzinmotorral és elektromos motorral hajtva több mint 300 lóerős rendszerteljesítménnyel, összkerékhajtással.
Az új platform azonban más miatt is érdekes. Hosszmotoros elrendezésű, amiben a hely elöl akkora, hogy soros hathengeres motorok is elférnek. Ez az új motorcsalád is elkészült már és a Skyactiv technológiához ideális 0,5 literes hengerenkénti űrtartalom megtartása miatt 3,0 literes motorokról van szó. A benzines a már ismert Skyactiv-X motor bővített változata, vagyis működése szempontjából szívó, bár az ideális atmoszféra nyomás érdekében azért van rajta egy kompresszor, ez viszont teljesítményt nem ad hozzá.
Emellett a Mazda még annyira hisz a dízelmotorban, hogy teljesen újat fejlesztett a platform számára, szintén hathengeres, soros és 3,0 literes. A gyártó szerint ez még fontos lehet bizonyos piacokon, ugyanakkor nem tudtuk meg, pontosan melyik piacokkal számol a dízelmotorok számára. Az biztos, hogy mivel a dízelmotorok megítélése miatt egyre inkább kikopik a legtöbb gyártónál, a Mazdánál még akkor is lesz vadonatúj dízelmotor. Sorhatossága miatt pedig a valódi prémium modellekkel lesz majd egy lapon említhető.
Az új platformban komoly potenciál is rejlik a valóban sportos vezetési élmény felé. A Mazdák ezen a téren most is nagyon jól szerepelnek, a hátsókerékhajtás adhatja meg hozzájuk a kirakós eddig hiányzó darabját. Végre valahára megkapjuk a tökéletesen sportos vezethetőségű Mazdákat? Meglehet. Biztató, hogy a gyártó ebbe az irányba tart, miközben szinte mindenki másnál sorvadóban vannak a valódi értékek.
Kompenzálás nélkül nincs sportos és prémium jövő
Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, a Mazdának a mérleg másik nyelvére is oda kell figyelnie. Ezt nyomja lefelé az európai szabályzás és a CO2 kibocsátás, mint minden gyártónál. Nem elég, hogy az új modellekből lesz plug-in hibrid, a Mazdának szükséges koncentrálni az elektromos modellekre is. Ennek jó alapot adott az MX-30, melynek még idén megérkezik az új fejlesztésű Wankel motoros, hatótávnövelő benzines kivitele. Erről még kevés részletet tudni, de benzintankjával állítólag 700 kilométer körüli hatótávolságot fog ígérni.
Emellett átemblémázott modellek is megjelennek a Mazda palettáján. Ilyen az új Mazda2 Hybrid, ami egy az egyben a Toyota Yaris hibridhajtású kivitele. A Mazda és a Toyota házasságából fog érkezni még egy modell, erről csak nagyvonalakban beszélt a gyártó, mivel még pontos dátumot sem tudni az érkezéséről. Nem csak ez a közös a két gyártóban. Teljesen új gyártósort építettek Alabamában 300 000 négyzetméteren, a tavaly megnyílt üzem felében Toyoták, másik felében pedig Mazdák készülnek. Apró érdekesség, hogy a Yaris alapú 2-es mellett megmarad az eredeti 2-es is a kínálatban, ami 2022-re nagyon enyhén frissült is, leginkább új anyagokkal és fényezésekkel.